Hur mycket åldras däck över vintern?

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Enligt Dunlop själva så bör man kanske ta en kik på däcken om dem är ca 10 år gamla och då kanske dem inte har samma egenskaper som för 10 år sen, men det bör inte vara några problem. Sen så går det snabbare för däck att få sprickor och bli stelare i gummit om dem står mycket i solsken och får stora värmeväxlingar.
Men däck är inte en så pass "färskvara" som många tror.
3-4 år på ett par däck är ingenting och du kommer inte kunna känna någon som helst skillnad gentemot nya.
 

Konrad Haifa

Guest
Jag bytte mitt bakdäck förra veckan pga slitage. Det var tillverkat 2004 upptäckte jag. Jag körde en heldag på Sviestad i maj utan problem... Vet dock inte vilken temp dom utsatts för genom åren. Men jag oroar mig inte för om ett gatdäck har några år på nacken.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag jobbar delvis med plaster/gummi och har kollegor som mäter åldring av dessa. Men vi tittar inte på just däck så jag kan ju inte säga något med säkerhet. Men min gissning är att ett däck, med eller utan ytskikt från fabrik, knappt åldras något alls om det inte utsätts för högre temperatur, UV-ljus från solen och inte är trycksatta. En dag i solen med högre temperatur från körningen, motsvarar nog 1 månad i ett garage om inte mer.

Dessutom undrar jag faktiskt vad ett eventuellt ytskikt skulle göra för skillnad, däcket är ju redan tillverkat av ett material som är väldigt bra på att förhindra att luft tränger igenom. Den yttersta 0.1 mm av däcket gör troligen ett bättre jobb att förhindra att syre tränger in i däcket än 0.1 mm av den hala ytbeläggningen. Men främst av allt, det är ju trycket inuti däcket som "trycker" in syre i gummit så att det kan åldras snabbare, endast en liten del kommer från utsidan.

Jag tror snarare att den hala hinnan vi ibland märker av, är släppmedel från formen där de pressade och vulkaniserade däcket i. Om så är fallet så är det möjligen silikonbaserat vilket är helt värdelöst på att blockera luft/syre.

Något som faktiskt gör skillnad är att fylla med kväve istället för luft, så är ni oroliga kan ni ju göra det! :tummenupp

Åldring vid 60 grader i ugn:
The tires inflated with >95% nitrogen do not appear to change very much from the new tires, even after 12 weeks in the oven, whereas tires inflated with the oxygenated media change dramatically, even after 3 weeks in the oven.
http://www.getnitrogen.org/pdf/FordBaldwinResearchRaper.pdf
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Asså stopp å belägg, nu vet jag inte om ni trollar eller inte men "konserveringsmedel"?? Som jag fattar det är det släppningsmedel som ligget kvar från tillverkning som ger dom en glansig ytan när de är nya.. eller har jag missat något?

Köper du nya däck nu kan jag inte tänka mig att du känner skillnad i sen vår, så till vida att du inte köra flera hundra mil nu i höst. Se bara till att förvara dom frostfritt, skyddade mot UV-ljus (mörkt).
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det finns INTE släppmedel på däcken, ytan är glansig pga att formen är helt slät. Men det kan ändå vara halare med helt nytt däck (pga att det är helt slätt) om det är vått på asfalten eller nedsatt friktion av annan anledning jämfört med ett som blivit inruggat.

Är man orolig för det glansiga så kör en bit på grus eller ta fram sandpapper, men det är fortfarande inte släppmedel som gör det glansigt.


Asså stopp å belägg, nu vet jag inte om ni trollar eller inte men "konserveringsmedel"?? Som jag fattar det är det släppningsmedel som ligget kvar från tillverkning som ger dom en glansig ytan när de är nya.. eller har jag missat något?

