ABS känns vid motorbroms?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
någon som vet varför jag känner av absen i bakbromsen när jag motorbromsar lite hårdare (inte jättehårt) när jag växlat ner och släpper kopplingen samtidigt som jag bromsar mjukt med bakbromsen?

det känns i foten att absen jobbar men hjulet är knappast i närheten av att låsa sig :confused:

handlar inte om någon hård/idiotkörning nu utan detta händer när ja kör rätt lugnt.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Läste precis MT-07 manualen. Under "ABS test" kan vibrationer kännas av.

ABS styrs av ECU:n känns långsökt att ECU:n skulle balla ur pga motorbroms. Kolla alla dina säkringar, kedjeslack, hjulspårning, lager glapp, det är nog ett mekaniskt fel som skapar problemet.

Varför ? Pga ABS systemet gör självdiagnostik varje gång du startar och rullar iväg över 6khm/h och om det inte funkar tillsammans med ECU:n slås systemet av och ABS lampan börjar lysa.


Men du har väl minst 4år kvar på garantin så det borde Yamaha som får titta på vad som sitter löst.

3.PNG
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
märkte "problemet" första dagen då hojen bar sprillans ny så borde ju inte va några problem.

det är inget som stör mig direkt men kan ju va bra o veta om det ska va så och är ju även kul att veta varför :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är ju inte så konstigt att du känner av ABSen när du bromsar med bakbromsen tills hjulet låser sig (med hjälp av motorbromsen).

Du kan lätt låsa bakhjulet på en MC utan ABS genom att bara motorbromsa kraftigt samtitigt som du bromsar med frambromsen (inte bakbromsen) eftersom man då har mindre vikt på bakhjulet.

Underskatta inte kraften från motorn när du motorbromsar, om du gör det mitt i en kurva så kan inte ABSen rädda dig eftersom den inte kan hindra motorn från att låsa bakhjulet.
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Det är ju inte så konstigt att du känner av ABSen när du bromsar med bakbromsen tills hjulet låser sig (med hjälp av motorbromsen).

Du kan lätt låsa bakhjulet på en MC utan ABS genom att bara motorbromsa kraftigt samtitigt som du bromsar med frambromsen (inte bakbromsen) eftersom man då har mindre vikt på bakhjulet.

Underskatta inte kraften från motorn när du motorbromsar, om du gör det mitt i en kurva så kan inte ABSen rädda dig eftersom den inte kan hindra motorn från att låsa bakhjulet.


asså jag motorbromsar knappast hårt, lite över en vanlig nedväxling där man hamnar på rätt varv. aasså det känns i cykeln att ja motorbromsar men definitivt långt ifrån att bakhjulet låser sig. kanske ska nämna att detta händer i farter kring 20km/h inte snabbare.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
ABS:en har antagligen en dator som mäter bakhjulets hastighet, samt räknar ut hur fort bakhjulets hastighet ändras. När du släpper kopplingen minskar antagligen bakhjulets hastighet snabbt, vilket gör att datorn tror att bakhjulet håller på att låsa sig, och släpper på bromstrycket.

Så skulle det kunna vara.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
inget konstigt , var samma på B-kingen och är samma på Brutalen

som tidigare skribenter sagt så motorbromsen + bakbroms bromsar hjulet så hastigt att ABSen kickar in på bakbromsen när den används
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jo asså ABS räknar skillnaden på fram och bakhjul sen släpper den på bromsen till det hjul som roterar mindre än det ändra, men oavsett hur hårt man bromsar/motorbromsar så bör det inte bli någon skillnad alls på fram och bakhjul så länge inte hjulet låser sig lr?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hjulen sitter ju på separata axlar med hjulupphängningar mellan dem. Så hjulen kan snurra i olika hastighet under korta ögonblick när fjädringen arbetar. Små skillnader, men kanske tillräckliga för att märkas av ABS-datorn.

Sen är det ju inte säkert att datorn endast går på relativ förändring. Den kan även ha en gräns för absolut förändring i rotationshastighet.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Lite underligt, jag är inte så bevandrad i abs djungeln. Men det ända abs gör ör väl att hindra. Bromsen från att låsa sig. Men nu ör det ju så att bakbromsen ibte har något att göra med motorbroms. Utan det är ju motorn som bromsar. Antar att abs inte påverkar motorn på något sätt "ger gas för att motverka bakhjulslåsning" men den kanske känner av att låsning på är gång, o flippar lite. Du kansjebhar någon traction control såm spökar?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
jo asså ABS räknar skillnaden på fram och bakhjul sen släpper den på bromsen till det hjul som roterar mindre än det ändra, men oavsett hur hårt man bromsar/motorbromsar så bör det inte bli någon skillnad alls på fram och bakhjul så länge inte hjulet låser sig lr?
Det beror kanske lite på hur känslig ABS det är. ABSen finns ju där för att hindra att hjulet låser sig. Så ligger du på gränsen för vad ABS-systemet anser vara gränsen för en låsning (att t.ex. bakhjulet börjar snurra väldigt mycket långsammare än framhjulet) så kanske det släpper på trycket även fast hjulet inte hinner stå helt stilla och låsa sig.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har både TC+ABS på Agustan , pedalen pulsar fortfarande dom gånger jag växlar ner och bakbromsar samtidigt (vid lite mer inspirerad körning) ... och motorbromsar man för hårt så låser man upp bakhjulet oavsett ....
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Kul, jag jobbar nästan med sånt här i bilvärlden... iofs bara den mekaniska biten men ändå :näsblod

