Åkte på en nitlott i form av trafikverkets lagning...

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tja, ganska nära till exakt ett år efter jag blivit påkörd i en korsning så åker jag på nästa nitlott. Körde från Enköping mot Tortuna på den lilla vägen, låg runt 70 hela tiden. Framförallt för att klockan var ~20:00 och det började bli mörkt - stor risk för vilt på vägen.

Kommer i en svar högerkurva och känner helt plötsligt hur bakhjulet släpper, får lite slängningar med hojen tills den väljer att lyfta på bakhjulet och slunga av mig till höger. Lyckas i luften med konststycket att hamna med ryggen neråt och landar i diket med hela kroppen i ett duns. Som om inte det vore tur nog så var diket beväxt med högt gräs och landningen skedde (uppenbarligen) tämligen mjukt. Övertygad om att jag var död ligger jag still ett par sekunder, för att sen inse att jag mådde bra(!!!). Tar av mig hjälmen och handskarna och reser på mig, otroligt nog har jag huvudet på skaft och drar upp luren för att börja fota. Tar en hel drös med foton och skadeanalyserar både mig och hojen.

Hojen läckte bensin och hade en rejäl bucka på höger sida tanken, massor av saker som slitits av och motorn var rejält upprepad. Tittar på grusspåret och inser att det är en lagning som släppt. Ringer brorsan i Västerås och ber honom komma. Under tiden jag väntar stannar flera människor som bor i orten, alla bekräftar det jag trodde, det var en kass lagning. Brorsan dyker upp (som f.ö. är utbildad byggnadsingenjör) och kikar på vägen han med. Kommer till samma slutsats, lösgrus som kommit efter en billig lagning släppt. Ortsborna sa att lagningen skedde för ca. 4 veckor sen.

Ska hämta hojen imorn med brorsan och hans polare.

Har några frågor innan ni får gotta er i bilder:

1. Kan man anmäla trafikverket för det här?
2. Är det värt/kan det faktiskt leda till något?
3. Bör jag köpa en trisslott?
























 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
1. Du inte bara kan, du SKA anmäla.

2. De kan betala din självrisk, i vissa fall mer.

3. Ja, vinner du så delar vi!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du ska kontakta Maria Nordqvist på SMC per mail och fråga vad som kan göras och hur Du anmäler. Det är bra att Du dokumenterat så pass bra, bekräfta även att ingen skylt för hal vägbana finns uppsatt efter den sista korsning Du passerade och avåkningsplatsen.

Och köp en trisslott. Det är Du värd, skönt och tur att Du klarade Dig så bra! Lycka till :)
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hm, åkte du från Lådö? Där har dom bara sprejat på nytt oljegrus ovanpå en halvtaskig vägbana. Det är lika om du åker mot Tortuna från Karleby tingshus.(bor själv i Tortuna)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tur att det gick så bra!

Tyvärr är det något man kan räkna med hända när som helst och vart som helst utom normalt på bana. Jag har visserligen en snabb hoj men kör hellre lugnare med andra och effektsvagare hojar som jag har genom att olycksrisken är ganska hög om man kör lite halvfort eller mer och det kan ligga diesel, blöt asfalt som inte går att se alls och annat sattyg på vägen. Jag körde dock som en vettvilling och väldigt under ett antal år och är förvånad att inget hände då annat än släpp som redde ut sig själv innan man hann reagera.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hm, åkte du från Lådö? Där har dom bara sprejat på nytt oljegrus ovanpå en halvtaskig vägbana. Det är lika om du åker mot Tortuna från Karleby tingshus.(bor själv i Tortuna)

Istället för massa otydliga förklaringar från min sida så kommer här den exakta platsen. Nu går jag och lägger mig för natten, tack för alla lyckönskningar och ser fram emot en lång dag imorgon.

https://goo.gl/maps/SHQi6
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Anmäl skiten ur dem!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Skyltat eller inte. Filma gärna i din färd riktning och få skyltningen, om den finns eller inte! Få avstånd med från skyltning t olycksplatsen. Detta är viktigt. Få gärna flera vittnen (skyltning, och om den syntes). Är du smc medlem kontakta Maria på SMCs kansli. Är du inte medlem - invester omg 375 kr och gå med - kontakta sen Maria. Sök på SMCs hemsida om grus etc - SMC Maria gick i rätten för ett medlem i liknande fall och van över Trafikverkets jurister. SMC är annat än "rabatter och kurser" Lycka till - bäst att det gick bra med dig själv.
 

Alex.M

yamaha, kung motorcykel
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
olika
Du LÄR anmäla detta. Åkte där igår kväll och tänkte för mig själv vilka dårar som har lagt oljegrus på hela vägbanan, För det är ju det dom har gjort. INTE ok ! Skönt att det gick bra med dig iaf !
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Då var det mesta gjort, fbolaget är informerade, Trafikverket anmälda och krävda på ersättning, SMC kontaktade och hojen inlämnad hos Yamaha.

Tack för tipsen! Återkommer med hur det går
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Då var det mesta gjort, fbolaget är informerade, Trafikverket anmälda och krävda på ersättning, SMC kontaktade och hojen inlämnad hos Yamaha.

