Vinterprojektet: VZ800

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nytt vinterprojekt införskaffat.
Vad kan man tänkas hitta på med denna då...?
Hhhmmmm....
Storservice så att allt mekaniska fungerar perfekt och sen lite coolare stuk på den tror jag det får bli.
Är inte riktigt helt hundra på vilket stuk ännu, men åt bobber hållet är ju ganska naturligt.
Det svåra med denna modell är ju bakramen/fjädringen samt fälgarna. Nu tänker jag inte bygga om dessa delar så det gäller att få till ett stuk trotts dessa komponenter. Jag tror dock det kan gå... (ta i trä)

Som den hämtades:
1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bort med väskorna och passagerarsadeln...
4.jpg

Får se om jag vill behålla passagerarplatsen eller hur jag gör.
Vill jag ha en skärm som löper nära hjulet så ryker ju möjligheten att skjutsa folk. Det går ju att minska ned nuvarande skärm lite, men den kommer ju att vara ganska högt upp oavsett hur man gör. Fast å andra sidan skulle en skärm nära hjulet lämna en öppning mot sadeln.
Skall klura lite på den fronten.

Utan väskhållare men med passagerarsadel, styrmonterade speglar:
5.jpg


Det som skall göras nu närmast är:

Utseendemässigt:
-Flytta regskylt till sidan
-Ny mindre, laglig, regskylt
-Fixa till bakskärmen och baklampan
-Plastidippade svarta fälgar
-Nya ljuddämpare av någon slag
-Avgasbandage
-Byta framlyse
-Kladda svart färg på kromdelarna
-Stålomspunnen bromsslang fram
-Ny snyggare bromsskiva fram
-Nya fotpinnar
-Byta ut blinkerserna mot mindre LED
-Vita däcksidor (?)
-Byta styre (?)

Mekaniskt:
-Ventiljustering
-Oljebyte, oljefilter, luftfilter, tändstift
-Byta drivpaket och ändra utväxlingen till lite högre toppfart
-Synka förgasarna
-Fippla med fförgasarna så att de funkar bra. Just nu går den inte riktigt rent
-Fixa problemet med att den inte går att starta med stödet nere och neutralen i. (Tror det är ett relä problem)
-Besiktiga den (borde nog göras innan jag gör nått :tungan)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De där ankrövsbakskärmarna alltsi. :zpy
Lycka till med projektet. :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Relärelaterade problemet fixat.
Suzuki har ju ett multirelä på Marauder modellen.
Det kontrollerar att kopplingen är indragen, neutralen är i eller att stödet är uppe innan man kan starta.
Denna fungerade ju inte.
Stödkontakten funkade, koplingskontakten funkade och neutralgivaren fungerade. Så jag gissade på att relät spökade.
Nytt relä beställdes på E-bay. Suzuki skulle ha uppåt 700:- för det. Värt sin vikt i guld eller vad...
Nåväl nu hamnade det på 1-200 någonting på E-bay.
Att leta relä specifikt till VZ800 var lagom svårt, men Suzuki har ju samma relä till flera modeller så det fick bli ett sånt.

Frid och fröjd tills jag notera att blinkerserna inte längre fungerar när motorn är igång. Avstängd så funkade de perfekt, men med lite andra strömförbrukare så ville de icke.
Kontrollmätte reläet och det diffade lite jämfört med det gamla.
Det nya var ju till en Bandit 1200/1250.
Ingen större grej då jag ändå tänkt byta ut blinkersreläet till ett lastoberoende då det skall på led-blinkers framöver istället för vindfångarna som sitter på nu.

Testar att min variant fungerar innan jag lödde dit den permanent.
6.jpg

7.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svängde förbi lastbilskontrollplatsen norr om Uppsala för att väga in hojen.
Tro det eller ej men den slutade på 210 kg med lite mera än halv tank.
Det är ju faktiskt ganska för en glidare.

8.jpg

9.jpg
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har du kommit någon vart med maraudern?
Är lite sugen själv på att byta ner mig från min vtr till en marauder.
Men är lite orolig att jag ska somna i sadeln under körning med tanke på bristen av prestanda. hehe :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, VZ800:an är klar.
Så här blev den:
Före:
View attachment 410555
Efter:
M800_0.jpg

Riktig skillnad va....


