Att bromsa utan ABS

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Haha ja hjälmen är bra på mkt ;)

Men jag har sagt vad jag tycker. Ett system som "plockar" bort en vurpa i händelse av otur/oskicklighet/hjärnsläpp/galenskap är värt mer än ett par tusen. Får man inte lägre försäkring också?

Jag börjar kanske bli gammal o feg ;)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
När jag körde upp kuggade man om ABSen gick in överhuvudtaget. Samma gällde träning under övningskörningen, fick man ABSn att gå in, var det bara att försöka igen och igen tills man gjorde inbromsningen utan. De trafiklärare som accepterar att man använder ABS istället för att anpassa hur hårt man bromsar borde se över sitt yrkesval.

Jag valde min första motorcykel med ABS av flera anledningar. Till att börja med har jag inte massa erfarenhet, jag är färsk ut ur trafikskolan. Alltså kan jag glömma att perfekt hantera bromsen vid en paniksituation.

Den andra anledningen är att ABSn ger mig ett väldigt snällt sätt för att öva på olika underlag och förhållanden. Jag kan känna på underlaget och bromsa hårdare tills ABSn griper in. När den gör det så vet jag att jag bromsar för hårt och kan försöka igen tills jag lär mig hur mina däck hanterar just detta underlaget. Jag kan kontrollerat känna vad som händer om jag under insbromningen byter balans eller tar i hårdare. Jag hade inte känt mig bekväm med att öva, särskilt på halare underlag, om jag visste att det alltid skulle sluta med framhjulssläpp.

Men för att vända på det hela, vad har ni emot att köra med ABS? Om det är ett vettigt system ska det inte gå in förrän ni bromsat för hårt oavsett. Jag kan förstå om stuntförare och personer som kör på bana vill ha perfekt känsla och kontroll även vid släpp, men till vanlig landsvägskörning?

Så för att sammanfatta mig, jag vill ha min första hoj med ABS, för det är som stödhjul, det hjälper mig att öva och bli bättre på att inte låsa hjulen vid inbromsning. Det hjälper mig att hantera paniksituationer innan jag är en supererfaren übermensch. Jag ser denna träning som en förutsättning att säkrare kunna framföra en ABS-lös motorcykel om jag skaffar en sådan i framtiden.

Hjälmen (iaf integral) är ju jävligt skön att ha för att slippa få insekter i plytet i 120 med...
Men airbag påverkar inte framförandet av fordonet, den bryter in först när fordonet utsätts för plötsligt stopp. ABS påverkar framförandet av fordonet, speciellt i rejäl halka.
Fast är det inte samma sak som gäller med ABS här? Någon som "kan köra" kommer aldrig att se sin airbag. Och någon som "kan bromsa" kommer aldrig vara med om att ABS-bromsarna träder in. (Såvida inte hjulsläpp vid inbromsning är en del av din körstil, men det tror jag inte man kan säga att det är för personer som är intresserade av punkt A till B, snarare stuntpiloter och banförare.)
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Men för att vända på det hela, vad har ni emot att köra med ABS? Om det är ett vettigt system ska det inte gå in förrän ni bromsat för hårt oavsett. Jag kan förstå om stuntförare och personer som kör på bana vill ha perfekt känsla och kontroll även vid släpp, men till vanlig landsvägskörning?

...

Personligen har jag ingenting emot att köra en hoj med ABS. Men jag anser att det går ett drev mot hojar utan ABS som är lite orättvist. Istället för att säga att vi skall lära oss att bromsa korrekt och ha ABS:en som bonus säger man istället att vi skall pallnita och förlita oss på ABS:en. ABS:en lyfts fram som om det vore en gudomlig hand som kommer och räddar oss i varje nödsituation.

Jag har fyra hojar. Ingen har ABS. Det har blivit så av olika anledningar. Köp en gammal hoj - kör utan ABS. Köp en lekhoj - kör utan ABS. Köp en modell som inte har ABS för att du verkligen vill ha den modellen (R1 till exempel) - kör utan ABS. Men så lägger jag tid och energi på att träna på att bromsa på olika underlag, med och utan låsta hjul, och känner mig bekväm med det. Vem härinne har inte stoppsladdat på cykeln när vi var små? Träning, träning, träning. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast är det inte samma sak som gäller med ABS här? Någon som "kan köra" kommer aldrig att se sin airbag. Och någon som "kan bromsa" kommer aldrig vara med om att ABS-bromsarna träder in. (Såvida inte hjulsläpp vid inbromsning är en del av din körstil, men det tror jag inte man kan säga att det är för personer som är intresserade av punkt A till B, snarare stuntpiloter och banförare.)

