Laddregulator ger 15 volt, hiss eller diss?

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Hejsan!

Då jag lägger på gas ca 5000-6000 rpm så ger laddregulatorn 15.1 volt. Är det för mycket eller är det inom ramen av vad batteriet och all kringutrustning vill ha? Då batteriet är 12 volt brukar väl vanliga C-tec och liknande ge 14 volt ungefär?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är faktiskt lite väl mycket.
14-14,6 är ganska ok - helt mitt nått i mitten av det.

Om inte du kör vinter i minus 20...då är 15 volt en lämplig spänning för ett blyacc.

Kan vara så att regulatorn blivit gammal och elektroniken lite sliten och toleranserna skenat iväg
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Finns nya bilar som man lägger runt 15 V för att få elektroniken att fungera bättre. därav problem med lampor som går sönder. sen kan det också bero på din voltmätare att den inte visar helt rätt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nyare bilars regulatorsystem höjer laddspänning när det blir kallare för att få hålla batteriet fulladdat.
Blyaccars laddningspänning för att erhålla 100% är temperaturberoende.

Iaf så efter 15 volt börjar vanliga glödtrådslampor/halogen och loosa livslängd märkbart
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Finns nya bilar som man lägger runt 15 V för att få elektroniken att fungera bättre. därav problem med lampor som går sönder. sen kan det också bero på din voltmätare att den inte visar helt rätt.

Min voltmätare är en fluke och kostade mig en förmögenhet nästan så den får inte visa fel för då blir jag ledsen i ögat.

Jag utgår ifrån att min laddregulator är paj! blir att köpa nytt, dock så är regulatorn integrerad i generator vilket försvårar bytet känns det som.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Varva under mätningen, vissa har lite högre spänning vid tomgång.Kanske blir lite bättre vid arbetsvarv.
15 är på gränsen annars men ingen akutkris.

En så hög spänning är inte bra för batteriets livslängd dock i +25..men kör du inte så mycket långa sträckor
Så kan du ju ha det så, håll koll bara så det inte glider iväg...och börja och fundera på regulatorbyte istället för att byta direkt
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Varva under mätningen, vissa har lite högre spänning vid tomgång.Kanske blir lite bättre vid arbetsvarv.
15 är på gränsen annars men ingen akutkris.

En så hög spänning är inte bra för batteriets livslängd dock i +25..men kör du inte så mycket långa sträckor
Så kan du ju ha det så, håll koll bara så det inte glider iväg...och börja och fundera på regulatorbyte istället för att byta direkt

Min varvräknare visar fel varvtal och det skulle tydligen kunna bero på att instrumentpanelen får för hög spänning. Så byter isånt fall för att varvräknaren ska bli med på banan igen.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Går det att sätta ett effektmotstånd mellan regulator och batteri för att få ner spänningen?

Man får då sätta en amp-meter mellan regulatorn och batteriet och se hur mycket ström hojen drar i worst case och sen köra lite ohm-lag på det.

något ni rekommenderar eller är det bättre att bara bita i det sura äpplet och punga ut 1500 för en beggad regulator?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej ,du kan inte sätta ett motstånd så men däremot kan du slänga på en kraftkiseldiod på 30-60 amp mellan regulatorn och batteriet , den sänker spänningen med ungefär framspänningsfallet på 0,7 V.

Vänd den rätt om du inte håller på med elektronik trots att du har en Fluke
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kraftkiseldioden kan göra susen. Men är det så att 15.1 volt är den spänning du får för att "batteriet" fungerar som laddspänningsbegränsare så kommer det inte funka tror jag. Skulle vara intressant veta hur mycket ström batteriet får vid 6000RPM eller hur mycket. Ström generatorn ger. Vid 6000rpm.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kraftkiseldioden kan göra susen. Men är det så att 15.1 volt är den spänning du får för att "batteriet" fungerar som laddspänningsbegränsare så kommer det inte funka tror jag. Skulle vara intressant veta hur mycket ström batteriet får vid 6000RPM eller hur mycket. Ström generatorn ger. Vid 6000rpm.
Det är för sådant man använder sina tångamperemetrar till..Noll framspänningsfall vid strömmätning:tummenupp
En god gissning är att t o m en Fluke har ett för högt spänningsfall för att få ett korrekt värde på strömmen..
(Kollade nyss series 80 har 30mV/A)

Är jag för nördig nu??
Tycker iaf att +15V i laddspg är för mycket..
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Då en diod inte kostar många spänn så kommer jag att testa det. Dock så är det lite mycket spänningsfall på dom jag hittat, <1.35. Men får klippa en sån på måndag å kasta dit. Om det inte funkar köper jag en ny generator.

