Mindre batteri

sjodin86

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
timrå
Hoj
kawasaki
Hur klent/litet batteri kan jag köra med? Har en kawasaki z400 -83. Det som sitter där nu är så otroligt stort 12ah.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket drar din hoj när du startar den? Du kan inte ha mindre än det, helst lite mer.
 

sjodin86

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
timrå
Hoj
kawasaki
Har plockat ner den så kan inte mäta det nu. Vart kan man köpa ett mindre 12ah batteri? Kör med biltemas nu. Vill ha ett lite mindre som jag kan ha under sadeln
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du borde ju komma undan med 9Ah kan jag tycka (utan att egentligen veta), men åk till biltema om du har nåt i närheten och kolla på storlekarna, för de har flera storlekar för samma laddning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Petar du i ett yasa YTX acc så kan du lätt gå ned till 4-5Amp , har kört med nått 5Ah/YTX i en 1000cc twin..
Var 14Ah i dom moppen annars och ville inte slänga bort stålar tillfälligt på ett Biltema så jag lånade ett minibatteri..

Skall du ha ett Biltema acc får du någ gå upp i storlek , sikta på nått Biltema Taxi batteri på 200Ah..
Do
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om jag minns rätt så drar startmotorn på min 400cc 80A. Ett 12Ah batteri skulle alltså i teorin kunna leverera 80A i 12Ah/80A=0.15h=9min. Ett batteri på 8Ah skulle då klara startmotor i 6min. Jag vet inte om det motsvarar exakt hur det blir i praktiken, men det ger dig ett hum i alla fall kanske. Så jag håller med ulvhamne och klockringaren ovan, borde funka lika fint med färre Ah.

Sen är det ju skillnad på batteri och batteri, men det kanske någon mer insatt kan reda ut...
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om jag minns rätt så drar startmotorn på min 400cc 80A. Ett 12Ah batteri skulle alltså i teorin kunna leverera 80A i 12Ah/80A=0.15h=9min. Ett batteri på 8Ah skulle då klara startmotor i 6min. Jag vet inte om det motsvarar exakt hur det blir i praktiken, men det ger dig ett hum i alla fall kanske. Så jag håller med ulvhamne och klockringaren ovan, borde funka lika fint med färre Ah.
Sen är det ju skillnad på batteri och batteri, men det kanske någon mer insatt kan reda ut...

Fungerar inte riktigt så..
Ah-talet, typ 12Ah, är vanligen baserat på urladdning under 10 eller 20 timmar dvs du kan ta ut 1A under 12timmar.
Men du kan inte ta ut 12A under 1 timme.
Ju högre strömuttag ju lägre blir kapaciteten.
EN viktigare faktor än kapaciteten, Ah-talet, hur mycket ström kan acken leverera utan att spänningen sjunker för mycket.
Det är en stor korrelation mellan Ah-tal och max uttagbar ström, därav de ofta stora ackar som monteras i mc
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du har kick på hojen så behöver du inget batteri alls. Fast det kanske bara är elstart på den årsmodellen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du har kick på hojen så behöver du inget batteri alls. Fast det kanske bara är elstart på den årsmodellen?

Ja, jag upptäckte att batteriet på min RD vägrar ta emot laddning när jag tänkte underhållsladda det efter att jag plockat ur motorn, men det är fortfarande en krets igenom det. :hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om du kan få reda på CCA, cold crank amps tror jag det står för, så borde du få reda på vilken knuff batteriet behöver ha.
Sedan borde du bara behöva leta mindre/lättare batterier med liknande CCA-tal väl?

Kika gärna på Shorai eller Eartx LiFePo-batterier.
(Eller be någon här löda ihop ett till dig)

Edit: 400cc? Har de tryckt i samma startmotor som till ZZR1200 eller?
Min 450 har typ 4Ah, rena ficklampsbatteriet i jämförelse.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du vill ha ett Shorai eller annat LiFePo4-batteri. Fullständigt överlägset kräm/volym.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Japp köper du ett Shorai så får du väldigt mkt mos/kg och volym. Du bör dock köpa deras laddare också isåfall.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top