Speedster cup race reports 2014 t.o.m. Falkenberg I

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Heej!
Här kommer race reports & lite mer ursprungligen skrivna på Aprilia Klubbens sida av mig.
Därav inga rockande bananer och annat fint.

De ligger i datum ordning.

140610
Ok, vi tar det lite ifrån början då.

Utgångs materialet på maskinsidan är alltså en 1st -03:ans RSV mille köpt på blocket för cirka ett och ett halvt år sedan. Den har därefter kittats om med alla R-delar ifrån en -02:a, dubbelt Akra system från Haga/Colin Edwards replica, Renegade filter kit och ett obestämbart Kämna-Ducati race chip for RSV Mille.
Inför denna säsong fick den dessutom en Suter slirkoppling.

Föraren är 50 år fyllda och en bra bit in på det 51:a året. Lång och mångsidig erfarenhet av mc och mc-körning men har aldrig någonsin tävlat.

Första tävlingen: SM premiären 1/6 på Gelleråsen.
Vi anlände med bil och hästtrailern kvällen innan och slog läger tillsammans med en trevlig kille som kör Suka 750. Våra hojar går igenom besiktningen med lite justeringar på najningsfronten. En trevlig överraskning var att våra Spoonvalley-vänner var på plats och hjälper SBK föraren Daniel Falemo under årets säsong.
Första tävlingsdagen skulle bli ganska så intensiv med fri träning, tidsträning och två korta race om 8 varv vardera. Man kan säga att man komprimerat en hel race-helg till en dag genom att korta ned antalet varv.
En överraskning blev att däckvärmaren knappt gick att få igenom med det nya Supercorsa däcket bak. samma mått som slicksen men tydligen ändå lite högre profil. Det var verkligen på håret!
Ut på fria träningen, allt verkar funka som det ska, så jag kör bara cirka 10minuter. Bättre spara på krafterna en så här varm dag. Inga nerver och tala om än.
På tidsträningen gör jag likadant och lägger att fåtal varv, med målsättningen att komma i andra startled vilket borde ge en bra chans. När jag rullar ut har jag till min överraskning 3:e tid. Det håller inte utan jag åker ned på 6:e tid och alltså andra startled längst till höger till slut. Helt ok, och enligt målsättningen!

Race 1
Nu pirrar det lite . Vi rullar ut, ställer upp och starten går, någon får motorstopp och jag får väja för någon, men kommer ändå iväg skapligt, skapligt men är lite snäll i ingången till Trösen så #36 Markus Karlsson en av Kawa ER-6 killarna slinker igenom. Ligger i hans bakhjul hela S:et, Bromsar upp jämsides i ingången till Ejes coh vi ligger jämsides genom hela Ejes, mot slutet tightar han till och stänger mig så jag får gå in bakom. I ingånget till hårnålen kommer han ikapp en medtävlare och väljer att lägga sig bakom och jag kan bromsa om båda två och gå förbi och upp på en 3:e plats. Killen framför Markus råkade bromsa stopp på motorn...Lite stressad kanske. Körde hela återstoden av loppet som om Markus var mig i hälarna, dvs tighta linjer, sena bromsningar, allt för att stänga till. Det visade sig efteråt att jag kunde kört lugnare/mer harmoniskt för han var en bit bakom i mål.
Det blev alltså 3:e plats bakom 1:an Jesper Hubner, ER-6 och 2:an Johan Lavi Yamaha R1 -09.
Första racet var en häftig upplevelse, som om allt plötsligt stämde, allt kuggade i!
Haveri 004.jpgHårnålen 2.jpgPrisutdelning.jpg
Race2
Detta är helt sjukt. jag står faktiskt i första start led med Lavi och Hubner...
Jag gör en halvdan start (vill för allt i världen inte tjuva!) och Markus slinker förbi men denna gång tar jag honom direkt i ingången till S.et och glider upp på en 3:e plats som jag kan hålla in i mål. Försökte hänga på Lavi men efter några varv drog han ifrån. Även denna gång defensiv körning hela vägen in i tron att han eller ngn annan ligger i hjulet... Måste fixa depåtavla!
Sedan följde prisutdelning med plats på pallen. En helt overklig känsla, otroligt kort sagt.
Hör fortfarande Peter Lindéns röst vid utdelningen.

Vi packade ihop och hann se några andra race innan det var dag att åka hem. Mia fick köra själv var jag helt slut och euforisk på samma gång, så till den grad att vi glömde betala stugan.... Vilket fick ordnas i efterhand.


