Krånglande ABS på Kawasaki z750 -07

JLind

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Z750 -07 & Vespa SS 180cc -1966
Hej!

Min ABS har börjat krångla på hojen och jag försöker fundera ut vad det kan vara som är fel.

Efter start slocknar aldrig ABS-lampan, ibland hjälper det dock att vrida av och starta igen alternativt slå av tändningen och sätta på tändningen och rullstarta.

Känns som glapp i någon kontakt alternativt att ABSen "slås ut" vid start pga. fel ström eller liknande.

Någon som har koll på vad jag kan testa själv för att utesluta fel eller någon som vet om det är något som brukar vara fel på just Kawasaki som är enkelt att kolla/byta själv?

Vänligen
J
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett klassiskt BMW-dilemma:

Ett falnande batteri ger visserligen ström nog till första uppstarten, men inte tillräckligt mycket spänning för att ABSen skall orka med den initiala självdiagnosen.

När motorn gått några minuter, eller ibland bara några sekunder så har generatorn lyckats ladda på så mycket att nästa start blir lyckosam både för motor och ABS-enhet.

Ett enkelt diagnostest att det verkligen är ett så enkelt "fel" är att låta hojen stå med (smart)laddare på under natten. Sker denna uppstarten utan problem så har du hittat källan till dina besvär - byt batteri, eller möjligen försök hanka dig fram genom att alltid nattladda fram till det att du ställer av fram i November eller så.
Då kan du köpa nytt batteri till våren istället.
 

JLind

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Z750 -07 & Vespa SS 180cc -1966
Hej igen! Försökte ladda batteriet men laddaren var självklart defekt, så den råkade ut för vilt berått mord innan den gick i soptunnan. Kontrollerade samtliga säkringar utan resultat.

Mätte dock lite på batteriet och har följande spänningar:
Utan tändning: 12.80 V
Tändning påslagen: 12.27 V
Start av motor: 10-12 V
Motor igång: 14.30-14.50 V

Har 3 lösa sladdar under sadeln varav den ena är för inkoppling av ex. laddare, de övriga kan jag dock inte riktigt placera, blandannat den här:
sladdsadel.jpg

Är första hojen för mig men lösa sladdar känns ju aldrig bra.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Den ska lysa när du startat hojen, för att sen släckas när du börjar rulla/köra. Fortsätter den lysa även när du börjar köra?
 

JLind

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Z750 -07 & Vespa SS 180cc -1966
Ja, den slocknar oftast inte. Dock hjälper det ibland att "starta om" hojen i fart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top