Hjälp med placeringar.

nilo85

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 750K 1980
Hej.

Jag blev kuggad igår för att han tyckte att jag hade lite dålig placeringar, och nu med efterkloksamheten och hans kommentarer så står det helt still för mig hur jag förväntas placera mig i några situationer.

Jag har försökt göra lite illustrationer på olika placeringar, ursäkta att de är lite fula ;)

Illustrationerna utgår från att man kommer nerifrån och kör uppåt. För mig känns det mest naturligt med placeringen A, och den var uppenbarligen inte godkänd.

I enkelfilig rondell, hur förväntas jag placera mig innan och i själva rondellen?

Vid högersväng:
rondell_höger.jpg
1: A,B eller C?

Rakt fram:
rondell_rakt_fram.jpg
2: A, B, C eller D?

Vid vänstersväng:
rondell_vänster.jpg
3: A, B eller C?

Vid vänstersväng på väg utan mittlinje och fri sikt frammåt och in i svängen (och utan möte):
vänstersväng_utan_mittlinje.jpg
4: A, B eller C?
 
Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Spontant, utan att har dubbel kollat mot teori så borde den mest korrekta enligt mig vara:
1: B
2: B
3: A
4: B

Mitt resonomang är att du vill dominera din fil, så andra inte kan ta din plats. Du visar sedan tydligt vad du vill göra med en liten förflyttning i sidleds samt mycket god användning av blinkers.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tänk dig att du ska köra en bil i samma situationer och placera därefter mc'n i den tänkta bilens mittlinje.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
1C 2B 3B. Med placeringen visar du var du ska. 4:an vetefan. Jag kör nog ett D spår där om jag inte har något möte och har fri sikt, lite som en hårnål...
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Vid sväng med mc skall du lägga dig så pass långt åt det håll du ska svänga åt så ingen kan passera dig på den sidan. Var det första jag lärde mig på körskolan. Men sen är det ju så att du ska äga ditt körfält fram tills det är dags att svänga. Alltså inte ligga och fisa ute till höger i körfältet.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
1C 2B 3B. Med placeringen visar du var du ska. 4:an vetefan. Jag kör nog ett D spår där om jag inte har något möte och har fri sikt, lite som en hårnål...

Vid sväng med mc skall du lägga dig så pass långt åt det håll du ska svänga åt så ingen kan passera dig på den sidan. Var det första jag lärde mig på körskolan. Men sen är det ju så att du ska äga ditt körfält fram tills det är dags att svänga. Alltså inte ligga och fisa ute till höger i körfältet.
Håller med! Med undantag av 4. Mer åt A-hållet, men närmare mitten av vägen. Ser inte bra ut att du skulle lägga dig till vänster om vägens mitt. Lägg dig så nära mitten som möjlig istället innan du gör din vänstersväng.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ungefär så här: (blev också rätt ful ritat:))
placering 2.jpg
placering.jpg
Tanken är:
Ska du höger, lägg dig åt höger strax innan. Då släpper du förbi de som ska rakt fram, och du hindrar någon från att försöka smita förbi på din insida.

Ska du rakt fram i rondellen, ligg typ i mitten men "gena" inte i rondellen genom att försöka köra igenom den i en rak linje. Följ rondellens svängning istället. Du vill inte att någon skulle få för sig att försöka smita förbi på din insida.

Vid vänstersväng vid korsning så lägger du dig nära mitten och blinkar. Då fattar eventuell bakomliggande att det inte är läge att köra om till vänster om dig. Men till höger om dig, om det finns plats, är ok. Dessutom ger du plats för eventuellt möte att ta sig förbi på sin sida av vägen. Det måste du alltid tänka på. Ingen mötande och ingen bakom dig? Visst, men det kan ju komma en Hayabusa i 290km/h...:rolleyes:

Övar du lite grann på en liksom "teoretiskt korrekt" placering vid varje situation så blir det snart intuitivt. Jag tror inte det är så långsökt att gissa att uppkörningskontrollanten vill se att du alltid gör den här typen av placering oavsett trafiksituationen just där och då. Kör som om det fanns galningar som vill ta sig förbi dig till höger och vänster hela tiden. Försök liksom dominera din egen valda kurs så de satarna inte kan ta sig förbi dig på fel sätt.
 

nilo85

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 750K 1980
Tack för svaren. =)

Det verkar råda lite olika bud på just rondellen, men tror ni det är "fel" att hålla sig i mitten av fältet i rondellen och sedan ta en lite rakare väge ut ur den? När jag tog bilkortet sa min lärare alltid, in i rondellen långsamt och ut snabbt, applicerar men det på motorcykel borde väl lite rakare väg samt gaspådrag gälla?

Gällande vänstersvängen på väg utan mittlinje och inget möte. Jag skall absolut inte gå ut å lägga mig på vänster vägkant va? Låter jättedumt att göra det, men blev lite osäker på vad han förväntar sig då man får använda hela vägen och så långt åt vänster som möjligt blir ju faktiskt längst med kanten om man slåt ihop de två.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Svar på din sista fråga, kort och gott: nej.

Jag fick en enfilig rondell på min uppkörning, denna skulle jag köra rakt igenom.
Körde in mot rondellen mitt i filen, höll rakt och gick på så sätt nära vänsterkanten inne i rondellen, blinkade ut ur rondellen men höll fortfarande rakt så jag kom ut mitt i filen igen. Ingen anmärkning på det.
Generellt sa min lärare att man alltid ska hålla mitten av sin fil in i rondellen.

Andra "regler" som jag fick lära mig:
Svänga vänster i fil där man endast kan köra vänster - håll mitt i.
Svänga vänster i fil där man kan köra både vänster och rakt - håll till vänster.
Samma sak för sväng till höger, fast givetvis håll till höger :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Körde rodell på min uppkörning för två år sedan. Inget konstigt alls. Höll mig mitt i min fil. Precis som vanligt. Tag plats, låt ingen bilist prejja dig. (Det är ju kul att luta hojen åt lite olika håll i en rondell. :) Att köra 'rakt' genom en rondell = inte kul.)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad gäller om man ligger i vänster fil vid en korsning som man endast får svänga vänster i, ska man då blinka till vänster när man svänger? (bortse från bilen i bilden)

VansterKorsning.jpg

Men om det är en landsväg som har samma markering på marken och man redan ligger i vänster fil, ska man blinka då? (här korsar man aldrig någon annan körbana)

essingelleden.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vad gäller om man ligger i vänster fil vid en korsning som man endast får svänga vänster i, ska man då blinka till vänster när man svänger? (bortse från bilen i bilden)

View attachment 410401

Men om det är en landsväg som har samma markering på marken och man redan ligger i vänster fil, ska man blinka då? (här korsar man aldrig någon annan körbana)

View attachment 410402
Bild 1 blinka inte
Bild 2 blinka inte

Förutsätter att bild 1 har ett trafikljus som ger grönt åt vänstersväng samtidigt som de som ska rakt fram från motsatt håll har rött. Annars blinka.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tänk dig att du ska köra en bil i samma situationer och placera därefter mc'n i den tänkta bilens mittlinje.

Ungefär så sa min körlärare också när jag tog kortet. "Placera dig ungefär där växelspaken hade varit om du kört bil. (Givetvis menade han då en bil som inte hade rattväxel)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top