Tinnitus och MC-körning

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Tjena, och välkommen till familjen!..

Jag har haft stora problem med hojåkning och tinnitus, men jag har det under kontroll.. Här kommer tipsen!

1. Köp ett par gjutna Bellman och Symfon snäckor. Du får uppsöka en Audionom nära dig. De pressar in deg i öronen och skickar dessa till ett LAB som tillverkar proppar på formen. Extremt bra passforn, extremt lätta att få i och extremt flexibla dämpningsmässigt. Det är modellen ER som jag har. -25db är ett bra filter att använda vid hojkörning. Alternativet är helt täta. Det som gör bellman överlägsna är deras sätt att dämpa ljudet. Med -25db filter så får du en linjär sänkning av ljudnivån. Inte som hörselkåpor te.x där all diskant försvinner men du utsätts för bullerskador from hell..

2. Överanvänd inte propparna! Sov inte med dom, använd dom inte när du går på stan eller sitter hemma.. Använd dom endast när du utsätts för onaturliga ljud så som bruset från hjälmen vid hojkörning, i baren, på konserten, eller på industrijobbet. Öronen måste få utsättas för normalt ljud för att fungera. Visst är det skönt att vara överbeskyddande när man känner att det går utför, men risken är att det slår tillbaks. Tillslut är man känslig mot det mesta.

3. Se till att du har en bra arbetsställning om du arbetar på kontor. Har du mer fysiskt jobb så fokusera på ergonomi. Kolla över säng och kudde.. Du kanske ligger och spänner/drar i vissa nackmuskler utan att du tänker på det?

4. Det finns små högtalare att lägga i kudden just som "terapi". Där kan du spela musik väldigt lågt eller övriga ljud du gillar, just för att inte fokusera på tinnitusen när du ska sova. Hör med din öronläkare så ska du se att du får hjälp med det..

5. Sa jag att du skulle skaffa ett par Bellman och Symfon? ;).. Nej, jag jobbar inte där men har haft deras produkter i över tio år och är vansinnigt nöjd. Klart bästa hjälpmedlet ever..

I övrigt så är det ju så tråkigt att man faktiskt får ökad tinnitus när man kört, trots hörselskydd. Det är däremot inget farligt utan lägger sig efter en stund. Det är ungefär som när "normala" människor upplever sus efter en konsert.. Dagen efter är det borta.. Vi upplever samma.. förutom att våran lägsta nivå inte är 0, utan kanske 3 (ständig tinnitus)... Det gäller bara att inte höja lägstanivån genom att vara vårdslös.. Jag, för övrigt, använder t.o.m propparna när det är hemmafester. Då med -8db. Det gör jag ju för att man ofta "halvskriker" till varann och lyssnar på musik m.m.. Har valt transparent färg så de är väldigt diskreta..

PMa gärna om du funderar på nått :)
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Intressant och tråkigt att se att så många har problem med tinnitusen. Att sova med öronproppar är nog inte för alla som sagt, för mig har det blivit någon konstig trygghet att stänga in mig i mig själv trots hög tinnitus när jag skall sova.

Ett annat tips är att använda noice cancelling hörlurar, inte vid hojåkande då men i övrigt då du tycker tinitussen jävlas för mycket. Dom brukar använda sig av ett neutralt brus för just ljud reduceringen och det har funkat bra för mig då hjärnan har "lugnat ner" tinnitusen då jag har på mig dem. Dock så är dom oftast väldigt dyra tyvärr men man kan ju alltid gå till en affär och testa dem, om det hjälper kan det vara värt pengarna, det var värt det för mig.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Intressant och tråkigt att se att så många har problem med tinnitusen. Att sova med öronproppar är nog inte för alla som sagt, för mig har det blivit någon konstig trygghet att stänga in mig i mig själv trots hög tinnitus när jag skall sova.

