VFR800 eller CBF1000 som sporttourer?

leif.alsvensson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Lidköping
Hoj
1994 Yamaha Virago 750
Jag har kört Honda CB650 -80 för länge sen och blev återfallsknutte förra året. Köpte då en Yamaha Virago 750, mest för att frugan diggar fransar och att jag fick ett bra erbjudande...
Det var ju lite kul en stund, men känner att jag nog inte är en custom-människa i grund och botten utan vill ha nåt roligare att köra.

Jag är ganska lågt kluven av mig, endast 167cm så vilken cykel som helst passar ju inte :(.
Där var ju Viragon bra, men jag vill ha en bättre körställning och mera drag över hela registret! Vill kunna både jobbpendla, ta en semestertripp och även bara en kurvig lusttur ibland. Fick testa en CBF1000 med dynan i lägsta läget och den kändes klockren tyckte jag! Men sen finns ju även VFR800... :tungan Den är ju lite högre men känns inte omöjlig, billigare som begagnad och även att försäkra.

Har ni erfarna bad-ass bikers fler eller andra tips eller synpunkter vad som kan vara lämpligt för en kortare förare som vill sitta bra och ha lite drag?
 

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Uppland
Hoj
1999, Honda Blackbird
Är en blackbird för hög? Jag har haft ett par såna och alltid varit supernöjd. Mer pulver än VFR:en, men knappast dyrare. Kommer ju med If's märkesförsäkring och jag har för mig det är samma premie som för VFR.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
BMW K1200S/K1300S - om jag inte minns fel har den en sadelhöjd på 790 mm med den låga sadeln.
 

leif.alsvensson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2014
Ort
Lidköping
Hoj
1994 Yamaha Virago 750
Hmm.... Ja K1200S vore kanske inte fel. Kanske lite klumpigare än jag hade tänkt mig men säkert bra touringegenskaper. En koll på blocket.se visar att det finns inte så många till bra pris dock.
Samma med VFR1200, säkert bra men klumpigare och dyrare. Min plånbok sätter en gräns runt ca 35-40 papp.:(
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
K1200 är inte klumpig. :) Paralevern kräver lite tillvänjning, men bra chassi och bra med pulver i den hojen. Dock så får du ingen k1200 för 35-40k, inte en som funkar bra i alla fall (har själv letat ett tag).

Men, gråt inte för det. VFR800 är en supernajs hoj! Mellan de två du väljer mellan hade jag helt klart valt viffern, och aldrig mera tittat bakåt på CBF'n.
Som att jämföra en S60 med en Volvo 850. (men det är ju min åsikt :hihi )

Var några år sedan jag körde en VFR senast, men det jag kommer ihåg var det en mkt trevlig hoj som passar till lite av allt. Funkar bra att skjutsa på också om frugan vill hänga med vid enstaka tillfällen.
VFR är lite av Hondas "teknik hoj serie", den får alla nya kul grejer som Honda hittar på. Alltid bästa säkerhets grejerna som finns för årsmodellen, bra med teknik grejer, ibland lite smittad av senaste design grejen, som enkelswing, pipor under sadel och sådant trams, men men vill man ha det som var nyast när hojen kom, är det VFR som man ska ha.
Och så är det ju en Honda, så kvaliteten är garanterad :tummenupp

Lycka till :hej
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Hej!
Håller med tidigare talare om att VFR är en Ok hoj!
men jag håller allt på Blackbirden som No 1
Med fullt Wingrack o sambon bak så åker man många trevliga touring mil innan man får iron but :)

Det finns säkningssats för att sänka den, för billig peng.
Står en sänkt på Bike Thn:) i bra skick till rimlig peng. om den finns kvar.
Som alltid prova dig fram och se vad som passar dig bäst.

Lycka till

- - - Updated - - -

Hej!
Håller med tidigare talare om att VFR är en Ok hoj!
men jag håller allt på Blackbirden som No 1
Med fullt Wingrack o sambon bak så åker man många trevliga touring mil innan man får iron but :)

Det finns säkningssats för att sänka den, för billig peng.
Står en sänkt på Bike Thn:) i bra skick till rimlig peng. om den finns kvar.
Som alltid prova dig fram och se vad som passar dig bäst.

Lycka till
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Rekommenderar VFR 800 utan tvekan.
Finns flertal riktigt prisvärda ute nu.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Specen "35-40 tusen" och "funkar till lite av varje" låter som en perfekt beskrivning på en VFR800. Väldigt fin motorcykel och pengarna räcker till en tidig generation 6 som kom 02 och det innebär att den har ABS.
 

AlphaCentauri

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2014
Ort
Westra Aros
Hoj
VFR 800 -08
Jag har en VFR 800 som jag är riktigt nöjd med. Den är liksom det man vill att den ska vara - riktigt kul att gasa med när man vill busköra och pålitlig tourer när det behövs. Jag är 184 cm och känner att den är precis lagom hög för mig, även om längre turer helt klart känns i ländryggen.

Annars finns ju förstås ER6 som är ganska låg och kanske passar bättre för budgeten. Kul hoj tycker jag, men smattrar kanske lite väl mycket för långa turer.
 

Soddamarre

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Honda VFR800
sɐəɹpuɐ;6071355 skrev:
Specen "35-40 tusen" och "funkar till lite av varje" låter som en perfekt beskrivning på en VFR800. Väldigt fin motorcykel och pengarna räcker till en tidig generation 6 som kom 02 och det innebär att den har ABS.

