Vad sysslar Yamaha Center Haninge med egentligen?

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Jag ska inte hänga ut några namn, men jag behöver dela med mig av den senaste erfarenheten och samtidigt se om andra har upplevt liknande fall under 2014.

~Juni förra året hade jag mc:n inne på service (600 mil + kedjeproblem) hos Yamaha Center Haninge.
Det hade innan servicen börjat komma ett missljud från kedjan/kedjesträckaren.
Varje gång gashandtaget släpptes och man motorbromsade kom ett irriterande rassel
från kedje-området.

Efter service var allt mekaniskt på bågen tyst igen och man kunde återigen njuta av sommaren.

Resten av 2013 efter servicen gick problemfritt och bågen ställdes undan för vintern Okt/Nov.

I år 2014 togs den ut sent April / tidigt Maj, och den gick lika fint som i höstas,
fram till slutet av förra månaden (Juli). Då började rasslet komma tillbaka från kedjan var gång man släppte gas och motorbromsade.

Ett år har alltså passerat sedan servicen och totalt under den tiden blev det ~100 mil.

Så jag lyfter lyren och ringer Yamaha Center Haninge för att höra om dem kan titta vad som har hänt. En service borde ju hålla mer än 100 mil.


Ringer på Lördag 9/8;
"Hej, ja tyvärr så har verkstaden gått i konkurs och ingen av mekanikerna från förra året finns kvar."


Jaha, ok... Verkstaden har gått i konkurs medan försäljningsdelen av huset tydligen rullar på som vanligt.
Jag förklarade mitt problem och att jag hade kvitto kvar och att jag endast kört 100 mil.

"Ja, du ska få prata med ****** det är han som har hand om det här. Det ska kanske inte vara några problem. Jag ber honom ringa dig på Måndag."


Väntar till ~15:45 på Måndagen men ingen ringer mig. Så jag ringer igen och frågar varför ****** inte har ringt mig.

"******* är sjuk tyvärr, men han ska komma i morgon. Då ringer han dig."

Tisdagen kommer men jag får fortfarande inget samtal från ****** på Yamaha Center Haninge. Det är samma visa igen.

På Torsdagen ger jag tyvärr upp, det känns lönlöst.
Aldrig tidigare har jag varit med om att ett, vad jag trodde, seriöst företag kunde behandla kunderna på detta vis. Åtminstone inom mc-världen.

Bågen har fått stå sedan 2/8, den dagen det var Hydet's Hill Climb vid Botkyrkabacken
(jisses vilken pärs det var för många att åka mc nedför långa grusbacken till plan mark igen, en kille på en Honda 1000cc höll sånär på att sladda ner i diket!). Det gick bra för mig, men man fick vara på sin vakt.



Har liknande erfarenheter drabbat andra under 2014 när det gäller Yamaha Center Haninge?

Bågen är köpt vid AVA MC så jag får väl lämna den till dem istället då.

Men hela grejen var ju att lämna in den till Yamaha Center eftersom det hela borde gå på garanti.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Att någon är sjuk en vecka är väl inte så konstigt, har du aldrig varit det själv?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har du ens testat att smörja alternativt spänna kedjan ifall de är de som skapar ljudet?
 

Snowman89

Guest
Jag har aldrig varit i kontakt med firman du försökt kontakta.
Men att firmor inte hör av sig när de lovar tycker jag är standard idag.
Det är i alla fall oftare där de inte hör av sig än där de gör det..
Oavsett om det gäller hojfirmor, bilfirmor eller vad det nu kan vara..
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Kolla kedjespelet. Hade också ett rassel så fort jag släppte bromsen och hojen motorbromsade. Visade sig att kedjan var för löst spänd.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag har aldrig varit i kontakt med firman du försökt kontakta.
Men att firmor inte hör av sig när de lovar tycker jag är standard idag.
Det är i alla fall oftare där de inte hör av sig än där de gör det..
Oavsett om det gäller hojfirmor, bilfirmor eller vad det nu kan vara..

Och sen är det ramaskri när de går i konkurs. "Internethandelns fel" brukar det lyda.
Ja tror f*n jag att de konkar om de behandlar kunder som vill handla av dem som luft, då går man till nästa firma eller löser problemet själv, med hjälp av internethandel. :fakta

Patetiskt. :crash
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Är väl snarare regel än undantag att man separerar på verkstad och försäljning?
T.ex. hos Mcvaruhuset och AVAMC är försäljning, tillbehör och verkstad 3 olika företag under samma tak.
Att du som kund upplever det som ett företag är för att de har rutiner som fungerar och gör det enkelt för dig.

