Ska ta MC-kort, några frågor innan

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo, får nog bli så, lika bra verkar det som :p Tycker det är lite kul dock, jag läste just en recension av gamla CBR300R, där de skrev att den nog inte kommer sälja nåt i Sverige, för vi svennar vill bara ha stora cyklar, och det har jag ju fått bekräftat här idag :p
Men ärligt talat, ni som verkar vara mer erfarna, tror ni någon utom racingförare kommer ens i närheten av att köra en 1000cc "som den ska köras", alltså vid gränsen för vad cykeln klarar i kurvtagning osv? Och om man inte gör det, vilket jag betvivlar att många gör, varför köpa en sån, blir ju bara dyrare att försäkra, och man kommer aldrig någonsin köra så fort att man använder cykelns fulla kapacitet på allmän väg. Jag skulle tro att de flesta inte ens kör sina 600'r till max egentligen. Eller pratar jag goja? ;)

Vad är det som får dig att tro att en 1000cc nödvändigtvis är snabbare än en 600cc i kurvorna?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Jo, får nog bli så, lika bra verkar det som :p Tycker det är lite kul dock, jag läste just en recension av gamla CBR300R, där de skrev att den nog inte kommer sälja nåt i Sverige, för vi svennar vill bara ha stora cyklar, och det har jag ju fått bekräftat här idag :p
Men ärligt talat, ni som verkar vara mer erfarna, tror ni någon utom racingförare kommer ens i närheten av att köra en 1000cc "som den ska köras", alltså vid gränsen för vad cykeln klarar i kurvtagning osv? Och om man inte gör det, vilket jag betvivlar att många gör, varför köpa en sån, blir ju bara dyrare att försäkra, och man kommer aldrig någonsin köra så fort att man använder cykelns fulla kapacitet på allmän väg. Jag skulle tro att de flesta inte ens kör sina 600'r till max egentligen. Eller pratar jag goja? ;)

Jag köpte den hojen som föll mig i smaken, kollade inte så jättemycket på kubiken eller effekten. Då jag är 40+ så blir försäkringen iofs rätt billig för mig.

Mitt kriterie då jag köper hoj är röd eller pippigul samt att den ska vara bekväm och gärna ha kåpa då jag gillar att åka rätt långt då jag väl kör (Körde 6-7 mil igår för att köpa snus. :rolleyes: ). Man ska även kunna skjutsa utan att behöva anstränga motorn för mycket.

Alla har olika kriterier då de köper hoj, valfrihet är bra så därför rekommenderar jag dig att ta ett kort utan begränsning så att du kan välja just det du vill ha. :)

Lycka till med kortet och val av hoj. :tummenupp
 

Superbike_R1

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2013
Ort
jönköping
Hoj
Yamaha R1
Försök övningsköra med någon hemma ett tag, sen ta ett par lektioner, tycker jag i alla fall.

Själv har jag tänkt köpa R1 eller R6 gathoj nästa år.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Trafikskolorna använder ofta samma hojtyp för a2 och a. T.ex er 6 eller xj 6. Den enda skillnaden är att den ena hojen har en stoppskruv /plåtbit som hindrar gasspjället från att öppna fullt.

Ur säkerhetssynpunkt är en ABS försedd mc betydligt säkrare än en utan abs. Det är mycket viktigare än om den har 30 hk eller 72 hk. En 30 hk hoj är lika farlig som en 72 hk om man bromsar omkull sig i 120 km/h.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hej!
Du har fått en del saker om bakfoten tror jag.
Kubiken och hästkrafterna är bara två siffror som på intet vis ger hela bilden av hur motorcykeln kommer att bete sig. En högvarvig japansk radfyra (tex sport 600-1000cc) utvecklar typiskt sin effekt ganska linjärt, dvs mild och lugn vid låga varv för att gradvis bli starkare och starkare och kanske nå sin fulla effekt vid 9-11krpm. En fete-custom på massa kubik kanske har sin fulla effekt redan vid 3-4krpm, sen händer inte så mycket mer...:rolleyes:
Släpp kubikfixeringen tycker jag och inrikta dig istället på hojens lättanvändlighet, eftersom det verkar vara det du egentligen hänger upp dig på. Honda CX550 kan du ju inte köra upp på för A, men är nog precis så lättkörd som du vill ha. Är det din prisklass så fortsätt kolla på den typen av hoj, kubik 500cc-7500cc, antagligen störst chans att hitta för upp till 10000kr. Ska du bli modernare är väl Honda Hornet 600, Kawasaki ER6 och alla liknande det mest lättkörda du kan hitta. Ska du pendla på tex 70-90 vägar eller motorväg kan du tänka på att mindre kubik gör att du måste gasa betydligt mer för att nå samma hastighet = tröttsamt i längden. Det är ju en av anledningarna till att man ofta letar sig upp till större kubikhojar så småningom.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Hej!
Du har fått en del saker om bakfoten tror jag.
Kubiken och hästkrafterna är bara två siffror som på intet vis ger hela bilden av hur motorcykeln kommer att bete sig. En högvarvig japansk radfyra (tex sport 600-1000cc) utvecklar typiskt sin effekt ganska linjärt, dvs mild och lugn vid låga varv för att gradvis bli starkare och starkare och kanske nå sin fulla effekt vid 9-11krpm. En fete-custom på massa kubik kanske har sin fulla effekt redan vid 3-4krpm, sen händer inte så mycket mer...:rolleyes:
Släpp kubikfixeringen tycker jag och inrikta dig istället på hojens lättanvändlighet, eftersom det verkar vara det du egentligen hänger upp dig på. Honda CX550 kan du ju inte köra upp på för A, men är nog precis så lättkörd som du vill ha. Är det din prisklass så fortsätt kolla på den typen av hoj, kubik 500cc-7500cc, antagligen störst chans att hitta för upp till 10000kr. Ska du bli modernare är väl Honda Hornet 600, Kawasaki ER6 och alla liknande det mest lättkörda du kan hitta. Ska du pendla på tex 70-90 vägar eller motorväg kan du tänka på att mindre kubik gör att du måste gasa betydligt mer för att nå samma hastighet = tröttsamt i längden. Det är ju en av anledningarna till att man ofta letar sig upp till större kubikhojar så småningom.