Ett annat tips är att använda noice cancelling hörlurar, inte vid hojåkande då men i övrigt då du tycker tinitussen jävlas för mycket. Dom brukar använda sig av ett neutralt brus för just ljud reduceringen och det har funkat bra för mig då hjärnan har "lugnat ner" tinnitusen då jag har på mig dem. Dock så är dom oftast väldigt dyra tyvärr men man kan ju alltid gå till en affär och testa dem, om det hjälper kan det vara värt pengarna, det var värt det för mig.

Man kan annars få tongeneratorer genom sjukvården som är i betydligt smidigare format och med individuellt anpassade ljud.

Noise%20Generator%20BTE.jpg
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
-- klipp --

Jag tror att tinnitus hänger ihop med stress. Ju mer stressad jag var desto mer oljud i öronen hade jag, lät som en trumpet som höll på dygnet runt under några dygn, dag som natt. Ett bra sätt om det är tinnitus i öronen när man ska sova är att ha en radio på en stund, att somna till.

:)

Jag har i stort sett samma erfarenhet.
Stress och när jag mår dåligt gör att jag besväras mer av tinnitus.
Radio är en klassiker. Radio, soffa, och man somnar fortare än vad man vill erkänna... :hihi Och så vaknar man 3:46 och går in och lägger sig i sängen.... :hihi



Jag kör alltid öronproppar om jag kör sporthojen. Hjälmarna verkar inte var konstruerade för att hålla den vinkeln mot vinden som man får i framstupa fosterställningen.
Samma hjälm men på HD'n upprätta körställning = inget problem och behovet av öronproppar är betydligt mindre.

Jag kör med:
max-lite-%C3%B6ronproppar-0.jpg


(tror det är från apoteket)

Hade EARS konformade innan, men fick ont i örat (de skaver) efter någon timme. EARS dämpar något bättre än dessa.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Trist att se att så många lider av det. Men man får mkt användbara tips. Det gillar jag. Problemet som jag känner just nu är väl egentligen att acceptera skiten. Blir bara förbannad ju mer jag tänker på det. Framförallt när jag tror mig gjort rätt och alltid kört med proppar. Och ändå får man det.
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Även jag har alltid varit noga med att skydda öronen iom min vän som jag skrev om ovan. Men trots det så dök tinnitusen upp där en dag.

Vet ej om det stämmer men en öronläkare sa att "skadan" ackumuleras upp så allt du utsatt dina öron för över åren leder tillsammans fram till skadan. Alltså droppen som fick bägaren att rinna över är inte huvudorsak.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nåt man måste lära sig att leva med.

Jag, som har skiten sedan 19 år tillbaka, kör med 37dB Howard Leight proppar, jämt!
På hoj med kåpa och Shoei X-Spirit 2 så blir det ändå aldrig riktigt tyst. På nakenhoj, upprätt med Schubertkrukan så blir det tyst!
Visst hör man skiten "bättre" med proppar men åtminstone jag "glömmer bort" det när jag är tillräckligt fokuserad på något vare sig det är på runt Gelleråsen eller på väg någonstans i tveksamt laglig hastighet eller om det är något tillräckligt utmananande att sysselsätta sig med på jobbet.

Ju mer dämpning desto bättre även om susandet/pipandet "hörs" bättre. Tinnitusen skall tas som en indikator på att din bullerbelastning skall minimeras om du vill behålla det du har kvar av hörsel. :fakta

Det i dagsläget enda som går att "göra åt det" är KBT, yoga, bakgrundsljud och liknande sublimeringstekniker. Det finns inga medikamenter, eller silverkulor att ta till som fixar det. Kampsport funkar också rätt bra...man hör f-n inte skiten för att det gör så j-a ont :tungan !

