Johans MC i Göteborg får inte längre sälja KTM!

Sum0

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2014
Ort
Götene
Hoj
KTM 690 Enduro
Johans MC har misskött flertalet serviceärenden gällandes KTM och man säljer för dåligt med hojar så KTM kommer avbryta kontraktet med firman vid årsskiftet. Detta innebär att från och med årsskiftet som kommer Johans MC att förlora sin rätt att sälja KTM samt att serva deras hojar.

Jag tycker detta är underbara nyheter eftersom jag personligen har mycket dåliga erfarenheter av Johans MC när jag bodde i Göteborg. Man slarvade något enormt på 1000-milaservice och jag har haft en långdragen dialog med företaget som inte ville stå för sin usla service utan försökte få det till att vara mitt egna fel.

Fick blanda in KTM i Örebro som fick Johans MC på andra tankar. KTM i Örebro suckade och sa till mig att det inte är första gången som Johans MC strular.

Karma, Johans MC... KARMA! Vad var det jag sa?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så var har du då fått denna "fakta" ifrån?
 

Sum0

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2014
Ort
Götene
Hoj
KTM 690 Enduro
Så var har du då fått denna "fakta" ifrån?

Det kan jag inte avslöja eftersom jag inte vill röja min källa. Förstår att ni inte tror mig, nyregistrerad på forumet och allt. Det ni får göra är att helt enkelt tro på det jag skriver eller så får ni avvakta och se. Är ju inte speciellt långt kvar till nyår.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Om detta stämmer tycker jag det är helt rätt. Jag blev väldigt dåligt bemött där av en säljare som inte hade en aning om vad hon sålde, samt en annan säljare som inte ringde upp. Mitt intryck av Johans MC är att dom är dryga och okunniga.

Det är verkligen rätt åt dom! Jag gillar verkligen Ktm:s motorcyklar, så det är bara bra att Ktm rensar på dom som inte kan eller bryr sig om deras varumärke.
Ktm Scandinavia i Örebro ska verkligen ha beröm, då dom verkligen vill hjälpa en och bryr sig om sina kunder!:)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Var hittar man närmaste KTM asfalt åf/service närmast Gbg efter nyår då?
 

JimmyPimmy

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10 Aprilia SXV -08 KTM smc-r -12
Var hittar man närmaste KTM asfalt åf/service närmast Gbg efter nyår då?

Cross och enduro kommer troligen att kunna serva och laga "gatu-KTM:er" efter detta. Nu "får" de bara sälja delar till hojjar upp till 530cc tror jag. Johans MC har ju sagt nej innan....
 
Last edited:

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Norr om Stockholm
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Samma sak kommer att hända AVA MC i Stockholm när det gäller BMW försäljning och service - för många klagomål från kunder! Fick själv se resultat av deras "service" på en kompis F800GS som kom hem med helt tight spänt kedja. Om man inte ens kan utföra väldig "basic" servicemoment ska alla larm gå igång! Ingen mc märke har råd idag med massor missnöjda kunder
 

Rufox

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Norrköping
Hoj
KTM Duke 690 2014
Bike's Facebooksida:

"Ny KTM återförsäljare i Göteborg från 2015!

Johans MC som sålt KTM sedan 2008 lämnar nu över KTM-skylten till Bike Göteborg! Bike har sålt KTM i Trollhättan från 2003 och startskottet för försäljning i Göteborg är 30 Maj men verkstadsjobb börjar man med 1/1 2015. Johan på Johans MC vill tacka alla kunder som köpt en KTM hos honom, Jerker Axelsson VD Bike Trollhättan Göteborg med personal hälsar därmed alla KTM kunder varmt välkomna!"

https://www.facebook.com/biketrollhattan?ref=ts&fref=ts
 

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
Känner Johan isebäck (läs, VD Johans MC) och fått info precis som föregående talare att dom helt enkelt väljer att satsa på andra märken (Kawasaki, triumph, Suzuki)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Känner Johan isebäck (läs, VD Johans MC) och fått info precis som föregående talare att dom helt enkelt väljer att satsa på andra märken (Kawasaki, triumph, Suzuki)

Jag har svårt att tro på detta tyvärr. Knappast att man väljer att sluta sälja ett märke som säljer sig självt.
Jag har haft med den firman att göra och är långt ifrån imponerad hur dom behandlar och bryr sig om potentiella kunder. Samt att det saknas en rejäl bit kunskap om sakerna dom säljer.