Är det någon som har gjort en liknande lösning och har tips på en bra diod?

EDIT:
skulle detta fungera?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-366-68&toc=18884
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror gör man i kyrkan - inte i teknikforumet - läs reglerna:fakta

Just det :fakta. Jag har använt oreglerade batteriladdare. Och då brukar batterispänningen inte bli högre än ca 15 Volt. För vid den spänningen "kortsluter" batteriet laddaren, nått händer i batteriet så att spänningen inte blir högre. Istället för att spänningen som tidigare under laddningen stigit timme för timme. På slutet , nära fulladdat, kan spänningen stiga snabbt, minut för minut.
Alternativ 1) Är det på det viset att regleringen helt upphört kommer spänningen vid högt motorvarv fortfarande bli ca 15,1 Volt över batteriet. För generatorn har inga problem att vid högt varv ge 15,1Volt + 0,7 Volt alternativt 1,3 Volt, dvs 15,6 Volt alternativt 16,4 Volt.

Alternativ 2) Är det däremot så att regleringsspänningen ändrat sig från ca 14,5Volt till 15,1 Volt. Ja då kan en kraftdiod kanske lösa problemet genom att ge en batterispänning i området 14,4 Volt, lagom, (0,7 Volt spänningsfall) eller 13,8 Volt , lite lågt, (1,3 Volt spänningsfall).
Nu är ju inte spänningsfallet hugget i sten. Det är lägre vid låg ström.

Jag vet inte om det är alternativ 1) eller 2). Men skriver detta inlägg ändå. Man har faktiskt rätt att vid felsökning. Komma med förslag som kan vara rätt eller fel. I Teknikforumet.
För vi vet ju inte vad felet är. Och det kan finnas många orsaker till symptomen. Här:
1) Regleringen har helt upphört att fungera. Batteriet begränsar till 15,1 Volt.
2) Regleringen fungerar men maxspänningen är ca 15,1 Volt istället för ca 14,5 Volt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om man ska summera läget hittills kanske man kan säga att
*regulatorn kan vara kass
*statorn (generatorn) kan vara kass
*kabelskor o dyl kan vara ärgade mm
*batteriet kan ha tagit stryk redan
*elen visar ju tydliga tecken på knas (typ kass regulator) genom att varvnålen beter sig hejvilt.
Tja, lite gissningar även där.
Men jag tänker lite på den där mätningen du gjorde med varv på motorn. Jag tror ett mer riktigt förfarande är att kolla att spänningen håller sig konstant oavsett varvtal. Så därför bör du mäta allt från tomgång till så högt varv dina nerver pallar med, och detta med lyset på. Den ska visa i princip samma spänning hela tiden. Det är ju det som är regulatorns jobb. Generatorn alstrar ju allt från, jag vet inte, 15V-80V eller mer. Som folk säger ovan ska ju spänningen över batteriet ligga i området 14V oavsett varvet.

Alltså:
*gör ett riktigt regulatortest genom att mäta över ett stort varvtalsregister
*gör ett riktigt test av batteriet genom att tex - motorn av - slå på helljuset och mät hur snabbt batteriet tappar spänning
*då regulatorn sitter i generatorn vet jag inte hur du kan testa generatorn, men annars gör man ju som så att man kopplar loss den från regulatorn och mäter såväl resistansen mellan de tre kablarna (motorn av) samt spänningen över de tre kablarna (motorn på) vid olika varvtal (alltså att spänningen går från låg till hög á la 80V+. Har du en manual står ju det ju precis hur du ska göra samt vilka mätvärden som är bra.

Därmed inte sagt att du inte ska gå vidare med den där diodgrejen, har jag ingen aaaning om. Och har du inte redan gjort det, så se över alla relevanta kontakter och rengör vid behov. En billig början!:)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
kan vara så att en diod i diodbryggan på generatorn/i regulatorn brunnit kortis och det kommer igenom halvlikriktad växelspänning, det brukar kunna ställa till med massor av roligt...
Du kan montera en extern regulator, bara du kommer åt att ansluta dom till dom tre faserna på generatorn, under en långresa så la farsans regulatorn av på hans CB500, sluta med att vi hitta en regulator för en femhunka hos en hojmed på vägen som eg var till till en haybusa som vi koppla in istället, sitter där och funkar fortfarande... =)
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Varför säger du byt batteri? Skulle det kunna vara anledningen till att den laddar för mycket? :gnissla

Det är Batteriet som bestämmer vilket volt tal det blir vid laddning. Laddströmmen är ett resultat av skillnaden mellan Laddarens spänning och Batteriets spänning!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top