Hej, Jag skall ta A2 körkort

MarcusZack

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Halmstad
Hoj
-95 Zx9-r
Tjenare, har själv inget körkort men har kört endel motorcykel.. Fråga din körlärare efter några lektioner.. svårt och säga hur många lektioner någon behöver. du kan lika gärna behöva 5 som 50 det är alltid ifrån person till person.. sen borde du testa olika hojar innan du har tänkt att köpa en, så att du inte köper en sporthoj bara för att du tycker det ser roligt ut, utan testa först.. Har du ingen kompis, åk till en motorcykel affär efter du har tagit körkort.. Nästan alla motorcyklar har växling ETT ner friläge är hack 2 sen resten uppåt.. kanske hjälpte dig något. lycka till :).
 

Kubilaysignore

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki
Tja.
Absolut, jag ska ta ditt råd. :)
japp jag får väl åka runt och testa olika hojjar när jag tagit körkort.

Vet ni någon bra/billig trafikskola i närheten utav stockholm? Kan vara utanför oxå om de skiljer mycket pengar! :)
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
På sporthojar sitter växelspaken till höger om tanken. Men på vissa custom-hojar så växlar man med foten. Men det är inte så vanligt längre.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Man lär sig snabbt, det är ungefär som på bil men man måste vara mycket snabbare. Och ju snabbare ju kör, ju mer muskler måste man ha för att stå emot vinden när man släpper styret för att växla.

DSC_7838.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vet inte vad "höger om tanken" ovan avses, men på i princip alla hojar av någorlunda modernt snitt växlar du med vänster fot om dom inte har någon speciell automatfunktion. Lådan är sekventiell så varje gång du trycker åt ett visst håll så ändrar du en enhet på växeln, normalväxlat växlat är högre växel genom att peta spak uppåt och lägre växel genom att peta nedåt, raceväxlat är tvärt om men ovanligt på gathoj. Växelordningen är normalt 1-N-2-3-4-5-6 beroende på hur många växlar som finns, N är Neutral.

Kopplingshandtag sitter vid vänster hand och för en normal användare så används den vid både upp och nedväxling, men med rätt gaslir behövs den egentligen inte vid uppväxling på de flesta hojar. Stannar du får du antingen lyckas hitta neutralläge i lådan eller hålla kopplingen intryckt. Körskolan hjälper dig med det där så det är inget att oroa sig för.
 

Kubilaysignore

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki
Tack Pjohan. Ska man endast ha koppling när man ska byta från 1 till 2an och sen växla utan koppling? Eller ska man alltid använda kooppling? Vid rödljus t.ex ska man alltid börja med ettan eller kan man börja med t.ex 3 eller 4an oxå?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tack Pjohan. Ska man endast ha koppling när man ska byta från 1 till 2an och sen växla utan koppling? Eller ska man alltid använda kooppling? Vid rödljus t.ex ska man alltid börja med ettan eller kan man börja med t.ex 3 eller 4an oxå?
Normalt använder man kopplingen vid varje växling på samma sätt som en bil..

Men vid race använder man inte alltid koppling vid uppväxling, dom hojarna har ofta ett hjälpmedel (speedshift) som stryper tändningen vid växling.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hej! Du som bor i Haninge har ju nära till Farsta trafikskola. De har mc-utbildning i Västerhaninge.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
När det gäller hoj val som första mc...

Jag rekommenderar ingen sporthoj som första hoj. Det är mycket enklare att lära sig att köra på en streethoj än en sporthoj. En upprätt körställning gör att en ovan förare inte hänger på styret utan kan köra med avslappnade armar och fixering med låren kring tanken istället. Just fixeringen är en viktig grej för att kunna köra snabbt och säkert.

Hojar som passar a2 körkort får inte ha över 70 kw ( 95hk) innan strypning. Det finns en mängd street hojar som uppfyller det kravet med 1, 2, 3 eller 4 cylindrar. Dessa hojar har naturligtvis helt olika motorkaraktär. Särskilt tvåcyndriga är ofta lyckade att strypa till 35 kw. Några exempel.

1 cyl yamaha xt 660 x, KTM 690 sm,smc eller 690 duke.
2 cyl kawasaki er 6 n / f , Suzuki gladius, Ducati monster 620, 696, 796, hypermotard 796, honda cb 500
3 cyl triumph street triple 675 (35 kw version)
4 cyl Yamaha xj 6 eller fz 6 ( 78 hk version), kawasaki z 800 e,
 

Kubilaysignore

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki
Tack så mycket för svaren. Jag skall kika på Street hojar. Får väl lära mig först med en streethoj ochgå över t sporthoj senare när kag blivit mer erfaren. Skall kika på trafikskolan i VH
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top