Shoei NXR eller Shoei GT Air

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Funderar på att byta hjälm....

Om man jämnför Shoei NXR och deras GT Air...
Vilken är bäst ?

Kör inte bana alls.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Har bara provat båda i en affär, båda känns bra men GTair känns skönare och mer ombonad. NXR mer ventilerad och mer racemässig. Jag skulle valt en GTair eftersom jag inte kör bana och är mer intresserad av en tyst skön hjälm! Kommer köpa en sådan nästa gång...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag valde mellan just dessa två hjälmar och till slut blev det NXR. Det fanns för- och nackdelar med båda men för mig avgjorde: vikt, pris och spänne.
NXR är lättare än GT Air, den är billigare och den har D-ring. Jag gillar inte snabbspännen.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Min gt-air som är köpt i storbrittannien (om de spelar någon roll) har D-spänne.
Det är den bästa hjälm jag haft, den är skön,tyst, väldigt snygg(svart med röda o vita detaljer), solvisiret är guld värt och jag kommer aldrig köpa hjälm utan det igen.
En bonus var att hjälmen är föreberedd för intercom.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag kör också med GT-air gjort det i över ett år nu. Den är BRA, för att åka gata, speciellt om man gör det mycket då är D-spännet det bästa någonsin. Sol-visiret är bra också, slipper problemet med att välja visir och byta ut de hela tiden.

Enda negativa med gt-air är om du öppnar över ventilationen och sedan dundrar autobahn farter så blir den som en flygplans vinge och vill lyftas :hihi
Men det beror mest på att man kör naken hoj, kör jag hoj med kåpor så har den inte samma effekt.

Kan också säga just att den övre ventilationen är askön, de flesta hjälmar har bra ventilation osv. Men på gt-air så smeker luften håret skönt som fan på de varma dagarna.

Jag skulle valt GT-air bara för att den är så enkel och skön för vardagen samt längre turer.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Just det , glömde ventilationen. Kan intyga att man verkligen känner vinden i håret när man öppnar luftintaget i pannan
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har haft en GT-Air hela säsongen, men hade nog köpt en NXR idag. Solvisiret är behändigt, men jag föredrar mina rödtonade Velodrom, så jag använder det bara ibland. Jag tyckte att ventilationen var bättre på min förra Shoei (jag kommer dock inte ihåg modellbeteckningen men typ XR1000 eller något sådant). Den är tystare, men med öppen ventilation och headset monterat (öronkuddarna är utplockade då) så är den inte så tyst längre; jag kör dock alltid med öronproppar så det spelar inte någon roll för mig. Dessutom så fick NXR bättre betyg än GT-Air i Sharps kraschtester, och sådant tycker jag är viktigt -- solvisirhjälmar är svårare att få stabila...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Har GT-Air D-ringar eller spänne? :va Något som kallas D-spänne har jag aldrig hört talas om. På Shoei's egen hemsida finns bild på ett snabbspänne. Inte D-ringar.

Är det skillnad på spänne/ringar om man köper den i Sverige eller England?

Någon som har uppgift på vad den väger?
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Köpte min första hjälm i våras, stod mellan dessa två med, valde NXR och har inte ångrat mig sedan dess :)
Mycket bra hjälm :tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Grymt nöjd med min NXR med fast jag har inte provat GT-air så kan inte säga något om den. NXRen är tystare än min gamla xr1100 och det fina med NXR är att den har ett fotokromiskt visir man kan köpa som blir mörkt i sol och ljust i mörker !
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Kanske lite fel sida men ni skriver ju om Shoei :) Var o köpte en Gt-air i Måndags 8/9. Varför vet jag inte:va
Har kollat på den ett tag, Tänkte att solvisiret verkade va kannon smart och Hjälmen har fått goda vits ord.
Så dax att slå till.
Här kommer vad JAG! tycker om denna Hjälm.
Skön (ganska) lätt. satt som ett smäck. Men tyckte direkt att den lät en Hel del.
Tänkte att Äääh :rolleyes: jag bara inbillade mig (det blåste Lite).
Men åkte runt ett tag med Lurar=Music. o satan va det dåna redan vid 80-90 :gråta.
körde både med proppar utan samt Med Lurar i flera mil....Hm? Inbillar jag mig eller är jag så bortskämd
Med min Schubert Sr-1 a.:confused:
Åkte hem och bytte hjälm och oj oj vilken skillnad :D Nu kunde man ligga i 140-150 och det lät ändå mindre än
Shoei/ Gt-air hjälmen i 90.
FUCK va trist.jaha bara att lägga på hyllan med dom andra hjälmarna. Men snygg är den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top