Aprilia RS 125 problem och allmänna frågor

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Hejsan!

Nu är det så att jag skaffat mig min första MC, en Aprilia RS 125 -00 för en billig peng. Tanken är att jag sak börja köra på bana och tävla med den. Men jag har lite problem med hojen. Jag är därför helt ny inom detta så döm mig inte, jag är okunnig och om förklaringarna är konstiga, säg till!

Som jag nämnde så fick jag hojen billigt och med det kommer ofta problem. Hojen har en svår tid att gå på tomgångskörning samt att den knappt ger ut någon effekt. Farsan misstänker att avgasröret kan vara full av skit och/eller förgasaren också.
Kan det vara så som min farsa tror?

Nu kommer det lite mer allmänna frågor om min hoj och banracing!

Letat runt ganska länge efter reservdelar och delar till min Aprilia men hittar ingen sida som känns "bra". Någon som vet en bra sida?

Finns det några "vanliga" problem som Aprilian är känd för?

Ska också köpa depåstöd, både fram och bak till hojen. Kollade runt lite efter det och kom in på Biltemas depåstöd. Läste runt lite om dem och såg att folk gillade de. Men jag vill köpa stöd som håller länge mm. Är de något att köpa eller ska jag satsa på något annat? Och i så fall, vilka stöd?

Det var allt för nu, vore tacksam om jag kunde få lite hjälp :)

Mvh Felix
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
Pjme.co.uk har det mesta

Avgasporten är väl ett vanligt problem på aprilian.

rengör förgasaren till att börja med och se över bestyckningen.
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tack så mycket! Detta ska bli ett vinterprojekt eftersom att det låter som mycket arbete :p Men jag frågan om Biltemas depåstöd är något att rekommendera? Kollade lite mer och folk tyckte inte om främre stödet men bak funkar. Vad tycker ni? :)
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Pjme.co.uk har det mesta

Avgasporten är väl ett vanligt problem på aprilian.

rengör förgasaren till att börja med och se över bestyckningen.

Vi har monterat ner avgassystem och märkte på direkt när vi knackade på det att det är fullt med skit. Förgasaren ska vi fixa när jag fått mina depåstöd! Det verkar som en bra sida (pjme), ska undersöka den mer imorgon då jag får tid :)

Hej,

det sitter normalt 3 st strypningar på aprilian. Avgasporten urkopplad, strypning i avgasröret och elektronisk strypning i ecun om jag inte minns helt fel. Avgasporten ska bara kopplas in, avgassystemet måste öppnas och rensas och i ecun sitter en brygga som man måste bryta fysiskt för att få full effekt.

Du kan läsa mer här:

http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=31334

Nu när vi har undersökt och tittat under skalet på hojen har vi märkt att ingen strypning är kvar, vilket är bra i sig (tror jag). Har inte riktig koll på vad avgasporten är för något men det ska undersökas så jag lär mig till framtida saker. Tack i alla fall för din kommentar.

Bakstödet fungerar jätte bra!

Som nämnt i första svaret så köpte jag ett annat par depåstöd då farsan är fåfäng ;)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Har du NÅGON aning om servicehistorik på den?

Jag skulle nog byta kolven rakt av om jag inte var säker på att det varit gjort för inte alltförmånga mil sedan.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det allra viktigaste: Det finns inga dumma frågor och Okunniga nybörjare har vi alla varit!
Välkommen!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett par biltemastöd, har inget problem med varesig fram eller bakstödet. Det är dock biltema, så man kan ju inte förvänta sig någon direkt finish eller perfektion av prylarna. Framstödet kan nog vara väldigt beroende av vilken hoj man har, på min banhoj funkar det utmärkt, men på min gathoj passar det inte så värstans bra, och framkåpan tar i lite grand när man lyfter och jag vet att andra råkat knäcka framkåpan när de lyft med framstödet.
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Har du NÅGON aning om servicehistorik på den?

Jag skulle nog byta kolven rakt av om jag inte var säker på att det varit gjort för inte alltförmånga mil sedan.

Ska kolla med farsan när jag kommer hem. Jag vet själv inte värst mycket men han vet lite mer. De förra ägarna har misshandlat hojen har vi märkt. Kanske kan vara något att byta!

Det allra viktigaste: Det finns inga dumma frågor och Okunniga nybörjare har vi alla varit!
Välkommen!!

Tackar, jag vill egentligen inte ställa sådana frågor då man kan goggla fram det mesta. Men alla resultat var 2+ år gamla så jag gjorde det ändå.

Jag har ett par biltemastöd, har inget problem med varesig fram eller bakstödet. Det är dock biltema, så man kan ju inte förvänta sig någon direkt finish eller perfektion av prylarna. Framstödet kan nog vara väldigt beroende av vilken hoj man har, på min banhoj funkar det utmärkt, men på min gathoj passar det inte så värstans bra, och framkåpan tar i lite grand när man lyfter och jag vet att andra råkat knäcka framkåpan när de lyft med framstödet.

Som jag har nämnt innan, framstödet har ingen vad jag hittat tyckt vara okej. Tanken är att stöden ska hålla många år samt kunna användas på flera olika motorcyklar så jag köpte ett par andra. Och så är farsan lite fåfäng hur grejorna ser ut, han vill att det ska se bra ut också ;) Tack i alla fall!
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Har inte haft tid att svar på de senaste dagarna. I alla fall så har fått lite info, hojen har gått lite mer än 2500 mil och varit avställd i över 2 år.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Har inte haft tid att svar på de senaste dagarna. I alla fall så har fått lite info, hojen har gått lite mer än 2500 mil och varit avställd i över 2 år.

Då hade jag renoverat veven (billigare med ny?), sett till att cylindern är i gott skick samt bytt kolv på direkten. Kollat över så oljeslangar, oljepump (alltså för 2-t oljan) fungerar, enligt tidigare kommentar gått igenom förgasare, reedventil, tändstift. Ja, allt som gör att motorn snurrar, brummar och låter.

Någon mer kunnig kan säkert svara på detta för dig: Är det samma system med avgasportarna som för storebror rs-250? Är detta fallet så skall även dessa plockas ur, regöras och inspekteras.

Här är ett par sidor att kika in på:
http://www.thetuningworks.co.uk/store/index.php?cPath=23_108
http://tyga-performance.com/site/index.php?cPath=72_1035_74&osCsid=c778bff7204676c8f6c9c76ceef569bd


// Jonas
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Då hade jag renoverat veven (billigare med ny?), sett till att cylindern är i gott skick samt bytt kolv på direkten. Kollat över så oljeslangar, oljepump (alltså för 2-t oljan) fungerar, enligt tidigare kommentar gått igenom förgasare, reedventil, tändstift. Ja, allt som gör att motorn snurrar, brummar och låter.

Det var det vi hade tänkt att göra nu i vinter nämnde farsan igår. Samtidigt som han nämnde det började vi ta ur förgasaren. Som vi trodde så var den fyllde med gammal bensin och skit. Nu har vi rengjort den och nästa projekt blir att gå lite djupare in i motorn. Men det blir när mina depåstöd kommer. Vi hann tyvärr inte starta den igår efter vi rengjort men vi körde den lite i lördags och märkte att den hade lite svårt att gå i tomgång fortfarande. Ska meka lite mer idag och starta upp den för att se om den går lättare vid tomgång.
Tack för länkarna förresten! :D
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top