Koppla bort "gasen slutar gasa" vid inbromsning, Caddyskåp -01

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Som rubriken lyder. Någon som har koll på hur invävd denna lilla egenskap är?
Bara o koppla ur / flytta nån sensor vid bromspedalen eller någon annan stans? Eller är det lite mera komplicerat, andra grejer som påverkas, felkoder som börjar blinka etc etc..?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Vad menar du? Är det en gasbil eller slutar gasen reagera när du motorbromsat?
Bensin eller Diesel?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Sry lite otydligt;)
Att gasen slutar fungera vid inbromsning, typ vänsterbromsning. 1.4l 16v bensin.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är väl inget fel utan ska vara så? säkerhetsgrej eller nått. Eller har jag fel nu?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Gasa och bromsa samtidigt brukar funka för mig när jag kör en sån där, fast det är ju rätt sällan.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Hmm kanske är nått fel då, fast tveksam då den aldrig tvekar/klappar på gasen i övrigt såvida du inte rör bromspedalen samtidigt.
Inga felkoder lagrade, har förvisso bara en enklare läsare men den har gjort sitt jobb förvånadsvärt bra hittills. Fast man bör väl inte räkna den som 100%íg förmodligen.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hmm kanske är nått fel då, fast tveksam då den aldrig tvekar/klappar på gasen i övrigt såvida du inte rör bromspedalen samtidigt.
Inga felkoder lagrade, har förvisso bara en enklare läsare men den har gjort sitt jobb förvånadsvärt bra hittills. Fast man bör väl inte räkna den som 100%íg förmodligen.
Återkom gärna när du klurat ut vad det kan vara, alltid lär man sig något nytt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hmm kanske är nått fel då, fast tveksam då den aldrig tvekar/klappar på gasen i övrigt såvida du inte rör bromspedalen samtidigt.
Inga felkoder lagrade, har förvisso bara en enklare läsare men den har gjort sitt jobb förvånadsvärt bra hittills. Fast man bör väl inte räkna den som 100%íg förmodligen.

Snabbt kontrollerat, håll jämn gas och lägg lite tryck på bromspedalen, sagar den är det motorn som stryps.

Kolla isåfall om där sitter två brytare på bromspedalen, prova slacka en i taget och gör om testet. Har du farthållare kommer den sannolikt inte att kopplas ur när du bromsar lätt, kan vara bra att veta...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Tror inte det är nåt fel för mina T4 TDI går inte heller att vänsterbromsa utan att motorn dör. Det är nog någon slags säkerhetsfunktion.
Hmm, jag ska kolla på alla VAG-bilar jag kör på måndag, ska fråga kollegan om det går att koppla ur, han kommer från en VW-verkstad.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Snabbt kontrollerat, håll jämn gas och lägg lite tryck på bromspedalen, sagar den är det motorn som stryps.

Kolla isåfall om där sitter två brytare på bromspedalen, prova slacka en i taget och gör om testet. Har du farthållare kommer den sannolikt inte att kopplas ur när du bromsar lätt, kan vara bra att veta...

Jo det är definitivt motorn som stryps (på nått sätt). Har inte kollat hur många kontakter som finns vid bromspedalen men brukar det vara så lätt att det bara är att koppla ur den utan att en julgran tänds i instrumentpanelen?.
Får helt enkelt testa mej fram, ska dock in på besiktning nu om några dar så avaktar lite, min tur skulle förmodligen framkalla nån osläckbar lampa som leder till 2á...

Hmm, jag ska kolla på alla VAG-bilar jag kör på måndag, ska fråga kollegan om det går att koppla ur, han kommer från en VW-verkstad.
:tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Messat lite med min kollega men han har ingen lösning, vad han däremot ska göra i morgon är att ringa Autologic i England som vi samarbetar med.
Återkommer.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Min Audi S6:a gör så med. Tror inte det är någon bra ide att koppla bort kablar från bromskontakten för det ger en massa felkoder i både motor och automatlåda samt stänger av antisladd när kontakten strular :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tänk på att när ni gasar och bromsar samtidigt så lagras en kod i datorn som gör att ni kan tappa garantin på koppling och växellåda.

Så är det iaf på Citroën.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har inte testat just det på min Passat TDI men vart jäkligt paff när den vägrade varva över 2500rpm när den står still i friläge.
Kör jag så varvar den ju som den ska men "torrvarvning" gick bara till 2500rpm!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top