Nya Kawasaki H2.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...dessutom med elektronikens hjälp kan styras lite som Kawasaki vill. Jag tror att den kommer att vara hysteriskt stark men samtidigt betydligt snällare än ett hemmabyggt turbomonster... :)
Mjo. Samtidigt tror jag varken Du eller jag upplever Tommys maskin som hysterisk när det gäller vridmomentkurvan, även bänkningen hos Turbo-Andersson visar en godmodig karaktär, som en jETtesnell hESt ungefär... ;)

Men som sagt - visst gör elektronikmöjligheterna av idag stor skillnad, och jag tror att det framför allt är därför man väljer kompressor - att Turbon tappar flåset när TC griper in kan inte vara en önskvärd karaktär för körbarheten...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mjo. Samtidigt tror jag varken Du eller jag upplever Tommys maskin som hysterisk när det gäller vridmomentkurvan, även bänkningen hos Turbo-Andersson visar en godmodig karaktär, som en jETtesnell hESt ungefär... ;)

Men som sagt - visst gör elektronikmöjligheterna av idag stor skillnad, och jag tror att det framför allt är därför man väljer kompressor - att Turbon tappar flåset när TC griper in kan inte vara en önskvärd karaktär för körbarheten...

Håller med fullständigt men eftersom jag kör en vass turbobil och fick möjligheten att köra en vass kompressorbil häromdagen så kan jag bara säga att det är skillnad på hur effekten levereras. Med kompressor så får du kraft direkt från tomgång, det blir ingen turboknuff utan motorn känns bara jättestor...:)

En hoj med kompressor är nog väldigt maffig att köra... :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har ingen erfarenhet av att köra turbohoj men moderna implementationer brukar beskrivas som väldigt lättkörda.

Lite OT: Sen gillar jag personligen när det är lite liv och karaktär, det ska inte va så jäkla snällt och lättkört. Även en effektklen maskin är riktigt kul att köra bara den har lite puls och karaktär. Hellre en klenare maskin som man verkligen måste köra själv än en starkare med fjorton olika elektroniska hjälpmedel för att "slippa" hantera effekten själv. Men så är jag gammal och oldschool också.... :crash



Svaret speglar mest pungspark per krona. Kan nog inprincip ta vilken 900-1100 nititalshoj och köra fortare på 1000m med snurra än denna. Men ja, jag förstår din poäng..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Håller med fullständigt men eftersom jag kör en vass turbobil och fick möjligheten att köra en vass kompressorbil häromdagen så kan jag bara säga att det är skillnad på hur effekten levereras. Med kompressor så får du kraft direkt från tomgång, det blir ingen turboknuff utan motorn känns bara jättestor...:)

En hoj med kompressor är nog väldigt maffig att köra... :)
Vi är som vanligt helt överens, min kvarstående oro gäller att greppet i bakdäcket inte är proportionellt lika mycket maffigare när man går på gas ur depåböjen på Kemora... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi är som vanligt helt överens, min kvarstående oro gäller att greppet i bakdäcket inte är proportionellt lika mycket maffigare när man går på gas ur depåböjen på Kemora... :)

Gnäll, gnäll, gnäll... :-D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tänkte precis länka till den annonsen men såg att du var före. 250tkr för gathojen och 495tkr för H2R. Med ett pris på 495tkr så är min gissning att det görs 495st alternativt 1495st..:D

Undrar vad Ulvhamne säger nu då.
Jag säger: :3freak
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Undrar vad Ulvhamne säger nu då.
Jag säger: :3freak
Njae, beror väl lite på vad för skrot man lastar på åsnan? Tror nog priset Du nu ser är tilltaget för äran att vara först i landet med Din hoj, så mycket mer får man inte om det inte är en riktig kioskvältare med duktigt mycket mer prestanda än konkurrenterna. För 249 kkr vill i varje fall jag ha Öhlins TTX och R&T-gaffel, lättviktsfälgar, rejält justerbar elektonik och 200 ärliga pållar på bakhjulet. En grundmodell med BPF, standarddämpare bak och lite magrare justeringsmöjligheter och samma effekt kan knappast kosta mer än 209 - 219 kkr. Är det samma effekt som Bumsen skiter i alla fall jag i överladdningshypen och betalar inte mer än vad konkurrenterna kostar. 179-199 kkr är väl spannet den i så fall skulle hamna i...

Jag såg någon uppgift om att jänkarna gissade på 500 st H2R.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sorry, för de pengarna får du inte mer än en styrdämpare...
Ja, då kan de behålla sin maskin - med eller utan överladdning, backspegelsvingar och coolfajber... :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har vi något slags rekordförsök i överpriser?
Jag tyckte 495000 kr för en H2R var dyrt.
Men 249000 kr för en styrdämpare tar priset. Vad är den tillverkad av ? :va

Den är tillverkad av folk som lagt ner mängder av tid och arbete för att göra en lite bättre produkt.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

:tummenupp


Den är tillverkad av folk som lagt ner mängder av tid och arbete för att göra en lite bättre produkt.

Jag tycker att 495000kr är en väldans massa pengar för en H2R.
Men i detta sammanhang menade jag Alatalos styrdämpare som kostar i storleksordning som en okej ny bil. Men jag är ganska säker på att han/hon antingen var ironisk eller missuppfattade.


Sorry, för de pengarna får du inte mer än en styrdämpare...

Om du inte var ironisk...

roffe_s skrev kkr, inte kr.
kr är förkortning för kronor, den valuta vi använder i Sverige.
k är förkortning för kilo.

I vardagligt tal används ofta "kilo" för vikt
<A> Hur mycket väger du?
<B> Jag väger 80 kilo

Men det är egentligen felaktigt, för kilo är ingen enhet för vikt. Däremot är gram en enhet för vikt, men i många fall är att ange vikt i antal gram onödigt exackt, exempelvis en persons vikt eller en motorcykelsvikt. Då använder man ofta istället kilogram.
1 kilogram = 1000 gram

Jag antar att du hört talas om kilo när man talar om avstånd också.
Exempelvis om någon frågar hur långt du har till jobbet så är det onödigt exakt att säga hur många meter du har till jobbet, om du nu inte bor väldigt nära jobbet.
Då är istället kilometer mera användbart.
1 kilometer = 1000 meter


kilo är alltså ett prefix för 1000, det är dessutom standardiserat i SI systemet.
SI-systemet är en internationell standard för måttenheter och prefix.

Det innebär att roffes 249 kkr = 249 kilokronor = 249000 kr har roffe att lägga på en ny hoj.

Nu har vi lärt oss mer om roffes ekonomi. :banana
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top