Köp av min första cross - HJÄLP!

fonzie1

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
göteborg
Hoj
2002 ktm 125 sx
Hejsan,

Det är dags att köpa min första cross, är 185 lång och väger 95 kilo.

Vad jag kan hitta på blocket i dagsläget och som faller inom min budget är dessa två:

http://www.blocket.se/vi/55715512.htm

och

http://www.blocket.se/vi/55916416.htm

Jag behöver lite hjälp från er som vet mer om tvåhjulingar.
Tänkte nappa på KTM:en men sedan sa en kompis att en 125cc är för lite för mig jag borde söka mig in i 250 kategorin. Då hittade jag plötsligt yamahan men den är 12 år gammal så har hamnat lite i kläm och vet inte riktigt vilken jag skall köra på. Nu vet jag naturligtvis att man måste provköra o känna efter men jag kan inte riktigt köra än. Vilken hade ni rekommenderat? Tacksam för svar.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Kan inte ge ställning till de olika hojarna, men på 95kg så känns 125cc lite klent...
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Hur räknade du när du kom fram till hur gamla hojarna var?
Yamahan skulle jag hävda var 21 år gammal och kotten 12 år.
Men sedan var jag inte bäst på matte när jag gick i skolan heller.
 

moddlaren

Guest
Köp en gammal yamaha dom e skottsäkra o det finns delar i överflöd byt kolv bara oavsett vilken du köper.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
funkar nog alla i annonserna, ska du åka skog så kanske enduron är lämpligast, har förmodligen ett tyngre svänghjul för att inte vara så rapp på gasen, samt annan utväxling som är anpassad för skogskörning. Men för vanligt motionsåka passar nog alla bra, sukkan såg inte så skött vad man kan se på bilden. Men va fan vet jag:)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
skulle jag köra i skogen, åkrar eller lite grusgrop så skulle jag köpa en 4takt, lägre driftkostnad på dom.
o är du nybörjare och inte ska tävla så är nog inte skillnaden på 2 takt o 4 takt så stor.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Jag är nybörjare på cross. Kör en KTM 150 och är 180cm/95kg (utan utrustning). Känner inte att den är klen på något sätt. Har kört en hel del bana men cross är något helt annat. Räcker för mig.
 

moddlaren

Guest
Lägre drifts kostnad på en 4T mot en 2T?? Motivera gärna detta då jag har haft ett rätt stort antal cross/enduro hojar o har hittills konsraterat att det absolut billigaste man kan äga är en 2T 250 av något fabrikat.

Då innebär detta naturligtvis att jag följer handboken o dess cervice tider med kolvbyte ventiler osv osv.

sedan är en 2T mycket lungnare o följsammare i skogen o på crossbana än en 4T.



skulle jag köra i skogen, åkrar eller lite grusgrop så skulle jag köpa en 4takt, lägre driftkostnad på dom.
o är du nybörjare och inte ska tävla så är nog inte skillnaden på 2 takt o 4 takt så stor.
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
funkar nog alla i annonserna, ska du åka skog så kanske enduron är lämpligast, har förmodligen ett tyngre svänghjul för att inte vara så rapp på gasen, samt annan utväxling som är anpassad för skogskörning. Men för vanligt motionsåka passar nog alla bra, sukkan såg inte så skött vad man kan se på bilden. Men va fan vet jag:)


blir ju köra på "landet" så grusvägar lite skog åkrar lite asfalt, men framförallt lära mig åka bakhjul :p
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
4takt blir det, men tycker väl att 12000 för en 450 4takt inte är så farligt. därför jag länka några 450. ena hondand har jag fått ner till 10tusen redan
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
4takt blir det, men tycker väl att 12000 för en 450 4takt inte är så farligt. därför jag länka några 450. ena hondand har jag fått ner till 10tusen redan
kör på den då, själv hade jag nog valt en 250 om jag bara ska ha den på landet å lattja me.
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Googla lite vanliga fel på Honda CRF. De har tydligen haft en del problem med ventilerna i de årsmodellerna. Tex. http://forum.soe.se/archive/index.php/t-25895.html

En kompis har dock en -05 han är nöjd med.

Angående driftskostnader så är nog 2t billigare än 4t när det gäller delar. Men nyare 4t drar bra mycket mindre soppa än motsvarande 2t.Kör man mycket så blir det en del pengar. Jag har nyss bytt från KTM 300 till 350 och åker säkert 3 ggr längre på samma mängd soppa. Dessutom behöver jag inte köpa 2tolja. :tummenupp
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
ni får gärna länka lite bra crossar för runt 10tusen kronors klassen. längesen jag hade cross mkt har ändrats
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Googla lite vanliga fel på Honda CRF. De har tydligen haft en del problem med ventilerna i de årsmodellerna. Tex. http://forum.soe.se/archive/index.php/t-25895.html

En kompis har dock en -05 han är nöjd med.

Angående driftskostnader så är nog 2t billigare än 4t när det gäller delar. Men nyare 4t drar bra mycket mindre soppa än motsvarande 2t.Kör man mycket så blir det en del pengar. Jag har nyss bytt från KTM 300 till 350 och åker säkert 3 ggr längre på samma mängd soppa. Dessutom behöver jag inte köpa 2tolja. :tummenupp
schysst:tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
I den prisklassen hade jag också kollat efter en 2t i första hand då en gammal 4t lätt kan bli ett bottenlöst hål att ösa pengar i om den varit ägd och "skött" av en klåpare innan.Skillnad i bränslekostnad mellan olika motortyper är försumbar i jämförelse vad allt annat runtomkring kostar.Var även observant på att det ofta ljugs rätt friskt om årsmodeller på gammalt skit.Här tex en 80-talare som på något konstigt vis blivit ca 7 år nyare....
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_yz_250___en_massa_reservdelar_55029784.htm?ca=5&w=1
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köpte en Kawasaki KX 250 2 taktare för ett par veckor sedan. Testade på bana i onsdags och jöstanes vad skoj de va :D

Gav 14.000:- för en 04:a gått 70 timmar.

Det jag tittade efter var allmänt slitage och lyssnade på motorn ordentligt vid kallstart.
Jag väger 95 kg och är 1,91 och bakfjädern är utbytt till en styvare. Vet inte hur det ska kännas men tyckte den studsade på bra i hoppen :)

Min tidigare erfarenhet var en KDX 250 2 taktare alltså enduroversionen. Köpte en 91:a och blåögd och oerfaren man var vid detta köp så visade det sig att jag gjort ett stort misstag. Allt och då enar jag verkligen ALLT var slitet på denna hoj så fick bara reparera och reparera. Var kräsen! Undersök med att ringa tidigare ägare om den är förreggad! Pruta! Detta är slitagemaskiner och jag skulle tro att det alltid är att köpa grisen i säcken. En nyare kan vara tävlingskörd och helt slut och en äldre kan vara väldigt lite använd.

Lycka till!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är nybörjare på cross. Kör en KTM 150 och är 180cm/95kg (utan utrustning). Känner inte att den är klen på något sätt. Har kört en hel del bana men cross är något helt annat. Räcker för mig.

Jag brukar säga detsamma, jag körde 125cc länge. Många verkar inte förstå att man slår på gas ståendes, en stark maskin övervinner lätt magmusklerna och ger apgashäng som kan vara ganska läskigt.

Not: kör man hårdbana är en stark maskin ok att hantera men ska du köra i tungt material hade jag rekommenderat 125cc 2t eller 250 4t alla dagar i veckan. De rymmer inte ifrån dig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top