Nej.
Jag "kan bromsa" men ibland så är vägen så hal att ABSen går in ändå även om det inte egentligen behövs för att jag ska hålla mig på hjulen utan några skräckblandade upplevelser, speciellt bak där den inte gör någon egentlig nytta (imho).
Airbagen däremot, ger sig enbart tillkänna när det definitivt skitit sig på något sätt och fordonet antagligen är satt ur körbart skick. Den påverkar inte framförandet av fordonet, framförandet av fordonet har upphört när den aktiveras.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nej.
Jag "kan bromsa" men ibland så är vägen så hal att ABSen går in ändå även om det inte egentligen behövs för att jag ska hålla mig på hjulen utan några skräckblandade upplevelser, speciellt bak där den inte gör någon egentlig nytta (imho).
Fast påverkar den körupplevelsen vid dessa tillfällen? Förutom att du märker att den gått aktiv då.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Menar så klart när absen gått in utan att ha behövts, påverkar det körupplevelsen något nämnvärt förutom att man märker av den?

T ex, när den går aktiv på bakhjulet utan att ha behövts, är det något som ger en negativ upplevelse?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Menar så klart när absen gått in utan att ha behövts, påverkar det körupplevelsen något nämnvärt förutom att man märker av den?

T ex, när den går aktiv på bakhjulet utan att ha behövts, är det något som ger en negativ upplevelse?

På bakhjulet påverkar det definitivt negativt, jag är konstig och vill känna på hur halt det är mer exakt än "Såhär hårt kunde jag bromsa innan ABSen gick in" vilket är bekvämast att göra med bakhjulet. Fram så är min ABS väldigt tillåtande och man måste bromsa nå djävulskt innan den öht går in, på torrt måste man lyfta bakdäcket för att den ska arbeta, och jag har inte för vana att göra stoppies, så fram stör mig inte alls.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Gick från R1 utan ABS till ZX10R med ABS och TC och är supernöjd. Särskilt glad ar jag när ett rådjur skuttade ut på vägen framför hojen. Nöp till, ABS lampan tändes och sedan var det inte mer med det.

Hade jag haft kvar rettan, hade jag kanske gått omkull, alt rammat det stackars rådjuret.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Personligen har jag ingenting emot att köra en hoj med ABS. Men jag anser att det går ett drev mot hojar utan ABS som är lite orättvist. Istället för att säga att vi skall lära oss att bromsa korrekt och ha ABS:en som bonus säger man istället att vi skall pallnita och förlita oss på ABS:en. ABS:en lyfts fram som om det vore en gudomlig hand som kommer och räddar oss i varje nödsituation.

Jag har fyra hojar. Ingen har ABS. Det har blivit så av olika anledningar. Köp en gammal hoj - kör utan ABS. Köp en lekhoj - kör utan ABS. Köp en modell som inte har ABS för att du verkligen vill ha den modellen (R1 till exempel) - kör utan ABS. Men så lägger jag tid och energi på att träna på att bromsa på olika underlag, med och utan låsta hjul, och känner mig bekväm med det. Vem härinne har inte stoppsladdat på cykeln när vi var små? Träning, träning, träning. :tummenupp

Jag kan kanske hålla med i vissa avseenden. Man bör nöta lite bromsning så att man klarar av att göra en hyfsat kontrollerad inbronsning även i en något panikartad situation.

Med det sagt så kommer dom allra flesta inte att greja att bromsa optimalt i en paniksituation när det kommer till kritan. I synnerhet inte på en landsväg eller inne i stan på vårkanten när man precis tagit ut hojen och det fortfarande inte är sopat överallt.

Jag har själv varit rejält nära att bromsa omkull mig i den situationen med min förra hoj som saknade ABS.
Bilen framför mig bromsade plötsligt rätt hårt för en fotgängare som plötsligt traskade ut i vägen och jag fick panikbromsa för att inte braka in i bilen. Jag hade rätt rejäla hjullåsningar i min strävan efter att bromsa tillräckligt hårt för att klara att stanna och det var inte mycket marginal till att jag hade lagt hojen.

När underlaget är omväxlande torr asfalt och torr asfalt med rullgrus på så är det nog ytterst få som grejar att göra en optimal bromsning. En ABS hoj tillåter att man pangar på bromsen och låter systemet hålla hjulen på gränsen till låsning. Vid normal körning kommer ABS inte att göra någon skillnad. Jag märker då inte av den ett dugg.

Att man sedan som hojförare bör ha övat så att man har en känsla för hur det känns när man börjar närma sig gränsen för greppet är en annan sak.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Testade en ny Triumph Explorer (2014) med ABS och letade upp rejält rullgrus och provocerade den, tyckte tyvärr inte att ABS:en grejade det speciellt bra. Nu var bromsningen helt planerad och jag hade hojen i balans, men hade den varit det minsta "off center" så kändes det inte som ABSen grejat det om jag bara pallnitat. Lite blöthal väg fungerade bra, men "idiothalt" rullgrus kändes som om det var "för halt" för att det skulle fungera bra.

Håller med Ulvhamne också, tycker det är skönt att checka hur halt det är genom att snabbt låsa bakhjulet och känns hur snabbt "det tar" igen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har haft sex hojar utan ABS och en med. Det har aldrig hänt att jag dragit i bromsen så hårt att ABS:en börjat jobba på den hoj jag har nu. Det finns STORA fördelar med att lära sig bromsa utan ABS. Att lära sig hur det känns och hörs när hjulen låser sig eller när ABS:en börjar jobba. Och sen göra det rätta därefter.....

