Ska ta MC-kort, några frågor innan

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Hej hej! Jag har tänkt spara ihop och försöka ta MC-kort nästa sommar. Jag blir då 25 år. Jag undrar först vilket som är smartast: Köpa kläder och cykel och köra mycket hemma med egen cykel, eller ta kort på skola och låna allt? Jag har redan erfarenhet av växlat tvåhjuligt sen jag åkte moped, DT50R när jag var yngre, så jag är ganska bekväm med kontroller osv. I ljuset av detta undrar jag alltså vilket jag tjänar på ekonomiskt och tidsmässigt, köra hemma och bara kolla av med ett par lektioner, så man vet att man klarar uppkörning, eller spelar det ingen som helst roll att jag har erfarenhet från moped och att försöka med bara privat körning är hopplöst?

Sen vad tror ni försäkringen blir (ungefär) för en färsking på 25 år, med en 250cc, typ någon motard? :)

Tack på förhand!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
250cc, finns det så små motorcyklar?


Ja, köp allt innan. Du kommer ju ändå att behöva det efter du fått kortet.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Du för körkort snabbast genom att gå på intensivkurs, samt möta körlektioner.
Dock är det mer ekonomiskt att köra mycket privat och därmed minska behovet av körlektioner.

Jag körde allt via körskola då jag inte tillgång till en handledare. Det känndes lite surt att behöva betala för körlektioner för att köra krypkörning runt korner. Just manöverbanerna är mycket, nöta, nöta, nöta samt få lite små tips här och där.

Om möjligt så tror jag en blandning är bäst så länge du har en bra handledare.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Haha, jaa det finns 250cc, och eftersom jag är student måste jag tänka väldigt ekonomiskt, och en 600 eller mer skulle kosta en halv årsinkomst i försäkring :p

Jag kommer nog ha min far, mycket erfaren, som handledare om han orkar, så det är inget problem i så fall. Så jag antar att jag tänkt rätt då, kör mest hemma, kolla av på lektioner så man vet var man ligger, köra en konbana med lärare typ, och bara köra så mycket som möjligt.
Tack för hjälpen i alla fall! :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Haha, jaa det finns 250cc, och eftersom jag är student måste jag tänka väldigt ekonomiskt, och en 600 eller mer skulle kosta en halv årsinkomst i försäkring :p

Jag kommer nog ha min far, mycket erfaren, som handledare om han orkar, så det är inget problem i så fall. Så jag antar att jag tänkt rätt då, kör mest hemma, kolla av på lektioner så man vet var man ligger, köra en konbana med lärare typ, och bara köra så mycket som möjligt.
Tack för hjälpen i alla fall! :)

Kolla hellre på någon lite äldre offroadare eller liknande. Tror det kommer vara mycket roligare än en liten sketen 250cc.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Sen vad tror ni försäkringen blir (ungefär) för en färsking på 25 år, med en 250cc, typ någon motard?
Låt morsan eller farsan skriva försäkringen (med fri utlåning eller tex alla förare över en viss ålder).
Torde bli mycket billigare.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Kolla hellre på någon lite äldre offroadare eller liknande. Tror det kommer vara mycket roligare än en liten sketen 250cc.

Ja, alltså, jag vill ju ha något som jag klarar att hantera, och som är enkelt att göra konbana och så med, så en mer upprätt ställning är ju alltid en fördel. Dock vill jag också starta lite mindre, just för att mer kraft helt enkelt är ganska farligt för en oerfaren. Om man råkar åka i ett gupp och slinta på gasen, gör det inte så mkt på en mindre motor, men en 600 skulle ju få frispel i fel händer. Men kanske en 400 motard eller nåt sånt då? De kan väl inte vara alltför skräckinjagande kan jag tycka? Och hur påverkas försäkring om cykeln är av äldre snitt? Blir det mycket billigare så är det ju helt klart ett stort plus.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ja, alltså, jag vill ju ha något som jag klarar att hantera, och som är enkelt att göra konbana och så med, så en mer upprätt ställning är ju alltid en fördel. Dock vill jag också starta lite mindre, just för att mer kraft helt enkelt är ganska farligt för en oerfaren. Om man råkar åka i ett gupp och slinta på gasen, gör det inte så mkt på en mindre motor, men en 600 skulle ju få frispel i fel händer. Men kanske en 400 motard eller nåt sånt då? De kan väl inte vara alltför skräckinjagande kan jag tycka? Och hur påverkas försäkring om cykeln är av äldre snitt? Blir det mycket billigare så är det ju helt klart ett stort plus.

