Speedster cup race reports 2014 t.o.m. Falkenberg II

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Söndag 20/7
Warm-up kl 9 med Junior igen, torrdäck igen och inga problem.
Vi startar enligt kval ordningen, alltså inte efter resultatet i race1. (tack o lov att jag la de där 5 varven på 1:a tidsträningen!!). Alltså start pos4 igen helt ok.
Starten går 4:a in i Trösen igen hinner se hur hur Hubbe kör jämsides med Johan på curbsen i Trösens ytterkant ner mot S:ets ingång!
Jag kör bakom Mackan ända till rakan denna gång (han har blivit snabbare ca 1.13.5) och gå r in i Trösen som 3:a. Jag ser en skugga i ögonvrån i S:ets utgång så jag stänger den dörren kvickt!
Efter några varv i "normalfart" som räckt hittills så ser jag "+0" på depåskylten! Han har verkligen blivit snabbare! Jag ökar farten och efter ytterligare några varv kan jag se "+4" så jag kan känna mg lite lugnare och köra säkert in mål på en tredje plats.

Jag kan konstatera att Johan & Hubbe inte är möjliga att nå, iaf inte än.

Vi väntar alla spänt på den utlovade prisutdelningen under eftermiddagen, men som vi kanske alla trott så blev det inget denna dag heller.
En lite styvmoderligt behandlad klass kanske? ?

Packar ihop lägret och tar med med kåpor och div annat hem för fixning men lämnar bussen m.m. kvar för redan på Torsdag är det dags igen!
Kom och se Speedster Cup's två race som körs som Pausunderhållning i Endurance loppen!

Då var det alltså Torsdag 24/7 och Endurance dags i Bike Week och Speedster ska ju var pausunderhållning.

Det börjar 9.00 med kval som blir riktigt svettigt i värmen.
Däremot flyter det förvånansvärt bra och har faktiskt 2:a tid en stund (1.12.33), men med Hubbe och Lavi i sällskapet varade det naturligtvis inte länge .

Får till slut 3:e plats på "gridden", gör en fin start och kommer tvåa in i Trösen med Lavi först och Hubbe på yttern, men Mr No limits -Hubner skär in och kör typ över min framstänka (hade kanske 10cm marginal) och kommer på så vis före genom Trösen. Hänger på efter förmåga genom S:et och gasar friskt in i snabbhögern.
Och där händer det som inte får hända efter ca 2/3 av kurvan i 160-170km/h försvinner cykeln bara under mig. Helt utan förvarning. bara borta och jag åker på rygg/rumpa mot gräskanten, medan jag kan se hojen göra några stilfulla volter.
Jag är ok Men hojen ser för jävlig ut.
Vi, jag och funkisarna släpar den åt sidan med helt kollapsad bakfjädring.
Vilar i skuggan på deras postering. Vad hände? Har ju kört där 50ggr minst under de senaste dagarna.

Väl i depån och efter ett släpande (tack alla hjälpsamma) fick vi upp den på två bensindunkar och kan se att triangelstaget brustit.
En summering:
*Allt framför styrhuvudet är utraderat / finns ej. Inkl överdelen till kåpan.
*Brustet triangelstag
*Hål i svingen, uppslaget av stötdämparen när länken brast.
*"Justerade" avgasrör, men du finns iaf.
*Buckla i framhjul
*Sprucken plast under sadel
*Bucklig ECU box
*Avslagen främre banjonippel broms
*Avslaget bromshandtag.
*Kablaget avskavt så det ser ut som en skalad 80 kvadratare istället för en bunt småsladdar

Medger att det ser lite dystert ut..
Men vi kör igång och försöker jaga ihop de delar vi inte har. Dvs länkarna.
Mia drar iväg till Jocke i Köping som har någonting och undertiden börjar en något omskakad chaufför skruva.
Efter en del pyssel (alla relän låg lösa inkl tippsensor) så startar den iaf, men med bara en ljuddämpare på så smattrar det ordentligt.

