Värmehandtag

Västerlanda

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Lilla Edet
Hoj
GSX 1400 2002
Har monterat 2 uppsättningar värmehandtag ( på 2 olika hojar o 2 olika prisklasser, Biltema o Oxford ), båda kärvar sen på gasen så rullen inte går tillbaks utan hjälp. Nån som råkat ut för samma sak ? hur har ni åtgärdat detta ? Säger besiktningen nåt om detta ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du kvar plastbrickan mellan gummit och knapparna? Ligger styrändsvikten mot gummit? Har du dragit kabeln så att den rör sig fritt?

Gasrullen ska gå tillbaka av sig själv, ja.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Besiktningen ska kolla det ja.
 

Västerlanda

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Lilla Edet
Hoj
GSX 1400 2002
Rullen kärvar även utan styränds vikten, kabeln löper fritt... kan det vara så att jag tryckt in gummihandtaget för långt så det ligger för hårt mot plastbrickan ? hmm, lutar att jag får köpa en ny uppsättning o byta gashandtaget...:huvet
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Rullen kärvar även utan styränds vikten, kabeln löper fritt... kan det vara så att jag tryckt in gummihandtaget för långt så det ligger för hårt mot plastbrickan ? hmm, lutar att jag får köpa en ny uppsättning o byta gashandtaget...:huvet

Det kan gå att få loss handtag hela, speciellt om dom är någorlunda nya. Pilla försiktigt in smalast möjliga renblåsningsmunstycke under kanten på handtaget, blås och jobba dig runt/in. Vad limmade du med?
Annars är det väl enklast att bara testa att smörja mellan plastbrickan och reglagearmaturen. Torr PTFE-spray om du är petig med putsen, jag hade tagit litiumfett.

Jag brukar lämna minst någon halvmillimeter spel runt brickan då handtagsgummit kan deformeras lite med åldern.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Med startspryburkarna det följa med en lång smal plastpip.
Använder alltid startspray när jag tar lös handtag. Torkar dessutom direkt
varmehandb2.jpg
 

Västerlanda

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Lilla Edet
Hoj
GSX 1400 2002
Får testa om det går att få loss i helt skick. Se prova att montera med mellanrum till brickan, o smörja. Tack för tipsen so far:tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Funkar även bra med vanlig tryckluft, bara att sätta munstycket i närheten av änden sen åker det nästan av av sig själv.
 

Tritanium

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Skövde
Hoj
VTR SP-1, VFR800FI
Jag hade liknande problem med oxford-handtagen. Det låg emot reglagen, så jag flyttade in reglagen 1mm sen gick handtagen som de skulle.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Samma här. Fick semestergas på mina Oxford efter montering. Fick finjustera. Flytta någon millimeter. "Slacka" på gaswire och elanslutningen några extra centimeter. Vinkla handtaget lite, lite. Osv! Och till slut så löpte allt fint. Jag har även styrhöjare (32 mm) på min Sprint, vilket gjorde det hela ännu lite tajtare...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top