Ska det vara så obekvämt att köra MC?

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hej allesammans!

Är en kille på tjugo år som håller på att ta A2-körkort. Har övningskört till och från under sen förra sommaren, och har reflekterat lite efter att jag övningskörde igår.

Efter att jag kört kanske 30-60 minuter så börjar det bli sjukt obekvämt. Främst är det att jag får ont i vänsterhanden. Det känns om att jag har vänsterhanden i någon konstig vinkel när jag kör, efter kanske 1-2 timmar gör det ont och värker i handen, och jag vill helst släppa och köra med en hand... men det är ju inte att rekommendera.
Vet inte om det har att göra med att det är tungt att koppla med handtaget. Det blir efter ett tag trött i fingermusklerna när man har kopplat ofta. Har bytt kopplingsvajer men tycker fortfarande det är sjukt tungt jämfört med min handledares koppling som man kan koppla med lillfingret.
Högerhanden gör inte ett dugg ont, och den borde jag ju hålla i samma vinkel. Kanske är för att jag slipper koppla med den?

Sist men inte minst får jag huvudvärk efter någon timmes körning. Om jag får gissa så känns det som att det är för att hjälmen sitter och trycker ganska hårt på tinningen/pannan. Osäker på hur mycket den ska trycka, men kanske inte så mycket så att man får huvudvärk...

Någon som har några tips till en oerfaren MC-åkare?

Kan tillägga att hojen är en Suzuki GSX400E -83, och jag är 192cm och väger ca 85 kg.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Det handlar bara om vana.
När du väl tagit kortet och fått x antal timmar på hojen, då vänjer sig kroppen vid dessa "problem".
Det är egentligen bara nya rörelser och ställningar som du inte använt förr...

Huvudvärken är samma där, när du väl tagit kortet och kör på automatik så försvinner det. Du fokuserar antagligen till 110% nu och därmed kommer huvudvärken. Drick mycket vatten, det kanske hjälper något för man brukar glömma det när man övningskör.

Så kör mer så försvinner problemen :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Armen och handen ska ligga i linje. Om du kör med handleden böjd så gör du fel.

Du ska inte belasta styret, det är ett styre. Inte en hålla-fast-sig-i-pinne (som smockJocke sa).
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är sällan fysiskt skönt att åka mc. Enda gången jag inte kände av så mycket i kroppen, var en sommar när jag Tourade, alltså körde mc varje dag.

Så vanan spelar in. Men det är många saker som påverkar kroppen, avgaser, trycket iom luftmotståndet, inbromsningar och koppling.

Nu kör jag max en gång i veckan och blir helt slut efter varje pass, men nu har ju jag sporthoj förlåt muskelhoj.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har du en trög koppling (samt i skum vinkel?) så blir du garanterat trött i armen efter en stund.

Vet inte om de är overkill, men ett sånt här handtag: www.swerace.se/285-rsc-righteous-stunt gör underverk på en trög koppling :banana Grymt nöjd med mitt iaf, blir nästan aldrig trött i handen av just kopplandet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har fel sittställning.
Handleden blir ansträngd för att du har vikt på den. Nacken blir stel för att du hänger på armarna. Får du inte en ordentlig träsmak i röven innan armarna/händerna/nacken börjar göra ont så hänger du på styret.
Får du dessutom inte en rent djävulsk trningsvärk på insidan av låren när du är ny så förankrar du dig fel i hojen. :fakta
Huvudvärken kan vara för att du koncentrerar dig som fan, har spänd nacke eller fel passform på hjälmen. Antagligen lite av allt. :hihi

Högerhanden kanske klarar sig för att du rör den hela tiden iom att du gasar, och därför inte har ett statiskt tryck på exakt samma ställe i handleden.

Dessutom; det är helt ofarligt, till och med bra träning för framförandet av hojen, att släppa styret med vänster hand. Kan du inte köra med en hand på styret så hänger du för mycket på styret.

Nu är du ju helt ny, och om du inte är väldigt ovanlig så sitter du fel på hojen. Det blir bättre, till och med mycket bättre. Det enda jag nuförtiden känner av efter att ha eldat på i 100 mil samma dygn nu är träsmak i röven och en seghet i huvudet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Huvudvärk av klämmande hjälm kan man absolut få, fråga mig som har typ vattenskalle.
Det tog ett tag att hitta rätt men nuförtiden kan jag ha på den hela dagen utan att det smärtar någonstans.

