Är det försent att toura i Europa nu?

Toura på hösten?


  • Antal röstningar
    0

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Sommaren kom och gick alldeles för snabbt och sen började det regna. Det blev således ingen resa med hojen i år, eller?

Jag har hört rykten om att sommarvärmen är på väg tillbaka, och i början på nästa vecka kommer mitt nya tält. En trekking roll (packrulle?) från Louis.de trillade in i veckan som var, och hojen står med full tank i garaget och väntar. Har även bett chefen (inte frugan alltså, utan jobbrelaterat) fara och flyga så tid har jag i överflöd. Än så länge finns det pengar att leva av men det kan kanske vara klokt att inte spendera allt på flådiga hotell.

Såå, är det försent att ge sig av nu? Tänker mig väl söder ut. Skippade Moseldalen i fjol när jag besökte alperna och där ska väl vara vackert så här på hösten?

//Linus

Edit: Alltså, det jag undrar är väl om jag kommer frysa arslet av mig om jag åker nu, och planerar att sova i tält.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Kör söderut tills det börjar bli varmt vetja. Sikta på balkan, fin natur och löjligt billigt, festliga människor också :)

Finns gott om roliga vägar där också
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag var nere i Schweiz med bilen och tältade. Körde även upp i moseldalen på vägen hem. Sov en bit utanför Nürburg sista natten och då var det 5 grader när vi "vaknade" (blev inte mkt sova, frös som fan..) Men å andra sidan så var det det kallaste. Dem andra nätterna tror jag inte det var under 10 grader. Och vi hade aldrig nåt vidare bra väder. Så om du säger att det ska bli bättre så är det nog ingra problem. En bra sovsäck ska man inte underskatta! Lycka till!
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
Mt-09 Sp, Bmw 400, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Berätta gärna mer? Har en vecka till att ta ut
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Kör bara! Hartz eller Mosel kan vara två bra riktningar kör sen efter väderprognosen. Zimmerfrei är varmare än tält och bara obetydligt dyrare om du räknar in den goda frukosten och den varma duschen. De lokala tipsen man får av värdinnan brukar vara mycket användbara.
Det är skönare köra på dagarna nu jämfört med när det är 30 grader..
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Verkar vara nattemp på över 15 grader i så gott som hela Europa, såattehhhh... kara att köra! Du får väl hålla koll på vädersiterna och köra raskt åt motsatt riktning från skräpväder. :)
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Finns inget dåligt väder bara undermålig utrustning :glömdet
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Tack för tips och glada tillrop!

Det är mest ostadigt väder som oroar mig, att bli genomvåt pga. regn första dagen och sedan vara konstant blöt och nedkyld resten av resan. Jag får åka efter väderleksrapporten som ni skriver. :)

Förra året var jag ute typ en vecka, det blev lite segt faktiskt så nu tänker jag mig kanske fyra, fem dagar. Senaste resan var dessutom lite av ett misslyckande då jag bara drog helt utan plan så nu kanske jag skulle försöka bestämma lite innan vad jag ska göra. Kanske tom. tar med mig en gps så slipper jag åka vilse hela tiden. :p
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack för tips och glada tillrop!

Det är mest ostadigt väder som oroar mig, att bli genomvåt pga. regn första dagen och sedan vara konstant blöt och nedkyld resten av resan. Jag får åka efter väderleksrapporten som ni skriver. :)

Förra året var jag ute typ en vecka, det blev lite segt faktiskt så nu tänker jag mig kanske fyra, fem dagar. Senaste resan var dessutom lite av ett misslyckande då jag bara drog helt utan plan så nu kanske jag skulle försöka bestämma lite innan vad jag ska göra. Kanske tom. tar med mig en gps så slipper jag åka vilse hela tiden. :p

Dra söderut mot värmen bara, behöver du ett mål att köra mot? Plitvice i Kroatien är schysst, i Arezzo har de sjukt god korv, restaurang Prosit i Livorno gör nog världens bästa pizza. Har du tur har värmen kommit tillbaka lite när du kommer hem dessutom! Vill du sen ha lite tips på vägar här o var så är det bara o hojta till, ge upp GPSen, du kommer bara lacka o kasta den i diket - kartan är din vän på vägen! Ha så skoj! :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det är fortfarande sommar!

Hur kan man påstå att den är över?
Media verkar tycka att vår sommar är från juni till vecka 33ish.
När det börjar bli kallt en längre tid så är sommaren över och det sker i regel i mitten/slutet på september.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ja så olika vi är :)

Jag har i alla fall bokat båtbiljett från Karlskrona den 1/9 för vidare färd neråt.
Det jag oroar mig för är att jag får vända för att det helt enkelt är för varmt där nere. Sen får jag ju också hoppas att det inte snöar/halka när jag kommer tillbaka....(Boden ligger cirka 150 mil norr om Halmstad)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vettigt allvädersställ och en bra sovsäck så spelar det ingen större roll vad det är för väder.
Det var väl i höstas/vintras som ett glatt gäng körde runt östersjön/bottenviken samtidigt som Hoj-X-kryssningen, vinkade av i Sverige och mötte färjan i Finland?
 

Konrad Haifa

Guest
Det är fortfarande sommar!

Hur kan man påstå att den är över?
Media verkar tycka att vår sommar är från juni till vecka 33ish.
När det börjar bli kallt en längre tid så är sommaren över och det sker i regel i mitten/slutet på september.

Håller med, man läser i media "hösten är här" bara för att det varit kyligare några nätter i rad. I Norrland..... När hörde man uttrycken försommar, högsommar och sensommar senast?? Nu är det sensommar. Hela augusti ut. Sen kan man börja prata höst! Det blir inte så tråkigt då, eller hur? :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
September kan vara fullständigt strålande fin. Halva oktober likaså om inte hela. Det handlar om att klä sig rätt. Klart att man ska ut och åka. Håller med flera som skrivit i tråden. Östeuropa är hyfsat billigt och det är betydligt varmare än här. Beroende lite på var man bor kan man minimera att köra i Sverige genom att ta färja från Stockholm/Göteborg etc till kontinenten. Färjan Nynäs - Gdansk kostar ca 1.800 spänn tur och retur och då är man nere runt Krakow 24 timmar efter att man rullat ombord på färjan i Nynäshamn, båtresan inkluderad. Och då är man mellan 2 till 10 timmars körning från Slovakien, Ukraina, Ungern, Tjeckien, Rumänien, Serbien, Österrike, Slovenien, Kroatien och Bosnien. Och ytterligare någon dag senare är man i Bulgarien..... Man hinner se en hel del på en vecka/tio dagar om man vill.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hade jag haft tid och pengar hade jag lätt dragit söderut. Har en bekant som är nära pensionsåldern och drar iväg titt som tätt på längre resor söderut när han känner för det. Man har så mycket att ta ansvar för osv så det är skönt att bara brumma iväg ibland:tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag var i München i början på Oktober 2013.. (dock utan hoj).
Stabila 20 grader och sol.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top