Schuberth c3 PRO, SRC eller inte?

Bejjan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Vaxholm
Hoj
Gpz1100,Blackbird xx.
Hej alla glada!

Börjar bli dags att skaffa en ny störtkruka då den gamla börjar bli "ur datum".
Kör sedan länge med en Schuberth c2 och har varit kanonnöjd!

Nu är siktet inställt på en Shuberth C3 Pro,då den sitter som en smäck!

Nu till den stora frågan: är det värt att köpa till SRC för en massa pengar?
I mitt fall för att kunna ta samtal och lyssna på musik.

Alex.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kan bara instämma i att C3 pro sitter som en smäck - Den skönaste hjälmen jag någonsin provat.

Många "bäst i test" och lär ha lägst uppmätta ljudnivån på 88 db vid 100 km/h
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag har ingen lång erfarnehet, men min första hjälm var en Schuberth C3 med SRC (2011)
Hjälmen är/var grymt skön och passar mitt huvud utan att en enda gång klämma eller ge obehag, dock valde jag en storlek för stor så efter 3 år är den fortfarande bekväm men för stor för att vara optimal.
I somras köpte jag en C3 Pro dels för storleken samt jag ville ha den stripade (Spike Red White and Blue) som passar min lack på BMW R1200GS.

C3 Pro är en förbättring men inte så stor mot C3.

Angående SRC är jag ganska missnöjd, det är mycket smidigt att den är inbyggd och det känns som en bra produkt (knappar och mic samt montering)
Mina önskemål var att den skulle fungera ihop med min GPS (Zumo 660) via blåtand vilket den gjorde en mycket kort tid och sedan inte alls (den tappar kontakten efter några minuter eller ansluter inte alls)
Samt om jag ville ha både GPS samt mobil ihop (man måste gå via gps) så blir ljudet på telefonen hemskt skrapigt.

Det enda som fungerat hyffsat men inte bra är telefon via blåtand direkt till hjälmen, för musik och telefoni.

Deras firmware program är ett skämt och åtminstone var det riktigt buggigt.

C3 pro har ju nån uppdaterad "antenn" om jag förstått det rätt och kanske är dagens SRC bättre? jag valde dock på inrådan från detta forum en Sena 20S http://www.sena.com/product/intercoms/20s/
Har bara testat lite denna säsong och den verkar funktionsmässigt bättre MEN!! den oassar inte att montera skruvad som är den kommenderade sättet, man måste klistra fast den (kragen/kanten på C3 Pro är för kraftig)

Mitt råd är om du inte får höra från folk som testat "nya" SRC undvik den.
En tråd här där jag blev övertygad om Sena där användare Cfr skiver en mycket initierad post http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270802-Intercom-f%F6r-tv%E5-Tips-och-r%E5d&p=6040855&viewfull=1#post6040855

Sorry att den blev så lång...
 

Bejjan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Vaxholm
Hoj
Gpz1100,Blackbird xx.
Just ett sådant inlägg jag var ute efter,med mycket info!:banana

Jag ska kolla lite på de modellerna du länkade!

Ja det är just att den är inbyggd i hjälmen som jag fastnade för,ser lite trist ut med en klump på sidan av hjälmen.(kanske är nåt man får vänja sig med =))

Stort tack för ditt inlägg!
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag tycker inte att klumpen vid sidan - jag har en Scala G9 till min C3 Pro - stör så mycket rent estetiskt. Däremot framkallar den vindbrus som dessutom letar sig in i hjälmen eftersom man måste släppa lite på inredningen för att få in bommicken. Jag har planerat att försöka göra något åt det, men eftersom det är sommar kör jag hellre hoj än mekar hjälm och löser istället problemet genom att använda öronproppar på längre turer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top