Tack för tipsen! Återkommer med hur det går

Vid sådana här tillfällen är man glad att man har en stor kraft som SMC vid sin sida:tummenupp

Gött att det gick bra med dig och att detta inte hände i börja på sommaren, jag hoppas och antar att du hunnit med många mc-mil.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Hoppas du får någon slags ersättning från trafikverket... och köp en trisslott nu.
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
1: ja
2: ja
3: ja
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Taskigt att säga, men du hade fel fart. ( det gick för fort )
Trots detta bör du anmäla detta till både väghållare och SMC .
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Nu - lite mer än ett år senare - är kampen slut.

Morgonen efter olyckan började helvetet med Trafikverket. Jag och brorsan åkte ut till platsen (knappa 12 timmar senare) för att dokumentera hela sträckan från Enköping till olyckan i film. Dels för att kunna konstatera det inte var skyltat på vägen men också för att visa otvivelaktigt att jag inte fuskat med något.

Skickar in all information till Trafikverket gällande olyckan och tar samtidigt kontakt med SMC för juridisk hjälp. Fick hjälp av Maria Nordqvist där och en stor shoutout till henne för att hjälp hon gett mig i ärendet. Får dessutom reda på att måltiden för ärendena är 45 dagar.

Knappt 150 dagar senare får jag mitt första svar, ett rungande nej. Trafikverket hävdar kortfattat att p.g.a. de inte vetat om att sträckan var täckt av grus så kunde de inte heller åtgärda felet. Därav var det inte deras fel. Dessutom skall kontraktören Svevia sopat vägen bara en vecka tidigare enligt egen utsago.

Det här är helvetet tar sig till en ny nivå. Jag begär ut samtliga handlingar från Trafikverket gällande ärendet. Mailkontakt med Svevia, bilagor, interna mail - ALLT. Jag får en paketerad fil fylld till bredden med textfiler. Jag plöjde igenom allt (Maria likaså) för att kunna hitta luckor.

Det fanns en del problem med trafikverkets argumentation:

1. Kontraktören till Trafikverket har i ansvar att föra rapporter över i princip allt de gör på vägarna. Reparationer, uppsättningar och nedtagningar av skyltar, sopning av vägar m.m. Trots att kontraktören hävdar att de sopat vägen en vecka innan jag varit där så finns det ingen rapport som styrker det.

2. Dessutom hade kontraktören Svevia åkt ut till olycksplatsen dagen efter (bara några timmar efter jag varit där och filmat) och hävdat att de inte sett någonting konstigt. Inga anmärkningar på grus eller annat trafikfarligt, trots att min video från bara några timmar innan tydligt visar grus över hela vägbanan.

3. Två dagar efter att Svevia konstaterat att det inte är något fel på vägen kommer det in ännu ett klagomål utöver mitt eget till trafikverket bara lite längre ner på samma vägsträcka över att grus sträcker sig över vägen. Inte heller det här tar Trafikverket i beaktning.

4. Trafikverkets egna föreskrifter förklarar tydligt att det är Trafikverkets yttersta ansvar att se till att deras vägar är trafiksäkra. Det innefattar grusfria asfaltsvägar.

Det var nog de största bristerna, dessutom fanns en hel del till. Maria skriver ihop ett mastodontprojekt där hon refererar till olika lagtexter och dokument. Vi hänvisar dessutom återigen till min egen bevisföring. Någon vecka senare är vi klara och skickar in begäran om omprövning.

Nu i veckan när jag kom hem, lite mer än ett år efter kraschen så hade ett brev från trafikverket kommit. I brevet erkänner de sitt nederlag och att jag inte kan hållas till skuld för händelsen. De tar sig an alla kostnader för olyckan d.v.s. motorcykel, skyddsutrustning och min trasiga mobil.

Det är nå' otroligt skönt att äntligen kunna släppa det här och gå vidare - och dessutom veta att man har en vinst i ryggen.

PS: Jag frågade vad det var som fick Trafikverket att ändra sig i frågan och svaret var tydligen enkelt: Filmen från morgonen efter visade tydligt bristen på skyltar och den massiva mängden grus på vägen. Det fanns ingen förklaring från Svevia som var godtagbar i hur det kunde se ut som det gjorde. Kan ju vara ett bra tips till nästa person som hamnar i ett liknande läge.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Riktigt skönt att höra ett så bra slut på en händelse som kunde slutat i tragik - att du klarade dig såpass väl och att du även fick rätt mot Trafikverket! När SMC och vi motorcyklister nu driver på, anmäler och till slut får rätt leder det förhoppningsvis till att Trafikverket skärper sig och inser hur allvarligt det är när deras slarv leder till fara för människoliv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
PS: Jag frågade vad det var som fick Trafikverket att ändra sig i frågan och svaret var tydligen enkelt: Filmen från morgonen efter visade tydligt bristen på skyltar och den massiva mängden grus på vägen. Det fanns ingen förklaring från Svevia som var godtagbar i hur det kunde se ut som det gjorde. Kan ju vara ett bra tips till nästa person som hamnar i ett liknande läge.

Underbart.

Ni skickar alltså först in en del material, bla filmen och får då avslag från trafikverket.
Ni kompletterar då med ytterligare material med hänvisningar till lagtexter osv och får då ett erkännande från trafikverket. De hänvisar sedan erkännandet till filmen - som ni skickade in redan första gången.

Visar filmen tydligt att de har brustit i sitt ansvar så borde du rimligtvis fått rätt redan från början.

Bra kämpat iaf!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bra jobbat!

Personligen kan jag tycka att påföljden för trafikverket borde vara mer kännbar än att ersätta dig för dina skador.
Uppenbarligen så har man farliga brister i sin kontroll på underentreprenörer, Svevia i detta ärende.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top