Är det värt att gnälla på chefen?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej
Idag som många andra dagar kommer man till jobbet och löser av The boss chefen som i vanlig ordning dumpar ett stort lass med skit i knät på en, som han har ställt till med och förväntar sig att du ska lösa. Många av dessa problem går direkt att härleda till dennes slöhet och okunskap, En egenskap nästa alla småpåvar och mellanchefer verkar ha.

Finns de någon anledning att på ett konkret sätt förklara för denna att de dumheter han håller på med skapar större helt onödiga problem och att så lite från hans sida skulle hjälpa mycket i slutänden.
Eller gör man sig själv bara en otjänst och blir den gnällige som får sin semester godkänd sist och får jobba julafton i all evighet.
I vanliga fall föredrar jag att tiga och jobba på men när andras utstuderade slöhet gör att jag för springa som en idiot ser jag rött:mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lyft problemet, föreslagsvis som konstruktiv kritik. Säg att du vill bli involverad i ett tidigare skede i saker och ting för att underlätta för vidare arbete när Tjiefen rultar vidare efter att ha struthårat dig.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Säg till, lyssnar inte han så går du steget över.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Skjut han i huvet!!...flåt..kolla på rambo igår. Det sitter kvar än. Gör som de 2 tidigare sa
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hade jag varit din chef skulle jag uppskatta att du tog upp hur du upplever din arbetssituation. Sedan skulle jag antingen förbättra din situation eller förklara varför du får bita ihop och gilla läget. Alltid bättre med kommunikation än att ena parten surar och den andra försöker tankeläsa varför det suras.
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Jobba extra långsamt istället för att rusa på å fixa det som han har ställt till med. Stillestånd och förlorade inkomster brukar vara det enda som de begriper sig på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jobba extra långsamt istället för att rusa på å fixa det som han har ställt till med. Stillestånd och förlorade inkomster brukar vara det enda som de begriper sig på.

Jag skulle väl säga att det är bättre att börja med att prata om saker man upplever som problem än att börja sabotera. Vantrivs man på jobbet, och att försöka lösaproblemen genom att göra chefen uppmärkssam på dem inte funkar tycker jag en bättre lösning är att byta jobb, snarare än att börja kverulera.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jobba extra långsamt istället för att rusa på å fixa det som han har ställt till med. Stillestånd och förlorade inkomster brukar vara det enda som de begriper sig på.
Att obstruera och krångla, vara passivt aggressiv i stället för konstruktiv kräver sin mästare om man skall komma undan med det! Att tro att något "budskap" skall gå hem på det sättet är, tja, märkligt.
Om chefen i fråga inte förstår nu, så lär väl maskningsaktioner inte göra honom smartare?
Funkar det inte med att konstruktivt försöka lösa problemet, så återstår väl bara att endera bita ihop och ta det eller att byta jobb?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är en lite svår fråga.
Nu känner jag ju inte din chef och vet därför inte hur han funkar och hur han är.

Vore det min chef (som jag har en ganska bra relation med och som jag vet att jag kan ta upp önskemål med utan att det slutar i pajkastning eller liknande) så skulle jag ta upp dom problem jag upplever vid eventuella överlämningar eller liknande.
Var dock så noga du någonsin kan med att försöka göra det på ett konstruktivt sätt.

Att försöka säga att "du är så djävla dum och lat att du bara dumpar skit i knäet på mig efter att du rört till det" kommer troligen inte att leda till något bra!
Att säga att "Det här ärendet som du lämnade vidare till mig hade du gjort såhär med. Om du istället gör såhär så är det inte så mycket merarbete för dig men det gör mitt jobb betydligt lättare pga ditt och datt." har ganska hyfsade chanser att leda till något bra. Baserat på att chefen är såpass att han faktiskt kan ta att anställda har önskemål och egna idéer.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jobbade på många år sen på en firma där chefen hade enorma komplex mot mig trots att han var boss.

Var massa tjafs , alla brudar ragga på mig,jag var intelligent men det kunde han inte säga och så vidare.

Jag ordna ju massa jobb åt han och så , no probs men han verkligen hatade mig men vi sammarbetade rätt bra ändå.

