Allt behöver en ventil (också jag)

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Jag har egentligen inte en fråga. Mer ett konstaterande. Eller en reflektion. Ett lätt ifrågasättande av vår tid med dess normer och generella åsikter. Är lite nyfiken på hur ni andra hanterar och resonerar kring detta.

Låt mig börja från början. Jag är 34 år och jag kan ärligt säga att jag har alltid gillat motorcyklar. Jag menar, vilken pojke gör inte det? Det finns mängder med modeller, vissa med krom och pondus. Vissa med en agressiv design och oändlig prestanda. HD, Ninja eller Offroad, jag gillar det! Älskar det! Och antagligen många tjejer med. Här är vi alla lika!

Sen finns det en faktor som har haft stor påverkan på mitt intresse. Det kallas “livet”. Man skall skaffa utbildning, jobb, familj, hus och gud vet allt som sysselsätter en och tar tid. Saker man förväntas göra. Det kvittar hur bra du planerar. Saker tenderar att ha ett eget liv. Detta resulterade i att jag började ta MC kort som 33 åring och avslutade projektet detta året som 34 åring.

Och ja, reaktionerna lät inte vänta på sig. Vad mamma tyckte kan ni nog gissa. Allt som går fortare än 40 km/h är livsfarligt. Andra delar av familjen tyckte det var kul. Grabben är i eld och lågor. Men det roliga är de som bara känner en “lite grand”. Exempelvis kollegorna. Jag har spenderat, och jag överdriver inte, dygn av tid på att diskutera, förklara, vända och vrida på det faktum att en “gubbe” tar mc kort. För det är tydligen inte längre ett intresse. Inte heller en färdmeddel. Det är inte en hobby. Det är en kris. Tydligen lite patetiskt också. Och enligt vissa så kommer jag börja ragga på 20 åringar, blondera håret, dölja min begynnande flint och börja lyssna på Taylor Switt (?).

Människor är och förblir intressanta. Jag försöker förstå dem och acceptera dem. Till och med gilla dem. Och jag tänker inte sluta diskutera detta. Men det kom lite till sin brännpunkt i fredags när jag åt lunch med tre kollegor. Jag träffar dem dagligen, men det var slumpen som gjorde att vi hamnade vid samma bord. Vissa tror att inget färdas snabbare än ljuset. Fysiker hävdar detta stenhårt. Jag säger, prova skvaller på en stor arbetsplats. Inte bara går det fort. Det är dessutom en levande organism som ändrar sig, utvecklar sig och blir större, värre och konstigare för varje minut som går. Och den är jävligt snabb.


- Jaha, har hört att du har en ålderskris.


Detta var allså inledningen till lunchkonversationen. Detta fick mig att reagera lite... och börja räkna. Hon nämnde ordet “kris” 22 gånger under lunchen. Jag räknade. Och tro mig, jag över driver inte. Jag är bra på att räkna. Det var varianter av “30års-KRIS”, “40års-KRIS”, “medelåldersKRIS” och “livsKRIS”. Men krisen var återkommande. 22 gånger på 47 minuter. Japp. Jag kan inte bara räkna, jag är bra på klockan med.

Jag frågade om de förstod att det var kul att köra MC. Inga tvivel här! Det går fort, vinden i ansiktet och friheten. Att man hade det som hobby, att intressera sig för tekniken eller olika modeller var inte heller det något konstigt. De kunde alltså inte se något konstigt i MC intresset. Men att det var en kris, det var alla överens om.

Jag vet inte varifrån det kommer. Att det är en kris att köra MC. Jag har försökt att logiskt resonera med de som påstår det och jag får inget vettigt ur dem. Det känns som en naturlag detta, något vi inte kan ändra eller ifrågasätta.

Sen är jag är som jag är. Man får vara glad att man blev som blev när man inte blev som man skulle. Kommer inte ligga sömnlös över vad kollegorna säger. Jag har inte tänkt sluta leva för att jag fyllt 34.

Vill understryka att jag skriver detta med ett leende på läpparna. Detta är inget riktigt gnäll utan mer “Vad är det för fel på folk” och jag behöver ventilera. Om du läst så långt (och kanske haft ett leende eller nickat igenkännande) är jag tacksam.

Någon mer som känner igen sig? Vad säger ni på jobbet? Eller om ni bara vill ventilera så läser jag gärna!

Önskar en fortsatt trevlig helg!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Säger bara en enda sak. Sluta bry dig i vad folk tänker och tror om dig! jag menar vemfan bryr sig!

Mitt liv har också satt p för mc åkningen i många år men nu är jag äntligen igång! ångrar bittert att jag inte tog kortet tidigare. reaktionerna i min bekantskapskrets kan dra åt helvete jag kör hoj för min egen skull.

mvh 28årig gubbe.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Skit i vad andra tycker, de lever ju inte ditt liv eller hur.
Svara kort och gott: "allt har sin tid"
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
47 årig "ungdom" här, mc kortet har funnits sedan man var 16- landsväg har körts mer eller mindre sedan dess i 10 års tid, sedan stoooort uppehåll tills man var 46, då besten införskaffades (dock har det körts bana= classic racing en minst gång per år men det är ju inte nått man kan egentligen räkna om man tänker dagligen köra till jobb och nöjes körning)
idag har det varit en helt underbar dag- lastade på en av ungarna sedan så togs det en bra runda- så jävla skönt!!
köra mc är svårt att klä i ord, men gött är det!! sedan vad andra tycker är bara till att skita i- vet dom inte vad det är att köra så kan dom hålla tyst.