Som någon nämnde ovan i tråden, egentid, att befinna sig psykiskt i balans förbättrar upplevelsen och gör att det är lättare att stå ut. Ta det som en utmaning, som en j-a irriterande släkting som det inte går att bli av med utan som man är tvungen lära sig leva med!:rolleyes:
 
Last edited:

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Jag, som har skiten sedan 19 år tillbaka, kör med 37dB Howard Leight proppar, jämnt!
På hoj med kåpa och Shoei X-Spirit 2 så blir det ändå aldrig riktigt tyst. På nakenhoj, upprätt med Schubertkrukan så blir det tyst!
Visst hör man skiten "bättre" med proppar men åtminstone jag "glömmer bort" det när jag är tillräckligt fokuserad på något vare sig det är på runt Gelleråsen eller på väg någonstans i tveksamt laglig hastighet eller om det är något tillräckligt utmananande att sysselsätta sig med på jobbet.

Ju mer dämpning desto bättre även om susandet/pipandet "hörs" bättre. Tinnitusen skall tas som en indikator på att din bullerbelastning skall minimeras om du vill behålla det du har kvar av hörsel. :fakta

Det i dagsläget enda som går att "göra åt det" är KBT, yoga, bakgrundsljud och liknande sublimeringstekniker. Det finns inga medikamenter, eller silverkulor att ta till som fixar det. Kampsport funkar också rätt bra...man hör f-n inte skiten för att det gör så j-a ont :tungan !

Som någon nämnde ovan i tråden, egentid, att befinna sig psykiskt i balans förbättrar upplevelsen och gör att det är lättare att stå ut. Ta det som en utmaning, som en j-a irriterande släkting som det inte går att bli av med utan som man är tvungen lära sig leva med!:rolleyes:

Vart hittar man Howard Leight?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vart hittar man Howard Leight?

Jag beställde en låda med 200 par...på oronpropp.se om jag inte kommer ihåg fel.
Det finns även andra, inte HL-proppar, som dämpar 39 dB. Det är bara att söka lite på nätet så går det att hitta flera ställen.
Kom ihåg man har bara en hörsel...
[EDIT]Det är Howard Leight Max jag använt[\EDIT]
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad har du för storlek på hjälmen? och hur är passformen.

Jag har upptäckt att min hjälm, som jag trodde satt perfekt när jag köpte den, egentligen bara trycker mycket mot kindbenen, men har glapp utanför öronen/på sidorna. På det viset kommer mycket ljud in, och jag tycker att det är jobbigt att köra långa sträckor även med proppar. Jag kan minska vindbruset genom att vinkla hjälmen/huvudet nedåt, men då blir det så jobbigt för ögonen, för man måste titta "rakt upp" hela tiden.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hur lång tid skulle ni säga att det tar för hjärnan att maskera/vänja sig vid suset?
För lång tid! D.v.s man vänjer sig aldrig men man lär sig att leva med eländet. Det går, som det står på några ställen i tråden att hitta taktiker för att här och nu hantera det t.ex bakgrundsljud och strategier för att långsiktigt klara av att stå ut med det vilket brukar vara KBT eller något sånt.
Det finns tyvärr de som, om mina källor stämmer och jag kommer ihåg korrekt, som haft det så jävligt att de inte pallat med tillvaron, alls.
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Problemet är att man i början när det är nytt ofta aktivt går och lyssnar efter tinnitusen för att se om den är kvar, förändrats, låter mer/mindre. Detta är absolut helt fel beteende för att vänja hjärnan. Sk. habitering som det kallas handlar om både tillvänjning och att lära sig leva med ljudet. Detta gör du snabbast genom att aktivt sluta tänka på det, att anstränga dig att ignorera det när det kommer "top of mind" som det ofta gör i början.

Tyvärr får du nog räkna med i alla fall två månader innan du glömmer bort ljudet i längre perioder, alltså att habiteringen lyckats.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Hur lång tid skulle ni säga att det tar för hjärnan att maskera/vänja sig vid suset?

Det är precis som när man kör sina första RR-tävlingar...
Några killar går omkull framför en - då är man på väg ut i spenat med dem enbart för att man tittar så på deras olycka.

