Hur ska jag som hästtjej bemöta er vid vägkanten?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
(Lånar min pappas konto)

Ska jag stanna hesten? Eller ska jag fortsätta som vanligt?

Hur agerar ni när ni ser en hästtjej vid vägkanten? Brukar ni sackta ner?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jag saktar alltid in (om jag ser ryttaren och hästen)

Vad häst och ryttare gör spelar nog mindre roll för mig iaf. Det är var ryttaren är bekväm med.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag tror du som ryttare känner hästen bäst och antagligen kan gissa vad som är bäst för att hästen inte ska få spatt.
Som motorcyklist sänker man hastigheten, tar ut avståndet och försöker att inte göra några plötsliga konstiga saker..
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag saktar alltid ner och försöker rulla förbi utan något plötsligt gaspåslag. Ibland baktänder hojen tyvärr vid motorbromsning och då försöker jag att hitta ett läge där det inte smäller även om det är lite högre hastighet. Du får gärna vinka också, det tycker jag är trevligt. Men för min skull behöver du inte sakta ner hesten eller stanna den överhuvudtaget.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du vet ju hur din häst reagerar, generellt sett, så var lugn och inge hästen förtroende.

Jag brukar alltid slå av på tempot, hålla in kopplingen när jag passerar och ha mycket god marginal i sidled när jag passerar både hästar och cyklister. Jag kan ju knappast förvänta mig andras respekt i trafiken om jag inte föregår med gott exempel själv :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker att som ryttare ska du göra det du tycker känns bäst för att hästen inte ska bli skrämd. Är det att stanna, så gör det, om det är att fortsätta precis som förut så gör det. Vad som däremot är lite jobbigt är om du sätter av rakt över vägen precis när jag kommer förbi.

Själv brukar jag släppa av och ta ut god höjd förbi hästar när jag kommer på hoj, och med bil. Litar inte riktigt på att krakarna inte ska hitta på någora konstigheter så då är det ju bra om det finns konstighetsmarginaler att ta av.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag skulle säga viktigast är ögonkontakt

vet du, så förmedlar du det till hesten och det blir mindre risk för problem.
har vi ögonkontakt så ser vi varandra.
En trevlig hälsning är inte helt fel den heller. alltid trevligare med trevligt.

Kommer man ifatt (upp bakom) ett hästekipage så är det inte alltid helt enkelt att veta när det är lämpligt att passera beroende på situation, möten mm.
ge gärna tecken om man stannar upp bakom så att man vet att du är beredd och klar.

För övrigt, försök undvika rida på vägen.
hEsten må vara sneelll men den är inte kompatibel med trafik.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Se till att SYNAS! Reflexväst även när det inte är mörkt!

Kommer man på kvällen, med solen i ögonen, så ser man inte så lätt om där står en mörk häst med en mörkklädd ryttare i en skuggad vägkant.

Ser man er i god tid, har vi god tid på oss att anpassa fart/buller förbi hästen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
besiktigad och godkänd? Hel, halv el. trafikförsäkrad? Har du spärrat hästen? LGF-skylt? Svarar du ja på samtliga frågor ska jag ta det lugnt om jag kommer ikapp/möter en hestpilot, svarar du nej på en el. fler frågor bör inte hestar vistas på trafikerade vägar, dom skiter ju för bövelen i farten och gärna över hela vägen:fakta brände själv rakt över hestskit häromåret, fräscht när hojen måste grovsaneras efter en helt vanlig tur på krokiga landsvägar:mad:
 

Västerlanda

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Lilla Edet
Hoj
GSX 1400 2002
Jag saktar ner, stannar på lagom avstånd från hest ekipaget, kliver av o närmar mig försiktigt( från sidan eftersom hesten är farlig både fram o bak ) o frågar om :tuttar är singel, om så är fallet bjuder jag på hammbörgare.
I de fall frun är med är tillväga gång sättet annorlunda dock....då fortskritter jag förbi med respekt

Krama varandra i trafiken :krama
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Håller jämn gas (självfallet inte i bombar-fart) och går ut så mycket det går.
Kan tänka mig att särbehandla hästar och ryttare först när dessa spelar efter samma regler som vi andra i trafiken.
Möter alldeles för mycket småtjejer på häst (själva..?) ute på vägarna här, man blir ju fan mörkrädd när man ser en till synes tolvåring sitta på ett halvt ton häst i trafiken, som hon helt saknar vett för att vistas i...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag brukar tuta till och lägga motorn på varvstoppet ett kort tag så ni märker att jag är där.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Vinka och se glad ut.
Många blir ju arga och hytter med näven eller bara ser skitsura ut även om man kör försiktigt och saktar ner, åker jag och grubblar på vad jag gjort för fel. Även råkat ut för det på grusvägar med ridning förbuden-skyltar där de inte borde vara. Jag vinkar glatt och de är endå skitsura tillbaks :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top