Det skruvas och skruvas.
Länkarna som kommer är tyvärr inte till "R" modellen och allt för olika för att kunna användas.
Här ger vi upp första gången.... Rast vila Spoon Valley killarna rullar in. Mia och jag kollar på sista Speedster loppet efter att ha sett en vit orange (Shiver.n) puttra fram längs banan och till slut stanna vid Ejes (surt!).
På läktarenn dyker hoppets låga på nytt upp, vi gör egna, det är ju bara två platta bitar
Lavi och Hubbe bjuder på stor show i speedster racet och efter det drar vi oss mot prisutdelningen, kanske har de fått in priserna ifrån Norska mästerskapen??
Det gnager hela tiden i bakhuvudet, vad orsakade kraschen egentligen??
Kvällen avslutas med lite nice chillande och en kall! Orkar inte tänka på en enda trasig pryl.

7.00 Fredag morgon och ny dag och nya tag!
En vaktmästare gräver fram ett plattjärn i perfekt dimension bakom ett gräsklippare garage.
Tar vår rustika järnbit och åker in mot Karlskoga för att se om vi kan hitta någon med en pelarborrmaskin. (vinkelkap borrmaskin har både vi och SpoonValley). Efter några försök går vi bet på det men de mycket vänliga killarna på Mandel Cykel & Trädgård (om ni inte vet var ni ska köpa cykel så gör det där ) låter oss använda deras handborrmaskin med riktigt bra, vassa borrar. Dessutom får vi stanna kvar när de själva går på lunch... Vi kan ju gå ut genom butiken när vi är klara, säger de!
Tillbaks i depån, länkarna passar fint, vi får ny motivation sakta börjar de olika delarna komma på plats. Bromsslangarna är nu ifrån Kawa ZX -11 passade bra (ny dubbel banjobult på huvudcylindern krävs dock).
Nya SC1 däck på en blandning av regnfälg och extra fälgmonteras och vid ca 20.00 kan vi provstarta med båda avgasrören på.
Vi borde hinna besiktiga hojen innan 21.00 om bara inget oförutsett dyker upp.
Den smattrar fortfarande som attan. Bakre cylindern avgasrör som sitter med fjädrar har hoppat av stosen. Den går att få på men glider inte i botten som den ska.

Nåväl start igen och en krypkörning i depån visar att något är sjukt i främänden.
Gaffelkronan står inte rakt.
Nu kommer Sebbe och Mattias från Spoon Valley till undsättning och tar över mek-initiativet efter en rad olika släppa skaka, vrida, demontera etc, kan vi konstatera att det finns en buckla ett av överbenen men att vi kanske kan montera benen på en annan höjd. Sagt och gjort och nu glider axeln in lätt och fint som den ska. Men det är ändå inte rakt...
Så till slut faller domen båda gaffelbenen är krokiga varav ett ytterst lite, men det andra så pass att det inte får användas.
Så tyvärr 20.45 en kvart innan besiktning stänger på Fredagen blir vi tvungna att kasta in handduken!
Surt, men vi gjorde verkligen allt vi kunde.

Efter en del funderande, diskuterande och intervjuande av Marcus som låg bakom när det hände, så kan vi konstatera att hojen rullade mer än voltade = ingen kraft stor nog att slå sönder länkarna efter kraschen.
Närmare analys av brotten visar också att ena sidan gett sig lite innan och har lite nötta ytor innan den brast helt och då brast även den andra sidan.

Slutsummering 1: Tur ingen gjorde sig illa
Slutsummering 2: Länkarna orsakade kraschen
Slutsummering 3: F************K!

Ha det gott!
//

140730
Nåväl nu har återuppbyggnaden av hojen tagit lite fart.
En hel rad lager till "nya" svingen och den tillfälliga Showa gaffeln är på ingående och framhjulet är lämnat på riktning.