140622
Efter den första tävlingen kollades lite smått och gott.
*Bakhjulet hade lämnat gummi på svingbryggan, så kedjan byttes och gjordes 2 länk längre även för att få igenom värmaren utan strul.
*Nya Pirelli regndäck köptes och monterade samt provmonterades för att kolla frigång på hojen.
*Nya bromsbelägg fram monterades.
*Vi har lånat en depåtavla!

Chauffören blev dessvärre krasslig, så ingen träning kunde göras inför tävling 2, däremot fixades bussen i ordning för att få med mer utrustning/delar och ha någonstans att sova då tävling två sträcker sig över 3 dagar om man inkluderar den fria träningen.

Andra tävlingen: Sviestaloppet 13-15/6.
Väderprognosen gav regn fredagen med fri träning och uppehåll race dagarna lördag och söndag. Så min lösa plan var att hoppa träning i regn och gå direkt på race under torra förhållanden. Onödigt och träna på ett förhållande och tävla i ett annat. Åkte ändå ner till banan på fredagsmorgon.
Vädret var bättre än väntat så det verkade som torr träning iaf. Några minuter innan 1:a Speedster-passet öppnade sig himlen.... Inför andra passet gjorde sig krassligheten påmind och jag stog över. Kollade däremot på Hubner & CO. Tror aldrig jag sett någon köra genom korkskruven som han. Ville han skulle han kunna lägga i armbågen .

Racedag 1
Lite avigt är tidsträningen efter lunch.. Lyckas iaf sätta 3:e tid och får starta i första led.
Kommer iväg sådär, #36 kommer om men jag tar honom i crosskurvan och det blir ett ensamt race 16 varv in i mål på 3:e plats. Depå tavlan guld värd. Ingen stress denna gång. 16varv känns dock i kroppen!
Härligt support ifrån Spoonvalley-killarna!

Racedag 2
Tidsträning med 3:e tid. Tränade lite start efter avflaggning. Ville starta bättre.
Vid starten rycker jag lite på kopplingen utan att sticka, men blir tilldömd 20s i tidstillägg, vilket jag inte riktigt är med på. Hur som tar sig #36 förbi, men denna gång tar jag honom i Torparns utgång med lite sladd .
Efter några varv börjar kopplingen ge upp, slirar på alla de höga växlarna och slirfunktionen släpper helt, så motorn går ner på tomgång vid avslag och cykeln rullar som i friläge.
DET var väldigt obehagligt. så jag slår av lite för jag ser ju på depåtavlan att jag har flera sekunder till #36 bakom.
Då får jag blåflagg, dvs en varvande medtävlare ska köra om. F-N vad Hubbe måste kört tänkte jag. Väntade länge och till slut kom en Er-6:a, men det visade sig sedan att det var #36 och inte #25 och blåflaggningen helt felaktigt beordrad från tävlingsledningen. Nu hade det ingen praktisk betydelse pga mitt tidstillägg på 20s, men det var verkligen helt fel. Snöpligt och gå i mål och bli varse om det tillägget kan jag säga.... Nåväl, man lär så länge man lever. Kom pga stort försprång till de andra ändå på en 4:e plats. Så jag får vara nöjd .

Flera funktionärer från flaggposteringarna kom efter racet och bad om ursäkt för felflaggningen de hade blivit beordrade till...All heder åt dem!

Thats all folks!


140627
Hej igen
Nu är det ett tag till nästa race, men då blir det en desto mer intensiv vecka: Bike week.
För den hängivne Speedster föraren innebär det:

18-20/7 Norska mästerskapen
Speedster kör med norska klass C som i likhet med Speeedster är en instegsklass. Det innebär i korthet 18/7 fri träning, 19/7 kval och race 10 varv. 20:e warm up och race 10 varv.

24/7 Endurance med Speedster som pausunderhållning
kval samt två race om 15 min + 2 varv. Kan bli svettigt!

25-27/7 Scandinavian open
25/7 fri träning. 26/7 kval för race 1 och 3 och 2st race om 8 varv.
27/7 Kval och ett race om 18 varv. Detta blir superjobbigt..

Som ni ser så gäller det att komma väl förberedd hoj, depå utr & delar och förare.
Målsättningenar:
Hojen:
*Byte till standardkoppling utan slirfunktion (orginalet bortkopplat) med Barnett fjädrar och brickor. Fixat!
*Ny olja & filter. Fixat
*Plasta på kåpan, som börjar bli genomslipad på h sida där orginal 2-1 kollektorn skulle gått.
*Byte bromsvätska. Fixat!

