Vilken sporthoj är billigast att försäkra samt vilket bolag?

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Hej,

Har nyligen sålt första hojen och är lite sugen på att gå vidare till något sportigare nästa säsong (600cc, även 1000cc om det nu skulle vara billigare). Som den skicklige blocketsurfaren jag är så har jag givetvis slagit på olika regnummer och olika bolag. Blir tyvärr inte mycket klokare då många bolag kräver manuell handläggning av sporthoj.

De jag har fått fram har legat i spannet +25k för trafik och +50k helförsäkrat. Då har jag slumpmässigt slagigt på Daytona, R6,R1, CB600RR. Är 27 år och bor i Göteborg.

Vill givetvis stå på försäkringen själv men har väl någon smärtgräns på 10-15k/säsong (dvs 4mån med avställningsbar alternativt någon året runt smart-försäkring) i f.kostnad. Blir det för dyrt så är nog en billigare hoj (30-40) samt endast trafikförsäkring aktuellt. Svedea skulle ha 26k i trafik för en CB600RR.

Finns det någon modell alternativt någon magisk brytpunkt på årsmodell som jag bör sikta på?
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
30 år gamla hojar kostar max 1500/år om jag inte minns fel. Prestanda och chassi är väl lite därefter dock.
VFR 800 är väl ingen sporthoj, men sporttouring som är lätt att tycka om, strax över 100 hk, clipons, helkåpa och sånt där. Borde bli klart billigare åtminstone.
Finns någon gammal retta (98?) som blev inregistrerad med drygt hälften av sin riktiga effekt, den är väl lite billigare med.
Min blivande banräser (kawaskaki zx6r -05) går på 2000 i månaden när den är påställd och 350 avställd, halvförsäkring. Det dubbla för helförsäkring.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om du går över 20 år i ålder så räknas det som veteran och du kan då ta en "classica" försäkring hos t.ex. Bilsport MC. Jag har en vän som är 27 bor i Stockholm, han övningskör nu på en CBR1000 från -93 med 130 hk och han betalar 1500 hel/hel (inte 15000 utan 1500). Är de nyare än så blir det sjukt dyrt väldigt snabbt!

Edit: Många Thundercats (yamaha yzf600r) var inreggade runt 1996 och framåt med mycket lägre effekt, men inget är nämnt i reg-beviset så ingen kommer någonsin kunna klaga på att strypningen eventuellt skulle vara borta.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Min CBR600F 1999 var billig när jag hade den för ett par år sedan. 5500 om året helförs. vill jag minnas
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Om du går över 20 år i ålder så räknas det som veteran och du kan då ta en "classica" försäkring hos t.ex. Bilsport MC. Jag har en vän som är 27 bor i Stockholm, han övningskör nu på en CBR1000 från -93 med 130 hk och han betalar 1500 hel/hel (inte 15000 utan 1500). Är de nyare än så blir det sjukt dyrt väldigt snabbt!

Edit: Många Thundercats (yamaha yzf600r) var inreggade runt 1996 och framåt med mycket lägre effekt, men inget är nämnt i reg-beviset så ingen kommer någonsin kunna klaga på att strypningen eventuellt skulle vara borta.

Det där får revideras en aning, de vägrade classicaförsäkra min vfr 400 för att den var för ny, de har satt en gräns på 30 år för sportmodeller tydligen, medan det är 20 år som gäller för alla andra... Schysst dock att polarn din hann innan, eller slank igenom :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det där får revideras en aning, de vägrade classicaförsäkra min vfr 400 för att den var för ny, de har satt en gräns på 30 år för sportmodeller tydligen, medan det är 20 år som gäller för alla andra... Schysst dock att polarn din hann innan, eller slank igenom :)

Jaha det visste jag inte, har en till polare som också har classica på en VFR750 från 94 tror jag. De kanske får en chock nästa år när de uppdaterar deras premier :näsblod
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Det är så illa alltså? Är inte sugen på att köpa en hoj med mer än 3000-4000 mil på mätaren. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa något i stil med: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_YZF_R6_00_54808779.htm?ca=15&w=3 och endast trafikförsäkra. Problemet är att det kostar skjortan ändå. Köpar jag en hoj för mer än 30-40k vill jag ha minst halvförsäkring men då kostar den mer än motorcykeln ^^

Vilka bolag har bra villkor på avställningsbar försäkring?
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det är så illa alltså? Är inte sugen på att köpa en hoj med mer än 3000-4000 mil på mätaren. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa något i stil med: http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_YZF_R6_00_54808779.htm?ca=15&w=3 och endast trafikförsäkra. Problemet är att det kostar skjortan ändå. Köpar jag en hoj för mer än 30-40k vill jag ha minst halvförsäkring men då kostar den mer än motorcykeln ^^

Vilka bolag har bra villkor på avställningsbar försäkring?

Nu är jag lite äldre än dig, men Trygg-Hansa har haft bra pris på avställningsbar för mig
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Finns väll bara en sporthoj som är "billig" att försäkra och det är antagligen r1-98 med fel effekt i regbeviset. vad som händer om nånting inträffar och dom upptäcker det har jag dock ingen aning om.

Trygghansa har nog gett mig lägst pris på avställningsbara försäkringar och länsförsäkringar SMART absolut bäst på årsförsäkring.