TC kan inte hjälpa till så mycket i detta fall då den i de flesta fall bara jobbar med att bromsa hjul eller minska gaspådrag. Den kan aldrig ge mer gas så att säga.

Vet inte exakt hur det funkar på hojen vi diskuterar här men även de enklaste ABS-system lär i denna situation tro att bakhjulet är på väg att låsa sig och försöker därför släppa bakbromsen vilket alltså känns i pedalen.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag kom att tänka på en sak. Däck på asfaltsväg fungerar inte som kugghjul på kuggstång. Däck ger friktion genom att slira mot underlaget (slip). Jag pratar inte om drifting nu, utan vid helt normal körning. Drivhjulet slirar t.ex. några procent när man ligger och tuffar i 110, och snurrar alltså lite snabbare än framhjulet. När du motorbromsar kommer bakhjulet snurra långsammare än framhjulet. Detta upptäcker antagligen ABS, och släpper trycket på bromsen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Bromsar man ner bakhjulet för mycket så går ABS in, inga konstigheter med det IMO.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du skrev att detta var i mycket låga farter (ca. 20 km/h) men händer samma sak med ABSen om du motorbromas och samtidigt bromsar med bakbromsen i mer normala hastigheter (70+ km/h)? Kanske är ABSen extra känslig på just låga hastigheter när man nästan står stilla.

Testa även att stänga av ABSen och känn efter hur långt ifrån låsning du ligger.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Du aktiverar ABS systemet med en liknande brytare som du har till bromslyset (eller om det är samma). Då börjar den räkna hjulhastighet mellan fram och bakhjul, skiljer det för mycket så försöker man lätta på bromstrycket. Men det kan ju som de andra varit inne på, motorbromsen som ger tillräckligt med slip. Då tror ABS systemet istället att det är jättehalt och försöker rädda grepp åt dig för att hålla kursen. Man kan ha olika känslighet beroende på hur hårt man bromsar.
Däckdimensioner, fel tryck och usla (kalla) däck kan ställa till med oreda för ABS.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
tyvär så går det inte att stänga av ABS enligt mchandlarn iaf. ja har iaf inget intresse att stänga av den.

Tror att några här har missuppfattat mig lite, jag varken motorbromsar eller bromsar med bakbromsen speciellt hårt, snarare att jag saktar ner med hjälp av nedväxling från 30 till 20km/h inför en snäv sväng för att hålla 20 igenom kurvan.

har bromsat många gånger för att lära känna ABSen, men kan inte känna att hjulet låser sig när det gäller exemplet ovan.

har utbildat mig till bilmekaniker en gång i tiden så har rätt bra koll på hur ABSen jobbar.
"problemet" stör mig inte det minsta men vore bra o veta om det ska vara så här, vilket det verkar som att det ska. och så klart alltid kul att veta hur saker och ting funkar och varför det funkar så, oavsett vad det handlar om :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
tyvär så går det inte att stänga av ABS enligt mchandlarn iaf. ja har iaf inget intresse att stänga av den.

Tror att några här har missuppfattat mig lite, jag varken motorbromsar eller bromsar med bakbromsen speciellt hårt, snarare att jag saktar ner med hjälp av nedväxling från 30 till 20km/h inför en snäv sväng för att hålla 20 igenom kurvan.

har bromsat många gånger för att lära känna ABSen, men kan inte känna att hjulet låser sig när det gäller exemplet ovan.

har utbildat mig till bilmekaniker en gång i tiden så har rätt bra koll på hur ABSen jobbar.
"problemet" stör mig inte det minsta men vore bra o veta om det ska vara så här, vilket det verkar som att det ska. och så klart alltid kul att veta hur saker och ting funkar och varför det funkar så, oavsett vad det handlar om :)

Dra ur säkringen till ABS systemet i säkringsboxen och se vad som händer. ABS lampan bör lysa då vet du att ABS är urkopplat. Sen kan du prova din teori.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top