Slingerbulten

BikerSpy

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Tyresö
Hoj
-
Hej!

Tänker försöka hålla mig kortfattad för allas skull :)
Jag vet att ni har roligt och rejsar arslena (och knäskydden) av er på Slingerbulten de flesta dagar i veckan och jag har inget emot det överhuvudtaget. Däremot har jag bara en liten önskan som jag hoppas att i alla fall någon av er kan ta hänsyn till i fortsättningen :)

Slingerbulten är en ökänd väg för motorcyklar och också oundviklig att åka om man ska till hästkliniken Stav med sin häst. I onsdags var jag påväg hem med min häst från kliniken, längs med Slingerbulten. Precis som med flertalet hästar är han livrädd för allt som rör på sig (och allt som oftast saker som inte rör på sig också;)), men framförallt för fordon som motorcyklar eftersom de oftast låter så högt. De flesta hästar tycker också att det är läskigt och obehagligt att åka transport. Jag spenderade tre timmar i onsdags med att få på hästjäveln på släpet (tro mig, han var billig den dagen), eftersom han är så rädd för att åka transport. När vi var påväg tillbaka till stallet inser jag att det såklart är "maniac-onsdag" och så får det väl vara. Men, en ganska bra grej vore om man kan hålla avstånd till en hästtransport när man ser att det står en häst i. I onsdags var det tre motorcyklister som låg precis i rumpan och sedan körde om ordentligt vilket får de flesta hästar att go bananas.

Alltså, liten önskan; håll avstånd från en hästtransport med häst i om det är möjligt. :)
Trevlig åkning!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Slingerbulten är väg 257 mellan väster haninge och gammla nynäsvägen (225) i stockholmstrakten...

Ang hästtransporter så brukar jag försöka hålla så mycket avstånd det går både innan och under omkörning, samt försöka köra om på så hög växel som jag vågar (=mindre oljud), hoppas det hjälper nåt, men på slingriga vägar vill man gärna komma om snabbt, speciellt om det är fordon längre än en vanlig bil.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Problemet ligger i att ifall man kommer ikapp en som vanligt oooootroligt långsam bl med hästsläp efter så har man egentligen bara 1 alternativ...köra om.

För jag kommer inte ligga bakom tills ni väljer att svänga av, när nu det sker. Som vanligt försöker jag köra om så ljudlöst som möjligt.
Hade jag ägt häst hade jag personligen valt bra (lite trafik, ej kända hojtrafikerade leder) tider att transportera min buddie..för att undvika stackarn för stress i den mån jag kan.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Hålla avstånd, bulten? Förstår du hur lång tid det tar att åka bulten i hästsläpstempo? :fyllisar
 

BikerSpy

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Tyresö
Hoj
-
Absolut, kör gärna om! Jag menar inte att vi ska ha en caravan med motorcyklar och mig i täten, även om det hade känts rätt kungligt! Skämt åsido, jag förstår att ni inte vill åka i snigelfart, det vill inte vi heller! Men i väntan på att hitta rätt ställe att köra om kanske man kan hålla sig ett par meter bakom släpet i alla fall, hoppas jag. :)

Att köra hästen i icke-rejs-tider är såklart att föredra, men det går inte alltid när man har en viss tid att passa på hästsjukhuset till exempel. :) Jag själv åker ju aldrig om det inte är så att jag måste.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Dä va inte ja eller jag menar vi :rodnar

Annars håller jag med dig till fullo :fyllisar
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Popcornhorses.jpg
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
För att undvika Bulten så kan man köra rakt fram vid Uringe mot Hemfosa och sedan vänster i korset vid Västerby. Det förekommer visserligen motorcyklar på den vägen också men inte alls i samma omfattning som på Bulten.
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det heter hest, bara så du vet...:arsele
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
När jag åker till jobbet varje morgon, kan inte ni alla hålla er hemma tills jag är framme? (så hindrar ni inte min framfart) Jag blir annars så stressad ju :D

Tack i förhand :crash
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Får det inte riktigt att gå ihop det här... Varför åka bulten om du ska från Stav till Tyresö? Mycket närmre att köra via VH/Handen.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag erkänner. Jag körde om en hästtransport i onsdags på Slingerbulten. Vet inte om jag är den skyldige men det låg en Volvo XC90 bakom den och som jag följde på när det fanns en chans att köra om. Vi var ett par hojar till bakom och jag vet att vi alla visar respekt för hästtransporter (vi stannade tidigare och slog av motorerna när hästar kom i vår väg). Min låter inte överjävligt mycket om man inte står på för kung och fosterland och jag försökte inte låta allt för mycket.

Nu anklagar jag inte dig/den jag körde om för någonting utan det gick i ett helt lagligt tempo, men hade jag själv kört hästtransport och haft en karavan bakom hade jag blinkat höger och saktat ner om det ges en lucka. Självklart ska alla följa lagarna, men vet man om att man inte kommer hålla samma tempo som en motorcykel och inte vill bli omkörd med en massa oljud till följd är det nog den bästa lösningen. Nu kan jag inte tala för alla men jag tror de flesta här försöker respektera andra i den mån det går, speciellt en hästtransport. :krama
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Det händer rätt ofta att man kommer ikapp hästtransporter på Bulten o jag brukar alltid hålla avstånd och köra om "sakta" för att det inte ska låta alltför mycket. O nån gång har jag tom sett ridande längs vägen och det var då extra kul att tjejen vinkade glatt när man gled förbi i ett tempo som låg bra under det normala och med en ljudnivå som inte fick hästen att sätta hjärtat i halsgropen. :)
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Nu bor inte jag däruppe men då min tant har häst så har man blivit uppfostrad att köra försiktigt då det kommer hästar/hästttransporter osv. Har själv kört mycket transport med häst och det är olustigt om det ligger bilar/MC andra fordon nära, speciellt om man har en orolig häst som inte är så van. Dels så blir hästen rädd för att åka transport och det är inte lätt att träna upp igen, ungefär som ett förtroende som går i kras; det kan raseras på ett ögonblick och tar evigheter att återfå.

Nu övar iaf vi på att hästarna hemma inte ska bli rädda av mina 83 röda hästar samt ATV:n men det är ju inte alla som har möjlighet att öva på just detta.

Så ser ni en hästtransport eller folk som rider. Kör försiktigt förbi oavsett om ni kör moppe/cykel/MC eller bil, det är lätt att det händer olyckor.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Avståndet man håller bakom släpet kan väl inte spela så stor roll utan det är väl själva omkörningsfasen som är kritisk?

En brummande hoj låter inte så högt om man ligger framför.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top