Hur som helst går man här och funderar på olika saker som hade med kraschen att göra.
*Tur det inte var i rookie, då hade man kanske dragit med sig fler förare eller blivit överkörd...

*Vilket fantastiskt skydd de nya skinnställen ger. Inte ett blåmärke ens! Ett par små stukningar, det är allt. Stället ser inte allt för kul ut, men ska till skinn-smeden nu den 4:e. Se till att ha justa ställ!!

*Hur i h*****e kan Aprilia släppa en cykel med så svaga länkar!!
Hela fjädringen togs ifrån en annan hoj inspekterades och monterades vintern -12-13 och har sedan dess rullat ca 200 mil bana. När lagren kollades efter kraschen kan bara ett visst spel noteras i ett lager och alla lager var infettade och fina, alltså inga lagerhaverier orsakade att länken brast!
OBS! detta ÄR en säkerhetsdetalj och borde palla grov misshandel utan att gå av.
Ni som har liknande hojar, kolla upp era länkar eller ersätt dom.
Själv kommer jag inte köra en meter till med original alu länkar, det blir stål för mig!
Vill helt enkelt inte utsätta mig för den här risken en gång till.

Tror inte jag åker ner till Falkenberg för deltävlingen där, har ju tyvärr redan missat 5st race och ev poäng pga detta och kanske om jag hinner få i hop hojen så kommer jag med på Aprilia bangörningen på Sviesta.
SM-finalen går ju där lite senare så det skulle ju passa bra .

Simma lugnt!



140814
LMS träning & test av hojen.
Första passet var på torr bana och de nya carbon bromsbeläggen skulle köras in.
Det innebär att man enl instruktionen ska köra ett varv i uppvärmningstempo stanna i två minuter och sedan upprepa det en gång till.
Kändes lite vingligt och lite tungstyrt med standardfälg i fram. Och dessutom var styrlagret för hårt ansatt.

Justerade styrlagret och hinner nästan klart när en rejäl skur kommer...
En ensam STK600 tjej (Aurore) har fått på regnhjulen och sticker ut. När sedan skuren är över gör jag samma sak och hänger nästan med i hennes tempo trots lite ringrost och 0-sikt på rakorna pga immande glasögon. Hade torr-hjälmen som inte har så bra ventilation...
Gaffeln funkar ok, men bör finjusteras.

Nu funkar allt som det ska och nöjer mig med det, man vill ju inte slita för mkt på regnpuckarna, de kan ju behövas framöver!

Nu när hojen verkar funka ok, så är beslutet att stå över Falkenberg i helgen omvärderat och alltså är Falkenberg på!
Allt är packat och klart för avfärd i morgon bitti.

Tävlingen i Falkenberg består av 2 pass fri träning på fredagen 15, sedan 1 kval och 1 race lördag och söndag.

Enligt prognosen ska det vara bra på Fredagen m ngn mindre skur, sissådär på lördagen (skurar) och en världsomsegling under havet på söndag em...
DET kan ju bli riktigt intressant, bara jag kan lösa imm-problemet...

Ha det gott!
//A

140818
Äntligen hemma efter en långhelg på vift!
Under torsdagen brummade jag söderut med bussen. De första 10 milen känns oändliga, sedan kan man om man har tur försätta sig i ett slags meditativt tillstånd och vips är man framme dit man ska! Det funkade till del den här gången, men efter en del kämpande var jag framme i Jönköping där jag kunde inhandla ett stycket OZ racing framhjul till torrt & snabbt hjulen.

Seden blev det Nissastigen söder ut och deeen var jääätte låååång den här gången.
Till slut kom jag iaf till Halland och mötte en helt sjukt stark & byig vind som ideligen fick v backspegel att fälla in sig... den kommer ifrån en -70-tals Scania är väl inte så aerodynamisk).