Man ser till att inte råka slinta på gasen. Tror nog aldrig det hänt mig på nio år. Var inte så orolig :)

Köp en 600+cc offroad/motard. Finns många att välja på. Allt från billiga till svindyra och från tama som små lamm till helvilda.

Jag tror du kommer tröttna på en 250cc vääääldigt fort.

Vet inte riktigt hur försäkringen påverkas av ålder. Men är dom tillräckligt gamla, innan 94 så kan man veteranförsäkra dom och då blir det billigt! Dock är väl en offroadare från den tiden rätt så slut..

Jag har en polare som nyss tog körkortet, han köpte en VFR från 94. 2000 hel/hel. Han är väldigt nöjd med den. Bra att övningsköra med och en bra förstahoj som man kan ha länge.
 
Last edited:

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Ah okej, jo men det kanske vore något i så fall! :)
Tack för tipsen, det är bra att få lite olika input. De flesta Motovlogers jag kikar på säger att 600cc är galenskap för en nybörjare, andra säger att det är lugnt om man kan hålla högerhanden i styr :p
Men det är väl också en väldig skillnad i kraft på en motard och en Supersport, även om motorn är samma storlek. Priset och hanterbarheten är det viktigaste. Och 2000kr per år är ju ingenting i princip, som en liten bil :p
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom problemen du beskriver hittar man i första hand på 1000 cc hojar (ofta twinnar), där kan det bli svårkört för en nybörjare med bristfällig gaskontroll. Det beror twinnens brutala gassvar och kraftiga motorbroms.

Hojar i 600 cc klassen är det inget större problem. Förövrigt krävs det en hoj på minst 600 cc och 40 kw för att köra upp för obegränsat körkort.

På trafikskolan kommer du sannolikt att köra Gladius, Er 6, xj 6, cb 600 eller Ktm 690 duke.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Dom problemen du beskriver hittar man i första hand på 1000 cc hojar (ofta twinnar), där kan det bli svårkört för en nybörjare med bristfällig gaskontroll. Det beror twinnens brutala gassvar och kraftiga motorbroms.

Hojar i 600 cc klassen är det inget större problem. Förövrigt krävs det en hoj på minst 600 cc och 40 kw för att köra upp för obegränsat körkort.

På trafikskolan kommer du sannolikt att köra Gladius, Er 6, xj 6, cb 600 eller Ktm 690 duke.

Right. Dock har jag inget som helst intresse av obegränsat, så det är inte relevant. Jag ska ha det billigaste jag kan få tag i att åka till skola/jobb/hem till hundar de dagarna jag inte hinner ta bussen. Och för att glida på under fina dagar, bara för känslan. Så det är inget problem om jag bara har mellankort, det kommer räcka och bli över i många år. Jag vill helst överleva min 30-årsdag om inte annat :p

http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_CBX_550_55076068.htm?ca=7&w=2
Jag pratar alltså nåt i den här stilen, som man kan klassikerförsäkra, som redan nämnts. Är det en bra nybörjarhoj t.ex.?
 

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Hbg
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Hade jag själv köpt en hoj i din sits hade jag satsat på så ny hoj som möjligt inom klassikerförsäkringen tex http://www.blocket.se/goteborg/Suziki_RF600R_55853326.htm?ca=23_3&w=3

Det har utvecklats väldigt mycket på 10 år, jag hade försökt hitta en 90-94 årsmodell iaf.

Och ta tungt kort direkt ;) Just nu kanske det känns som att du bara vill glida men snart så suktar du efter mer effekt och då är det surt att behöva köra upp igen om du sitter med Begränsat kort.
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Hm, not bad :)

Får kika runt och se, allt det här kommer ske till våren/försommaren, när jag sparat ihop nog med pengar osv, så jag har nog tid att bestämma mig och forska. Inget man gör bara sådär direkt :p
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Right. Dock har jag inget som helst intresse av obegränsat, så det är inte relevant. Jag ska ha det billigaste jag kan få tag i att åka till skola/jobb/hem till hundar de dagarna jag inte hinner ta bussen. Och för att glida på under fina dagar, bara för känslan. Så det är inget problem om jag bara har mellankort, det kommer räcka och bli över i många år. Jag vill helst överleva min 30-årsdag om inte annat :p

http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_CBX_550_55076068.htm?ca=7&w=2
Jag pratar alltså nåt i den här stilen, som man kan klassikerförsäkra, som redan nämnts. Är det en bra nybörjarhoj t.ex.?


