Vad gör SMC för dig?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Utan att läsa din länk så har SMC gjort det här för mig hittills:

- Gett mig rabatt på mc-försäkringen
- Gett mig chansen att vidareutbilda mig
- Lockat in mig på bankörning
- Ordnat så jag fått rabatt hos min lokala mc-handlare
- Fixat så jag får 10% rabatt när jag köper en bulle på mitt favoritfik

Tack SMC :hej
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
SMC är säkert duktiga på mycket även om man naturligtvis inte kan lyckas med allt.Men varför man tillät tre olika körkortsklasser för mc i landet (vilket vi förmodligen är ensamma om i Europa) är en gåta när man kan få köra en Renault Twingo och en Bugatti Veyron på samma bilkörkort.Min gamla mamma på 78 år fick sitt obegränsade A-kort på köpet en gång när hon tog sitt bilkörkort men detta mc kort gäller fortfarande för det gjorde man aldrig något åt vilket hon brukar skaka på huvudet åt när hon inser hur illa det kunde gått för både henne och andra om hon gett sig iväg på en t ex 1100cc sporthoj.Rena vansinnet.

Och jag undrar fortfarande när vajerräckena i landet ska försvinna samt när vi ska få räcken anpassade för även mc åkare och inte enbart biltrafik.Samt när de såphala mittlinjerna vid regn ska åtgärdas eller fördjupningarna i mittlinjen på vissa vägsträckor som ska gör trafikanter uppmärksamma på att man passerar mitten på vägen men som kan vara väldigt obehagliga för en mc åkare.Samt när man ska sluta limma ihop stora vägpartier som på två hjul är mindre roliga att passera med farten uppe.Samt om landets uppslitna markeringar vid fartgupp är till för om vi mc åkare ska få hjälp med (wheeling / bakhjulskörning) vilka kan vara väldigt spännande att köra över om man aldrig såg dom dyka upp pga den uppslitna varningen på vägen för dessa gupp.Om inte annat så testar man ju anti dive funktionen på gaffeln.Samt varför vi mc åkare inte får utnyttja buss och taxifiler i landets tätorter när det på samma gång är fullt tillåtet med att rulla mellan bilarna (lane splitting) vid köer.

Nä, jag är inte medlem. :hej
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
SMC är säkert duktiga på mycket även om man naturligtvis inte kan lyckas med allt.Men varför man tillät tre olika körkortsklasser för mc i landet är en gåta när man kan få köra en Renault Twingo och en Bugatti Veyron på samma bil körkort.Min gamla mamma på 78 år fick sitt obegränsade A-kort på köpet en gång när hon tog sitt bilkörkort men detta mc kort gäller fortfarande för det gjorde man aldrig något åt vilket hon brukar skaka på huvudet åt när hon inser hur illa det kunde gått för både henne och andra om hon gett sig iväg på en t ex 1100cc sporthoj.Rena vansinnet.

Nä, jag är inte medlem. :hej

Varför man tillät...? Vet du egentligen hur vårt statsskick fungerar och vart den lagstiftande makten finns någonstans? Och hur i alla fall på pappret lagstiftningsprocessen ser ut? Och hur de eländans EU-direktiven påverkar samma lagstiftning.

Vad tror du/tycker du att man borde gjort...selektiva elemineringar av obekväma politiker och justitieråd för att markera att man inte tillåter? :rolleyes:
Endera verkar man inom systemet eller så får man ta striden utanför det...och det brukar kosta på ett eller annat sätt. Att verka inom systemet är mer som "vattendroppen som urholkar stenen" än "skjut första bästa djävel som inte tycker som vi..." Fast det sistnämnda har en viss tjusning...tydligen.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Varför man tillät...? Vet du egentligen hur vårt statsskick fungerar och vart den lagstiftande makten finns någonstans? Och hur i alla fall på pappret lagstiftningsprocessen ser ut? Och hur de eländans EU-direktiven påverkar samma lagstiftning.

Vad tror du/tycker du att man borde gjort...selektiva elemineringar av obekväma politiker och justitieråd för att markera att man inte tillåter? :rolleyes:
Endera verkar man inom systemet eller så får man ta striden utanför det...och det brukar kosta på ett eller annat sätt. Att verka inom systemet är mer som "vattendroppen som urholkar stenen" än "skjut första bästa djävel som inte tycker som vi..." Fast det sistnämnda har en viss tjusning...tydligen.

Vad jag tycker !?.Det kan du ju redan läsa i inlägget.Vill du t ex möta min mamma på en 1100cc sporthoj så kan jag säkert ordna ett arrangemang för detta om hon mot förmodan skulle vilja ställa upp.Men så är det hos en fangrupp i de flesta ämnen.Kom inte med minsta kritik för då djä_lar. :crash
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad jag tycker !?.Det kan du ju redan läsa i inlägget.Vill du t ex möta min mamma på en 1100cc sporthoj så kan jag säkert ordna ett arrangemang för detta om hon mot förmodan skulle vilja ställa upp.Men så är det hos en fangrupp i de flesta ämnen.Kom inte med minsta kritik för då djä_lar. :crash

