Män VS Kvinnor. Vem gör av med pengarna?

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Kvinnor tjänar mindre än män för lika arbete.
Helt sjukt, säger jag, 2014.

MEN, vem gör av med pengarna och vem spenderas pengarna på?
Jag har inte funnit någon form av statistiskt underlag för vem i hushållet som spenderar vems pengar.

Det hade varit väldigt intressant att kika lite på det!

Någon som vet vart jag kan finna något av intresse?
Eller för all del, uppgifter som visar att jag har helt fel i min tro att merparten av pengarna spenderas på och av våra fruar.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
På vår arbetsplats får man betalt efter vad man gör, inte vilket kön man har.
Angående vem som gör av med pengarna i hushållet kan jag inte ge någon input, livet som snigel har sina fördelar :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
-Kvinnor har bara 80% av mannens lön, sen har de sin egen också..

Nått sånt heter det väl.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har inte några pengar.

- - - Updated - - -

Nä, jag ändrade mig, staten gör av med de flesta av mina.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svårt att säga.
Vi gör nog av med ungefär lika mycket.
Skillnaden är att hon bränner pengarna på dammsugare, mat , räkningar och annat hobbytrams, medans jag betalar de viktiga sakerna.
Såsom veteranmotorcykelreservdelar, jaktvapen och rallybilar.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Lite lustigt det där faktiskt då jag känner flera par där tjejen inte har ett välbetalt jobb. Men vad gör det när killen betalar 80% av hushålls och bolåne/hyra kostnaden.
Så i princip tjänar de lika mycket för efter allt nödvändigt är betalt verkar de har lika mycket pengar kvar
 

Smagatusk

Guest
Är det inte så att kvinnor tjänar sämre GENERELLT för att fler kvinnor än män jobbar deltid och oftare söker sig till t ex vården där lönerna ofta är lägre?

Att de tjänar mindre trots lika jobb är nog väldigt ovanligt.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Hemma hos mig betalar jag ALLA räkningar. Står för alla större(och mindre för den delen) inköp. Typ vitvaror(tvättmaskinjäveln gick sönder häromdan), renoveringar, bilar, semestrar mm mm mm.


Hon ska stå för mat och kläder till barnen, är det tänkt. Tror inte hon klarat det på egen hand en endaste månad. Jag säger inte mycket om det egentligen, jag tjänar dubbelt så mycket och har ju själv valt att gnugga till mig tre ungar med någon som tjänar dåligt. :D

Men det hade varit roligt att se hur mycket mer som män betalar än kvinnor, och om det uppväger eller överväger löneskillnaderna.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Min tant tjänar något mer än mig men har nog mindre kvar i slutet av månaden, havremopeder äter upp pengar fram och spottar ut gödsel bak nämligen. Vi har inte gemensam ekonomi och det kommer vi nog aldrig ha. Det enda som vi köper gemensamt är maten o dyl, sen stoppar vi in lika mycket pengar var på ett konto där lånen dras.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Är det inte så att kvinnor tjänar sämre GENERELLT för att fler kvinnor än män jobbar deltid och oftare söker sig till t ex vården där lönerna ofta är lägre?

Att de tjänar mindre trots lika jobb är nog väldigt ovanligt.



Exakt så trodde jag också. För det vore ju helt jävla orimligt att det var olika lön för lika arbete 2014?
Men jag fick en hel hög med statistik kastat i ansiktet på mig, och fick snällt backa.
Det ser fortfarande rätt trist ut, eller gjorde, för något år sedan då jag fick detta visat för mig.

Kan jobba fram lite källor om jag måste, men jag dricker hellre öl.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Exakt så trodde jag också. För det vore ju helt jävla orimligt att det var olika lön för lika arbete 2014?
Men jag fick en hel hög med statistik kastat i ansiktet på mig, och fick snällt backa.
Det ser fortfarande rätt trist ut, eller gjorde, för något år sedan då jag fick detta visat för mig.

Kan jobba fram lite källor om jag måste, men jag dricker hellre öl.

Det måste du nog, för jag tror dig inte :7peta
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag skulle vara tacksam om du gjorde det. Kan vara nyttig läsning kanske, om det skulle visa sig att jag har fel.

http://www.scb.se/sv_/Vara-tjanster...llnaderna-ger-den-officiella-lonestatistiken/



Min fru t.ex, är Socionom. På hennes jobb så anställer dom män, med högre lön.
Tydligen så MÅSTE dom ge män högre lön, annars vill dom inte arbeta som Socionomer, och dom får bara kvinnor på arbetsplatsen. Tydligen är det sämre att inte ha några män än att betala män mer.
 

Smagatusk

Guest
För att återgå till ämnet så har vi gemensam ekonomi, dvs har vi inte några pengar kvar då är vi båda panka.

Men det är nog jag som bränner mest pengar. Dock har jag inte dåligt samvete för det för jag tjänar dubbelt så mycket som henne.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.scb.se/sv_/Vara-tjanster...llnaderna-ger-den-officiella-lonestatistiken/



Min fru t.ex, är Socionom. På hennes jobb så anställer dom män, med högre lön.
Tydligen så MÅSTE dom ge män högre lön, annars vill dom inte arbeta som Socionomer, och dom får bara kvinnor på arbetsplatsen. Tydligen är det sämre att inte ha några män än att betala män mer.

Är ju lika med alla arbetsplatser som " Vi strävar efter en balans och mångfald bland medarbetarna vad gäller kön, ålder och ursprung. Vi ser gärna kvinnliga sökande."

Good luck att söka som karl.

Kvinnor tjänar för mycket! Ut och demonstrera!
Diskriminering.jpg

Konstigt att löneskillnaden är störst i mätbara yrken? :confused:
Prestation.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det inte så att kvinnor tjänar sämre GENERELLT för att fler kvinnor än män jobbar deltid och oftare söker sig till t ex vården där lönerna ofta är lägre?

Att de tjänar mindre trots lika jobb är nog väldigt ovanligt.
Jag har hört att kvinnor sjukskriver sig oftare än män.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Hushållet snurrar runt på min lön, fruns lön läggs på hög, barnbidragen läggs på hög till barnen.
När jag vill köpa nå kul tar jag av fruns hög och hon får köpa nå kul för motsvarande summa.

När jag köpte enduron för några veckor sedan köpte jag alltså i samma veva nya köksstolar för motsvarande summa, tycker det funkar bra, man blir inte så benägen att köpa på sig onödigt dyra prylar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top