Tinnitus och MC-körning

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag måste ha gått igenom närmare 100 olika modeller av proppar och i mina öron funkar Moldex öronproppar överlägset bäst om man vill dämpa så mycket som möjligt. Dessutom är dom en av ett fåtal varianter jag kan ha en hel dag eller natt utan att det ens känns obehagligt.

Har haft formgjutna med utbytbara filter när jag jobbade med ljud och behövde ha en rakare frekvenskurva men dom har aldrig varit lika bra vid hojkörning.

Det spelar mindre roll om mätvärdena ger 32, 34 eller 39 dB i testriggen, det viktiga är hur dom sitter i just dina hörselgångar.

/Ingen tinnitus, bara dist/skrap vid halvhögt ljudtryck sedan 30/6 -92.
 
Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Bara en liten bisak, tanke.

För mig var det inte ljudet som sådant (klart att det är en grundläggande orsak).
Utan också ens leverne, stress. Inneboende stress och annan stress. Men också sådana saker som jag upptäcker nu på äldre dar, nacke och musklaturen där.
Kall och drag runt nacken påverkar min hörselnerv direkt = mer brus (tinnitus).

När jag led som värst av tinnitus bröt det t.o.m ut i yrsel, karusellyrsel (Meniers sjuka).
Det önskar jag inte ens mina konkurrenter på banan...

Tack och lov vet jag hur jag skall hålla mig på mattan för att slippa dylika bekymmer.
Har känningar då och då - det enda som hjälper är att vila i några timmar.
Finns alltid en förklaring till varför jag då fått ett "anfall".

Därav att jag tror mig ganska säker på att kroppen gör detta för att skydda sig själv.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Om du säger det så. Var säkert kul för er som var där.
Även Nirvana hade bra drag på Sjöhistoriskas gräsmatta.
Jag hade bruten arm och kunde inte stå i trängseln framför scenen så jag hamnade på sidan stående direkt framför högtalarstacken med höger öra riktat rätt mot den.
Som 13-åring hade jag tydligen ingen koll på hur högt man måste spela på en rockkonsert utomhus och att öronproppar och en annan placering hade varit lämpligt.

Ren tur att jag inte har tinnitus jag också. Har iaf varit rätt försiktig sedan dess.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Bra tråd. För min del får jag mycket mindre "eftersus" efter körning om jag använder en tjock balaklava (och öronproppar som passar mina öron förstås). Ger en avsevärt mycket bättre dämpning än enbart hjälmen. Biltema har en för typ sextio spänn, funkar perfekt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det finns några grundläggande grejor som man ska tänka på vad det gäller tinnitus.....

Koffein och alkohol kan förvärra tinnitus. Motion/frisk luft kan lindra. Likaså sömn, vilket tyvärr kan vara svårt då tinnitus vanligtvis ger dålig sömn..... Men sömn är viktigt. Smakförstärkare/glutamat/aromämne kan förvärra tinnitus. Nikotin kan förvärra tinnitus. Allmänt välbefinnande, att se till så att man mår bra genom att undvika gifter och att röra på sig är vad man vanligtvis rekommenderar. Så att sitta och supa och röka i nätbrynja framför en fotbollsmatch på tv´n är ingen bra idé ur tinnitus-hänseende. Om ni har problem med tinnitus så prova att dra ner/sluta med alkohol, koffein smakförstärkare, nikotin etc under en period och öka på motionerande lite grand. Det kan göra skillnad.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Det finns några grundläggande grejor som man ska tänka på vad det gäller tinnitus.....

Koffein och alkohol kan förvärra tinnitus. Motion/frisk luft kan lindra. Likaså sömn, vilket tyvärr kan vara svårt då tinnitus vanligtvis ger dålig sömn..... Men sömn är viktigt. Smakförstärkare/glutamat/aromämne kan förvärra tinnitus. Nikotin kan förvärra tinnitus. Allmänt välbefinnande, att se till så att man mår bra genom att undvika gifter och att röra på sig är vad man vanligtvis rekommenderar. Så att sitta och supa och röka i nätbrynja framför en fotbollsmatch på tv´n är ingen bra idé ur tinnitus-hänseende. Om ni har problem med tinnitus så prova att dra ner/sluta med alkohol, koffein smakförstärkare, nikotin etc under en period och öka på motionerande lite grand. Det kan göra skillnad.

