Honda Hornet 600 hög temp?

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Hej!

Har en 2001 Hornet 600. Har till och från upplevt att kylartempen sticker iväg vid tomgång och krypkörning. Glykol är bytt i fjol och den var så även innan bytet.
Instrumenten ser ut såhär (MPH-gradering och från äldre Hornet 250, men temperaturmätaren är exakt densamma):

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/...instrument-for-1994-1997-Honda-Hornet-250.jpg

Vid normal hyffsad hård körning hamnar nålen ungefär mellan första och andra strecket räknat från nedan.
Vid kö- och tomgångskörning vid varmt väder klättar nålen sakta men stadigt ända upp till strax förbi det tocka strecket vid H. Inte till röda fältet, men första och enda tjocka strecket.

Det räcker dock jag kommer ut på någon kilometers 70-sträcka så börjar nåla krypa tillbaka märkbart igen.

Jag lät den stå vid tomgång vid hemkomst för att provocera fram att kylfläkten skulle starta, men till slut vågade jag inte mer :gnissla


Jag har naturligtvis kollat säkringarna, alla är hela. Termostaten bör det ju inte vara fel på. Pumpen? I sådana fall borde det väl dega igen rätt mycket snabbare, om inte glykolen rör sig. Fläkten? Hur felsöker jag? Är det lönt att felsöka själv eller är det verkstaden som gäller? Är tekniskt lagd men har begränsad utrustning.

Har googlat, och vissa påstår detta är helt normalt på Honda i allmänhet och på Hornet 600 i synnerhet. Se t.ex här:

"Yeah my 99 sits around 1 notch from the 'cold zone' when going along normally but as soon as I hit traffic it raises up sometimes getting near the 'hot zone' but then the fan kicks in."

Stämmer helt överens med min, förutom att min fläkt ju inte ens startar... :p
Fläkten är rätt klen till diametern, men kan tänka mig att den drar en del ström från det lilla batteriet om den ska stå och snurra.
Får inte direkt någon klarhet i det här och vänder mig därför vädjande till er :Bugar

Tillägg från handboken, sid 12 på denna länk:
http://www.hondampe.com.au/docs/owning_a_honda/owners_manuals/motorcycles/cb600f-1997.pdf

[...] The normal operating temperature range is within the section between the H and C marks [...]
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vet inte hur just Horneten funkar men det är inte ovanligt att fläkten går igång när nålen precis når rött. Finns det nog med kylvätska och den aldrig kokar/trycker ur sig vätska så hade jag nöjt mig så. Det är på de flesta hojar ganska ovanligt att fläkten går igång på dessa breddgrader.
 

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Vid varmt väder sticker min nål iväg rätt rejält (några hack från rött) när jag kör i stan...dock har jag inte pressat med krypkörning. Sen när man gasar så sjunker nålen ganska snabbt. Har en 98a
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Hej igen,

Tack för alla tips. Återkommer här med vad som var "felet" på min maskin. Kanske hjälper det någon annan.

Jag provade dra loss temperaturgivaren som sitter på vänstersidan på kylaren från förarhåll, och kopplade den till jord med tändningen på. Fläkten ska dra igång då, men den var död.

Fläkten? Kablaget? Givaren? Mätte och det visade ... 0 V. Säkringen? Kollade den igen, och näe, den är hel. Bytte säkring ändå, och....12 V! Fläkten gick igång. Visade sig att det var säkringen trots allt. Eller rättare sagt, kontakten till säkringen! Säkringen i sig var hel men kontakten var bristfällig.

Nu kickar fläkten igång ett par streck från "H" och allt är som det ska vara.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Lånar tråden till en fråga..

Vid normal hyffsad hård körning hamnar nålen ungefär mellan första och andra strecket räknat från nedan.

Vid normal åkning så ligger nålen på första "smala" markeringen på min 2001'a.
Är detta normalt? Borde inte nålen ligga i mitten av markeringarna vid normal körning?
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Hej Ollvid,

Vad jag minns så var min också sådan. Det är några år sedan nu - men för att citera mig själv ovan: "Vid normal hyffsad hård körning hamnar nålen ungefär mellan första och andra strecket räknat från nedan."
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Fint att du fick ordning på det.

På min f.d. hornet '09 så gick alltid fläkten igång vid 59 grader (alltså när man hade kallstartat och den var på väg upp till arbetstemperatur). Och slutade sedan vid 60. Så man fick en slags bekräftelse på att den faktiskt fungerar (innan det är för sent). Gissar att någon indikator skulle säga till om den inte lyckades dra igång fläkten då så att man kan ta tag i det då. Fläkten behövdes definitivt så snart man hamnade vid lite rödljus / köer.

Antar att detta sker med elektronik/styrdator som kanske inte finns på '01. Men dom kanske har något liknande mekaniskt som indikerar att fläkten inte fungerar? Eller så förlitade man sig på att föraren hade bättre koll på tempmätarn bara helt enkelt :va
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Hej Ollvid,

Vad jag minns så var min också sådan. Det är några år sedan nu - men för att citera mig själv ovan: "Vid normal hyffsad hård körning hamnar nålen ungefär mellan första och andra strecket räknat från nedan."

Flera stycken som har sagt ungefär så.
Vart orolig att jag behöver byta termostat och kylarvätska.
Är av skolan att arbetstemp ALLTID är i mitten av mätaren och runt 90 grader.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top