Lyft blicken, titta långt fram lärde jag mig när jag tävlade.
Mångt och mycket samma med livet.
Koncentrera du dig på ditt (_inte_ pipet i lurarna) och framförallt glöm inte och lev livet!

Personlig erfarenhet:
Tinnitus ~12 år
Först på ena örat, överkompenserade med andra = totaldöv på det örat tre år tillbaks.
Stressig period där mitt öra bara packade ihop och bytte arbete - medicinskt finns ingen förklaring.
Idag fullt arbetsför och har hörapparat på det fungerande örat och tekniska hjälpmedel för tfn.

Det e inget man dör av.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Detta är absolut helt fel beteende för att vänja hjärnan. Sk. habitering som det kallas handlar om både tillvänjning och att lära sig leva med ljudet.

Håller med till hundra procent i det du säger dock med en liten brasklapp.
Vänja hjärnan? Det e ju den som ställer till det för mig....
Sug på den ett tag utan att bli kallad navelskådare.
 
Last edited:

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Känner igen det med vindbruset, men aldrig reagerat över sus eller pip efter körning tidigare. Aldrig heller haft ont eller känt att det är överkänsligt. Men så bara en dag hände det.
Jag tycker den nya hjälmen passar mkt bättre än den gamla. Crosshjälmen (den gamla) är ju betydligt tystare från vindbrus, hur det nu går ihop?

- - - Updated - - -

Det är precis som när man kör sina första RR-tävlingar...
Några killar går omkull framför en - då är man på väg ut i spenat med dem enbart för att man tittar så på deras olycka.

Lyft blicken, titta långt fram lärde jag mig när jag tävlade.
Mångt och mycket samma med livet.
Koncentrera du dig på ditt (_inte_ pipet i lurarna) och framförallt glöm inte och lev livet!

Personlig erfarenhet:
Tinnitus ~12 år
Först på ena örat, överkompenserade med andra = totaldöv på det örat tre år tillbaks.
Stressig period där mitt öra bara packade ihop och bytte arbete - medicinskt finns ingen förklaring.
Idag fullt arbetsför och har hörapparat på det fungerande örat och tekniska hjälpmedel för tfn.

Det e inget man dör av.

Hur är det att vara totaldöv på ena örat? hör du ändå tinnitusen där?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Hur är det att vara totaldöv på ena örat? hör du ändå tinnitusen där?

Jodå, visst hör jag fortfarande pipet fast nu är det lägre i skalan - som en motor (V8'a).
Hade föredragit V-twin men tydligen fanns inte det på lager när mitt öra packade ihop och flyttade.

Har nog kommit till den slutsatsen att det har varit ett skydd för kroppen (örat). Hjärnan kör igång Tinnitus för att spara hörselnerven. Själv fortsatte jag utan att lyssna på kroppen och blev döv.

Men jag ångrar det inte. Stillasittande kan jag va' på hemmet.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Jodå, visst hör jag fortfarande pipet fast nu är det lägre i skalan - som en motor (V8'a).
Hade föredragit V-twin men tydligen fanns inte det på lager när mitt öra packade ihop och flyttade.

Har nog kommit till den slutsatsen att det har varit ett skydd för kroppen (örat). Hjärnan kör igång Tinnitus för att spara hörselnerven. Själv fortsatte jag utan att lyssna på kroppen och blev döv.

Men jag ångrar det inte. Stillasittande kan jag va' på hemmet.

Måste säga att du har helt rätt inställning!
Låter oerhört jobbigt att att ha tinnitus på bägge med ett örat helt dövt? Lindrar hörapparaten tinnitusen på det fungerade örat?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Måste säga att du har helt rätt inställning!
Låter oerhört jobbigt att att ha tinnitus på bägge med ett örat helt dövt? Lindrar hörapparaten tinnitusen på det fungerade örat?

Vet faktiskt inte - vill inte grotta för mycket och känna efter för då blir man sjuk.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top