Luftnippeln på bromspumpen gick av

tkorsa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 510 SMR
Hej SH!

Här om dagen råkade jag ta i lite för mycket när jag skulle dra åt luftnippeln på bromspumpen uppe vid greppet så den gick av och lämnade kvar den gängade delen.

Jag kom precis hem från mekonomen med en ny luftnippel samt en skruvutdragare. Skruvutdragaren fick bra fäste direkt, all good, men nej då. Skruvutdragarhelvetet gick också av. :huvet Så nu har jag en bromspump där luftnippelfästet är helt igenkorvat med lite skruv och lite skruvutdragare.

Går det att lösa eller är det bara att köpa nytt? Känns surt att behöva spendera 2k - 3k.

Jag är mitt i att renovera underhålla frambromsen från grund om ni undrar varför jag var där och pillade.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hatar att säga det.. men den får borras ur.
Och har du lyckats med två såna konststycken i följd bör du nog låta nån med fingertoppskänsla ta över.
 

tkorsa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 510 SMR
Jo, jag var inne på att borra ur också men jag tycker det är oehört lite yta kvar att "jobba" med. Min svåger, eller vafan det nu blir, jobbar mycket med metall och har fräs, borr osv. Det får nog bli en runda dit och se om det går.

broms_2.jpg


Sen så är jag lite fundersam över storleken på den nya som jag ska köpa (om inte borrningen lyckas). Man mäter väl mm efter banjoskruven? Den skruvas av med 14mm hylsa men på själva cylindern står det "5K25-13" vilket får mig att bli osäker. 13mm eller 14mm?

broms_1.jpg
 

Bifogat

  • broms_2.jpg
    broms_2.jpg
    1 MB · Visningar: 77

tkorsa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 510 SMR
Bra där Ingoberra! Det alternativet skulle nog passa bättre med tanke på den lilla ytan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kan ju alltid försöka att borra ut den men skruvutdragaren är ofta härdad och svår att borra i utan att skada något annat. Risken är inte direkt försumbar att du kommer skada gängorna när du försöker få ut den där och skadade gängor på något som vid läckage innebär katastrofalt bromstryckfall skulle få mig att överväga pumpbyte.:brinnerup
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Nu avråder jag fr ev svetsförsök om du inte tar ut bromskloss/packningarna före. Stor risk att gummiytorna på bromskolven annars etsas fast och du på kort :rolleyes:sikt kommer sakna bromsförmågan.

tips är att ta fram dremelmaskinen el miniborr och slipa fräsa ut den avbrutna grispitten. Lägg allt i frysen över natten el anv kylspray innan du (el mer fingerfärdig) gör nästa försök. Om du kan få till en plan uta på den avdragna luftnippeln så använd ett dorn i samma storlek och 1 (1) slag m mindre slägga el stor hammare. Givetvis sätter du pumpen i skruvstäd och använder förstånd om du prova detta. Eftsom nippeln har en konad spets kan man m detta grepp få sätet el packningsytan att släppa så pass att dragspänningen försvinner.

Och oavsett hur detta äventyret slutar har du fått massor av bra erfarenhet å förhoppningsvis nåt som sparar tid v nästa bromsluftning(?)

eric
 
Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Nu avråder jag fr ev svetsförsök om du inte tar ut bromskloss/packningarna före. Stor risk att gummiytorna på bromskolven annars etsas fast och du på kort :rolleyes:sikt kommer sakna bromsförmågan.
eric

Ska han ta ut bromsklossen ur bromspumpen. :va
Kan man etsa med en svets. :va
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ja djävklars, autostavning är inge bra på IPad!
Bromskolv ska det stå, inte bromskloss men det tror jag är övertydligt(?)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det brukar inte gå att svetsa i dom där grispittarna. Jag hade nog hellre köpt en begagnad pump. Enklare och inte särskilt dyrt.
 

tkorsa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 510 SMR
Tack och bockar för alla svar!

Jag kommer att ge det ett försök genom att sätta den i en datorstyrd fräs med en borr som är några mm mindre än luftnippeln. Efter det så värmer och upp cylindern och försöker igen med en vanlig skruvutdragare.

Någon som vet vad det är som avgör vilken mm brompumpen ska vara? Är det banjoskruven? Det enda jag har lyckats hitta är en bromspump för en -09'a och den är 14mm, precis som min banjoskruv.

http://www.motorcycle-superstore.com/41039/i/shindy-products-brake-master-cylinder-kits
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack och bockar för alla svar!

Jag kommer att ge det ett försök genom att sätta den i en datorstyrd fräs med en borr som är några mm mindre än luftnippeln. Efter det så värmer och upp cylindern och försöker igen med en vanlig skruvutdragare.

Någon som vet vad det är som avgör vilken mm brompumpen ska vara? Är det banjoskruven? Det enda jag har lyckats hitta är en bromspump för en -09'a och den är 14mm, precis som min banjoskruv.

http://www.motorcycle-superstore.com/41039/i/shindy-products-brake-master-cylinder-kits

Borrningen på bromspumpen skall stå i lagom proportion till borrningen på bromsokets kolvar. Så det är klokt att lägga sig på ungefär samma diameter som din befintliga pump. Motardok dvs 4-6 kolv och 1 skiva brukar ligga på 13-16mm lite beroende på vad man föredrar för känsla i handtaget.

Banjon har inget med saken att göra. Alla bromsbanjo på mc är M10 och sen finns det x1 och x1.25 mm stigning på gängan så se till att banjon har samma stigning som pumpen ifall du byter.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du kommer inte kunna borra ut urdragaren då den är hårdare än borret.

På jobbet så fräser vi ut gängtappar och avbrutna borr ganska ofta.
Så det är bara att ta en liten hårdmetallfräs och rampa sig ner med väldigt låg matning.
 

tkorsa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2014
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 510 SMR
Tack grabbar!

Det ser ut som att det blir fräsen iaf. Om (läs när) det går åt fanders så blir det antingen en Accossato 16mm eller en Brembo 16x18mm.

Jag återkommer med lite bilder på resultatet.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
'En sänkgnister löser det.
Bränner ut den snabbt & enkelt.
Leta upp en mekanisk verkstad som gör verktyg så har de en sådan förmodligen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top