Det är högst känsligt att diskutera SMC här på SH, jag har försökt tidigare. Slutade sist bla med personangrepp på mig från folk som direkt eller indirekt jobbar för SMC. S för sekt?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vad jag tycker !?.Det kan du ju redan läsa i inlägget.Vill du t ex möta min mamma på en 1100cc sporthoj så kan jag säkert ordna ett arrangemang för detta om hon mot förmodan skulle vilja ställa upp.Men så är det hos en fangrupp i de flesta ämnen.Kom inte med minsta kritik för då djä_lar. :crash
Jo, det där med din mamma såg jag. Men det har ju inte ett dugg att göra med "tillåta" eller hur? Du verkar ju tro att SMC verkligen kunde, själva, välja mellan tillåta eller inte! Och det har som sagt, väl inget med din mamma att göra eller vad hon kan eller inte.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är högst känsligt att diskutera SMC här på SH, jag har försökt tidigare. Slutade sist bla med personangrepp på mig från folk som direkt eller indirekt jobbar för SMC. S för sekt?
Om det åtminstone diskuterades något som var känt för alla! Någon vet tydligen något om storleken på SMC:s inflytande men vill liksom inte tala om varför det tydligen användes som det gjorde. SMC tillät ju att...
Jag skulle gärna vilja veta mer om SMC:s mycket stora makt och inflytande. Inte illa för en ideell organisation att kunna "tillåta" något lagstiftningsrelaterat. Inte illa alls.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-Visionen-20/

Måste säga att jag gillar den lite tuffare attityden i detta dokumentet.
Det finns svidande slängar mot dagens trafikpolitik och mot de huvudlösa beslut som tagits mot SMCs inråden:


Sverige har den högsta kända andelen körkortslösa förare i Europa som dödas på motorcykel – det är ett
icke-önskvärt rekord som behöver uppmärksammas och åtgärdas från alla berörda parter.

Trots att Vägsäkerhetslagen (2010:1362) och TSFS 2010:183 kräver att motorcyklister ska beaktas särskilt på TENT-vägarna, till exempel vid val av räcken, syns inget i verkligheten.

å sedan tycker jag att denna fin:

Självklart ska en förare som inte har förmåga att se ett tvåhjuligt motorfordon fråntas sitt
körkort omedelbart.
:smasha


Läs gärna igenom dokumentet oavsett om du gillar SMC eller ej. Du gillar väl motorcyklar...?






Det är högst känsligt att diskutera SMC här på SH, jag har försökt tidigare. Slutade sist bla med personangrepp på mig från folk som direkt eller indirekt jobbar för SMC. S för sekt?


Jösses! Ba' så ba?
Jag förutsätter att du rapporterade det inträffade till site admin och att denne vidtog lämpliga åtgärder?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men varför man tillät tre olika körkortsklasser för mc i landet (vilket vi förmodligen är ensamma om i Europa)...

Nä, jag är inte medlem. :hej
De argumenten känns bekanta, på något underligt vis... http://www.sporthoj.com/forum/showt...C-eller-inte&p=5904256&viewfull=1#post5904256

:hej

Njae, Sverige har väl idag tämligen harmoniserade regler med EU? Om än kostnaderna för uppkörningarna ligger högst... Däremot har nog tyvärr SMC inte den makten, att man kan "stoppa" myndighetsförslag och lagstiftning inom trafikområdet.

Det är högst känsligt att diskutera SMC här på SH, jag har försökt tidigare. Slutade sist bla med personangrepp på mig från folk som direkt eller indirekt jobbar för SMC. S för sekt?
Det är synd att Du ska uppfatta det så, jag vet att Du var något kritisk i den ovan länkade tråden? Men i den tråden blev det väl inga personangrepp mot Dig, Du kanske avser något annat tillfälle?

Ibland kan väl ideellt engagerade personer lacka ut när man uppfattar kritik som orättvis, ändå är det synd att Du upplever Dig påhoppad. Verkligen.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Tjänade på att bli medlem pga billigare försäkring och så får man en trevlig tidning också. :banana
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Givetvis är man medlem.
Man får lov att se till helheten och inte snöa in på sakfrågor som man personligen anser vara viktigast i hela världen.

Av samma anledning som man är med i facket.
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Varför ska man vara med i något som hatar sporthojar på vägarna? Fördömmer dem som åker 130 på 110 väg och ser just er som en stor trafikfara. Jag är inte medlem i smc och kommer aldrig att bli det. Jag stödjer Payback istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, jag menade de där som ger en mötesfria vadderade tunnlar osv. Verkar ju skitbra!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Varför ska man vara med i något som hatar sporthojar på vägarna? Fördömmer dem som åker 130 på 110 väg och ser just er som en stor trafikfara. Jag är inte medlem i smc och kommer aldrig att bli det. Jag stödjer Payback istället.

Utveckla gärna!
På vilket sätt hatar dom sporthojar?
Och hur tycker du att en organisation ska förhålla sig till fortkörning? (även om ingen höjer på ögonbrynen när man kör 130 på en 110-väg)
Och vad är Payback?
 

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Ort
Där dag och tid tar slut.
Hoj
zx -10r
Utveckla gärna!
På vilket sätt hatar dom sporthojar?
Och hur tycker du att en organisation ska förhålla sig till fortkörning? (även om ingen höjer på ögonbrynen när man kör 130 på en 110-väg)
Och vad är Payback?


Fråga1. När jag och min HD kompis var ute och körde, vi stannade då vid ett fik där det då var någon form av smc jippo. Då jag ställde frågan, ni säger att ni är för alla mc förare. Gubben i tältet svara ja. Han fortsätter, jag ser att du åker på en dödsmaskin och det är direkt farligt att ha unga på den sortens av motorcykel. Den frasen har jag vittne på och jag vart ställd helt mållös och fick tunghäfta.

Hur jag tycker dem ska förhålla sig till fortkörning? Varför ska dem yttra sig?

http://www.payback.name/?page_id=28 läs själv.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top