Växellådsolja CBX 750F

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Någon som vet vad det ska vara för olja i växellådan på en Honda CBX 750F -84?
Vid nedväxling är det svårt att få i växlarna, så tänkte börja med att byta oljan i lådan.
 

Bondtrim

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
Lukeå
Hoj
HD fxe -83 & CBR600f -90
En jaso godkänd olja. Exempelvis biltemas helsyntet mc olja.
 

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Hmm... Har Castrol-olja i den (enligt deras rekomendationstabell på nätet till den hojen). Men den är trög att växla ned... har inte varit så tidigare vad jag kan minnas.

Sen har den börjat hålla varvet när man drar in kopplingen och ibland till och med ökar varvet, vad fan kan det bero på? Vajrarna löper fint så det är inte det. Ibland håller den uppemot 3000 varv även när man har stannat helt och lägger man då i en växel och låter den börja driva så sjunker varvet ned till tomgång och stannar där till man varvat upp den igen, då håller den högre varv igen.

Några tips och funderingar kring detta?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter som om du har något bös i förgasarna eller något kopplat till dem då tycker jag, men det har inte med växlingsproblemen att göra. Om du har svårt att få i växlarna kan det vara något i växellådan som är slitet med.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Otätt mellan förgasare och topplock är min (föga djärva) gissning på rusningen.

Trögväxlat skulle jag i första hand koppla till en koppling som inte kopplar ur 100% (mycket koppleri i samma mening där). Fel spel, skeva stålskivor eller klibbiga lameller kan vara orsaker.
En annan orsak kan förstås vara osmorda/slitna/misshandlade länkar runt växelspaken eller slitna/skeva växelförare (växelförarna sitter inuti växellådan och styrs av en väljartrumma).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om motorn varvar så kan det mycket väl göra att det är svårt att få i en växel, men det beror ju också mycket på när och hur du växlar, ibland vill man ju ha lite högre varv på motorn för att växlarna ska glida i smärtfritt, ibland lägre.

Om du står still med varmkörd hoj, håller in kopplingen, petar i ettan och gasar rejält, med kopplingen helt indragen, vill hojen röra sig framåt då? Isf kan det, som G-L skrev, vara fel spel i vajern eller krokiga stålskivor.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Eller om du haft "fel" olja i som gör att lamellerna klibbar ihop och därmed inte frikopplar helt..Spånar bara.
Prova med det enkla först. Oljan skall ändå bytas ibland, så byt till annat märke. Rätt klassad förstås.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Eller om du haft "fel" olja i som gör att lamellerna klibbar ihop och därmed inte frikopplar helt..Spånar bara.
Prova med det enkla först. Oljan skall ändå bytas ibland, så byt till annat märke. Rätt klassad förstås.
Håller med, Castrol olja + koppling är oftast inte en bra kombination :död
 

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Kanon! Tack för alla tips!

Menar ni att biltemas olja skulle vara lika bra eller bättre till min hoj som Castrol? Vilken olja bör jag använda då, tar tacksam emot länkar.

Ska byta oljan när vi kommer hem efter helgen och läcksöka som i videon (bra tips, tack för det! :) )
 

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Varvtalsproblemed visade sig bero på att tomgången var för högt ställd. Sänkte den och nu är problemet borta! =)

Den är dock fortfarande aningen trögväxlad, men inte alls lika mycket och bara ibland.
Oljefilter inhandlat och olja ska köpas och bytas för att se om problemet försvinner.

Frågan är om det är lönt att göra ett oljebyte nu eller om jag ska vänta till våren, det är trots allt inte många veckors körning kvar på den här säsongen. :-(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top