Vem som sen är ägaren till alla företagen är väl en annan fråga.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Pratar du om kamkedjan eller drivkedjan till att börja med?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Pratar du kamkedjan nu eller är det den "vanliga" kedjan det handlar om? Alltså den som driver bakhjulet?
Har du isåfall provat att spänna den själv och se om det blir någon skillnad?

Personligen tycker jag inte att det är superkonstigt att behöva justera den efter 100 mils körning.
För du kollar väl kedjespänningen och smörjer den lite då och då, och inte bara var 1000:e mil vid servicear?
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Att någon är sjuk en vecka är väl inte så konstigt, har du aldrig varit det själv?
Jodå. Men jag hör av mig till folk och/eller ser till att någon annan tar hand om mina uppgifter.

Larse skrev:
Har du ens testat att smörja alternativt spänna kedjan ifall de är de som skapar ljudet?
Jag är kedjesmörjepedant för övrigt, ja.

ulflj skrev:
Pratar du om kamkedjan
Peter1980 skrev:
Pratar du kamkedjan nu
Ja jag tror det.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jodå. Men jag hör av mig till folk och/eller ser till att någon annan tar hand om mina uppgifter.

Jag är kedjesmörjepedant för övrigt, ja.



Ja jag tror det.

Ok, den sitter innuti motorn, man brukar inte höra den under körning snabbare än gångtakt, gör man det är nåt allvarligt fel, eller så har man superhörsel i stålmannenklass.
Vad för service gjorde verkstaden, inget utom att byta kamkedespännaren/kedjan borde ha påverkat ljudet om dom inte hällde i extremt tjock olja eller klämde ner några bananer i oljepåfyllningen...
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Ok, den sitter innuti motorn, man brukar inte höra den under körning snabbare än gångtakt, gör man det är nåt allvarligt fel, eller så har man superhörsel i stålmannenklass.
Vad för service gjorde verkstaden, inget utom att byta kamkedespännaren/kedjan borde ha påverkat ljudet om dom inte hällde i extremt tjock olja eller klämde ner några bananer i oljepåfyllningen...

Jo, det var just kamkedjespännaren som byttes ut och allt annat övrigt som ingår i en 600-mila.

Men eftersom verkstaden tydligen gick i konkurs tidigare i år och ingen mekaniker finns kvar så
börjar pessimisten och konspirationsteoretikern i mig att undra om det inte fuskades med min (och andras?)
cykel.
Tror jag det att dem undviker i så stor mån som möjligt att ta in backjobb från något som 'klåparna som inte jobbar här längre' gjorde.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jo, det var just kamkedjespännaren som byttes ut och allt annat övrigt som ingår i en 600-mila.

Men eftersom verkstaden tydligen gick i konkurs tidigare i år och ingen mekaniker finns kvar så
börjar pessimisten och konspirationsteoretikern i mig att undra om det inte fuskades med min (och andras?)
cykel.
Tror jag det att dem undviker i så stor mån som möjligt att ta in backjobb från något som 'klåparna som inte jobbar här längre' gjorde.

Fel tänk, det kan vara ett guldläge att skaffa sig en trogen kund. Ser man det på ett annat sätt kommer man inte att lyckas med sitt företagande och bör pyssla med annat
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Det är väl inget konstigt att en kedja raslar. Hur långt har hojen gått?
Vad är det för hoj?
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Dom har ju inte nekad att hjälpa dig än.

"Ja, du ska få prata med ****** det är han som har hand om det här. Det ska kanske inte vara några problem. Jag ber honom ringa dig på Måndag."

Bara vänta och se om du blir nekad hjälp, då kan du kasta paj :crash

Ge dom en chans, du vet att det är kaos dessa tider :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är väl inget konstigt att en kedja raslar. Hur långt har hojen gått?
Vad är det för hoj?

Jag instämmer, min CBR600F rasslade rätt mycket tyckte jag, så jag bytte kamkjedje-sträckaren eftersom det är ett vanligt fel på just den modellen och även andra motorcyklar. Då blev det betydligt bättre men om man vet vad man ska lyssna efter så hör man den ju under 50 km/h, vilket är helt normalt på många hojar!

Be en mekaniker på en annan verkstad lyssna på den, och se vad de säger. :tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
kan hålla med dig att det borde vara någon form av garanti på jobbet. dessvärre för dig kan du ej kräva detta då verkstaden du anlitade gått i konkurs. och detta gäller då även om det skulle vara samma folk kvar i "huset" där du lämnade mc... firman med ursprunglig firmatecknare finns ej längre och alla garantier är borta. detta är då enligt lagen.

dock tror jag att dom hjälper dig så gott dom kan ändå dom som är kvar... även dom ej behöver. jag hoppas dom gör det iallafall då jag själv jobbar på verkstad och gör vad jag kan för att hålla en så hög service nivå som möjligt och vill tro att andra med gör det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top