Träningen gör jag, 4-6 pass i veckan, inget nikotin, sällan alkohol... dock kaffe. Varje dag. Det blir svårt att avstå helt ifrån. Förvärrar koffeinet tinnitusen konstant? eller är det under tiden man har ämnet i blodet som det verkar?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Stämmer det? Den här säger att det är en myt och den här nämner det inte alls.

Jo det stämmer men det är individuellt. Jag jobbar med ljud. Har hyfsad koll på detta. Örat och hörseln är fantastiska organ och man kan minska risken för hörselskador om man har lite kunskap i ämnet. Berättar mer när jag är vid en dator. Å
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Det finns ( eller fanns i alla fall ) ett extra nät som man kunde montera i hjälmen så att det blev vindtätare under hakan och då minskades ljudet betydligt . Dock var det lite meckigt att ta av o på hjälmen och efter ett tag gick skyddet sönder . Men annars så funkade det . Prova själv att sätta handen där när du kör så märker du hur vindbruset avtar rejält.
Schubert hjälm är ju tyst men jag får lite klaustrofobi i den så den går bort för min del.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Det finns ( eller fanns i alla fall ) ett extra nät som man kunde montera i hjälmen så att det blev vindtätare under hakan och då minskades ljudet betydligt . Dock var det lite meckigt att ta av o på hjälmen och efter ett tag gick skyddet sönder . Men annars så funkade det . Prova själv att sätta handen där när du kör så märker du hur vindbruset avtar rejält.
Schubert hjälm är ju tyst men jag får lite klaustrofobi i den så den går bort för min del.

Min nya HJC hjälm har ett sådant nät under hakan. Har inte haft någon utan så vet inte hur det låter annars.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir inte värre vad jag märkt, utom med potthjälm.. :) ska jag vara lite seriös kör jag med vanliga proppar om jag ska åka längre sträckor över 100 knyck. Jobbar med svets och smide och var på en del hårdrockskonserter där det tävlades om ljudrekord i min ungdom. Såklart utan öronproppar. Så jag skulle tro att hojåkning har väldigt lite inverkan på pipsusbruset.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Blir inte värre vad jag märkt, utom med potthjälm.. :) ska jag vara lite seriös kör jag med vanliga proppar om jag ska åka längre sträckor över 100 knyck. Jobbar med svets och smide och var på en del hårdrockskonserter där det tävlades om ljudrekord i min ungdom. Såklart utan öronproppar. Så jag skulle tro att hojåkning har väldigt lite inverkan på pipsusbruset.

Det är säkert individuellt om/när/hur man skadar sin hörsel och får tinnitus. Jag upptäckte det dock efter en långtur. Nu är jag ju mest rädd att det ska bli värre av mckörningen. Det är ju så fruktansvärt roligt med hoj så utan den vill jag inte vara heller.

Känner du inget extra av din tinnitus efter körningar?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är säkert individuellt om/när/hur man skadar sin hörsel och får tinnitus. Jag upptäckte det dock efter en långtur. Nu är jag ju mest rädd att det ska bli värre av mckörningen. Det är ju så fruktansvärt roligt med hoj så utan den vill jag inte vara heller.

Känner du inget extra av din tinnitus efter körningar?
Blir väldigt trött, men det blir man ju. Och lite yr kanske. Men jag har inte lagt märke till om det piper mer än vanligt.
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Jag har kör med EAR Classic Soft. De klassiska gula. Det jag haft problem med andra, längre öronproppar är att de fastnar i hjälmen när man tar av eller på den. Råd: De gånger jag fått pipljud i öronen är när jag varit för hårdhänt när jag satt i eller tagit ur proppar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top