Jag tror bara att det blev pinsamt för Mr Johan och han försöker rädda ansiktet.
 
Last edited:

ateland

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2014
Ort
Kode
Hoj
Kawasaki Z800e, vren -15
Det är den info jag gått ifrån honom. Äger ingen ktm och planerar inte att göra heller då har tyvärr ingen erfarenhet utav företaget när det gäller cyklar eller ktm som märke.

Hursom så ska dom sluta sälja ktm och egentligen så är inte anledningen utav större intresse.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Om dom misskött sig som trådskaparen påstår så är det ju intressant för potentiella kunder av andra märken. Det är ju inget vidare att handla av en återförsäljare som inte klarar av det.

Jag har väldigt dålig erfarenhet av dom på Johans mc, så jag tror mer på trådskaparen. KTM har ju växt massor dom senaste åren, så det kan knappast ekonomiskt försvarbart att sluta sälja ett bra märke.

Deras så kallade KTM expert ville ha ca 2000kr av mig för att montera original väskorna på en ktm 1190. Sidoväskorna sitter med snabb fästen som man klickar i. Det visste tydligen inte deras expert, det är ju minst sagt anmärkningsvärt! Det var bara en av fler saker som lyckades med.

Jag köpte aldrig hoj från dom och det är jag glad för.

Jag tror mer på att han vet att dom skämt ut sig och försöker rädda ansiktet. Men det är ju min personliga åsikt. Den riktiga sanningen lär ju aldrig komma fram ändå, då den enda som kan svara ärligt på detta är KTM Sverige och dom lär ju inte uttala sig om anledningen till varför.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr har KTM flera hojar t.ex 640 / 690 modellerna som har rätt höga effektuttag ur sin stånka. Det konstruktioner som kräver en del omvårdnad och lämpligt körsätt för fungera felfritt. Däremot kräver kunden att den skall fungera som vilken gathoj slm helst t.ex z 750, Hornet 600, er6 n m.fl.

Tyvärr ligger den nog mer åt cross eller race motard på vissa punkter. Dom förarna som kör cross eller supermoto på banor är fullt medvetna om att sådana hojar går sönder och behöver mycket underhåll. Dessa förarna sköter ofta underhåll själva och köper bara delarna.

Att hojarna har typ 690 duke har hamnat hos många bilskolor gör tyvärr inte saken bättre. Hojtypen är förstås olämplig i en sådan verksamhet med sin encylyndriga motor som i många övningsmoment hamnar utanför sitt optimala varvtal och bara producerar massiva vibrationer och ryckyghet. Sådant sliter naturligtvis hårt på konstruktionen. Orsaken till valet var att hojen var lätt som en250 och hade hög effekt och tillräcklig kubik. vilket gjorde den godkänd som klass A förarprovsmc.

Att sedan pestigemodeller som rc 8 hade stora tekniska problem på tidiga årsmodeller med t.ex motorstyrningen gör inte samarbetet lättare.

Så jag tror inte att man enbart skall skylla på Johans mc utan att KTM har sin del i det inträffade. Det är minst lika viktigt att man inte bygger allt för extrema konstruktioner till gatbruk så att driftsäkerheten blir lidande. Samtidigt är det viktigt att man inte marknadsför extrema hojar till verksamheter där sådana får problem.

Det är dom japanska hojarnas styrka idag, att man har lyckats bygga motorcycklar med goda prestanda som är förenat med en hög driftsäkerhet. Det skapar en trygghet för återförsäljarna att inte behöva hantera en massa garantiärenden.

Jag tror att KTM behöver lära av japanerna och överge vissa konstruktioner såsom 690 stånkan och satsa på någon kompakt twin typ mt 07 eller er 6. Den motorn förenar god hållbarhet och körbarhet och har c:a75 hk som 690. Det blir nödvändigt om man vill vända sig till en bredare publik och inte bara lek och bus.
Att 690 skall ha en speciell olja när dom flesta andra tillverkare rekommenderar en vanlig 10 / 40 mc olja till sina gatmotorcycklar visar att man tar ut lite för mycket ur motorn.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Att hojarna har typ 690 duke har hamnat hos många bilskolor gör tyvärr inte saken bättre. Hojtypen är förstås olämplig i en sådan verksamhet med sin encylyndriga motor som i många övningsmoment hamnar utanför sitt optimala varvtal och bara producerar massiva vibrationer och ryckyghet. Sådant sliter naturligtvis hårt på konstruktionen. Orsaken till valet var att hojen var lätt som en250 och hade hög effekt och tillräcklig kubik. vilket gjorde den godkänd som klass A förarprovsmc.