Men tvivlar på att du kommer ner i 10-15k/år hur du än gör ärligt talat om du ska ha en sporthoj, därför jag kör tuono och pröjsar 6k/år i försäkring
 

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Ort
Hisingen
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Får se vad det landar i. Gränsen ligger som sagt på 10-15k/säsong vilket motsvarar 30-45k med en avställningsbar försäkring (då jag räknar med att köra 4 mån)

Tack för hjälpen. Ska kika vidare :hej
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ung och storstad är en dålig kombination om man ska köra sporthoj. även äldre modeller är dyra då. Flytta och bli äldre.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag drar en parallell om en bil. Min sambo, då icke sambo köpte en golf tdi 2003 för att köra hundarna i. Den kostade lika mycket på mig 26år i Vänersborg som hennes mor 59år i Partille.



Men jag har alltid kört Folksam avställningsbar. Använt mig utav transportstyrelsen app för att ställ på/av. Dock denne sommaren har det krånglat för mig 2-4gånger. Vilket har gjort att jag fick ringa. "Du ställer på/av för ofta så det blir fel här" och att jag även kört oförsäkrat när ja ställt på den...:confused:men eftersom den ligger som registrerad hos dem får i trafikförsäkringen något.. Hur som helst jag har rekommenderat den försäkringen tidigare då det blivit billigare för mig. Men ni vette fan när det krånglar så samt, va fan händer när man tror att hojen är försäkrad om man sedan smäller? (Denna försäkringen har alltså funkat i 4år tidigare på samma sätt)
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Tjacka en mittemellan hoj, typ Multistrada 1200s, gott om hästar men också rätt billig att försäkra.
Hänger på sporthojarna rätt bra :)
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
CBR 600F den nya är ganska billig, ingen riktig sporthoj då. En Hornet med kåpor.

S1000RR har en märkesförsäkring med svindyr självrisk. Det är en årsförsäkring, och du kan bryta den genom att byta ägare på cykeln och använda en garageförsäkring om vintern.

Z1000SX är en sport touring hoj, den går att försäkra billigt hos Svedea och Bilsport MC.

En annan hoj, som dock inte är kåpförsedd, som är billig att försäkra är Buell 1125 CR. Jag betalade 2500/halv/helår på slutet. 143hp och 110Nm med racegeometri fast upprät körställning. I min mening den närmaste sporthojen man kommer av de billigare fighters.

S1000R och Tuono V4R är ganska billiga att försäkra också.

Har kollat de andra, R1, CBR1000, GSXR, ZXR osv. De är alla svindyra att försäkra för mig. Har inte hittat något billigt alternativ.

//K
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Jag är 25 och betalar 12.000 kr/år för en helförsäkring hos IF. Kör en BMW R1200S -07 och den duger gott och väl effektmässigt för min del i alla fall.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjacka en mittemellan hoj, typ Multistrada 1200s, gott om hästar men också rätt billig att försäkra.
Hänger på sporthojarna rätt bra :)

Han kollar på plastraketer som gått under 4000 mil för ca 30000, inte äventyrshojar som gått 3-4000 mil för 130000 :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du ha en sporthoj som inte kostar en halv själ att försäkra om du är under 30 och bor i storstad skulle jag gissa att du måste hitta någon galet sällsynt modell som kraschkungarna inte skrotat sönder premierna på, eller så får du titta på sporttourers...
Eller en riktigt gammal sporthoj. Jag betalar under 2000 för min RD350, vilket var en sporthoj på sin tid. :rolleyes: Men nu är nog till och med din ER6 piggare. Min Z1000SX betalar jag under 3000 för. Båda försäkringarna är hel/hel, jag är 34 och bor ute i skogen. :crash
Fast har du tänkt krascha med hojen får du inte välja en sporttourer. Jag vill ha kvar min låga premie. :hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Suzuki TL1000.
Som 20 åring betalade jag ~5000 om året för helförsäkring.
Bra klös i de hojarna också :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ska du ha en sporthoj som inte kostar en halv själ att försäkra om du är under 30 och bor i storstad skulle jag gissa att du måste hitta någon galet sällsynt modell som kraschkungarna inte skrotat sönder premierna på, eller så får du titta på sporttourers...
Eller en riktigt gammal sporthoj. Jag betalar under 2000 för min RD350, vilket var en sporthoj på sin tid. :rolleyes: Men nu är nog till och med din ER6 piggare. Min Z1000SX betalar jag under 3000 för. Båda försäkringarna är hel/hel, jag är 34 och bor ute i skogen. :crash
Fast har du tänkt krascha med hojen får du inte välja en sporttourer. Jag vill ha kvar min låga premie. :hihi

Har du RDn på bilsport så kommer du bli glad nästa år när den fyller 30, min kostar numera den enorma summan 678/år! :)
 

Konrad Haifa

Guest
Att betala 10-15´ per år skulle få mig att sluta köra hoj = f-bolagen har då lyckats i sin strävan att få bort hojar från vägarna. Om man då inte väljer en 20 år gammal ZXR 750, GSX-R 750, CBR 900 etc.. Fast dom kanske inte heller går att nyteckna billigt på Bilsport&MC längre?:confused:
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top