Fråga om försäljning

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Hej!

Har precis lagt upp min mc på blocket och en kollega till mig sa att jag absolut inte ska låta någon provköra utan att ha hela köpeskillingen i handen. Vad anser ni om detta?

tack på förhand,

Alex
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl en smaksak, de flesta är ärliga. Men om du inte åker med bakpå, eller kommer överrens om en väldigt specifik rutt/följer med efter och har hojen under uppsikt och så mycket kontroll som kan förväntas så räknas det inte som stöld, och du får inte ut något på eventuell försäkring.
Om du däremot ser till att göra de ovan nämda sakerna så blir det stöld,och du får ut slanten på försäkringen.

Jag som köpare är inte speciellt sugen på att lämna en bibba kontanter i näven på någon som lika gärna kan dra då, och då är man utan både pengar och hoj (som ägaren bara kan stöldanmäla så får han tillbaka den om det nu skulle vara så)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag har för mig att det finns en tråd här på SH med massa bra råd hur man skyddar sig vid provkörning men kan inte hitta den. Nåja, det lär finnas någon annan som kan fiska upp den.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Blocket lockar till sig en och annan lycksökare !!!

Ett alternativ för att skydda sig mot bedragare kan vara att sätta ut en annons här på SH - Användarnamn som är pålitliga (kan ju gå igenom lite historiska inlägg exempelvis) hade JAG inte haft några problem med att låna ut min cykel till för en provkörning (om den varit till salu).

Man kan ju ta det första via PM för att sedan träffas IRL.

Visst kretsen av köpare blir mindre, men också rejält mycket säkrare.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Har du ingen kompis med fulltankad 1000cc sporthoj som kan följa med på provturen?
Svårt att smita då.
 

gachupin

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2004, Ducati Monster S4R
Haha FJ1200, tyvärr inte :)

Tack för alla svar, nu la jag in annons här också :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Man får ju oftast en ganska bra känsla när personen som är intresserad av hojen dyker upp, för om denne är seriös eller inte. Kommer denne i en gammal skruttvolvo så ska man kanske passa sig annars brukar jag inte vara orolig så länge de lämnar en bil eller liknande i pant. Men man får passa sig, jag har själv aldrig blivit lurad men en gång när jag sålde en bil så kom ett par med tre pitbulls i en gammal rostig saab, de köpte bilen och bad att få lämna sin bil i mitt allmängarage över natten så de kunde åka hem. Visst, tyckte jag. Efter tre månader hämtade en skrotfirma bilen med en hel bibba böteslappar på framrutan. Så det finns konstigt folk där ute.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Räkna med att många vill provköra din hoj utan att ens ha budget för ett inköp. Sen får du avgöra själv om du känner dig generös att erbjuda den sortens spekulanter en provkörning eller ej :brynad

Personligen behöver jag inga pengar i handen, men däremot vill jag gärna se en postväxel på beloppet, alternativt vara ordentligt övertygad att personen verkligen är intresserad av MIN hoj innan en provkörning kan ske och försegla dealen om inga fel upptäcks.

Om de inte ens vet att modellen passar dom, så är det inte till mig de ska komma för en kravlös provkörning.

(utöver ovanstående så får man naturligtvis motverka risker för stöld/krascher efter sunt förnuft, till att börja med alltid fota av körkortet plus hålla i det under tiden, ev handpenning osv)
 

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
Kan man inte ringa polisen och säga att man blivit utsatt för ett väpnat rån om man blir av med hojen under provkörning? Då borde väl försäkringen gälla.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
vänd på det..

Skulle du ge hela köpeskillingen om du skulle provköra en hoj som du är intresserad av?

annars skulle jag säga att "gå på magkänslan" den brukar ha rätt..:tummenupp

Lycka till
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag lämnade körkortet i pant senast. Gången innan lämnade jag bilen och ungarna i pant.

Ett ex köpte en cykel och lämnade hela beloppet i pant medan hon testade. När hon kom tillbaka hade säljaren dragit. Hahaha!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle aldrig kräva pengarna i förskott, men sist skulle köparen provköra i 20minuter, och kom tillbaka efter 45 nervösa minuter. :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hela köpeskillingen i handen är nog rätt så magstarkt. Då ska du ha ett riktigt bra pris om den ska bli såld. Jag skulle personligen aldrig lämna ifrån mig så mycket pengar i någons händer utan vidare.
Skitkul om man kommer tillbaka och säljaren har stuckit. Då står man där utan pengar men med en hoj som du inte står som ägare på.

Körkortet och en bil eller liknande i pant är en bra idé. Eller om han/hon har med sig en polare som kan lämnas i pant. Eventuellt kan man kräva en handpenning för provkörning också.

Men som några sagt tidigare så tror jag att magkänslan kan räcka ganska långt.

När jag provkört tidigare så har jag lämnat en polare och hans hoj i pant.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
skulle fan aldrig falla mig in att lämna en ica kasse med 100000 i "pant" för att provköra en hojj som jag var intresserad av
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hur många köper hojar för över 30.000 kontant nowadays? Kör alltid banköverföring och nej..jag för inte över dem innan jag provkör hojar.
Vägrar någon mig en provkörning så jag inte kan kontrollera att allt står rätt till, så köper jag en annan hoj.
Samma gäller de som kommer och är intresserade av hojar jag säljer...självfallet ska de provköra innan köp, så länge inge varningsklockor ringer av, vilka nu orsaker det kan vara.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Om du har tillgång till ett större avspärrat/instängslat område kan ju en eventuell köpare ju kanske provköra den där om du är osäker.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top