Han kände sig tvungen att ha kvar mig , så han satte mig i den öde främlingslegionen på jobbet.
Dom som sköter sig själva och man slipper se:D

Innan det så hade det dock varit fullt krig , vid ett tillfälle så ringde jag hans morsa som jobbade på firman
och sa att han sagt det och det:fakta , jag var tvungen hade inget val för han var så sur:mad:
Hon var stenhård och körde skärpet och mattpiskan på sonen , jag tyckte synd om han dagen efter för han såg tuktad ut:rofl.

Var lite kul men han förtjänade det och jag fortsatte och fixa jobb åt han - men fan vad han hatade mig ibland:hihi
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Alltid varit ganska öppen o ärlig mot chefer, är det nått som inte passar be om ett minuter för att gå igenom problemet. Brukar faktiskt uppskattas.
Även om vissa saker inte kan lösas så får båda partner den andres perspektiv och förhoppningsvis lite förståelse på varför saker ser ut som dom gör. Givetvis kan man inte vara överens om allt utan blir lite give and take.
Är det många större* saker som blir ett stort problem för dej och han skiter i det = byt jobb.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man blir tveklöst nyfiken på vad det är för branch och vilka tjänster ni har som renderar såna problem med chefen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eg är det svårt att svara på frågan utan att känna chefen ifråga. 9 gånger av 10 är det bästa att ta upp problemen med chefen. Den tionde gången så är det en chef som tar kritiken personligt istället för konstruktivt och de cheferna skjuter budbäraren.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag som chef hade uppskattat en uppsträckning, men så jobbar jag oxå extremt med delaktighet och förankring med all min personal.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Mycket bra och vettiga tips!Men att göra någon stor sak av de hela är inte intressant han har sina plus sidor och jag gillar jobbet.
Vad är bästa sättet mellan fyra ögon eller på mail? Känns personligen som att mail är bättre då man kan fundera lite på formuleringen och om de sticker till lite i bossens hjärta har han möjlighet att ta de för sig själv utan att känna sig trängd?
Lyft problemet, föreslagsvis som konstruktiv kritik. Säg att du vill bli involverad i ett tidigare skede i saker och ting för att underlätta för vidare arbete när Tjiefen rultar vidare efter att ha struthårat dig.

Konstruktiv kritik är helt klart min abition. Struthårat?:3freak

Säg till, lyssnar inte han så går du steget över.
Detta är inte aktuellt då de finns saker han gör bra och vill inte ha mer en nödvändigt med uppmärksamhet på våran avdelning.
Jobba extra långsamt istället för att rusa på å fixa det som han har ställt till med. Stillestånd och förlorade inkomster brukar vara det enda som de begriper sig på.
Detta funkar inte då de i dessa fall drabbar 3e part och så fort bossen lämnat skeppet är de liksom mitt ansvar:S så de kommer bara resultera i att de blir hett kring mina öron:mad: plus jag ser ut som någon jäkla nybörjare:banana
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Mycket bra och vettiga tips!Men att göra någon stor sak av de hela är inte intressant han har sina plus sidor och jag gillar jobbet.
Vad är bästa sättet mellan fyra ögon eller på mail? Känns personligen som att mail är bättre då man kan fundera lite på formuleringen och om de sticker till lite i bossens hjärta har han möjlighet att ta de för sig själv utan att känna sig trängd?


Konstruktiv kritik är helt klart min abition. Struthårat?:3freak


Detta är inte aktuellt då de finns saker han gör bra och vill inte ha mer en nödvändigt med uppmärksamhet på våran avdelning.

Detta funkar inte då de i dessa fall drabbar 3e part och så fort bossen lämnat skeppet är de liksom mitt ansvar:S så de kommer bara resultera i att de blir hett kring mina öron:mad: plus jag ser ut som någon jäkla nybörjare:banana


Nej för helvete, inte mail. Det är ytterst svårt att få med nyanser och det behövs alltid förtydligande mm.risken för pajkastning är överhängande och det är mycket svårt att hitta rätt nivå. Sånt tar man muntligt, vid behov tar man med nån annan med. Kanske hans morsa :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top