Köper du nya däck nu kan jag inte tänka mig att du känner skillnad i sen vår, så till vida att du inte köra flera hundra mil nu i höst. Se bara till att förvara dom frostfritt, skyddade mot UV-ljus (mörkt).
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Det finns INTE släppmedel på däcken, ytan är glansig pga att formen är helt slät. Men det kan ändå vara halare med helt nytt däck (pga att det är helt slätt) om det är vått på asfalten eller nedsatt friktion av annan anledning jämfört med ett som blivit inruggat.

Är man orolig för det glansiga så kör en bit på grus eller ta fram sandpapper, men det är fortfarande inte släppmedel som gör det glansigt.

Jag hör dig, de flesta tillverkare förnekar att de använder släppmedel, men här har jag saxat från ett annan forum(gixxer.com); ett e-mailsvar från Michelin:
Thank you for your email. We appreciate the opportunity to serve you.

Concerning your question, Michelin has a mold release agent on all
motorcycle tires. This will cause the tire to be slippery in the first
few
miles, but that goes away after the tire is scrubbed in. This normally
occurs in the first 25-50 miles or so. Until then, the rider should use
caution in riding the tire at accelerated speeds. Michelin always
recommends
obeying the speed limits and using care whenever riding.

If your questions have not been answered to your satisfaction, please
call
Svaret har i och för några år på nacken nu, så det kanske inte är aktuellt längre, vem vet..
 
Last edited:

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Du slirar inte alls enligt min mening....

Racedäck saknar en massa ingredienser typ konserveringsmedel och skydd mot lösningsmedel. Därför fryser de sönder om de förvaras för kallt, kan bli spröda efter för lång tid. De gillar heller inte speciellt att utsättas för olje- eller bensinspill längre stunder. Därför är de oftast inte godkända för gatbruk.

Gatdäck har allt detta, av uppenbar anledning. Så blanda inte däcktyper i en och samma frågeställning utan att hålla isär dem.

Därför skiljer sig också kraven på förvaring bland annat, och att vänta till i vår med att byta gatdäck? Ja, det kan man väl göra lika gärna som inte. Alla däck mår naturligtvis bäst av så konsekvent förvaring som möjligt, det betyder inte att gatdäck åldras märkvärdigt av en vinter i kallgarage.

Det är nog inte många som byter sina beggade däck på våren enbart för att hojen stått kallt över vintern. De hinner inte åldras så mycket att de blir "för gamla" innan de är utslita ändå, såvida inte TS tänker nöja sig med att endast toura lite försiktigt 50 mil varje säsong.

Rätta mig om jag slirar ut helt galet, Tom.

För de som vill, så finns det en liten "däckskola" här:
http://hojdack.se/Däckinfo/Däckskola.aspx

Ta dock däckstrycken på slide 9 med en nypa salt då de uppgifterna är gamla och gällande Michelins däck
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag monterade nytt bakdäck häromdagen, Michelin Pilot Road 3. Det regnade och jag trodde att jag glömt montera tillbaka bakre bromsoket eftersom bakbromsen inte tog här ute på gatan. Det var ABS-en som slog in från 15 km/h... När jag körde iväg spann hjulet på ettan, tvåan och trean. Halt som snor.

Efter några kilometer kom greppet gradvis och 15 mil senare är det perfekt. Nog fasen är det något på ytan alltid.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Har också sett det där tidigare. Enligt vad jag hört så har även Michelin slutat med släppmedel. Men övriga stora däckstillverkare slutade med släppmedel för många år sedan.

Tom har nog bra koll på vad som gäller för Michelin och släppmedel antar jag?

Men det innebär fortfarande att däck kan vara snorhala då de är nya pga den blanka ytan. Och är det blött ute så kan ibland friktionen vara nära 0 även om däcken är inkörda. På väg hem från en SMC-kurs på Falkenberg började det regna och bakhjulet spann loss på E6:an i jämn fart med Dunlop Sportsmart i bra skick. Asfalten var relativt nylagd eller så var det något annat skit som spolades fram som gjorde det. Oavsett så var det halt. Hade jag haft nya däck så hade jag självklart tyckt att det är släppmedlets fel oavsett om det finns eller inte.

