Skrapande/skramlande i låda/koppling...tror jag...

tobiasadler

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Arlöv
Hoj
Yamaha FZR600 -91
Hejhej!

Sitter här med en dryg vecka gammalt körkort, körkåt som få och har rullat drygt 100 mil på min yamaha fzr 600 -91.
Idag började det dock skrapa/skramla. Låter typ som när bromsbeläggen är slut och ligger emot på en bil. Bara det att det låter någonstans från motorområdet. Låter som värst när man frikopplar men även när man har den i rörelse. Känns osannolikt att både koppling och låda är på väg att ge sig samtidigt?
Hoppas ni som kan förstår hur jag menar fast jag är hyfsat ny på det här.
Någon som har tips på vad jag ska kolla efter?
Mvh
 

tobiasadler

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Arlöv
Hoj
Yamaha FZR600 -91
Låter det när du står still i friläge?

Det låter bara liiite då, men så fort jag trycker in frikopplingen så börjar det ordentligt, lägger i en växel och rullar i väg så tystnar det liite men låter fortfarande förjävligt. Alla växlar glider dock i lätt och fint. Oljan är naturligtvis kollad och påfylld för säkerhetsskull så där e inte tomt på det i alla fall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter bara liiite då, men så fort jag trycker in frikopplingen så börjar det ordentligt, lägger i en växel och rullar i väg så tystnar det liite men låter fortfarande förjävligt. Alla växlar glider dock i lätt och fint. Oljan är naturligtvis kollad och påfylld för säkerhetsskull så där e inte tomt på det i alla fall.

Om det börjar låta som fasen när du kopplar och står stilla i friläge så skulle iaf jag misstänka att kopplingen inte mår hejdundrande bra. Något i motorn är det ivf som inte är som det ska, har du någon bekant med motoröra så visa dem med fördel ljudet, extra bonus om det dessutom är någon som kan hojar.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Sånt är svårt när det kommer till ljud från motorn, går aldrig att helt utesluta något och tyvärr blir de mest gissningar. Jag hade tappat ut oljan och kolla så där inte finns spår av fliser eller annat som inte bör va där. Sen hade jag tagit av kopplingskoppan och försökt hitta något eventuellt fel. Rätt enkelt att göra så de fixar du själv. Har haft en liknande incident men det visade sig att korgen va i 3bitar dock skaka min också rätt hårt!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Håller med ovan, sannolikheten är rätt stor att du hittar felet om du skruvar av kopplingskåpan och ev. fjädrar och lameller. Titta efter sprickor och söndriga delar, känn efter glapp i både inner- och ytterkorgen.
 

tobiasadler

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Arlöv
Hoj
Yamaha FZR600 -91
Hmm.. har en vän (hyfsat kunnig) som lyssnade när det hände och han gissade också koppling men vi tänkte kolla med eliten innan vi gör nåt. Då blir det helt enkelt riva koppling nästa helg =)
Tack så länge, meddelar hur det går nästa helg =)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm.. har en vän (hyfsat kunnig) som lyssnade när det hände och han gissade också koppling men vi tänkte kolla med eliten innan vi gör nåt. Då blir det helt enkelt riva koppling nästa helg =)
Tack så länge, meddelar hur det går nästa helg =)

Håller tummarna för att det bara är kopplingen som är ledsen. :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Lagret bakom kopplingkorgen.

MItt förslag är att plocka isär kopplingen, torka av alla lameller och stålskivor. kolla att det inte ät hack i kopplingskorgens "tänder" , (urtagen där lamellerna sticker ut), slipa av eventuella ojämnheter.
Ta bort kopplingskorgen och kolla /byt lagret bakom. är det dåligt kan det rassla ...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top