Kan vara bra att förtydliga att den från 02 har ABS som tillval... Men det är ju en fantastiskt trevlig hoj!
 

Shumarte

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBF1000 2008
Jag har själv en CBF1000 som jag varmt kan rekomendera. Fungerar utmärkt att köra längre turer med och utan passagerare och baggage.
Går att busa lite och försäkringen är förmånlig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har ju inte kört några av dom andra men jag har en VFR som jag är toppennöjd med.
Kan man få tag på en med ABS så är det bra.
Den är skön att köra även långa sträckor utan att man får problem med träsmak. Relativt lättsvängd så den går att köra rätt hårt. Ljudet från V4:an är sjukt mysigt. Tyvärr för körkortet för det går rätt fort att komma en bra bit över lagliga hastigheter om man vill höra den sjunga lite.

Det har förekommit lite negativa omdömen av VTEC systemet på dom tidiga då den kunde upplevas som att den slog in lite för tvärt om man låg precis på gränsen i varvtal men så länge man inte ligger på gränsen för tillgängligt grepp precis på 6600 varv där den slår in så är det inget problem. Däremot låter den underbart när den öppnar alla ventilerna och börjar morra lite vassare och man känner hur den börjar dra ännu lite mer. Lite som turboknuff faktiskt.

Det enda jag kan tycka är något negativt är att pga min längd (185 cm) så sticker jag upp så mycket att jag får onödigt mycket vind på överkroppen. Funderar över att sätta på en lite högre ruta. Annars är det en toppenhoj enligt mig.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om du väl vant dig vid V4 ljudet kommer du aldrig vilja byta bort dig. Som sagt håll den över 7000varv kommer ett oförglömligt vrål med rätt slipon.

Ett tips är VFR800X samma hoj med uppgraderad V-tech system och upprätt körställning med halva försäkringspremien pga det är en offroad.

Billig att köpa men sämre andrahandsvärde pga av att det är en crosstouring. Men vem är dum och säljer sin V4?
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
leif.alsvensson ang din längd. Jag har jag samma dilemma.

Jag har kört ett gäng med hojar och det har svängt från 600 ända upp till 1400cc sedan ner till 800cc. Allt pga att hanteringen av hojen blir mycket smidigare och jag har hittat en sweetspot för billiga försäkringspremier för storstan.

Så du vinner inte speciellt mycket och gå upp till 1000cc eller över. Du får 50 hk till som du aldrig utnyttjar förutom på bandagar eller möjligtvis Autobahn. Du får mindre pengar i fickan pga dyra försäkringspremier och risken att hojen blir snodd ökar lite med.

Visst om du skjutsar på långtouring genom europa kan 600-800 bli lite surrig med 100 kilo packning + kärring bakpå då kan en 1200 vara på sin plats i alp passen men som sagt det är max 2 veckor om året. Resten av året vill du åka på nått smidigare.

Missade din budgetklass. Tyvärr ligger VFR800X på 65-110 000 beroende på utrustning så här är 2 vassa alternativ för dig som är mån om plånboken.

I din budgetklass har du: 30-40 000.

Begagnad VFR800. Var noga med att ta med en före detta VFR ägare som kan klämma och känna lite om det är värt ett begköp. VFR är skottsäkra hojar men dom har väldigt bra andrahandsvärde nästan för bra! så se upp.

Suzuki GSR600. Gixxer 600 motor 90hk (14000varv) skottsäker motor. Mycket billig hoj att försäkra via Suzuki (länsförsäkring) märkesförsäkring. 2500 för mig som bor i stockholm.

Suzuki SV 650s V-twin som din Virago, (varvar 11 000) skottsäker motor. Mycket billig hoj att försäkra via Suzuki (länsförsäkring) märkesförsäkring. 2500 för mig som bor i stockholm.
 
Last edited:

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Har samma längd som dig och kör en sänkt suzuki Bandit 1200. Funkar bra för mig funkar bra för touring!
 

AlphaCentauri

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2014
Ort
Westra Aros
Hoj
VFR 800 -08
Jag har ju inte kört några av dom andra men jag har en VFR som jag är toppennöjd med.
Kan man få tag på en med ABS så är det bra.
Den är skön att köra även långa sträckor utan att man får problem med träsmak. Relativt lättsvängd så den går att köra rätt hårt. Ljudet från V4:an är sjukt mysigt. Tyvärr för körkortet för det går rätt fort att komma en bra bit över lagliga hastigheter om man vill höra den sjunga lite.

Det har förekommit lite negativa omdömen av VTEC systemet på dom tidiga då den kunde upplevas som att den slog in lite för tvärt om man låg precis på gränsen i varvtal men så länge man inte ligger på gränsen för tillgängligt grepp precis på 6600 varv där den slår in så är det inget problem. Däremot låter den underbart när den öppnar alla ventilerna och börjar morra lite vassare och man känner hur den börjar dra ännu lite mer. Lite som turboknuff faktiskt.

Det enda jag kan tycka är något negativt är att pga min längd (185 cm) så sticker jag upp så mycket att jag får onödigt mycket vind på överkroppen. Funderar över att sätta på en lite högre ruta. Annars är det en toppenhoj enligt mig.
Vansinnigt beroendeframkallande! Jag har Staintune och det vrålar riktigt gött.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top