Jodå, det där har jag ganska bra koll på, att olika motorer uppför sig olika :)
Så tror det blir något sånt ja, kommer ju åka en del E18, men även en del i stan, så nåt som funkar både och, och gärna lite grusvägar och sån skit också, because why not liksom?
Tack för alla tips återigen, trodde inte tråden skulle bli såhär lång, men det är bara bra :p
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Ah okej, jo men det kanske vore något i så fall! :)
Tack för tipsen, det är bra att få lite olika input. De flesta Motovlogers jag kikar på säger att 600cc är galenskap för en nybörjare, andra säger att det är lugnt om man kan hålla högerhanden i styr :p
Men det är väl också en väldig skillnad i kraft på en motard och en Supersport, även om motorn är samma storlek. Priset och hanterbarheten är det viktigaste. Och 2000kr per år är ju ingenting i princip, som en liten bil :p

Vilken likhet! Hade också en DT50R när jag var 15, kollade på massa motovloggers innan jag tog kort/körde och var 25 när jag tog det! :crash

Till att börja med. Val av hoj. _Helst_ ska du ju ha en relativt lättmanövrerad hoj om du vill komma billigt undan med körlektioner (träning av krypkörning). Supersport är inte att rekommendera om du tänkt att träna krypkörning under tiden du tar kort, ute och köra på vägar spelar det ingen större roll.

Låt inte alla jävla amerikanska vloggers påverka dig så himla mycket av val av hoj. Jag stod inför samma dilemma på grund av dessa videos, i slutändan köpte jag en gixxer 750 veckan innan uppkörning. Krascha med den efter två veckor och den blev aldrig hel igen. Detta på grund av att jag trodde jag var varmare i kläderna än vad jag var, kunde ha hänt med vilken cykel som helst. Köpte en s1000rr sommaren efter och hade hur kul som helst. Kunde jag hantera den ? Ja. Kunde jag utnyttja dess potential ? Nej. Det kan man inte göra på gata iallafall.

Kände nästa direkt i början av denna sommar att jag inte trivdes längre på en supersport och att körställningen inte var det jag riktigt var ute efter med min motorcykelåkning, köpte en Tuono istället (högre styre) och ångrar mig inte en sekund.

Det är jävligt individuellt om vad man tycker om att åka, låt inte alla påverka dig vad du ska åka eller inte. Man kan lika gärna köra ihjäl sig på en 125.a som en 1000cc, det är ingen annan än du själv som väljer farten även fast 1000cc bjuder upp för dans lite mer.

Alternativ nr 1: Köp en relativt billigt hoj som är lätt att svänga och hålla balansen med och träna satan, under tiden du tar ett fåtal lektioner på skolan för att få tips och input. Och sälj skiten efter du klarat uppkörning och sedan testa olika hojar för att komma fram till vad du tycker är kul att åka med.

Alternativ nr 2: Kör allt på skolan om du har pengar i fickan eller inte har någon att övningsköra med. Och testa en rad olika hojar när du klarat uppkörning.

Wall of text, hoppas något har var till nytta. Lycka till! :tummenupp
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu

DTR'en var underbar, om än lite under powered för sina mastiga 100kg torrvikt :p

Jo, det är ju därför jag frågar här också, få lite perspektiv. Och för min del blir det garanterat alternativ 1, då jag är fattig student, så får jag ta nån lektion när det finns pengar, även om jag nog kommer ha en privat handledare mestadels. Nackdelen med att ta just nu är väl att det kan nog ta ganska lång tid innan jag faktiskt kan ta kortet, pga dyra riskettan och tvåan bl.a... Fattar verkligen inte varför inte B-körkortets risketta gäller, jag fattar väl också att jag inte ska åka ut i trafiken full eller hög, det visste jag innan också. Bara för att mjölka pengar känner jag rent spontant. Men tack ska du ha!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hur vet du ts att du är helt ointresserad av obegränsat kort? Kört mc än?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag trodde det var onödigt, då jag inte är ute efter fart, men andra skribenter förklarade att det är lika bra och kostar lika mycket, så det blir väl det ändå :)
Helt rätt! Du kommer bara undra över hur du tänkte efteråt, tur att du är så klok att du tar till dig forumets samlade visdom :)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
För att slippa ångra dig efter något / några år så är ett obegränsat körkort bäst.Köp en beghoj som passar din ekonomi naturligtvis samt lite billigare skyddskläder i handeln (behöver inte alltid vara dyra märkeskläder).Träna sedan privat utöver körskolan så går det bra mycket bättre.Försök lära dig hur hojen fungerar rent konstruktionsmässigt och skaffa lite billiga verktyg så du kan göra enklare service som oljebyte, luftfilter, tändstift mm själv.Bara där sparar du en massa pengar i längden.Har du nu inte ångrat dig till nästa år så lycka till. :crash
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
För att slippa ångra dig efter något / några år så är ett obegränsat körkort bäst.Köp en beghoj som passar din ekonomi naturligtvis samt lite billigare skyddskläder i handeln (behöver inte alltid vara dyra märkeskläder).Träna sedan privat utöver körskolan så går det bra mycket bättre.Försök lära dig hur hojen fungerar rent konstruktionsmässigt och skaffa lite billiga verktyg så du kan göra enklare service som oljebyte, luftfilter, tändstift mm själv.Bara där sparar du en massa pengar i längden.Har du nu inte ångrat dig till nästa år så lycka till. :crash

Yes, har redan kikat på jackor och sånt, finns ju snygga för typ 700kr. Köper väl del för del när det finns pengar över typ, så har man allt till slut :)

Yes, enklare service har jag gjort på mopeden när jag hade den. Jag och farsan gjorde allt, bytte t.o.m. kolv och sånt, och slipade upp kanalerna för bättre flöde ;)
Riktigt kul faktiskt att greja med, och inte lika jävligt som på bilar :p
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Yes, har redan kikat på jackor och sånt, finns ju snygga för typ 700kr. Köper väl del för del när det finns pengar över typ, så har man allt till slut :)

Yes, enklare service har jag gjort på mopeden när jag hade den. Jag och farsan gjorde allt, bytte t.o.m. kolv och sånt, och slipade upp kanalerna för bättre flöde ;)
Riktigt kul faktiskt att greja med, och inte lika jävligt som på bilar :p

Moppen är en 2-taktare. Lite annan grej när man slipper topplock med ventiler, kamaxlar och kamkedjor/remmar. Jacka inte kolven på hojen bara, det kommer den inte alls att må bra av. Köper du nåt friskt så handlar det primärt om oljebyte, olje- och luftfilter och tändstift samt kanske lite förgasasarpill, byt bromsbelägg och bromsvätska och liknande mys-mek....
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Moppen är en 2-taktare. Lite annan grej när man slipper topplock med ventiler, kamaxlar och kamkedjor/remmar. Jacka inte kolven på hojen bara, det kommer den inte alls att må bra av. Köper du nåt friskt så handlar det primärt om oljebyte, olje- och luftfilter och tändstift samt kanske lite förgasasarpill, byt bromsbelägg och bromsvätska och liknande mys-mek....

Ah okej, alltid lär man sig nåt :)
Låter bra det, hur svårt kan det vara, som Jeremy Clarkson brukar säga :p
Lite annan typ av fråga kanske, men ändå relevant: Har vanliga försäkringsbolag också billiga klassikerförsäkringar, eller måste man ta genom en sån där klubb typ om man vill ha sånt?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ah okej, alltid lär man sig nåt :)
Låter bra det, hur svårt kan det vara, som Jeremy Clarkson brukar säga :p
Lite annan typ av fråga kanske, men ändå relevant: Har vanliga försäkringsbolag också billiga klassikerförsäkringar, eller måste man ta genom en sån där klubb typ om man vill ha sånt?

Nej, det finns klassikerförsäkring på flera bolag men ofta lönar det sig ekonomiskt att vara med i nån form av klubb, tex SMC kan göra ett par hundringar på försäkringen. Kolla http://www.bilsport-mc.com Där kan du kolla försäkringskostnad utan att ha regnummer. Mycket praktiskt och ofta prisvärda.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Nej, det finns klassikerförsäkring på flera bolag men ofta lönar det sig ekonomiskt att vara med i nån form av klubb, tex SMC kan göra ett par hundringar på försäkringen. Kolla http://www.bilsport-mc.com Där kan du kolla försäkringskostnad utan att ha regnummer. Mycket praktiskt och ofta prisvärda.

Åh, okej, va bra! :)
Det gör jag absolut i så fall!
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Tolkar som att du redan har B-kort? Då vet du förhoppningsvis hur man beter sig i trafiken.
Köp en hoj och nöt låg- och högfartsbanorna på egen hand om du har möjlighet att fixa en lämplig övningsplats.
Sedan toppar du med några körlektioner och saken är biff...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top