Hushållsassistent, vilken?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja, vilken ska man ha?

Vilken har du och vad ogillar du med den, gillar du med den, saknar du osv.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Electrolux såklart!
Morsan har en som är 33 år gammal, jag har bytt rem på den 1 gång och lagat timervredet 1 gång. Med tanke på att den används ganska flitigt tycker jag att den har hållt väldigt bra.
Reservdelar går att köpa och den är enkel att plocka isär.

Själv har jag en Electrolux assistent från 50-talet och den funkar prima, dock har den inte timer eller olika hastigheter som de nya har.

Det verkar iofs som att Ankarsrum tagit över tillverkningen nu så jag vågar inte uttala mig om kvalitén på den eftersom jag inte känner nån som haft en sån i skitmånga år.

Finns bättre begagnade på blocket ganska billigt
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Beror lite på vad du vill att hon skall kunna. Det finns billiga från Asien som gör jobbet helt okej. Sen finns det...

Vänta, du menar...

...eh, jag har en Electrolux EFP5200
Kanonnöjd med den!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Electrolux såklart!
Morsan har en som är 33 år gammal, jag har bytt rem på den 1 gång och lagat timervredet 1 gång. Med tanke på att den används ganska flitigt tycker jag att den har hållt väldigt bra.
Reservdelar går att köpa och den är enkel att plocka isär.

Själv har jag en Electrolux assistent från 50-talet och den funkar prima, dock har den inte timer eller olika hastigheter som de nya har.

Det verkar iofs som att Ankarsrum tagit över tillverkningen nu så jag vågar inte uttala mig om kvalitén på den eftersom jag inte känner nån som haft en sån i skitmånga år.

Finns bättre begagnade på blocket ganska billigt

Ankarsrum är det som sagt som kör på den du tänker på.
Elektrolux har en ny variant de kör på, det är just den som tilltalar mig bäst i utseende och pris, men funderar starkt på hur den faktiskt fungerar.
Har en gammal nu som jag hottat upp lite med ny lackering o polerat upp skålen på så den ser förjävla fin ut på bänken o fungerar kanon. Men det är en sån med blandaren i botten vilket gör den värdelös i o-jobbighetshänseende.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Beror lite på vad du vill att hon skall kunna. Det finns billiga från Asien som gör jobbet helt okej. Sen finns det...

Vänta, du menar...

...eh, jag har en Electrolux EFP5200
Kanonnöjd med den!

Dedär är en matberedare, hacka, skära, mixa.
Jag vill baaaka. Det hjälper inte en såndär mig att göra simpelt :D
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ankarsrum är det som sagt som kör på den du tänker på.
Elektrolux har en ny variant de kör på, det är just den som tilltalar mig bäst i utseende och pris, men funderar starkt på hur den faktiskt fungerar.
Har en gammal nu som jag hottat upp lite med ny lackering o polerat upp skålen på så den ser förjävla fin ut på bänken o fungerar kanon. Men det är en sån med blandaren i botten vilket gör den värdelös i o-jobbighetshänseende.

Den fungerar säkert bra, typ samma konstruktion som en kitchen aid.

Om det är utseendet som styr hade jag nog spanat på en kitchen aid, dom är snygga och jag antar att dom håller bra eftersom man ofta ser dom i restaurangkök.
Är inte helt säker men jag tror att det går att koppla på köttkvarn och diverse tillbehör även på KA
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Den fungerar säkert bra, typ samma konstruktion som en kitchen aid.

Om det är utseendet som styr hade jag nog spanat på en kitchen aid, dom är snygga och jag antar att dom håller bra eftersom man ofta ser dom i restaurangkök.
Är inte helt säker men jag tror att det går att koppla på köttkvarn och diverse tillbehör även på KA

Ja jo att det säkerligen fungerar bra råder inga större tivel om ens för en OBH Nordica maskin, men när jag ändå ska lägga några tusenlappar så vill man gärna lägga det på rätt maskin.
En KitchenAid tex har 300W motor mot Elektroluxens 1000W, är det för att KitchenAiden är så jävla bra med rätt utväxling så den inte behöver mer eller är den för klen när det kommer till kraftiga matbröd tex.
Det kan ju likväl vara en modepryl som alla köper för att "alla" har den o den ser snygg ut men den duger bara för o göra lätta kaksmetar med liksom, då går det ju bort.

- - - Updated - - -


Tackar!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Electrolux såklart!
Morsan har en som är 33 år gammal, jag har bytt rem på den 1 gång och lagat timervredet 1 gång. Med tanke på att den används ganska flitigt tycker jag att den har hållt väldigt bra.
Reservdelar går att köpa och den är enkel att plocka isär.

Själv har jag en Electrolux assistent från 50-talet och den funkar prima, dock har den inte timer eller olika hastigheter som de nya har.

