Tinnitus och MC-körning

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Har sökt lite i forumet men inte hittat någon specifik tråd om just detta.
Har precis lyckats eskalera min tinnitus från att höra den extremt sällan vid sänggående till i princip hela tiden.
Vet inte riktigt varför men på något sätt har det förvärrats. Har kört med öronproppar hela säsongen och halva förra året. Men en dag för 2v sedan, efter en dag på hojen så piper/susar det.
Enda skillnaden från förra året tills i år är att jag bytt ut Crosshjälmen mot en vanlig sport/touringhjälm. HJC FG-17 heter den. Börjar tro att det är vindbruset i denna hjälmen som orsakat detta.

Nu undrar jag hur ni andra med samma symptom gör? Vilka proppar använder ni? Att lägga MC-körningen på hyllan känns avlägset. Jag kör med proppar på apoteket men tänker efter lite efterforskning förmodligen göra formgjutna typ "EARfoon Biker". Dämpar dessa mer än vanliga skumgummiproppar som man rullar och för in?

Kanske behöver byta hjälm igen, till en tyst modell om det finns sådana?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Min tinnitus varierar i styrka. För nåt år sedan var den mycket starkare. Hård träning är tex något som förvärrar det för mig. Har också noterat att jag har mer pip efter jag kört motorcykel men jag tolkar det som att det är propparna i sig som skapar denna tillfälliga ökning. Dom gånger jag kör utan märker jag nämligen ingen ökning.
Apotekets proppar behöver inte alls vara bäst. Jag kör med EAR Classic eller nåt dom funkar bra 3-4 ggr sen tar man nya.
Visst finns det tystare hjälmar men skillnaden kommer nog inte göra bu eller bä.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag har inte tinitus vad jag vet och använder bara öronproppar ibland, men när jag gör det måste jag se till att trycka in dom ordentligt så dom inte ligger mot balaklavan, blir som ett slags irriterande ringljud annars.. kanske nåt sånt du råkar ut för?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har tinnitus sedan tonåren , störs inte nämnvärt längre iofs av den , hör även taskigt somfan ...
märker ingen skillnad på buzzet efter hojkörning alls
körde förr med proppar (tror dom jag föredrog var "sim proppar" från apoteket) , men efter jag köpte Shoei GT-Air krukan så brukar jag allt som oftast glömma dom , den är "tyst" ... iaf inte skitbrusig i farter <150km/h ,har ju även bytt hoj å den lilla fläppen på mätarhuset GÖR fan skillnad , ingen jätte turbulens runt huvvet längre
Lånade en Trajja 800 Explorer eller vad den hette med vindruta å grejjer.... DÅ behövde jag proppar , en jävel å låta i alla farter över 30km/h
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Tack för tipsen!

Ska testa utan balaklava, det som stört mig mest är bruset. Ibland har jag varit helt slut i huvudet efter en dag på hojen. Men som sagt sist så medföljde då även pipet.
Kör för övrigt motard så hastigheten är ju inte jättehög direkt. Men i vissa vinklar så susar det extra i hjälmen av vindbruset.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag har också en fg-17, letade runt efter en mchjälm från Peltor (med inbyggda öronskydd) hade peltorhjälm när jag körde gocart för massa årsedan, men det verkade vara hjälm utan någe skydd som det fick bli.
Har själv proppar jag köpte på nån konsert nån gång och som funkar bra tycker jag, använder dom bara vid riktigt långa resor dock.

Jag har ingen tinitus.
 

Str3 R

Guest
Jag har tinnitus, jag har lärt mig att ha egentid med avslappningsövningar, att stressa ner och sluta stressa över huvudtaget. Jag har även hörapparater, på 80-talet när jag fick de första sa man att man skulle skydda hörseln med proppar/hörselkåpor. Jag blev rätt så ljudkänslig av mig. Tålde ingenting i stort sett.

I dag säger man att man ska utsätta hörseln för div ljud och oljud. Och min tinnitus har blivit mycket bättre, dels tack vare avslappningsövningar och dels slutat stressa runt som en tok samt utsätter mina öron för ljud. Jag kör hoj utan skydd i öronen och MED hörapparaterna i öronen och jag är i dag inte så ljudkänslig längre.

