Att bromsa utan ABS

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...varför inte lära sig köra på riktigt...

Samma skit med antispinnsystem, jag har haft elever som skitit i att hantera gasen med huvudet, för hojen reder ut det, tv-spels-full-patte på direCkt ba'. :huvet

Det är system (bra sådana) som räddar vid paniksituationer, men se det inte som hjälpmedel för att bromsa bättre, då blir jag syrak. Som fan. Lär er TjöRa. Helvit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...varför inte lära sig köra på riktigt...

Samma skit med antispinnsystem, jag har haft elever som skitit i att hantera gasen med huvudet, för hojen reder ut det, tv-spels-full-patte på direCkt ba'. :huvet

Det är system (bra sådana) som räddar vid paniksituationer, men se det inte som hjälpmedel för att bromsa bättre, då blir jag syrak. Som fan. Lär er TjöRa. Helvit.

Det är ju förvisso helt sant. Därför som min första hoj inte hade ABS, så jag var tvungen att lära mig bromsa som folk. Har antagligen räddat mig både en och två gånger vid bakhjulssläpp att jag hade den hojen och låste bakhjulet med mening så fort det var regn bara för att lära mig hantera en slapp bakände.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Synd att man inte måste lära sig bromsa utan ABS som en del av körkortsutbildningen nuförtiden.
Oavsett vilket så bör man nöta några hundra effektiva inbromsningar varje år och träna på känslan av att hjulen låser/ABSen går in.

Jag rekommenderar aldrig någon att köpa en hoj utan ABS men om man saknar det så borde man inte ge sig ut i trafiken så länge man är rädd för att låsa upp framhjulet.





Ingen ABS i MotoGP...

Nej, det är ju inte tillåtet där...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...varför inte lära sig köra på riktigt...

Samma skit med antispinnsystem, jag har haft elever som skitit i att hantera gasen med huvudet, för hojen reder ut det, tv-spels-full-patte på direCkt ba'. :huvet

Det är system (bra sådana) som räddar vid paniksituationer, men se det inte som hjälpmedel för att bromsa bättre, då blir jag syrak. Som fan. Lär er TjöRa. Helvit.

Jag håller delvis med: Inget hjälpsystem upphäver naturlagarna eller ersätter planering, självbevarelsedrift och eget tänkande. Men jag kan lära nästan vem som helst att bromsa riktigt bra med ABS på en halvtimme medan det går åt MÅNGA timmar övning att bli riktigt bra utan ABS.

Samma sak med en bra TC: Det går mycket lättare att lära sig hur mycket och tidigt man kan/bör gasa om man har lite hjälp. Verkar det som iaf, jag har hittils inte ägt någon hoj med TC.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Bromsa?

Bromsar ni?

Hur gör man?

Måste man ha bromsar?

Räcker det inte med reflex bak på hojen sin?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ABS hit och dit. Jag skaffade min första hoj med insprut för två år sedan. ;)

Fast när jag tänker efter så hade Uralen nästan ABS. Det gick banne mig inte att låsa upp framhjulet med den kassa trumbromsen gjord i ryskt pressgods..

Allvarligt. Har man råd och valmöjlighet, så ta så mycket extra lull-lull som möjligt. Då kan man säkert hafsköra på ett annat sätt och ändå komma undan med det. Ibland.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag håller delvis med: Inget hjälpsystem upphäver naturlagarna eller ersätter planering, självbevarelsedrift och eget tänkande. Men jag kan lära nästan vem som helst att bromsa riktigt bra med ABS på en halvtimme medan det går åt MÅNGA timmar övning att bli riktigt bra utan ABS.

Samma sak med en bra TC: Det går mycket lättare att lära sig hur mycket och tidigt man kan/bör gasa om man har lite hjälp. Verkar det som iaf, jag har hittils inte ägt någon hoj med TC.


En jättebra anledning till att körskolehojar skall gå med bortkopplad ABS.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag har hört att om man en gång lärt sig bromsa med ABS så är det kört att lära sig bromsa utan, bara inse det och köp dig en ny ABS-hoj direkt :gnissla
 

de

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 800
...varför inte lära sig köra på riktigt...

Samma skit med antispinnsystem, jag har haft elever som skitit i att hantera gasen med huvudet, för hojen reder ut det, tv-spels-full-patte på direCkt ba'. :huvet

Det är system (bra sådana) som räddar vid paniksituationer, men se det inte som hjälpmedel för att bromsa bättre, då blir jag syrak. Som fan. Lär er TjöRa. Helvit.

Det borde väl vara "billigare" att börja med ABS och känna när den kommer in och lära sig på det sättet än att köra "på riktigt" och gå omkull vid varje misstag. Och sen om man är tuff nog koppla ur den ;)

Själv kör jag utan ABS men körde på körskola med, och hade samma funderingar som TS.
Råden jag har att ge om du inte har råd med ABS just nu är att träna på grus som någon skrev tidigare och lära känna bromssträckor i olika hastighet på någon parkering osv och sen sikta på en med ABS i framtiden för det är lite korkat av oss att inte utnyttja en teknik som bevisligen sparar många liv.

