Folksams avställningsbar försäkring och kundtjänst...

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu får jag snart en kraftig hjärnblödning..

Jag har haft Folksam och deras avställningsbara försäkring i 6år på mina hojar. Detta har funkat bra och ett vettigt alternativ för en student.

Denna sommaren har de dock börjat krångla med mig. Alltså ja kan inte ställa på min hoj utan att ringa upp dem, som tidigare funkar "ok". Pratade PRECIS med en Johannes som säger att endast kan erbjuda mig en åretrunt försäkring för 1600kr mån/trafik.. Nej tack. Detta utan att Folksam kontaktat mig ang bytet från avställningsbar till åretrunt!? Va i helvete.. Tackar och lägger på.. Ser sedan två min efter samtalet med Johannes att dem har en BAS försäkring, alltså ställa på vid våren av vid hösten. RINGER igen och då dem VISST har en avställningsbar försäkring!? Denna gången får ja tala med Evelina, som ber om mina uppgifter samt reg till hojen (har villa och bil hos dem med, ett tag till) hon säger att vi har en avställningsbarförsäkring som kostar dig 1500kr mån som du kan ställa på av som du vill!! Men va fan det är ju den ja haft i 6år, varför sa inte Johannes det? Hon ringer och kollar.. Då kläcker EVELINA att jag får inte teckna de för jag har betalningsanmärkningar!? Men va i helvete, skojar du med mig?! Bilen är betald ett år framöver, mc och villa är autogiro och tro mig dem drar pengar där, varenda jävla månad. Så.. Jag får endast teckna en åretrunt och förskotts betala min mc!?! Jag har inga anmärkningar överhuvudtaget.. Vad skall ja göra och kan ja göra något åt hennes anklagande? "Du har obetalda försäkringar så du får inte ha den typen av försäkring hos oss"

Detta efter att ja ringt dem fyra gånger och deras kösystem inte funkar, detta var grädden på moset. :huvet:mad:
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Varför är du kund hos någon som beter sig så mot dig?
Byt, de har förändrat din försäkring avsevärt, du kan säga upp det.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Grejen är ju den att jag hade tänkt att köra idag och då ställa på hojen.

Men efter detta blev ja kraftigt less på skiten och efter hennes jävla bemötande och "betalnings anklagning" då hon hittar den försäkringen ja vill ha men sen att ja inte får teckna den.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Vad konstigt att det är så !!

För i reklamen är de "kundägda" och väldigt rediga och pretantiösa

"Du äger Folksam!
Det är du som äger Folksam, tillsammans med våra andra kunder. Folksam försäkrar nästan varannan svensk och vi har hand om pensionen för nära två miljoner individer.

Vi ser till att tryggheten följer med i livets alla skeden. Det är vårt jobb."
http://omoss.folksam.se/omoss/viarkundagda/

Menar du att det inte stämmer !!!!!!!!!!!!!!!!!!!




PS : Hoppas Ni förstod att jag var ironisk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Kräv att de mailar dig en kopia på den påstådda betalningsanmärkningen, annars är det ärekränkning, förtal och ska upp i tingsrätten.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men efter detta blev ja kraftigt less på skiten och efter hennes jävla bemötande och "betalnings anklagning" då hon hittar den försäkringen ja vill ha men sen att ja inte får teckna den.
Jag tror ju inte att de på Folksam hittar på delen om betalningsanmärkningen. Så hade jag varit du hade jag velat kolla upp varför det står så i systemen, annars kommer du ju att åka på det vid andra tillfällen också. Det är väl inte Folksams egna system det står i?

Kolla upp med något kreditbolag om det finns en registrerad betalningsanmärkning på dig och få den justerad om den är felaktig.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/betalningsanmarkningar/
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Viasat gjorde precis en, kom denna veckan. Aldrig haft några konstigheter och blev så jävla paff när hon kläckte detta..
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Viasat gjorde precis en, kom denna veckan. Aldrig haft några konstigheter och blev så jävla paff när hon kläckte detta..
I ditt första inlägg skrev du ju själv att "EVELINA" sade att "Du har obetalda försäkringar så du får inte ha den typen av försäkring hos oss".
Kanske kan vara läge att ta reda på om detta uttalande stämmer?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
I ditt första inlägg skrev du ju själv att "EVELINA" sade att "Du har obetalda försäkringar så du får inte ha den typen av försäkring hos oss".
Kanske kan vara läge att ta reda på om detta uttalande stämmer?

Givetvis skall jag göra detta imorgon med den riktiga personalen som Johannes bad mig ringa (första samtalet). Jag vet inte om han undvek diskussionen och bara sa att den försäkringen finns inte längre eller om Evelina har dålig koll. Det låter jag vara osagt, MEN jag vet att jag inte har missköt mina räkningar som kommer i min brevlåda eller e-faktura. Och det skulle vara något nu i flytten isf.. Men det kommer ju en påminnelse isf innan en anmärkning?! Rätta mig om ja har fel. Där emot är det inte första gången som det krånglar detta året och dem har tidigare sagt att "du ställer på/av för ofta så det krånglar för oss" men vad är meningen med att erbjuda sina kunder den typ av försäkring om inte deras system klarar av en påställning och avställning dagen efter?? Och sedan säga att jag kör oförsäkrat med står med i registret och skicka en faktura på 450kr för mc och en på 474kr för villa, om nu hoj-skrället INTE är försäkrat?! Va fan hade hänt om jag klotat? "Ne du var inte försäkrad, men vi tar bet ändå"?!? Jävla Hittepå.. Fan..