Jag tror att tinnitus hänger ihop med stress. Ju mer stressad jag var desto mer oljud i öronen hade jag, lät som en trumpet som höll på dygnet runt under några dygn, dag som natt. Ett bra sätt om det är tinnitus i öronen när man ska sova är att ha en radio på en stund, att somna till.

:)
 
Last edited:

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag har liiite tinnitus ibland. Mest som ett sus.
Jag tycker det blir värre av att åka hoj, oavsett om jag har proppar eller inte.
Har fått för mig att hojens vibrationer fortplantar sig till "delarna" inne i örat. Jag hör väldigt väl vibrationen inne i örat, om man så säger...
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Var ute en sväng nu för att testa crosshjälmen igen. Hade även i Apotekets starkaste proppar. Det var bra mkt tystare än med min nya integralhjälm. Men så fort jag stannar och tar ur propparna så tjuter det mer än innan jag tog en runda. Är det öronen som blir mer känsliga efter att det har varit proppar i?
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Nästa test blir med dessa propparna och integralhjälmen.
Tur man har hojen iaf. Det blir som terapi och förmodligen billigare än att gå till en terapeut.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Jag har tinnitus, jag har lärt mig att ha egentid med avslappningsövningar, att stressa ner och sluta stressa över huvudtaget. Jag har även hörapparater, på 80-talet när jag fick de första sa man att man skulle skydda hörseln med proppar/hörselkåpor. Jag blev rätt så ljudkänslig av mig. Tålde ingenting i stort sett.

I dag säger man att man ska utsätta hörseln för div ljud och oljud. Och min tinnitus har blivit mycket bättre, dels tack vare avslappningsövningar och dels slutat stressa runt som en tok samt utsätter mina öron för ljud. Jag kör hoj utan skydd i öronen och MED hörapparaterna i öronen och jag är i dag inte så ljudkänslig längre.

Jag tror att tinnitus hänger ihop med stress. Ju mer stressad jag var desto mer oljud i öronen hade jag, lät som en trumpet som höll på dygnet runt under några dygn, dag som natt. Ett bra sätt om det är tinnitus i öronen när man ska sova är att ha en radio på en stund, att somna till.

:)

Jag laddade precis ner en app till mobilen. Där kan man få ljudet av en golvfläkt. Det brukar vara sövande för mig.

Hur är dina öron efter en hojtur? Susar det mera?
Skönt att höra att det finns hopp. Blir ju knäckt annars.
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Har också tinnitus sen 15 års åldern. Kör alltid med proppar och tycker att det funkar bra. Upplever dock att det susar/piper mer efter en tur än innan, men det brukar lägga sig nästan direkt. Det som funkat bäst för mig för själva tinnitusen är stresshantering och mindfullness övningar för att inte tänka på skiten. Använder en shoei xr1100 och tycker den dämpar vindbruset bra men finns säkert bättre hjälmar för det också.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
även jag har en släng av tinitus sen de unga glansdagarna och lumpen ,,, kör med 3M pluggar som matas in långt, då blir det tyst som satan ,, och inga besvär efter körning !
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
även jag har en släng av tinitus sen de unga glansdagarna och lumpen ,,, kör med 3M pluggar som matas in långt, då blir det tyst som satan ,, och inga besvär efter körning !

Hur kan det bli tyst som satan om du har tinnitus? :va
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Vill du få tyst så köp de helt gula "julgrans propparna" från 3M som Kjell&co har som art nr. 48014. Jag har provat i princip alla proppar på marknaden inklusive gjutna och dessa var tystast och enkla att sätta i. Klipp av delen utanför örat lite så skrapar de inte i hjälmen.

Personligen kör jag med gjutna numera eftersom de släpper igenom lagom för att kunna prata/höra utan att behöva ta i/ur dem hela tiden. Jag kör alltid med proppar. Flertalet studier har visat att det är skadligt att åka utan proppar när tempot går upp. Det är vindbruset som inte är bra tydligen. Har man börjat köra med bra proppar är det svårt att sluta, man får en väldigt klar bild av den otroligt höga ljudvolym som uppstår vid +100kmh vilket jag inte hade tidigare eftersom jag inte hade en referens att jämföra med.