Jag hör dig, de flesta tillverkare förnekar att de använder släppmedel, men här har jag saxat från ett annan forum(gixxer.com); ett e-mailsvar från Michelin:

Svaret har i och för några år på nacken nu, så det kanske inte är aktuellt längre, vem vet..
 
Last edited:

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Eller så spolades vägen renare och renare ju mer det regnade och den blanka ytan på däcket ruggades upp?

Jag monterade nytt bakdäck häromdagen, Michelin Pilot Road 3. Det regnade och jag trodde att jag glömt montera tillbaka bakre bromsoket eftersom bakbromsen inte tog här ute på gatan. Det var ABS-en som slog in från 15 km/h... När jag körde iväg spann hjulet på ettan, tvåan och trean. Halt som snor.

Efter några kilometer kom greppet gradvis och 15 mil senare är det perfekt. Nog fasen är det något på ytan alltid.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag monterade nytt bakdäck häromdagen, Michelin Pilot Road 3. Det regnade och jag trodde att jag glömt montera tillbaka bakre bromsoket eftersom bakbromsen inte tog här ute på gatan. Det var ABS-en som slog in från 15 km/h... När jag körde iväg spann hjulet på ettan, tvåan och trean. Halt som snor.

Efter några kilometer kom greppet gradvis och 15 mil senare är det perfekt. Nog fasen är det något på ytan alltid.

Nog kan det vara nåt på ytan på ett däck, men frågan är ju då när det kom dit. Har ju varit ett par fall där MC-handlare putsat däcken på hojar för de ska se svarta och fina ut i butiken med mindre lyckade provkörningar som resultat t.e.x

Inte alls säkert att vad som än fanns på ditt däck kom dit i tillverkningen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo den blanka ytan ruggades upp, men det var alltså SNORHALT i flera kilometer, som på is nästan. Och det är gammal asfalt, med perfekt grepp på framhjulet...
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Nytt däck är halt då det regnar och efter flera kilometer så ruggas det upp. Hur vet du att du hade perfekt grepp fram? Bromsade hårt, lutade mycket?

Men som Klubba säger så kan det finnas skit på däcket även om det inte är släppmedel. Sedan blir det fel vid produktionen också i sällsynta fall. Känner till fall det varit svårt att hitta annan anledning än nytt däck till vurpa.

Lite bra läsning om ämnet finns på http://motorbikewriter.com/break-new-set-motorcycle-tyres/



Jo den blanka ytan ruggades upp, men det var alltså SNORHALT i flera kilometer, som på is nästan. Och det är gammal asfalt, med perfekt grepp på framhjulet...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, jag bromsade hårt med framhjulet. Fullt grepp där, bak var tvål i badkar i någon kilometer tills det ruggat upp sig.

Tänkte bara så folk inte får för sig att det är fullt grepp med helt nytt däck.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Många som gjort misstaget att lita på nya däck i regn, skönt att du upptäckte att det var halkigt på rätt sätt :tummenupp

Jo, jag bromsade hårt med framhjulet. Fullt grepp där, bak var tvål i badkar i någon kilometer tills det ruggat upp sig.

Tänkte bara så folk inte får för sig att det är fullt grepp med helt nytt däck.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade läst någonstans att det kunde vara på det viset, men att det var SÅ halt hade jag ingen aning om. När jag bytte till nya svålar på gammelhojen var det förvisso torrt, och jag tog det försiktigt första milen även där. Men på regn... Jisses.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu bytte ju tråden ämne här..

När jag åkte gata brukade jag alltid rulla ut försiktigt till en väg med riktigt grov asfalt och gasa/bromsa hårt några ggr och helt enkelt slita in däcket/däcken på en plats där jag litade på underlagets friktion..

Flång nytt däck och såndäringa blank asfalt kan säkert va leskigt har jag förstått.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top