Det verkar iofs som att Ankarsrum tagit över tillverkningen nu så jag vågar inte uttala mig om kvalitén på den eftersom jag inte känner nån som haft en sån i skitmånga år.

Finns bättre begagnade på blocket ganska billigt

Nja. Ankarsrum har tillverkat dom i bra många år åt Electrolux. Däremot köpte dom varumärket av Electrolux för ett antal år sedan.
Dvs det är samma fabrik men annan ägare av varumärket Assistent.

Huruvida kvaliteten blivit sämre på senare tid vågar jag inte uttala mig säkert om. Innan man vet det måste man ju vänta till någon går sönder.
Morsan har en som är typ 40 år gammal och den rullar på utan problem.

En av dom stora fördelarna med dom är ju att många av tillbehören funkar ju oavsett du har en 5 eller 50 år gammal maskin. Plus att dom är i stort sett outslitliga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja jo att det säkerligen fungerar bra råder inga större tivel om ens för en OBH Nordica maskin, men när jag ändå ska lägga några tusenlappar så vill man gärna lägga det på rätt maskin.
En KitchenAid tex har 300W motor mot Elektroluxens 1000W, är det för att KitchenAiden är så jävla bra med rätt utväxling så den inte behöver mer eller är den för klen när det kommer till kraftiga matbröd tex.
Det kan ju likväl vara en modepryl som alla köper för att "alla" har den o den ser snygg ut men den duger bara för o göra lätta kaksmetar med liksom, då går det ju bort.

Nja. Jag tror att Kitchen Aid har en motor som ska räcka till för att knåda degar och annat.
Ankarsrum Assistent (Den som hette Electrolux) har en 1000 Watts motor för att dom valt att överdimensionera den ordentligt så att du aldrig ska råka ut för att du råkar ha i lite mer än vad som var tänkt och bränner motorn.

Dvs en Kitchen Aid har en motor som håller i ganska många år.
Ankarsrum kommer du aldrig att kunna slita ut.

Jag kommer personligen att köpa en Ankarsrum även om Kitchen Aid kanske är lite snyggare. Form får gå före funktion i det fallet.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nja. Jag tror att Kitchen Aid har en motor som ska räcka till för att knåda degar och annat.
Ankarsrum Assistent (Den som hette Electrolux) har en 1000 Watts motor för att dom valt att överdimensionera den ordentligt så att du aldrig ska råka ut för att du råkar ha i lite mer än vad som var tänkt och bränner motorn.

Dvs en Kitchen Aid har en motor som håller i ganska många år.
Ankarsrum kommer du aldrig att kunna slita ut.

Jag kommer personligen att köpa en Ankarsrum även om Kitchen Aid kanske är lite snyggare. Form får gå före funktion i det fallet.

Tycker Ankarsrumen är jävla snygg faktiskt men jag är tveksam i hur smidig den faktiskt är att använda, 7 liters skål är kanon men kanske rentav lite stor? Har ju vad jag gissar är 7-8 liter nu o den blir lite otymplig.
Sen är de ju saker som stänkskydd osv, är det en ickefråga eller något man faktiskt stör sig på när man gör vissa saker.
Är det måhända mycket bättre att skålen snurrar o inte tvärtom, man kanske får upp massa kladd på underdelen där man sätter degknådaren på KitchenAiden tex som är svårt o göra rent.
Massa sånt man skulle vilja höra lite faktiska erfarenheter ifrån.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker Ankarsrumen är jävla snygg faktiskt men jag är tveksam i hur smidig den faktiskt är att använda, 7 liters skål är kanon men kanske rentav lite stor? Har ju vad jag gissar är 7-8 liter nu o den blir lite otymplig.
Sen är de ju saker som stänkskydd osv, är det en ickefråga eller något man faktiskt stör sig på när man gör vissa saker.
Är det måhända mycket bättre att skålen snurrar o inte tvärtom, man kanske får upp massa kladd på underdelen där man sätter degknådaren på KitchenAiden tex som är svårt o göra rent.
Massa sånt man skulle vilja höra lite faktiska erfarenheter ifrån.

Jag har då inte upplevt några problem med att det stänker och kladdar onödigt mycket med morsans assistent. Jag har inte hört henne klaga om det heller. Men jag har å andra sidan inte hört några direkta klagomål från någon som har en Kitchen Aid heller. Så jag tror det är en ickefråga.

Vad gäller storlek på bunken så tror jag inte att Kitchen Aids bunke på 4.5 liter upplevs ta så mycket mindre plats än Ankarsrums 7 liters.

Om du vänder på det. Ska du betala 5500 för en som grejar 7 liter eller 7000 för en som grejar 4,5 liter?
Det går alltid att göra en mindre deg i en stor bunke men tvärtom blir inte så bra. Det är då det skvätter.
Du kan ju dessutom lyxa till det och köpa Ankarsrums dyrare variant (Samma maskin men man får med i stort sett varenda tillbehör som finns.) för 7500.

