Backkamera på mc?

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
Hej!
Är det någon som har provat att montera en backkamera på sin hoj för att få bättre sikt bakåt? Det finns ju trådlösa system med en display som kan monteras på hojen.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Allvarligt talat, är du så jävla lat att du inte orkar vrida på huvudet? Har du en skada så ber jag om ursäkt.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Nä, jag har aldrig provat detta när mina speglar som tur var täcker upp väldigt bra bakåt vilket man inte kan säga om alla hojar som mer visar axlarna på förarna.Har för övrigt legat bakom andra mc förare som inte verkade ha någon syn bakåt att tala om och mer eller mindre verkade förvånade när man kom upp jämsides.Lite dåligt får man väl säga.
 
Last edited:

Per_strand

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Märsta
Hoj
Honda CBX 750F -84
För att förtydliga så är det alltså inte när jag backar med hojen som jag menar att det skulle vara användbart, utan när man kör (framåt). Om du trodde att jag menade att jag inte kan titta vart jag är på väg när jag backar hojen så förstår jag din reaktion. :p

Nej, jag har varken någon skada eller är lat, det handlar om utrymmet som är rakt bakom dig, inte periferin.
Jag skulle vilja se dig sitta och vrida huvudet 180º varje gång du vill se vad du har bakom dig. Det gör man ju inte, man vrider som mest typ 90º och då är det som är 180º bakom dig fortfarande i periferiseendet.

Det finns ju hjälmar med både speglar som ger dig sikt bakåt och nu även med en liten kamera bak på hjälmen och inbyggd HUD som (bland annat) visar bilden från kameran.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
beroende på vad ett sådant hjälmsystem kostar så hade jag nog satsat på de. om de nu inte är 10papp + vi pratar om.

annars hade jag inte köpt kamera, för behöver man en kamera för o kolla bakom sig så skall man antingen inte köra hoj, eller så kör man för långsamt (så att de bakom hinner ikapp) :fyllisar
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att det är en bra idé.
Har ganska länge undrat när backspeglar skall bli omoderna.
Stora, fula vindfång som sällan fungerar särskilt bra.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Idén är ju faktiskt inte dålig, tyvärr tror jag inte man ser så mycket i en display i strålande solsken, alla som kört Hayabusa vet vad jag menar.
Eller Ducce.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Trådlöst e ju dock helt skitsamma på en hoj, enkelt o dra en kabel o den är kort.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Idén är ju faktiskt inte dålig, tyvärr tror jag inte man ser så mycket i en display i strålande solsken, alla som kört Hayabusa vet vad jag menar.
Eller Ducce.

Faktiskt inga problem ens på den gamla dåliga kinesskärmen jag hade för en herrans massa år sen, bara se till o sätta skärmen rätt.
Men man behöver rätt bra o stor skärm för att ersätta speglarna om man vill se ordentligt, mitt var mest för jag vägrade speglar men ändå ville ha nån vy bakåt.
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Har haft en backkamra på min gamla R1a och det var bara jobbigt i tunnlar o vid mörkerkörning då det blinkar bara på skärmen så fort man passerar en lampa.. Jag hade aldrigt lagt pengarna på en backkamra om det inte redan satt på cykeln.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
är det för att ersätta speglarna altså, för jag tycker att mina speglar fyller den funktionen rätt bra, dom följde dessutom med hojen... =)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag hade ett billigt backkamerasystem på 750'in och det funkade bra dagtid men i mörkret så stängde jag av det pga billjusen lyste upp hela skärmen (och bakomliggande lysen, både vitt och blått, syns ju iallafall).
5-7" skärm, vatten/fuktsäker och en liten kamera :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Att ha en kamera i hjälmen känns väl lite sisådär. Bökigt då man antingen måste ladda batterier mest hela tiden alternativt koppla en sladd till hojen så fort man ska kliva på. Visst, på bana kanske men till vardags......? Ett vettigare alternativ vore i så fall en fast monterad lins bakpå hojen och en display vid styret och att allt är kopplat till batteriet på hojen. Och att man stänger av displayen när det är mörkt. Fast personligen kan jag inte se detta som ett alternativ till två vettiga backspeglar. Enkelt och fungerande i dom flesta fall. Om tillverkaren inte lyckats få till bra backspeglar skulle jag personligen aldrig ens tänka tanken att köpa just den hojmodellen. Det är väl ett minimumkrav med fungerande speglar på en hoj, kan man tycka..... Annars har ta mig faan tillverkaren tänkt fel.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Att ha en kamera i hjälmen känns väl lite sisådär. Bökigt då man antingen måste ladda batterier mest hela tiden alternativt koppla en sladd till hojen så fort man ska kliva på. Visst, på bana kanske men till vardags......?

Titta bakåt på bana? :3freak
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
På mc-mässan förra året var det ett företag som hade en hoj på display med monterad backkamera. Det verkade funka bra men de tog rätt bra betalt för kalaset, 1995:- vill jag minnas. Men då var kameran mycket mindre än de som man brukar kunna köpa till bilar.
Idén är bra men rent praktiskt har man ingen jättenytta av det på hoj då det är enklare att bara slå ett getöga bakåt. Ok om man har en stor klumpig hoj som en guldvinge eller hd men på en sporthoj är det rätt onödigt. Det skulle väl vara för att slippa fula speglar då.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top