Efter lite shopping i Falkenberg kom jag fram till banan och var typ först förutom Greven... märkligt och kunna välja helt fritt..
Trevliga funktionärer tog hand om mig och bussen ställdes upp för att ge mesta möjliga lä.
Under kvällen rulla olika typer av fordon in och depån fylldes på.
Bland annat kom Spoon Valley bussen med Mattias knappt synlig bakom Daniel Falemo´s pokaler.
(bara 2:a och 3:e platser, de andra är hemma!).

På fredagen har Speedster två träningspass ett vid lunch och ett vid 4-tiden.
Det var lite skvättigt men båda passen kunde köras på torrdäck. Banan som förövrigt ligger riktigt vacker är lite som ett jätte Kinnekulle ring, dvs kurvor som hänger i hop i långa kombinationer och en del höjdskillnader. Skulle gissa att cirka 65-70% av banan är i kurva.
En riktigt "driver's circuit" och en utmaning i varje fall för mig som bara sett den på TV innan .

Lördagens kval gick iaf skapligt, men jag kunde inte slå Marcus utan kvalade cirka 0,6s (50,816) långsammare än honom (2,6 e Hubbe). Han har definitivt blivit snabbare och jag tror den här banan med ganska jämn fart och bara en riktigt hård inbromsning på varvet passar deras effektsvaga hojar bättre än tex Sviesta.
Race dags! Jag står i första led till h, starten går och bröderna Kawasaki spättar iväg och jag efter.
Hubbe drar som en avlöning och typ försvinner.... Har häng på Mackan i 3-4 varv men sedan kommer tröttheten och han segar ifrån, depå tavlan säger att avståndet till 4:an växer för varje varv och de slutar ändra skylten vid 10s... Innan målgång hinner jag faktiskt varva två medtävlare (det är ju en kort bana) och jag kan rulla in på en nöjd 3:e plats .
Under race har jag kört 50.33 som jag får vara riktigt nöjd med tycker jag iaf .
Efter prisutdelningen fixas hojen till inför söndagen som enligt rapporterna ska bjuda på riktigt gris-väder...
Jag , Johan Lavi med mek drar till Falkenberg och tar varsin hamburgertallrik. Det var gott och dessutom skönt att komma inomhus en stund. Tillbaks i depån bestämmer vi att de ska sova i min buss istället för i tält som natten innan . Ett bra beslut ska det visa sig.

Söndag och kval. Det har regnat från och till och tidvis modell skyfall. Vi går ut på regndäck och får ett skapligt pass med lättare regn och efter några varv går jag i depå och ser att jag har tredje tid med skapligt utrymme både framåt och bakåt. jag nöjer mig med det. V fotpinne känns fortfarande små-hal och foten glider lätt… Måste fixa…
När kvalet är över visar det sig att marginalen bakåt krympt till bara ngn tiondel .
Det kan bli ett bra race! En ny kille på en jämngammal (-01) GSXR 750 har kört bra. Kul!
Hubbe har under detta kval i regn satt en tid som skulle räcka till första startled i Superbike , ca en tiondel snabbare än serieledaren.... Tiderna kanske inte är exakt jämförbara pga lite olika regnmängd, men ändå.... en ER-6:a.....

Tävlingarna drar igång och klass efter klass kör medan vädret blir sämre och sämre i samma takt som deltagare och åskådare blir allt blötare. Till slut avbryts tävlingen och klasserna Superbike, Rookie 600 och Speedster cup körs inte.
Surt att inte få köra men nog det rätta beslutet då vattenståndet i chikanen är oroväckande högt och dräneringarna inte kan svälja mer.

Jag packar ihop min prylar och så slår jag följe med Spoon Valley killarna ner till Halmstad, där jag övernattar i bussen för att morgonen efter starta utsövd och pigg!
Ett bra beslut då uppresan mest påminde om att sitta med vindrutetorkarna på i en biltvätt...

Simma lugnt!
//A
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top