En kitchen Aid för 9000 har en mindre bunke, en motor som troligen inte är lika outslitlig och du får inte med i stort sett några tillbehör.

Jämför man funktion så tror jag att båda gör sitt jobb. I vart fall så har alla som jag hört varit nöjda oavsett vilken dom har. Jag har till och med en kompis som har båda två och jag tror inte att han kan säga att någon är speciellt mycket bättre.

Jag tycker också att Ankarsrum är rätt snygga numera. Jag tror att sambon tycker att Kitchen Aid är snyggare men eftersom det är jag som håller på mest i köket så får jag bestämma i det fallet.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag har då inte upplevt några problem med att det stänker och kladdar onödigt mycket med morsans assistent. Jag har inte hört henne klaga om det heller. Men jag har å andra sidan inte hört några direkta klagomål från någon som har en Kitchen Aid heller. Så jag tror det är en ickefråga.

Vad gäller storlek på bunken så tror jag inte att Kitchen Aids bunke på 4.5 liter upplevs ta så mycket mindre plats än Ankarsrums 7 liters.

Om du vänder på det. Ska du betala 5500 för en som grejar 7 liter eller 7000 för en som grejar 4,5 liter?
Det går alltid att göra en mindre deg i en stor bunke men tvärtom blir inte så bra. Det är då det skvätter.
Du kan ju dessutom lyxa till det och köpa Ankarsrums dyrare variant (Samma maskin men man får med i stort sett varenda tillbehör som finns.) för 7500.

En kitchen Aid för 9000 har en mindre bunke, en motor som troligen inte är lika outslitlig och du får inte med i stort sett några tillbehör.

Jämför man funktion så tror jag att båda gör sitt jobb. I vart fall så har alla som jag hört varit nöjda oavsett vilken dom har. Jag har till och med en kompis som har båda två och jag tror inte att han kan säga att någon är speciellt mycket bättre.

Jag tycker också att Ankarsrum är rätt snygga numera. Jag tror att sambon tycker att Kitchen Aid är snyggare men eftersom det är jag som håller på mest i köket så får jag bestämma i det fallet.

Nej jag tänker ju som dig att det är svårt att göra stora degar i liten bunke men lätt att göra små i en stor.
Men det är såna inputs jag vill ha :)
Om nån kommer o säger att de har en familj med sjuttielva ungar o bakar bröd till familjens veckobehov eller nåt hemma o de gör de i en KitchenAid utan problem så skulle man ju inte behöva en 7 liters tex.

Sitter o kollar videos för fullt.

En snabb fundering jag kom på är ifall de funkar att göra smuldeg i nån såndär eller om man måste göra sånt för hand?
För om tex en sån sak funkar i den ena men inte i den andra så är ju de en dealbreaker tex.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
En snabb fundering jag kom på är ifall de funkar att göra smuldeg i nån såndär eller om man måste göra sånt för hand?
För om tex en sån sak funkar i den ena men inte i den andra så är ju de en dealbreaker tex.

Assistenten är bra på att knåda degar, det är den jättebra på. Ska du göra pannkakssmet eller vispa äggvitor till fluff så tror jag inte att den är lika kompetent, ska jag göra nåt sånt så vispar jag för hand eller tar fram elvispen.
Så här stor är 7-litersbunken:
IMG_3946.JPG
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag skulle iaf. satsa på ett erkänt märke så man har support och möjlighet att köpa tillbehör/reservdelar om några år.
Mammas trettioåriga Kenwood fungerar utmärkt utan någon som helst service hittills, och min Bosch har fungerat utmärkt i halvåret som jag har haft den! :yoparty

Ett tips är att svänga in på Elgiganten eller liknande om du vill spara pengar. Jag fick min utgående Bosch Mum86A1 för runt 1500 kr. Då var det nedsatt från 5500 eller något sånt! :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När jag var sugen på en assistent för några år sen så kikade jag på en fet maskin för 7-8k. Slutade med att jag köpte nåt billigt som jag använde EN gång, för det var helt värdelöst att baka sitt eget bröd. Sålde assistenten för mer än jag köpte den för och fick dessutom massa plats över i köksskåpet....
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag lägger ner Ankarsrum, har ju en gammal som ser typ likadan ut.
Står mellan kitchenaid o electrolux ekm4300 just nu
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kitchen aid är inte bra skit men den ser bra ut när den står på bänken (viktigt för många av det kvinnliga könet).
Tycker även att de är lite dyra.


//kökskunnig
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kitchen aid är inte bra skit men den ser bra ut när den står på bänken (viktigt för många av det kvinnliga könet).
Tycker även att de är lite dyra.


//kökskunnig

Har du några mer inputs vad som gör den mindre bra?
Har du några tips på någon du skulle välja?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top