Att bromsa utan ABS

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det borde väl vara "billigare" att börja med ABS och känna när den kommer in och lära sig på det sättet än att köra "på riktigt" och gå omkull vid varje misstag. Och sen om man är tuff nog koppla ur den ;)

Låst framhjulet bra många gånger, men aldrig gått omkull, känns liksom onödigt.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Säger bara. Rätt skönt att kunna styra när man får släpp. Slå över frammåt känns osannolikt på de flesta situationer.

Har "råkat" bromsa stopp med och utan abs. Med abs har man alla chanser att hantera situationen. Utan går man snabbt ner i partär om man inte har tyngdpunkten perfekt ovanför hojen
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är lite trist att se utvecklingen ändå.

Nybakade hojåkare som lärt sig att bromsa med ABS...och det används helt klart på fel sätt.
Återigen, lär er bromsa...och samtidigt, lär er köra på riktigt.

Jag har en hemlighet jag kan avslöja åt er - blick, styrning och spårval innehåller lika stora risker och faror.
När du kommer över på fel sida i en högerböj och möter scanian är ABS en klen tröst.

ABS i sig är bra, om syftet är att rädda under en paniksituation, men när det gått så långt att man inte vågar köra en hoj utan det, då är det fel...
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Last edited:

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
...det är lite trist att se utvecklingen ändå.

Nybakade hojåkare som lärt sig att bromsa med ABS...och det används helt klart på fel sätt.
Återigen, lär er bromsa...och samtidigt, lär er köra på riktigt.

Jag har en hemlighet jag kan avslöja åt er - blick, styrning och spårval innehåller lika stora risker och faror.
När du kommer över på fel sida i en högerböj och möter scanian är ABS en klen tröst.

ABS i sig är bra, om syftet är att rädda under en paniksituation, men när det gått så långt att man inte vågar köra en hoj utan det, då är det fel...

+1 på det, övertro på diverse förkortningar kan också ställa till det

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Ni som dissar abs. Tycker ni att man bli bättre bilförare om bilen saknar airbag också? ;) Kan inte tänka mig att nån lär sig bromsa med abs ingrepp? När jag tog körkort kuggade man på bromsprovet om hjulen gled. Det är ju bara i den situationen som abs går in som är välkänt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni som dissar abs. Tycker ni att man bli bättre bilförare om bilen saknar airbag också? ;) Kan inte tänka mig att nån lär sig bromsa med abs ingrepp? När jag tog körkort kuggade man på bromsprovet om hjulen gled. Det är ju bara i den situationen som abs går in som är välkänt.

När jag tog körkortet så blev folk godkända även om ABSen gick in lite när de gjorde bromsprovet.
Airbagen spelar ju absolut ingen roll alls för framförandet av bilen, så liknelsen haltar lite.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
När jag gjorde min uppkörning så var det en som toknöp så det fan smattrade om bromsarna (med Abs) under hela 70 och 90 bromsningarna. Godkänd - hjulen låstes ju aldrig... Den killen får det kul under hans första riktigt hårda bromsning utan Abs...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej,

Med färskt kort i handen taget på trafikskola där de kör med ABS-hojar inser jag nu att jag aldrig testat att bromsa en MC utan ABS. När jag ska köpa första hojen vill jag inte ha för dyr för jag kan ju klanta mig och skrapa den. Någonstans under 40 är väl lagom, helst under 30. (Höstpriser just nu så man får mycket för 30.)

Men.. den prisklassen har sällan ABS.

Min fråga: ska jag köpa en "dyr" med ABS och riskera skrapa en fin hoj, eller ska jag ta risken med icke-ABS och istället på nytt lära mig att bromsa, nu utan ABS?

Några tips på bromsövningar utan ABS? Tomma ställen som är bra att öva på? Jag bor i Stockholm.

Mvh

Oavsett om du köper en hoj med Amateur Braking System eller utan är det viktigt att du lär dig att bromsa på rätt sätt och att du fortsätter att träna på det. Att kunna bromsa precis fram till gränsen men inte förbi den är det optimala och tekniken är densamma oberoende av vilka bromsar du har.

Mitt tips är att du anmäler dig till en av SMC:s Knix-kurser och ber att instruktörerna lägger in en bromsövning. Då får du instruktion och träning under kontrollerade former med feedback och tips. Du behöver i och för sig tillgång till en hoj, men det är ju ett angenämnt problem att lösa.

Info om Knix-/Grundkurser:
http://www.svmc.se/school/Fortbildningar/

De kurser som är kvar i år:
http://grundkurser.svmc.se
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Sen när blev de en sån stor grej av att de MÅSTE vara ABS på hojen annars kommer de gå åt helvete ?!
När man läser vissa av inläggen så kan man ju tro (om man skulle vara helt färsk på hojen eller nytaget kort) att du kommer dö diRekt !!! om du inte har ABS på hojen. :va

Ni som dissar abs. Tycker ni att man bli bättre bilförare om bilen saknar airbag också? ;) Kan inte tänka mig att nån lär sig bromsa med abs ingrepp? När jag tog körkort kuggade man på bromsprovet om hjulen gled. Det är ju bara i den situationen som abs går in som är välkänt.

Troligen är man en bättre förare om man kan hantera att bromsa en hoj utan ABS också, ABS är inte den ultimata lösningen alla sk. bromsproblem. Dessutom ska väl inte ens hoj inköp hänga på om den har ABS eller inte och leda till en rädsla för att köra en hoj bara för den inte har ABS, då är man galet ute...
 
Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Då håller logiken iaf ;) håller med dig också men tänker ny på att köra och vill slippa lägga sig. Då säger jag abs framför motor osv.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Men du köper bil utan airbag då också eller?

När jag hittar en Willys Jeep i hyfsat skick till rätt pris skall jag köpa den. Finns den med airbag? :va

Jag förstår inte var airbagen kom in i bromsdiskussionen. Om du behöver en airbag har bromsarna redan misslyckats, ABS eller inte... :dummer
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Mitt resonemang är att abs precis som airbag är ett system som ska användas i nödlägen. Precis som en hjälm..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mitt resonemang är att abs precis som airbag är ett system som ska användas i nödlägen. Precis som en hjälm..

Hjälmen (iaf integral) är ju jävligt skön att ha för att slippa få insekter i plytet i 120 med...
Men airbag påverkar inte framförandet av fordonet, den bryter in först när fordonet utsätts för plötsligt stopp. ABS påverkar framförandet av fordonet, speciellt i rejäl halka.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top