Trasig kopplingskåpa m.m. Ducati Streetfighter S

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Tjenare,

jag ramlade med hojen idag vid en panikbromsning i krypfart på blött underlag.
Det hände inte så mycket med hojen mer än att kopplingskåpan sprack samt att fotbromspinnen vek sig lite.
Det läckte någon vätska, väldigt lite, när detta hände.
Jag misstänker att det är bromsvätska kanske?
Nu undrar jag vad jag kan göra åt det här.

Jag behöver ju en ny kopplingskåpa men är det bara att skruva på den eller kan något inuti gått sönder?
Bromsen då? Jag lägger upp lite bilder så kanske någon med lite mer kunskap hjälpa mig med en analys?

Tack på förhand!

IMG_2265.jpg

IMG_9427.jpg

IMG_9827.jpg
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Lossa kopplingskåpan, ser inget skadat ut invändigt så byt kåpan.
Det är torrkoppling så det är ingen olja innanför.

Det lilla staget in i huvudcylindern ska vara lite så där krokigt, det är ledat innanför damasken.

Vätskan som läckte ut kan ha varit från någon dränering från ex. tank/expansionskärl.

Är du osäker så tycker jag dock du ska kolla med en mek.
 
Last edited:

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Lossa kopplingskåpan, ser inget skadat ut invändigt så byt kåpan.
Det är torrkoppling så det är ingen olja innanför.

Det lilla staget in i huvudcylindern ska vara lite så där krokigt, det är ledat innanför damasken.

Vätskan som läckte ut kan ha varit från någon dränering från ex. tank/expansionskärl.

Är du osäker så tycker jag dock ska kolla med en mek.

Tack för svaret!
Du menar det här staget?

IMG_9427.jpg

Vad betyder "Vätskan som läckte ut kan ha varit från någon dränering från ex. tank/expansionskärl."?
Du får ursäkta min okunskap.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Precis det staget jag menade.

Det jag menade med att det kan vara någon dränering är att det kan vara fullt normalt.
Varken bensintank, kylsystem eller oljekrets är 100% tät, dessa måste kunna tryckutjämna.
Vid normalt bruk ska det dock inte läcka ut något men tippar man omkull så kan det lätt hända att det kommer ut en skvätt av det ena med det andra.
Svårt att avgöra om det är något att oroa sig för utan att veta exakt vad som läckte.
Var det dock bromsvätska som du misstänker så måste bakbromsen ses över.
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Precis det staget jag menade.

Det jag menade med att det kan vara någon dränering är att det kan vara fullt normalt.
Varken bensintank, kylsystem eller oljekrets är 100% tät, dessa måste kunna tryckutjämna.
Vid normalt bruk ska det dock inte läcka ut något men tippar man omkull så kan det lätt hända att det kommer ut en skvätt av det ena med det andra.
Svårt att avgöra om det är något att oroa sig för utan att veta exakt vad som läckte.
Var det dock bromsvätska som du misstänker så måste bakbromsen ses över.

Så, med andra ord, om jag har lite flyt så behöver jag bara byta kopplingskåpa och bromspinnen (då den är böjd)? :Bugar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så, med andra ord, om jag har lite flyt så behöver jag bara byta kopplingskåpa och bromspinnen (då den är böjd)? :Bugar

Om du med "pinnen" menar bromspedalen så hade jag först testat att böja tillbaka den. Är det gjuten alu så kan den gå av och då måste du byta men ofta funkar det att värma och rikta, åtminstone till en viss gräns. Jag har lyckats en hel del gånger med att få det bra :)

Se bara till att montera lös den och dra fast den i ett skruvstäd, gör det inte på plats på hojen...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte kallrikta bromsdetaljer i Teknikforumet plis. Även om det "bara" är bakbroms. Byt bromspedalen istället.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var skrev jag kallrikta? Värm ordentligt, har funkat många gånger för mig i väldigt många år...

Sorry Niklas, jag läste fort och fel. Med värme är det ok.

Till TS, tex först sota (med acetylen eller stearinljus) eller stryck såpa eller gnid tvål(ej flytande) på området, sedan värma tills sotet försvinner eller till tvålen färgas brun/svart.
Är du osäker så byt hellre pedalen.
 
Last edited:

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Tack för svaren allihopa! Verkligen!

Jag var rädd för att den här fadäsen skulle springa iväg på ett bra gäng tusenlappar men så verkar ju inte vara fallet?
Känns riktigt skönt!
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Ännu en fråga. Egentligen borde jag kanske ställa den i Ducati-tråden men varför starta ett nytt ämne när jag har ett på gång?

Säg nu att allt är frid och fröjd och jag i princip bara behöver byta kopplingskåpa.
Då kan jag ju byta till en öppen då jag har torrkoppling, är det risk för rost och så då?
Är det bara att glömma att ställa den ute över natten eller under längre tid, eller att för den delen att köra i regn?
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Risk för rost? Tar du lös kåpan kommer du gråta. :crash
Orginalbitarna där ser ofta helt jävliga ut.
Så här såg det ut då jag bytte till öppen kåpa på min.
603666_10152289986839189_1474824923_n.jpg
Blev bra mycket bättre efteråt. :)
10177345_10152398437066663_6748860017514308491_n.jpg
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Risk för rost? Tar du lös kåpan kommer du gråta. :crash
Orginalbitarna där ser ofta helt jävliga ut.
Så här såg det ut då jag bytte till öppen kåpa på min.
View attachment 410407
Blev bra mycket bättre efteråt. :)
View attachment 410408

Haha! :D Okej jag fattar, men det är ingen fara för fukt och så då alltså?
Jag funderar på att köra nån sån där variant om jag inte hittar en originalkåpa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha! :D Okej jag fattar, men det är ingen fara för fukt och så då alltså?
Jag funderar på att köra nån sån där variant om jag inte hittar en originalkåpa.

Gamla Ducce-banrävar förordar ofta att hellre spejsa ut originalkåpan med några brickor om man vill ha mer ventilation/kylluft. Med aftermarket-kåpor av skelettmodell är det annars vanligt att man slår sönder kopplingen om man lägger hojen och det kommer in sten eller leca-kulor i kåpan.
 

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Gamla Ducce-banrävar förordar ofta att hellre spejsa ut originalkåpan med några brickor om man vill ha mer ventilation/kylluft. Med aftermarket-kåpor av skelettmodell är det annars vanligt att man slår sönder kopplingen om man lägger hojen och det kommer in sten eller leva-kulor i kåpan.

Det är klart att det var nånting.
Men jag antar att så länge man inte lägger den så är det inte någon fara för någonting?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är klart att det var nånting.
Men jag antar att så länge man inte lägger den så är det inte någon fara för någonting?
Nej det är riktigt. Det är mer att originalkåpan skyddar kopplingen bättre mot yttre våld och "foreign object damage". Vattentvättar man en hoj med ventilerad torrkoppling är det extra bra att köra hojen efter tvätt.
 

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Borgo Panigale
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Klart du ska köpa en öppen porrig kopplingskåpa med tillhörande tryckplatta så man ser/hör skönheten! :)
Ska du köra bana sätter du på original kåpan, vill du ha lite ventilation så tar du bort gummipackningen men behåller mässings distanserna från den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top