Dom artiklarna jag läst om körskolor med 690 duken är att dom tycker den är lättkörd och att inlärningstiden minskat för körkortstagarna. Min körskola hade en Suzuki gladius, den var tung, tråkigt och inte speciellt kul att köra alls. Den gick väl mjukt och fint i motorn, men en tråkig hoj.

Jag körde upp med min 690 smc och det var som dag och natt. Lättkörd, extremt smidigt och lätt. Visst kräver det lite mer vid bromsprovet då den saknar abs, men det är väl det enda som var negativt.
Jag hade en 2013, och dom nyare modellerna har nu abs, så det är ju inte längre ett problem.

Att sedan pestigemodeller som rc 8 hade stora tekniska problem på tidiga årsmodeller med t.ex motorstyrningen gör inte samarbetet lättare.
Alla tillverkare har ju problem vid lansering av nya modeller. Sen vet jag med att rc8:an hade ganska mycket saker. Men ktm har ju ordnat allt det. 2012 modellen rycker inget och är extremt lättkörd, då brorsan har en sån och jag har fått testa den en del.

Så jag tror inte att man enbart skall skylla på Johans mc utan att KTM har sin del i det inträffade. Det är minst lika viktigt att man inte bygger allt för extrema konstruktioner till gatbruk så att driftsäkerheten blir lidande. Samtidigt är det viktigt att man inte marknadsför extrema hojar till verksamheter där sådana får problem.

Jag ser ändå inte varför man slutar sälja ett bra märke som är populärt pga en del garanti ärenden. ÅF får väl ersättningen av ktm för att fixa recallsen mm? Så dom får ju betalt i vilket fall, eller har jag fattat detta fel?

Den erfarenheten jag har av Johans mc så säger jag att det saknas kunskap hos personalen. Det är ju inte ktm:s fel, utan bara Johans mc:s fel.

Finns det mer handlare som slutat sälja ktm pga detta, eller är det bara Johans mc som letar efter svepskäl för att rädda ansiktet?
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns en anledning till.
Försäkringskostnader och oviljan att erbjuda stöldförsäkring är också ett problen för många yngre köpare. T.ex har 690 modellen ingen startspärr vilket gör att hojarna rullar omkring i förorterna med några busiga tonåringar på och slutar som en brinnande metallhög eller ett vrak på någon skolgård.

Regelverket för tung mc har också ändrats så att den hojen inte passar dom kommande reglerna vilket är bra eftersom provfordonet för tung mc bör spegla hur verkligheten ser ut. Däremot är den ypperlig för A2 eftersom den reprensentrar en fordonstorlek förutom orginaleffekten är reprensentativ för A2 klaśsen.

Hur nöjda trafikskolorna är beror på hur avtalet ser ut mellan trafikskolan och återförsäljaren. Har trafikskolan bara vanliga servicekostnader och allt annat ersätts av andra, då är det lätt att vara nöjd.

Premiummodeller som rc 8 får bara inte lanseras med så mycket problem som skedde här. Det är ju dom första åren som ryktet om modellen skapas. Att 2012 års modell OK är bra, men ryktet förstördes när 08-09 inte var lika felfria.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
KTM 's försäljningsstatestik är lite lurig eftersom dom registerar fler endurovojar än vad övriga tillverkare gör. Det gör att dom ligger högt i registreringsstatestiken. Hos övriga märken syns inte den gruppen hojar eftersom dom hanteras som rena tävlingsfordon.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Det finns en anledning till.
Försäkringskostnader och oviljan att erbjuda stöldförsäkring är också ett problen för många yngre köpare. T.ex har 690 modellen ingen startspärr vilket gör att hojarna rullar omkring i förorterna med några busiga tonåringar på och slutar som en brinnande metallhög eller ett vrak på någon skolgård.

Försäkringsbolagens enda mål är ju att tjäna pengar, så det är klart att en "populär" hoj blir dyrare. Alla hojar stjäls ju, sen om ktm går hem mer hos tjuvarna eller inte vet jag ej. Sen är det ju alltid dyrt att försäkra en hoj om man är yngre, det är ju samma sak med bilar. Statistiken talar ju ett tydligt språk.