Med det sagt. Bromsa är inte alltid det bästa för att rädda ut en situation. Ofta är det bättre att styra undan. Att få stopp på en hoj som kör i 90 kräver runt 60 meters stoppsträcka. Att styra runt någonting är ofta bättre och kräver mindre sträcka. I dom bästa av världar ska man klara båda samtidigt, att styra undan OCH sänka hastigheten!

Det pratas lite för mycket om bromsar känns det som. Som några har skrivit, det finns fördelar med att lära sig köra på riktigt. Utan andra hjälpmedel än den egna hjärnan.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Och frågan kvarstår. Om man är nybakad mc förare ska man då.
1.köpa häftig hoj utan abs
2.köpa snikhoj med abs

Jag säger 2!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Synd att man inte måste lära sig bromsa utan ABS som en del av körkortsutbildningen nuförtiden.
Oavsett vilket så bör man nöta några hundra effektiva inbromsningar varje år och träna på känslan av att hjulen låser/ABSen går in.

Jag rekommenderar aldrig någon att köpa en hoj utan ABS men om man saknar det så borde man inte ge sig ut i trafiken så länge man är rädd för att låsa upp framhjulet.







Nej, det är ju inte tillåtet där...


Har man övningskört osv endast med ABS så bör det på körkortet även stå villkor: ABS.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och frågan kvarstår. Om man är nybakad mc förare ska man då.
1.köpa häftig hoj utan abs
2.köpa snikhoj med abs

Jag säger 2!

Jag har inget emot ABS, om det låtit som det på mina tidigare inlägg, men så fantastiskt viktigt är inte ABS, ingen av de gånger jag lagt hojar hade en ABS hjälpt. (En av gångerna var det på en hoj med ABS)...
Dock så har ABS räddat mig 2-3 gånger från att åka pladask i marken när jag bromsat lite för hårt och fastnat med blicken (ajajaj)... Hade jag däremot inte fastnat med blicken och tokbromsat rakt mot hindret hade jag inte behövt räddas av ABSen, så att träna på körteknik och bromsteknik och att styra undan är en riktigt viktig investering för att slippa behöva lita på ett inte helt pålitligt elektroniskt system.
Så, jag säger alternativ 3. För en nybakad förare är det bäst att ta sin hoj oavsett ABS-status, och köra vidareutbildning med instruktörer. :crash
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Och frågan kvarstår. Om man är nybakad mc förare ska man då.
1.köpa häftig hoj utan abs
2.köpa snikhoj med abs

Jag säger 2!
Det behöver vara snikhojar med abs. Det kan vara cb 600 hornet 2007 - eller cbr 600 rr 2009- eller z 750. Det är potenta hojar allihopa.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
:)
Vilka däck är det som gäller om man vill ha mjuka och förutseende släpp?

Jag hoppas du svarar för det var ett straff att läsa hela inlägget med den meningsbyggnaden... Men fö så håller jag i princip med.

Jag har goda erfarenheter i torrt väglag av Pirelli Diablo Rosso Corsa på min Triumph.
(Bästa däck i Performance Bikes däcktest i septembernumret 2014, före Metzeler Sportec M7 RR, före Dunlop Sportmart 2, före Bridgestone S20 Evo
Men efter fått framhjulssläpp under bankörning i regn i hårnålen på Ring Knutstorp
(det gick bra, bara gasade mer och så kom fästet igen)
så blev det efter tips om däck för bättre fäste i vått underlag
MICHELIN Pilot Power 2CT i år. Vilka känns helt OK för mig.
Men jag har aldrig behövt bromsa tills det börjar släppa med dom. :)
Är det omdömet eller fegheten som vuxit?:va Eller bara tur?:confused:
(på 5e plats och sista plats i Performance Bikes däcktest i septembernumret 2014 kom ett däck som ska ligga mellan till MICHELIN Pilot Power 2CT och Michelin Power Cup Race,
MICHELIN Power Supersport.)
Du kan också läsa inlägg # 781 (finns på page 27 i den här tråden)
där jag snott det här citatet från
Senast jag tävlade på Isle of Man 2012 valde jag att köra på Pirelli eftersom det var ett förlåtande däck
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport!/page27
Lite intressant att de däck PB tyckte vara bäst var Pirelli Diablo Rosso Corsa och Metzeler Sportec M7 RR, där Metzeler idag ägas av Pirelli.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...om någon tror jag är emot ABS, så bör ni nog läsa det jag skriver en, eller två gånger till. :)

Köra hoj handlar så mycket om att man tar ansvar för sin egen körning, alla dessa hjälpsystem som börjar finnas på var och varannan hoj gör att vi riskerar att ha en hel kull med förare som kör mc som om det vore ett tv-spel...

Det är det jag ogillar...när system nyttjas för att dölja brister, stället för att vara en livlina.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att inte inse att ABS är bra och gör nytta på en gathoj är nog steget efter att hylla trumbromsar faktiskt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Att inte inse att ABS är bra och gör nytta på en gathoj är nog steget efter att hylla trumbromsar faktiskt.

Trumbromsar är ju i princip ABS, näst intill omöjliga att låsa.

Så, din poäng är...? :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top