Ok, nu är det så här att den ursprungliga VZ800:an såldes av i våras då någon kom och ville ge mig ungefär vad jag satt ut den för (vårpris :banana).
Sen gick det någon vecka och bilen jag också satt ut, som inte ville gå för vårpris, fick en intressent som ville byta sin hoj mot en bil. Så jag bytte en bil mot denna M800.
På denna M800 så har jag plastidippat lyktan och skärmen ovanför instrumenten svart, samt bytt speglar. Annars är den fullkittad sen förste ägaren. V&H helrör, PC3, luftfilter, sadelväskor, osv.

Med denna, nuvarande hoj, så finns det inte mycket mera att göra. Den är liksom klar...
Den kanske säljs av ifall någon har för mycket pengar över eller om jag väntar till våren och säljer den då.
Fast nu rullar den på bra :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är lite sugen själv på att byta ner mig från min vtr till en marauder.
Men är lite orolig att jag ska somna i sadeln under körning med tanke på bristen av prestanda. hehe :)
Första veckan kommer du vilja gråta när du kör den. Man sitter och skriker i hjälmen i bästa Jeremy Clarkson stil "I NEED MOOORE POWER!!!!". Men det går över sen. Man börjar köra mera harmoniskt och inser att den toppar fan inte mera än 150 km/h. Bra fart är under 110 km/h. Då är den inte allt för ansträngd.
Sen vill man inte köra allt för långt heller. Det tar för lång tid helt enkelt.
Brudarna vill börja ligga med dig igen, ifall du ser ut som en biker (långt hår & skägg).
Försäkringen är under 1000-lappen för mig. Halvförs/helår. Ingenting, med andra ord.

Men att ha en glidare som enda hoj skulle jag avråda ifrån. Alltså, det blir tråkigt...helt ärligt.
Jag gillar glidaren som referens till mina andra hojar. Det är helt underbart att gå ifrån mina PC3-bänkade 48 hästar på bakhjulet till mina 110 hästar V-strom. Man lever igen liksom och du kan ha den känslan flera gånger per vecka.
Glidaren är inte dålig, den är helt ok. Men att leva med bara den....nä.
Så behåll VTR:en och köp en till hoj i form av glidare.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Går m800an bättre än vz800? Jag gissar att så är fallet.
Från det att jag skrev här tidigare tills nu så har jag hunnit vara iväg och prova en vz800 på en firma. Och det var som jag trodde en chockerande insikt hur trötta dom är.
Jag Bytlånade hoj med en kompis i helgen. Han har en ttr600 som jag hade några dagar och for runt på. Och när jag senare bytte tillbaks till min hoj så blev det exakt som du beskrev. Fyfan vad jag tyckte vtren gick på vägen hem. Blev nästan rädd.
Nåja får sälja av något annat för att finansiera min custom karriär. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Går m800an bättre än vz800? Jag gissar att så är fallet.
Från det att jag skrev här tidigare tills nu så har jag hunnit vara iväg och prova en vz800 på en firma. Och det var som jag trodde en chockerande insikt hur trötta dom är.
Jag Bytlånade hoj med en kompis i helgen. Han har en ttr600 som jag hade några dagar och for runt på. Och när jag senare bytte tillbaks till min hoj så blev det exakt som du beskrev. Fyfan vad jag tyckte vtren gick på vägen hem. Blev nästan rädd.
Nåja får sälja av något annat för att finansiera min custom karriär. :)

Det var natt och dag mellan VZ800 & M800.
Det är egentligen samma motor, men M800:an har insprutning.
Effektmässigt är de väldigt lika, även om man matar på dem med all standardtrim man hittar.
Men M800:an är modern och mjuk. Allt liksom bara flyter på...mjukt.
M800 har kardan medans VZ800:an hade kedja. Kedja är faktiskt att föredra tycker jag. Kardanen ger lite läbbiga hisstendenser i rondeller när man gasar på lite mera i själva kurvan.
Första gångerna trodde jag att jag fick bakhjulssläpp. Sen efter en stund fattade jag att det var hisstendenserna pga. kardanen.
Nu är det iofs bra att hojen faktiskt har så bra väghållning att man vågar gasa i en kurva. Det är långt ifrån alla glidare man våga göra det med.

En till grej med att ha två hojar är att då kan hoj nr.2 vara av mindre kubik. Man måste inte ha en 1xxx kubiks glidare xxx Nm i vrid. Man får ju ändå leka av sig med den andra hojen när man vill köra lite roligare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top