Fortsättning följer!

Dock undrar ja om det någon som har denna försäkring i dagsläget? Alltså avställningsbar, som Evelina sa "ställa på/av som du vill"?? Jättetacksam om någon skulle vilja svara på det så ja kan luta mig mot det under kommande samtal med Folksam!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har sån försäkring i år (Folksam BAS) eftersom jag inte haft tid att köra hoj så mycket i sommar, har bara haft r1:an påställd sedan början av augusti. Men jag håller inte på och ställer av och på, tänkte ha den påställd tills det blir kallt och obekvämt att köra runt oktober/november...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om du håller på och ställer av och på hojen varannan dag beroende på om du är på körhumör just den dagen eller inte så är det väl inte så konstigt ifall de blir lite trötta på dig till slut?
 

stockhaus

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Honda CBR600RR
Jag hade så på trygghansa förut, inga problem med själva appen "mina fordon" och det som hände ibland var att fakturan blev lite skev om man ställde av/på vid ett brytdatum.
Men det är klart att försäkringsbolagen inte vill att du ska ställa av, mindre pengar in då :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Om du håller på och ställer av och på hojen varannan dag beroende på om du är på körhumör just den dagen eller inte så är det väl inte så konstigt ifall de blir lite trötta på dig till slut?

Vadå trötta? Hur tänker du nu? Skapar man den typen av försäkring är det väl för att kunden skall betala de dagar denne kör a50kr per dag och kör kunden inte på 5dagar så är det väl onödigt att ha den påställnings.. Premien är ju dyrare just för att ja kan ställa på/av hojen..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Efter 20 minsamtal med Folksam är förklaringen följande. Jag har ställt på/av den med förkorta datum och där med missbrukat försäkringen. Så jag får endast teckna en åretrunt försäkring.

Mitt försvar är att hojen står i Vänersborg och befann mig mestadels i Gbg. Alltså ca20mil för att ens köra hoj. Därav de kortare tiderna på påställning. Detta skall dock framföras till Peter och förklara situationen (är nu sambos) och istället för 20mil har ja hojen 20m från sovrummet. 9:20 börjar denna att jobba.

Folksam sa idag att dem kan inte se betalningsanmärkningar vilket ja funderar på att gå vidare med då Evelina så vacker sa detta, varpå jag inte kunde ha en avställningsbar försäkring hos dem.. Intressant utlåtande!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tror ju inte att de på Folksam hittar på delen om betalningsanmärkningen. Så hade jag varit du hade jag velat kolla upp varför det står så i systemen, annars kommer du ju att åka på det vid andra tillfällen också. Det är väl inte Folksams egna system det står i?

Kolla upp med något kreditbolag om det finns en registrerad betalningsanmärkning på dig och få den justerad om den är felaktig.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/betalningsanmarkningar/

Folksam sa idag att dem kan inte se betalningsanmärkningar vilket ja funderar på att gå vidare med då Evelina så vacker sa detta, varpå jag inte kunde ha en avställningsbar försäkring hos dem.. Intressant utlåtande!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade gjort det enkelt för mig och bytt bolag. Det finns fler bolag med avställningsbara försäkringar. Uppenbarligen är inte Folksam intresserad av att ha dig som kund. Det är deras förlust då de genom det drar ner sitt anseende i smutsen via den här typen av trådar oavsett var sanningen ligger någonstans.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag är skeptisk till att det leder någonstans att polisanmäla en kundtjänst för att de sagt en felaktighet till bara dig personligen, luktar mer rättshaverist.

Är man dåligt bemött så är det man kan göra att byta bolag, tvivlar dock att något bolag är intresserad av att ha kunder som ställer på för enstaka dagar för att ha avstängd resten, kunden kostar inte mindre utan snarare mer då det även ger administrativt arbete. Självfallet ska dock ett avtal som möjliggör detta respekteras, men det är bolaget fritt att vid förlängning ge sämre villkor till kunder som dom upplever missbrukar systemet.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Jag är skeptisk till att det leder någonstans att polisanmäla en kundtjänst för att de sagt en felaktighet till bara dig personligen, luktar mer rättshaverist.

Är man dåligt bemött så är det man kan göra att byta bolag, tvivlar dock att något bolag är intresserad av att ha kunder som ställer på för enstaka dagar för att ha avstängd resten, kunden kostar inte mindre utan snarare mer då det även ger administrativt arbete. Självfallet ska dock ett avtal som möjliggör detta respekteras, men det är bolaget fritt att vid förlängning ge sämre villkor till kunder som dom upplever missbrukar systemet.

Det konstiga (eller det kanske det inte är :rolleyes:) är väl att det inte bara är kunder 'missbrukar' försäkringen som får höjd premie.
Är du trogen kund och har samlat alla dina försäkringar i samma bolag under många år så har du högre premie än en ny kund, i alla fall när det gäller Trygghansa.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det konstiga (eller det kanske det inte är :rolleyes:) är väl att det inte bara är kunder 'missbrukar' försäkringen som får höjd premie.
Är du trogen kund och har samlat alla dina försäkringar i samma bolag under många år så har du högre premie än en ny kund, i alla fall när det gäller Trygghansa.

Ja, det är tyvärr en konstig aspekt som inte bara gäller försäkringsbolag. Lönar sig nästan aldrig att vara trogen utan alltid bättre villkor om man rör sig med jämna mellanrum... om man orkar. :glömdet

Att det kostar 10 gånger så mycket att hitta en ny kund som att hålla befintlig nöjd spelar mindre roll då dom flesta är för bekväma för att orka byta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top