VFR 750 76kW strypt till mellanklass - möjliga konsekvenser?

thnyjm

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2014
Ort
Långtbortistan
Hoj
-
Tjena! Går här och funderar på att skaffa en första mc. Då jag bara är 19 får det ju bli något som kan köras på A2 behörighet. Tittar just nu på en VFR 750 som redan är reggad som och strypt till 35kW.

Problemet är ju då att den har en ursprungseffekt på 76kW. Kan detta få några konsekvenser? Den förre ägaren har ju ändå lyckats regga den som 35kW, så då är den väl godkänd som det? Kommer de kolla originaleffekt på uppkörningen och neka mig att köra upp? Kommer jag kunna få ut några försäkringspengar vid ev. olycka?

Hade verkligen siktat in mig på den här hojen, bra pris och bra recensioner och allt. Är det bara att leta vidare?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Leta vidare. Har den för hög ursprungseffekt så har den det. Finns ingen gråzon
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, de kan neka dig att köra upp på den.
Risken för problem i övrigt är inte överhängande, men du kommer inte att ha behörighet att köra den hojen så om någon sur trafikpolis har en dålig dag kan du säkert åka på det.
Har inte hört om något försäkringsärende där det verkat spela någon roll däremot, men det går säkert hitta.
Att den är strypt och reggad till 35kw betyder i princip inte ett dugg för huruvida den egentligen är tillåten att köra på A2-kortet. Man får strypa hojar lite hur man vill.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
De kollar garanterat effekten (på pappret) vid uppkörningen, är ursprunglig effekt högre än 70kW så kommer du inte att få köra upp med den för A2.
Gällande försäkringar eller att bli stoppad av polis, det är en diskussion som jag inte är särskilt sugen på att dyka in i.
Vissa har tur, andra har otur.
Jag hade tur.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Uppkörning på den är bara att glömma.
Finns inte en chans i världen att de inte kommer att kolla upp vilken ursprungseffekt den har.

Så,
"något som kan köras på A2" - denna får inte det
"kan detta får några konsekvenser" - ja
"Kommer de kolla originaleffekt på uppkörningen och neka mig att köra upp?" - ja
"Kommer jag kunna få ut några försäkringspengar vid ev. olycka?" - sök forumet, finns många trådar om denna komplicerade fråga
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den är inte strypt till mellanklass för den har mer än 70 kw ursprungseffekt. Den kommer heller aldrig att bli en mellanklasshoj. Titta på en annan.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kolla den här tex:
http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_Gpz400s_53521849.htm?ca=11&w=3
Kawasaki GPZ400s 1988, enligt spec 50kh=36.77kW, torrvikt 169kg
Vetefan hur man stryper ner 1.77kW... men den effekten tillsammans med den vikten betyder rolig hoj!:)

Eller GSXR400, http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSX_R400_55359689.htm?ca=11&w=3
minns jag rätt ligger den på 59hk och 153kg.

Eller FZR600, strax under 70kW, torrvikt 181kg:
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_FZR_600_55644092.htm?ca=11&w=3

Om det ska vara lite äldre hojar för lite pengar, kåpor och sportstil.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolla den här tex:
http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_Gpz400s_53521849.htm?ca=11&w=3
Kawasaki GPZ400s 1988, enligt spec 50kh=36.77kW, torrvikt 169kg
Vetefan hur man stryper ner 1.77kW... men den effekten tillsammans med den vikten betyder rolig hoj!:)

Eller GSXR400, http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSX_R400_55359689.htm?ca=11&w=3
minns jag rätt ligger den på 59hk och 153kg.

Eller FZR600, strax under 70kW, torrvikt 181kg:
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_FZR_600_55644092.htm?ca=11&w=3

Om det ska vara lite äldre hojar för lite pengar, kåpor och sportstil.

0.2 kw / kg med... Så, 175 kg om den ska ha 35 kw annars får man strypa den mer.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
0.2 kw / kg med... Så, 175 kg om den ska ha 35 kw annars får man strypa den mer.
TS kommer säkerligen plocka bort strypningen asap när han fått kortet ändå så tror inte han är särskilt brydd om det står 25 eller 35kw på pappret :fakta
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kolla FZR 600 ifrån tidigt 90tal. knappt 70kw, kör som du vill sen. men den e godkänd för A2 om du stryper till 35 eller 25kw (många 25kw finns ibland på blocket, ingen anledning att regga om den då, fortfarande godkänd). tänkte du kollar ju ändå på Äldre hoj så varför inte en sådan 600a?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
TS kommer säkerligen plocka bort strypningen asap när han fått kortet ändå så tror inte han är särskilt brydd om det står 25 eller 35kw på pappret :fakta
Det får han göra som han vill med, jag blandar mig inte i det alls. :) Men han får antagligen inte köra upp på hojen om den är för lätt för sin effekt. :fakta
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
TS kommer säkerligen plocka bort strypningen asap när han fått kortet ändå så tror inte han är särskilt brydd om det står 25 eller 35kw på pappret :fakta

Det finurliga påhittet från myndigheterna är ju att de bara behöver slå upp fordonet och får då enkelt veta om ägaren har behörighet eftersom de bara behöver veta ursprungseffekten.

Det är mao mer riskabelt att chansköra sin egen hoj ostrypt på nya behörigheten om den har över 70 kilowatt ursprungseffekt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det finurliga påhittet från myndigheterna är ju att de bara behöver slå upp fordonet och får då enkelt veta om ägaren har behörighet eftersom de bara behöver veta ursprungseffekten.

Det är mao mer riskabelt att chansköra sin egen hoj ostrypt på nya behörigheten om den har över 70 kilowatt ursprungseffekt.

Ja, jag syftade på hojarna som swlabr nämnde och Ulvhamne citerade :näsblod
Att köra en hoj med över 70kW ursprunglig effekt på A2 kort nu är ju att be om det, blir man stannad så är man garanterat rökt.
 

frayly

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF600R R6 - 04
Min R6a är strypt till 35kw och den väger strax över 200. Icke strypt till mindre än 35 eller vad ni snackar om.
Den har dock trottelstopp och det är fan det värsta som finns. kört ostrypt i ca 1 månad på grund av det fina vädret och för sässongen snart är över, lämnade in den för en vecka sedan och det här är nog det värsta som hänt mig. min gamla r6a blev strypt med brickor. men det här var ju bara till att döda en fin kärring (min fina sporthoj).
Lätt att man plockar bort trottelstoppet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Min R6a är strypt till 35kw och den väger strax över 200. Icke strypt till mindre än 35 eller vad ni snackar om.
Den har dock trottelstopp och det är fan det värsta som finns. kört ostrypt i ca 1 månad på grund av det fina vädret och för sässongen snart är över, lämnade in den för en vecka sedan och det här är nog det värsta som hänt mig. min gamla r6a blev strypt med brickor. men det här var ju bara till att döda en fin kärring (min fina sporthoj).
Lätt att man plockar bort trottelstoppet.

Menar du att den är Reggad på 35kw eller strypt till 35kw? För om inte jag mins fel så har definitivt en R6a mer än 70kw original, så om du kör på A2 kort så kör du nog troligen en hoj du inte får köra :7peta om du inte kör på A2 kort så fattar jag inte varför du har den strypt, försäkrings skillnad? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top