Regelverket för tung mc har också ändrats så att den hojen inte passar dom kommande reglerna vilket är bra eftersom provfordonet för tung mc bör spegla hur verkligheten ser ut. Däremot är den ypperlig för A2 eftersom den reprensentrar en fordonstorlek förutom orginaleffekten är reprensentativ för A2 klaśsen.

Hur nöjda trafikskolorna är beror på hur avtalet ser ut mellan trafikskolan och återförsäljaren. Har trafikskolan bara vanliga servicekostnader och allt annat ersätts av andra, då är det lätt att vara nöjd.

Detta hände ju ganska nyligen och man kan ju som trafikskola få dispens i några år om man nyligen investerat i dom motorcyklarna vad jag läst. Service på ktm är ju inte dyrare än nåt annat märke vad jag vet. Service intervallerna är ju bra på dom med.

Vad är allt annat som du menar? Alla tillverkare har ju problem, tex suzuki fick ju 2008 byta varenda 450 motor i sina crossar till nya motorer. Så knappast att man bara kan peka fingret mot att ktm skulle vara dåliga.

Nästan alla cross tillverkare hade stora problem första året dom släppte insprutning på sina crossar. Så det är knappast nåt man bara kan klaga på hos en tillverkare. Det finns ju massor av liknande exempel för den som orkar googla lite.


Premiummodeller som rc 8 får bara inte lanseras med så mycket problem som skedde här. Det är ju dom första åren som ryktet om modellen skapas. Att 2012 års modell OK är bra, men ryktet förstördes när 08-09 inte var lika felfria.

Det var ju ett misstag av dom, men alla tillverkare har ju problem när man tar fram nya modeller. Detta är ju 6-7 år sedan nu och ser inte hur detta skulle spela in till att Johans mc skulle vilja sluta sälja ktm.

Som jag sagt innan, så är jag övertygad om att han vet att dom skämt ut sig och bara vill rädda ansiktet. Så dåliga är knappast ktm att man vill sluta att sälja dom.

Med tanke på hur deras ekonomi som företag ser ut så ser jag inte att dom har "råd" att vara så kräsna.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad gäller crossar så räknas dom som tävlingsfordon, där är det betydligt mer acepterat med haverier och meck om man kan vinna tävlingen. Många seriösa tävlingsförare har två hojar med sig på tävlingshelgerna. Då kan dlm byta hoj eller använda den andra som reservdels depå. T.ex så kawa 250 cross c:a 40 hk medans landvägscrossen KLX 250 har 22 hk.

På landsvägssidan är krångel bara jobbigt för dom flesta förare med verkstdsbesök och stillestånd på flera veckor mitt i säsongen.

Hade encylindrig 690 cc på 70 hk varit en optimal konstruktion , då vi sett hojar såsom er 6 , mt 07 m.fl försedda med en encylindrig motor. Naturligtvis inser japans främsta mc tillverkare att sådana konstruktioner inte är optimala i en landsvägsreggad hoj. Yamaha har t.ex stånka på 660 cc och 48 hk i xt 660 r / x
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Vad gäller crossar så räknas dom som tävlingsfordon, där är det betydligt mer acepterat med haverier och meck om man kan vinna tävlingen.

Antingen läste du inte vad jag skrev eller så skämtar du. För det är knappast accepterarbart att man kan sälja en hoj under 1 år och sen måste man byta varenda motor i den serien av hojar. Sen kostade det suzuki så mycket pengar att dom inte hade råd att ändra den något till 2009.

Tävlingshoj eller inte, dom gjorde en rejäl tabbe med en konstruktion och det var ett exempel på att mer tillverkare gör fel. Då jag nyligen köpte mig en cross så forskade jag lite i ämnet. Det finns garanterat mer exempel liknande saker som gäller landsvägshojar med.

Hade encylindrig 690 cc på 70 hk varit en optimal konstruktion , då vi sett hojar såsom er 6 , mt 07 m.fl försedda med en encylindrig motor. Naturligtvis inser japans främsta mc tillverkare att sådana konstruktioner inte är optimala i en landsvägsreggad hoj. Yamaha har t.ex stånka på 660 cc och 48 hk i xt 660 r / x

Har du nån verklig statistik på att 690:in går sönder mer än en XT eller gissar du bara?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top