//jj
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Många har ju inte inte ekonomi att börja köra hoj för än man börjar närma sig 30-strecket, för ska ju man bli klar med utb, skaffa jobb, boende, familj etc. etc. så det är inte så konstigt att många skaffar kortet runt eller t.o.m. långt efter 30.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick väl också höra ett par kommentarer om trettiårskris, men de var få. Nu har polarna också börjat skaffa. Det där breda leendet när man kliver av hojen är svårt att svamla bort.

Det var ingen som sa nåt om ålderskris när jag tog licens i våras, eller körde mitt första race.
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Strax 50
Kör turbocykel
Tränar 4 cykelpass i veckan
Tävlar i pistol ofta på helgerna under våren innan SM

Vad tror du kollegerna tycker om mig :confused::tummenupp
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Svårt att först för en som inte testat. Men avundsjuka för att de inte kan planera sin fritid bättre:) Alla går vi igenom kriser och vad är det för fel på det? Farsan köpte MIN tonårsdröm hoj när han fyllde 50. Jag var avundsjuk och GLAD om jag behåller hans motorintresse. Jag kommer alltid älska motorer, gasa, varvstopp, burna, sladda, räjsa i rödljusen osv. Utan motorer dör en större del av mig och det tror ja inte sambon skulle stå ut med.. Dessutom vill hon åka fort och sitter mest och skrattar när vi tagit rondellen påväg till affären tre varv med häng.

Hoj är kul, passa på! Snart flyger dem och är man då höjdrädd ångrar man sig:fakta
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Det framgick inte om du hade donna, men fångar du en kraftigt snygg 26 åring med en hylla plats för både blommor och juldekorer så kommer nog ordet ha en annan sång... Om detta inte är möjligt av "familj hemma" så Ta med dom på en tur "fron hell and back", så ska du se att forskarna än en gång har fel hur fort skvallret färdas om hur befriande, underbart och sjukt roligt hojåkning är!
// live long and prosper!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Folk får tycka vad dom vill..
Jag var 35 när jag fixade lappen 2005. Men andra ord är jag 44 idag, har långt långt hår (lite tunnare än för 20 år sen) Lirar i rockband på hobbynivå, kör mc, ja och om vi ska snacka kriser så kör jag det värsta av allt... en HD :rodnar

Jag trivs och min fru trivs. Resten skiter jag faktiskt rätt rejält i.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag fattar inte, är det en kris att börja fiska också eller? Avsäger man sig rätten att skaffa nya intressen vid en viss ålder?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Kris? Fånigt!

Jag tog mc-kort när jag var 35 och började tävla i roadracing i år när jag är 42. När man slutar att hitta nya kickar i livet kan man lika gärna lägga sig och dö... :crash
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
När jag var 30 köpte jag en hoj, tog hojkort och skaffade en yngre kille.
Om det var pga en ålderskris så var det isåfall världens bästa ålderskris!

Den extrema åldersskillnaden på 1 år har vi lyckats överbrygga
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vem bryr sig om vad korkade, inskränkta, vettskrämda svennebanan tycker? Hade man brytt sig skulle man ju bli en lika hopsnörpt idiot som dom..
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Säger bara en enda sak. Sluta bry dig i vad folk tänker och tror om dig! jag menar vemfan bryr sig!

Mitt liv har också satt p för mc åkningen i många år men nu är jag äntligen igång! ångrar bittert att jag inte tog kortet tidigare. reaktionerna i min bekantskapskrets kan dra åt helvete jag kör hoj för min egen skull.

mvh 28årig gubbe.

Jag har också fått kommentarer om kris, men inte i den omfattningen som TS. Jag ångrar också som fan att jag inte tog kortet tidigare. Var sugen på att ta kort som 18-åring 1982, men det blev inte av. 30 år senare körde jag upp, nästan 30 år mellan B-kort och A-kort, fattades en dryg månad. Jag fyllde 50 för ett par veckor sedan.

Ångrar inte en sekund att jag tog kortet, trots rätt sent i ålder.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vad är det för jävla ställe du jobbar på egentligen? Visserligen är jag fullt medveten om att det finns en hel del idioter där ute, men att så många är samlade på samma ställe måste ändå vara en ovanlighet.

Själv har jag turen att ha både chefer, kollegor och underordnade med hojintresse, så jag slipper dumma frågor till lunchen.
 

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Tullinge
Hoj
Gammelstånka
Trista kollegor! På mitt jobb blev jag tråkad pga avsaknad av hojkort under tre år innan jag skaffade kortet när jag var 28.

Nu blir jag tråkad pga hojval istället... :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ord är bara ord

Krävs det att man ska vara i en kris för att få köra mc, ja då säger jag som bitter&twisted, det är en härlig ålderskris det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ord är bara ord

Krävs det att man ska vara i en kris för att få köra mc, ja då säger jag som bitter&twisted, det är en härlig ålderskris det.

Ja, fan vet om man inte skulle ha lite fler kriser när det är så förbannat kul att ha en kris. :fakta
 

Pin

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zx900c -98
Hoohoo!

Tack för all respons :) Nej jag bryr mig inte om vad de tycker. Som påpekas, smilet på munnen när man kör är svårt att tvätta bort vlket ju är det bästa betyg man kan ge.

Jag mer förundras över människor och varför det faktum att visa saker är "kris" medans andra inte är det.

Jodå, jag har fru och hon är toknöjd! Både att jag har ett intresse och att åka med ibland. Grabben är eld och lågor och tycker hojen går alldeles för långsamt (antar det är ett gott tecken ;)).

Ha det gott alla där ute och kör så det ryker! (men försiktigt såklart :))
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top