Gör du rätt när du kör ska du känna lite i magmuskler och rygg när du kört en stund. Har du ont i händerna på en sådan hoj måste du göra fel på något sätt. Lårmusklerna... nja. Går det undan och du gör "rätt" så ska det kännas där men tourar man skulle jag bli förvånad ifall du behöver knipa så hårt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du skall kunna köra hoj genom att hålla gasen mellan tumme och pekfinger... Och det är normalt att få ont överallt i början.

Var glad att du inte började rida...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Börja med situps, du ska förankra dig med benen, och sen ska bålen hålla i överkroppen, styret är som sagt inte ett handtag :fakta

Olika människor har olika huvudform, och olika hjälmar är gjorda efter olika mallar, så se till att hitta en hjälm som verkligen passar, annars blir det en säkerhetsrisk om du får huvudvärk, det sänker koncentrationsförmågan radikalt.
 

Evil Twin

Guest
Naikon, har du provat att att ändra vinkeln på kopplingshandtaget? Det låter som att du skulle behöva vrida ned det lite.
Huvudvärken orsakas med stor sannolikhet av en hjälm som är för liten, eller mer troligt inte passar din huvudform.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hjälmen har fel form, därav huvudvärken. Prova ett annat märke. Lossa kopplingshandtaget och vrid ner det en aning, sitter antagligen för högt så du får vrida handen uppåt. I övrigt läs tidigare tips.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nu blir jag grymt nyfiken, efter jag bytte till 600 blir det vansinnigt mycket mer kopplat på ett varv och det är plågsamt just nu.
Vad är grejen med detta handtaget?
Annan utväxling, du fäster kopplingsvajern i ett hål som är närmare bulten för själva handtaget. De gör att de blir lättare att koppla och ger lite "större område med dragläge" eller vad det ska kallas :)

Sen skadar de inte att de är i fräst aluminuim så du har garanterat inte sönder de i första taget :yoparty
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Ta en titt om du inte kan justera in kopplingshandtagen också om de tar lång ut så du inte riktigt når! utan måste ta tag med fingerspettsarna varje gång blir man snabbt trött.

Får du dessutom inte en rent djävulsk trningsvärk på insidan av låren när du är ny så förankrar du dig fel i hojen. :fakta
.
Oj OJ så sant vilka minnen från första bandag när man blev informerad om tanknypandet.
Finns ju en maskin på gymmen som vi brukar kalla "gynstolen" eller "födabarnmaskinen" den är grym för lårnypar musklerna:banana:rofl
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
hade problem med högerhanden när ja fick mitt kort nu i början av sommaren, men handlar helt enkelt om att jag var ovan, man håller onödigt hårt i styret och kanske med lite fel vinkel :) problem med sittställningen kan vara att du sitter fel eller att det helt enkelt är fel hoj för dig, alternativt otränad rygg vilket jag märker av när a kört 2timmar lr mer i sträck.

vet inte varför kopplingen är trög, har kunnat koppla med ett finger på alla hojar ja prövat iaf.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Antagligen sitter du som många nybörjare stelt och spänner dig onödigt, både fysiskt och psykiskt, och det känns i kroppen. Enda lösningen där är att öva och försöka vara avslappnad. Prova (i mån om rimlighet) också att flytta runt dig lite på hojjen och prova alternativa sittställningar, ben- & armvinklar.

Sen är det ju också en möjlighet att du helt enkelt tyvärr har fel hoj & fel hjälm, du ska sitta bra på hojjen, och hjälmen ska sitta bra på huvet, alla hjälmar & hojjar är olika, precis som människorna som använder dem.
Sitter du inge bra på hojjen så kommer det aldrig att vara bekvämt att köra, därför jag inte äger en sucka tex.
Och är hjälmen av fel storlek/form kommer det att göra ont efter ett tag.
Många billigare hjälmar har också riktigt dålig ljudisolering vilket lätt kan ge huvudvärk & utmattad kännsla vid längre turer.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjena! Tack för alla svaren, jätteschysst!

Tror också att det är ganska mycket som spelar in, precis som ni säger. Har fått med mig många tips som ska prövas inför nästa tur! Rapporterar igen hur det har gått.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Köp en hjälm som inte trycker, den ska sitta stadigt och tight men inte trycka. Drick mycket vatten om du vet att du ska sitta i värmen på hojen ett par timmar.

Jag får alltid ont i början av säsongen men det släpper ganska fort. Man lär sig att slappna av och sitta rätt.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag lånar tråden liten, inom samma ämne.

Efter att jag bytte hoj till en R1 så får jag ont i händerna. Det är för att handtagen sitter för högt upp. Men jag kan inte vrida ner för att då får kablarna emot gaffelbena?

Kan man dra om kablarna på insidan om bena eller hur ska man lösa det?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top