Punktering fixar man själv vid vägkanten !

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Att få punktering på hojen när man är långt hemifrån är inte roligt. Jag har råkat ut för det två ggr, och har då prövat med punkteringsspray, vilket inte funkat särskilt bra. Men det finns bättre hjälp !

I sommar fick en kompis punktering, det var en liten skruv som satt i bakdäcket. En annan kompis som var med hade med sig en liten väska med laggrejor, från Biltema. Jag var skeptisk och trodde inte det skulle funka..., men i brist på annat, det var i Danmark och det var lördag... satte vi igång. Och det fungerade! Jag var helt förvånad.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/

I reparationssatsen finns allt som behövs inkl bruksanvisning och däcket höll luften perfekt ända hem, ca 60 mil. En sånt där kit från Biltema har jag numera alltid med mig :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
klart bättre än skum , MEN daggmasklagningar kräver att du verkligen hittar vart hålet är , kan vara nog så knepigt om spiken eller vad punkan nu beror på flygit bort
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Förmodligen bättre med punkaspray på en hoj än att släpa med sig ett reservdäck. :crash

eugbcj.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har haft ett såntdär lagningskit i hojen sen jag började köra, men inte behövt använda det en enda gång. Nu kan jag ju inte sluta ha det för då komme rjag garanterat att få punka just då. :gnissla
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Lagat flera bil- och hojdäck med det där, funkar kalas. Kräver som sagt att man vet var hålet är men kan man ta sig till en mack är ju inte det nå't problem...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Bra grejer de där lagningssatserna från B-tema.
Dock är man rökt om man som jag fick punka på själva däckventilen:död
Som tur var ingen fart utan lufte pös ur under fikapausen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
ha ha grabbar har ni svårt att hitta hålet ?. . när jag jobbade på mack/smärre bilreperationer. lagade vi många däck på det sättet, o jag frågade min vän som jobbat där i två tre år ifall det verkligen höll, o han sa att ingen har hittils kommit tillbaks med något däck lagat på det viset.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag fick punka på motorvägen.

Jag gick nån kilometer till en bensinstation, köpte en rulle silvertejp,en punka spray och gick tillbaka.
hålet var cm stort.Jag tog min leaterman och skar loss en bit från däcksidans klacka,täljde till den,pluggade hålet.
Drog silvertejp runt om��...o sen i med punkasprayen.Och hem längs småvägar.

Det höll så där 4 mil lätt.

Halvägs hem så körde en MC snutt upp bredvid och glodde...ni vet silvertejpen flashade ju tack vare sina ljusa färg...
Tur inte gubbdjäveln stannade mig..haha

Problem är till för att lösas.

Nu har jag både Biltemasatsen och en punka spray med.(utom på hojarna med slangdäck).
Där är en innerslang,däckjärn och punkaspray med.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Visst behöver man se var hålet är.
Om man inte gör det är väl spray och en bön det bästa...för att komma från platsen iaf... :yoparty
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Däck på burk (eller vad det nu kallas officiellt) har jag använt flera gånger utan några som helst problem! Till och med när det varit en djupt snitt som skurit genom flera trådar i corden så har det tätat bra (men fick parkera med det snittet nedåt mot marken, så att skummet kunde gotta sig där under någon timma)

På hojen jag har nu så sitter det redan en daggmask-lagning, som jag fick med när jag köpte den. Men den började läcka efter ett tag vilket jag fixade med däck på burk :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Visst behöver man se var hålet är.
Om man inte gör det är väl spray och en bön det bästa...för att komma från platsen iaf... :yoparty

Punkaspray är smart och ha med , Biltema satsen ger med alla Co2tuber ett ganska lågt tryck så skall man kunna fortsätta som om inget har hänt i obyggd är det smart att ha med en punkspraytub också.

Tejparna ni fälgbanorna(dyr bra eltejp och tätar ventilskruven på slangdäck(elastick silicon) vid nästa däckbyte så punkar punkaspray utmärkt ofta fast inneslangen är helt sönder.
Brukar täta rätt bra längs fälgkanten fast varken fälgar eller däck är TL(tubeless)

Punka suger:mad:
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Däck på burk (eller vad det nu kallas officiellt) har jag använt flera gånger utan några som helst problem! Till och med när det varit en djupt snitt som skurit genom flera trådar i corden så har det tätat bra (men fick parkera med det snittet nedåt mot marken, så att skummet kunde gotta sig där under någon timma)

På hojen jag har nu så sitter det redan en daggmask-lagning, som jag fick med när jag köpte den. Men den började läcka efter ett tag vilket jag fixade med däck på burk :tummenupp

På riktigt, du har inte funderat på att trots allt byta det däcket?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
På riktigt, du har inte funderat på att trots allt byta det däcket?

Däcket med det djupa snittet som skadade corden bytte jag så fort jag kunde.

Men varför skulle jag byta ett fullt fungerande däck som inte har några skador i stommen? Det värsta som kan hända med ett däck som har haft en en liten pyspunka som man sedan fixat med däckskum, är att det går tillbaka till en liten pyspunka igen om skummet nu magiskt skulle försvinna från däcket.

Jag hävdar tvärt emot, om något så är det säkrare att köra med däckskum :tummenupp
För om man använt däckskum i ett däck, men sedan får man en ny punktering på ett annat ställe. Ja då skulle skummet täta det direkt utan att du märker något. Skummet ligger nämligen kvar som en vätska på insidan av däcket. Och även om det inte lyckas täta helt, så är det betydligt svårare att trycka ut en vätska genom ett hål än om det enbart var luft så du har längre tid på dig att stanna. :tungan

Finns det någon som själv haft dålig erfarenhet av däckskum, alltså att däcket exploderat eller att lagningen släppt dramatiskt utan förvarning?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Däcket med det djupa snittet som skadade corden bytte jag så fort jag kunde.

Men varför skulle jag byta ett fullt fungerande däck som inte har några skador i stommen? Det värsta som kan hända med ett däck som har haft en en liten pyspunka som man sedan fixat med däckskum, är att det går tillbaka till en liten pyspunka igen om skummet nu magiskt skulle försvinna från däcket.

Jag hävdar tvärt emot, om något så är det säkrare att köra med däckskum :tummenupp
För om man använt däckskum i ett däck, men sedan får man en ny punktering på ett annat ställe. Ja då skulle skummet täta det direkt utan att du märker något. Skummet ligger nämligen kvar som en vätska på insidan av däcket. Och även om det inte lyckas täta helt, så är det betydligt svårare att trycka ut en vätska genom ett hål än om det enbart var luft så du har längre tid på dig att stanna. :tungan

Finns det någon som själv haft dålig erfarenhet av däckskum, alltså att däcket exploderat eller att lagningen släppt dramatiskt utan förvarning?

Men, man byter ju luft i däcken varje vår. Då försvinner väl skummet? :confused:
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
hahaha , den gamla tråden ... fasen jag som nästan skickade en propellerkeps till dig :rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det jag märkte var att lagningen slets annorlunda än själva däcket. Med tiden blev det en utstående "knopp" där lagningen satt. Fullt märkbar vid körning i kurvor. Mycket obehagligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top