Prisskillnaden mellan A och A2 är obefintlig, kör på utan begränsning så kan du köra vad du vill sen utan att behöva göra ett nytt körprov :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju hål i hela huvet att ta begränsat när du tar A för samma pengar. Det är fullt möjligt att köra ihjäl sig på en Baotian scooter moppe eller en 125:a med. Det är din attityd,ödmjukhet och fantasi det hänger på inte vad du har mellan benen (och då menar jag inte den lilla likmasken utan hojen).

Vill du hålla dig borta från dom höga farterna så köp kåplöst. Då känner du vinden och är enligt mig det bästa sättet att hålla farten nere, lätta att hantera och köra upp på med. Kan dock bli blåsigt och lite okomfortabelt om man skall nöta 7mil motorväg varje dag.

Titta på typen körskolorna har och kolla vad som erbjuds i din prisklass. där har du enkla och lättkörda hojar vanligtvis i storlek runt 600cc med 1 till 4 cylindrar och effekter på 65-80hk ungefär. Det är inget som får dig att flyga om du slinter på gasen och skulle det vara så så kan man alltid peta i en högre växel...

Vill du ha nåt riktigt billigt (och trist) så hade jag tittat på segmentet under körskolehojarna. tex Kawasaki ER-5, Honda CB 500 eller nåt liknande. Går nog att hitta fullt duglig sena 90-tal till tidigt 20-tal för drygt 10oookr och lite till om man gör slag i saken under hösten. Men då får du köra upp på körskolans hoj istället.

Lycka till, du sitter nog på en R6 i slutet av nästa sommar ändå.......
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Tja, går ju att övningsköra hemma på en 500, men bara köra upp på skolans, även om det blir lite dyrare. Men ja, en mer upprätt sittställning vill jag nog ha i början, även om supersport är "coolare" :p Men om det inte skiljer något i pris är det klart jag kör för fullt kort direkt, lika bra i så fall :)

Blir inget köp under hösten/vintern dock, måste sälja av bilen och sånt först, och ingen värre idé att sätta igång nu, när det snart är vinter. Men uppskattar alla tips, jag är ju helt ny till detta, så allt jag lär mig är bra! :)
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Med tanke på att du verkar ha insikt om att det inte är en leksak du sitter på så tror jag du kommer ta det lugnt i början oavsett hoj. :) Tag för tung direkt som andra säger, du kommer ångra dig annars. :)

Själv är jag återfallsknutte och köpte en Ducati ST2 944 i somras, börjar redan glutta på nåt större inför nästa år med lite mer effekt. :D
 

Exterm

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen ännu
Med tanke på att du verkar ha insikt om att det inte är en leksak du sitter på så tror jag du kommer ta det lugnt i början oavsett hoj. :) Tag för tung direkt som andra säger, du kommer ångra dig annars. :)

Själv är jag återfallsknutte och köpte en Ducati ST2 944 i somras, börjar redan glutta på nåt större inför nästa år med lite mer effekt. :D

Jo, får nog bli så, lika bra verkar det som :p Tycker det är lite kul dock, jag läste just en recension av gamla CBR300R, där de skrev att den nog inte kommer sälja nåt i Sverige, för vi svennar vill bara ha stora cyklar, och det har jag ju fått bekräftat här idag :p
Men ärligt talat, ni som verkar vara mer erfarna, tror ni någon utom racingförare kommer ens i närheten av att köra en 1000cc "som den ska köras", alltså vid gränsen för vad cykeln klarar i kurvtagning osv? Och om man inte gör det, vilket jag betvivlar att många gör, varför köpa en sån, blir ju bara dyrare att försäkra, och man kommer aldrig någonsin köra så fort att man använder cykelns fulla kapacitet på allmän väg. Jag skulle tro att de flesta inte ens kör sina 600'r till max egentligen. Eller pratar jag goja? ;)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
De flesta svenne-volvos går att köra en bra bit över 200 km/h, betyder det att man måste göra det varje gång? Nej, det gör det inte. Kan det ändå finnas fördelar med att ha en motor större än det allra minsta? Ja, det är klart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top