Har för övrigt själv tinnitus sen ett par år och kan bekräfta att det temporärt blir värre efter att man haft hörselskydd i länge, t.ex. ett par timmar i sträck på hojen. Jag har varit av uppfattningen att då jag stänger ute alla andra ljud börjar hjärnan att öka fokus på de signaler som återstår, dvs. tinnitus signalerna. För mig går det dock alltid tillbaka till "normalt" efter nån natt.

Har din tinnitus ökat skulle jag försöka skydda mig bättre framåt. Har en vän som sket i allt vad hörselskydd heter och jobbade som snickare. Han har numera cochleaimplantat i båda öronen och en fruktansvärd tinnitus dygnet runt 7dgr vecka.
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Vill du få tyst så köp de helt gula "julgrans propparna" från 3M som Kjell&co har som art nr. 48014. Jag har provat i princip alla proppar på marknaden inklusive gjutna och dessa var tystast och enkla att sätta i. Klipp av delen utanför örat lite så skrapar de inte i hjälmen.

Personligen kör jag med gjutna numera eftersom de släpper igenom lagom för att kunna prata/höra utan att behöva ta i/ur dem hela tiden. Jag kör alltid med proppar. Flertalet studier har visat att det är skadligt att åka utan proppar när tempot går upp. Det är vindbruset som inte är bra tydligen. Har man börjat köra med bra proppar är det svårt att sluta, man får en väldigt klar bild av den otroligt höga ljudvolym som uppstår vid +100kmh vilket jag inte hade tidigare eftersom jag inte hade en referens att jämföra med.

Har för övrigt själv tinnitus sen ett par år och kan bekräfta att det temporärt blir värre efter att man haft hörselskydd i länge, t.ex. ett par timmar i sträck på hojen. Jag har varit av uppfattningen att då jag stänger ute alla andra ljud börjar hjärnan att öka fokus på de signaler som återstår, dvs. tinnitus signalerna. För mig går det dock alltid tillbaka till "normalt" efter nån natt.

Har din tinnitus ökat skulle jag försöka skydda mig bättre framåt. Har en vän som sket i allt vad hörselskydd heter och jobbade som snickare. Han har numera cochleaimplantat i båda öronen och en fruktansvärd tinnitus dygnet runt 7dgr vecka.

Ska kolla upp de där propparna. Låter som din vän har en mardröm man inte önskar sin värsta fiende. :(
Jag har alltid kört med proppar hela året. Först nu det blivit så här. Som du skriver så tycker jag också att det är vindbruset som stör. Motorljudet är lätt att stänga ute.en med en integralhjälm känns det som vinden transporteras och förstärks inuti hjälmen.

Jag vill ju inte riskera att förvärra det ännu mer.
 

Mathor

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2014
Ort
Stenkullen
Hoj
KTM 990 SMR - 10
Hör också tinnitusen bättre med proppar, men har vant mig vid att använda proppar. Använder dem även när jag sover konstigt nog. Sover som en sten trots sjukt högt brus. Det jag försöker säga är även om du ev fått en försämring av din tinnitus så går det att leva utan att bry sig om den men man behöver ev jobba på det. Mitt tips är att alltid använda proppar vid hojkörande, spelningar m.m samt ev gå i kbt terapi. Sistnämnda funkade bra för mig då jag fick sjukt mycket värre tinnitusen efter att ha levt med det i nästan 20 år
 

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690SMC R
Hör också tinnitusen bättre med proppar, men har vant mig vid att använda proppar. Använder dem även när jag sover konstigt nog. Sover som en sten trots sjukt högt brus. Det jag försöker säga är även om du ev fått en försämring av din tinnitus så går det att leva utan att bry sig om den men man behöver ev jobba på det. Mitt tips är att alltid använda proppar vid hojkörande, spelningar m.m samt ev gå i kbt terapi. Sistnämnda funkade bra för mig då jag fick sjukt mycket värre tinnitusen efter att ha levt med det i nästan 20 år

Det är säkert som du säger att man kan vänja sig. Hjärnan kan ju maskera mkt tex lukter. Fungerar ju på samma sätt i öronen.

Det jag är orolig över är att det ska bli än värre trots proppar.

Men att sova med poppar kommer jag nog behöva mkt övning för alt. sömnpiller. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top