Världens sämste testförare!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Världen sämste testförare!!!!

Assen tidig maj 2013. Jag och John är på Trackday på Assen för att komma i form inför TT-racet i juni då vi skulle köra Dutch Supersport. Under 2012 hade jag haft problem med ilsket däckslitage bak, och nu skulle vi försöka fixa detta. Körde ett pass och bakdäcket såg inte snyggt ut. Hade kommit överens med Fredde Watz att ringa honom om mina problem kvarstod. Och det gjorde de, så jag ringde:
- Hej Fredde, Mozz här!
- Tja! Hur går det?
- Ja du, ingen förbättring precis, bred ruggad yta mitt på sidan på däcket.
- Aj du, hur känns hojen in i krök, är den tung att få in?
- Nej, den styr in fint tycker jag.
- Ok… Ut ur kröken då, har du ok fäste?
- Jaaaaa, det tycker jag nog. Fan, med nytt däck VÄGRAR den ju släppa! SUGER sig fast!
- Ok, hmmmmmm…. :confused:
Fredde beskrev en STOR justering som jag genomförde och stack ut igen.
- Nå, hur gick det, var den nervös?
- Njaeee, tycker den var som innan.
- Jaha du, ut ur krök då?
- Ja… ungefär som innan, sög sig fast!
Vi fick ingen ordning på slitaget.

Några veckor senare, på Gelleråsen. Problemen finns kvar, däcken tar slut FORT!!!! Snackar med Öhlins-Jocke som föreslår nya åtgärder!
- Vad kör du för tryck bak?
- 1,9 kg
- Prova att gå ner till 1,7 kg. Då kommer du att få en större kontaktyta och därigenom fördela kraften på större yta. Men passa dig! Däcket kommer att röra sig MYCKET mer, så var beredd!!!
Sänkte till 1,6, ville ju MÄRKA något!!! Körde ett kval och kom in.
- Nå, hur kändes det, var den orolig?
- Njaeee, inte direkt, kändes ok, som vanligt liksom.
- Hade du bättre fäste då?
- Njaeee, inte vad jag märkte….
- Hmmmmmm…...:confused:

Till 2014 bytte jag fjäder och köpte andra däckvärmare och problemen blev mycket mindre. Skönt! Men Pirellidäcken är så himla dyra så inför sista SM-deltävlingen på Sviestad bestämde jag mig för att testa ett set Bridgestone. Givetvis måste hojen ställas om och Johan Forsman, mekaniker med STOR kompetens, ställde generöst upp och hjälpte till. Så, först kval på Pirelli och sedan skulle det rejsas på Bridgestone. Ganska puckat tyckte Johan och många andra, ”Va, ska du testa nya däck på race?????”:huvet
- Jag har ett verktyg som vi skruvar på hojen så ser jag DIRECKT hur den står, sa Johan.
- Toppen!
- Då ska vi se, den står perfekt bak… men väldigt konstigt fram! Den är en centimeter för lång! Styr den in i kröken överhuvudtaget?
- Ja…. Jag tycker den är väldigt följsam…
- Men är det inte tungt att få in den?
- Njaeee, den går in lätt tycker jag…
Johan skakade på huvudet och ställde om hojen som han tyckte den skulle ställas om. Inför racet höll han ett brandtal:
- Nu MÅSTE du ta det lugnt i början; Bridgestone har en HELT annan stomme och beter sig HELT annorlunda:fakta, och vi vill inte plocka upp dig ur sandfållan i första kurvan! OK?
- OK! Jag ska ta det lugnt, lovar!
- Dessutom anser jag att hojen står helt fel, men jag vågar inte ändra för mycket.
- OK, jag ska ta det lugnt.
- Nej du vet HELT annan stomme i dom här däcken, HELT annorlunda…

Inte fan märkte jag någon skillnad!!!!
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Var det inte även Joe Dunlop som alltid sa "It's dead on" (perfekt) redan efter första testrepan även på ny racer. Inte ens Suzukis fabriksteam kunde få honom att tycka det lönade sig att justera fjädringen.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Då ska vi se, den står perfekt bak… men väldigt konstigt fram! Den är en centimeter för lång! Styr den in i kröken överhuvudtaget?
- Ja…. Jag tycker den är väldigt följsam…
- Men är det inte tungt att få in den?
- Njaeee, den går in lätt tycker jag…

Misstänker du är mycket starkare. Än din storlek antyder. :tummenupp GRATTIS ! :)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Finns bara två alternativ.
Antingen kan du anpassa din körstil till allt eller så fattar du ingenting...... o jag vet vilket jag skulle valt i ditt ställe :)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hehe. :D Precis som CDM sa, talang trumfar prylar!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Detta är ju guldstjärna i självkännedom!

Nu när du befäst att du inte "känner" någon skillnad så är det ju bara att byta fokus från känsla till fakta, dvs börja titta på varvtider, sektortider etc om du nu tycker det är lönt att skruva vidare.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Togs det inte upp redan då du började diskutera att det skulle bli ny hoj ? Hur ska det gå, nya prylar, då kan du ju inte skylla på materialet längre. O sen detta inlägg ???
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Togs det inte upp redan då du började diskutera att det skulle bli ny hoj ? Hur ska det gå, nya prylar, då kan du ju inte skylla på materialet längre. O sen detta inlägg ???

Sant! Kan lika gärna köpa en Husqvarna Silverpil till säsongen 2015!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du kan i alla fall hävda att du har samma egenskaper som Casey Stoner.
Jag lyssnar, mer, mer!!!!!:)

Utan att vara elak så kan man väl sammanfatta Casey's testförartalanger som...måttliga...eller möjligtvis som den inte mest precise testföraren...? Däremot en naturbegåvning på att helt omedvetet justera sig själv och sin körstil till att ta precis allt ur ett givet material.

Bästa tricket då man åkte på test med Casey var att lyssna på kommentarerna från teamkollegan och att titta på varvtiderna från Casey. Eller att först testa med teamkollegan och sedan ge Casey de delar som fungerar och i en ordning som gör att han åker fortare och fortare för varje exit. Under dessa förhållanden hade du hans fulla förtroende och då kunde han prestera varvtider som chockade konkurrenter såväl som journalister. Någon som kommer ihåg Ph Island 2012...?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur känns spelar ingen roll. Det viktiga är för dig Mozz hur fort det går.
Läste en krönika av Guy Martin. Man provade inställningar och efter några varv vet han.
De här nya inställningar är kass, hojen känns inte bra, återgå till de gamla.
Då talar teamet om för Guy att han putsat nån sekund per varv med de nya "kassa" inställningarna.
Så slutsatsen blev: Det viktiga är inte hur det känns, det viktiga är varvtiderna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top