Depåutrustning / reservdelar.
*Utan att gå in på detaljer; ska nästan "allt" kunna repareras till nästa racedag.
*Skaffa en liten vagn eller skrinda att dra prylar på. (I Norska ska man vara uppställd i bandepån minst 10 min innan start=man måste ha värmarna på där för att inte få för kalla däck).
*Fixa till vår depåtavla som har en del saknade bokstäver.
*Se till att allt blir rationellt packat och saker går att hitta...

Föraren.
Ska motionera, friskis eller annat... Och inte ta dubbla portioner....Kondis lär behövas. 18 varv...

Som teaser, en bild ifrån kvalet förra gången på Gelleråsen.
Så ni som har hojar och licens, kom och kör!
Ni andra kom och kolla in era kompisar!

Ha det gott!


140721
Hej igen!
Ska försöka sammanfatta en tämligen händelserik helg!

"Helgen" började redan på torsdag kväll när jag rullade upp till Karlskoga i Mercabussen, som numer har en avdelande vägg mellan Hoj och sovavdelning, rena Hilton mao
Ställde upp bussen och gjorde i ordning allt inför fredagens fria träning om tre pass.

Fredag 18/7
Fria träningen löper på fint, men innebär 1-2 omkörningar per varv bla pga att vi kör tillsammans med junior som har bra kurvspeed men står still på rakorna.
Tredje passet noterar jag nytt personbästa 1.12.75 Vilket inte alls var väntat...
Tyvärr släpper sedan framhjulet mitt i depåkurvan och en snabb-exit är ett faktum.
All gick väldigt bra både för mig och hojen mycket tack vare fullkitning med crashskydd och vikbara handtag.
Däremot var min "lediga kväll" plötsligt fullbokad.
Plastade ihop kåpan, bytte kuts och div crash skydd plus mycket annat smått och sedan var hojen fit for fight igen och kunde besiktigas samma kväll.

Lördag 19/7
Första tidsträningen kl 9 tillsammans med junior strular ordentligt... Vid fösta inbromsningen viker det vikbara bromshandtaget ner sig.. En stoppskruv har gått av som ska förhindra det, men som jag missat. In i depå och dra åt själva leden så handtaget inte viker sig.
Ut igen! Får vit skylt- Ingen transponder! Snacka om hål i huvet, ut i depå igen på med transpondern. In på banan för att försöka lägga några varv.
Hinner totalt 5 varv, men får ändå (tack var god motivation ) fjärde tid, vilket jag fick vara nöjd med tyckte jag.
Det skulle ju ändå komma ytterligare en tidsträning, så jag hade ju chans att förbättra.
När väl tidsträning 2 närmar sig så öppnas himlen och om depån påminde om Nilens flodfåra så var väl själva banan mer ett hav... Några juniorer (vilka tuffingar), samt Mackan och Hubbe åkte ut på regndäck emot slutet på passet när det torkat upp något. En imponerande framfart!

Race 1
Första racet närmar sig och vi får nyheten att vi ska köra med Rookie 1000:s b-final gäng.
Ok, det kan ju funka. Regnet hade övergått till droppande och banan torkade långsamt upp. Läge att slänga på regnpuckarna! Efter det var fixat visar det sig att det är lite förseningar och banan fortsätter att torka... Jag går i vart fall ut på regndäck som var det ända rätta.
P väg runt banan märker jag att v fotpinne var glashal, just som oljad....det här går INTE . Vad göra? Bara och gilla läget, gör provstart, sighting-lap och tänker att detta blir ren damage limitation... Jag har start pos 4 dvs i andra led, starten går och vi är iväg Johan Lavi först tätt följd av Hubbe, Mackan som skär framför mitt framhjul in i Trösen på ett synnerligen offensivt sätt.
Så in i esset blir jag alltså 4järde man.
Får lite feeling och bromsar om Mackan in i Ejes.
Tar Johan mellan hårnålen och snabbvänstern (han trivs inte alls ser man) och börjar långsamt öka farten. Efter några varv börjar jag faktiskt till min förvåning få kontakt med Hubbe.
Han är snabbare (och säkert lurigare!) i kurvorna men jag har omkörningsläge flera varv i rad in i Trösen.Han täcker innerspår men jag skulle nog kunna hinna om och själv knipa innern för att blocka. Jag väntar med mitt move till sista varvet.... Och där......gick vi i mål....saaatan vi har räknat varven fel, trodde jag hade ett varv kvar. Nåja, man lär så länge man lever.
.a plats iaf inte så illa för första gången på regndäck. Så nu får man väl hoppas på regn då
Kväll och prisutdelningen har börjat, vill ju så gärna ha den där pokalen på tanken under kvällen!
Det visar sig däremot att det finns inga priser till Speedster cup pga ett missförstånd och att vi ska få våra priser dagen efter....
Vi skrattar åt Norsk organisation.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top