Jag har panikbromsat ytterst få gånger, exempelvis när bilar framför nitat eller bytt fil etc. och det har gått bra de gångerna men graden av panik är nog varierande och det kan absolut komma en panikbromsning som jag inte kommer att kunna hantera, det är ju helt omöjligt att veta.
*sparar pengar*
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Beroende på vad du är ute efter för typ av hoj så går det att få en (i mitt tycke) fräsch hoj med abs för under 40 - för att nämna några exempel har du ER6 (n och f), versys, ett gäng BMW-hojar, Yamaha Fz6s och Suzuki bandit efter snabbkoll på blocket nyss.

Jag har kört både med och utan, och i de få situationer när ABSen hugger in är det ofantligt skönt att veta att man kommer ha gummisidan neråt en stund till. Min ABS högg in senast ikväll på vägen hem från jobbet när ett riksmongo gasade på genom en rondell med släckta lampor i hastighetsbegränsningen +moms. Vid panikpromsning spelar det ingen roll hur många mil du har kört - du nyper fullt och utan ABS är risken större för gnist-broms.

Min erfarenhet av olika abs-system säger att det dessutom blir bra mycket bättre ju nyare du kör. Hade BMW-abs (anno 2003) tidigare och det jobbade knappt hälften så fort som det på min ER6-n.

Köp en hoj med abs, öva att klara dig utan.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag börjar väl bli gammal. Men tycker det är mer vilda västern att köra utan abs, men säger absolut inte att det är dåligt. Utan självklart bra, o systemen verkar bara bli bättre hela tiden.. Jag tror dock att det är ett plus att vara duktig med bromsen utan abs. Man lär sig gränserna på nåt vis. Jag läste i någon mc bok för länge sedan att alla kan gasa mem få hanterar konsten att bromsa. Han rekomenderade att öva inbromsning. Minst 2000 :)
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Du får väl ha vilken hoj du vill med dig till trafikskolan? Måste väl inte låna deras?
Jag körde upp på en H-D utan abs och fick den längsta bromssträckan med låst bakhjul men klara kk ändå...
 

ChillMan

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ingen än
Många bra svar här, tack för det.

Under Risk 1+2 blev jag övertygad om att man måste ha ABS, sedan svängde jag när kompisar kör utan och jag ville köpa budgethoj för att bara ha något kul att leka med första månaderna. Åsikter hit och dit kan man lyssna på men det är inte lika övertygande som den där länken till statistik, svart på vitt liksom.

Typiskt nog har jag redan fått bra pris på en rolig fin hoj utan ABS som jag skulle köpa idag om provkörningen kändes rätt. Kanske ska avvakta. Känns inte schysst att provköra den och sedan backa pga ABS.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Många bra svar här, tack för det.

Under Risk 1+2 blev jag övertygad om att man måste ha ABS, sedan svängde jag när kompisar kör utan och jag ville köpa budgethoj för att bara ha något kul att leka med första månaderna. Åsikter hit och dit kan man lyssna på men det är inte lika övertygande som den där länken till statistik, svart på vitt liksom.

Typiskt nog har jag redan fått bra pris på en rolig fin hoj utan ABS som jag skulle köpa idag om provkörningen kändes rätt. Kanske ska avvakta. Känns inte schysst att provköra den och sedan backa pga ABS.

Om du inte känner dig säker utan ABS så kommer det påverka din körning negativt och då ska du nog undvika att köra utan ABS, alternativt träna bort det. Att vara obekväm på hojen ställer till det mer än vad avsaknaden av ABS gör.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lite tråkiga nyheter, tyvärr !
ABS system kommer från bilar. Funktionen på en bil ABS är att när nått hjul snurrar långsammare än de andra hjulen vid inbromsning så minskas bromsverkan på det hjulet.
Men ABS på MC är mycket mer komplicerat för:
1) En bil kan inte volta över framhjulen och landa på taket.
En MC kan volta över framhjulet och landa ovanpå föraren. Om föraren under goda förhållanden, bra däck och torr asfalt, klämmer åt för hårt. Det finns en tråd på SH som handlar om just detta. Med två exempel (båda) BMW S1000RR.
Och på den BMW S1000RR som landade ovanpå föraren i Sverige konstaterades inga fel på ABS systemet.
Vid felsökning efteråt på den kraschade hojen.
Vad jag sett i annonser kom skydd mot volt över framhjulet i Bosch ABS på Aprilia RSV4 2013 och förmodligen samtidigt eller 2014 till BMW S1000RR.
2) En bil slår normalt inte runt och lägger sig på sidan vid bromsning i kurva
(undantag Mercedes A-klasse original)
Men det kan en hoj göra. Så råkar du i en kurva ut för en uthoppande älg eller nån som kör ut framför dig.
Och väljer att bromsa så talar mycket för att du kraschar.
Trots du har ABS.
Om man ska tolka annonserna för KTM 1290(?) 2014 rätt.

Så hur bromsar man utan ABS i trafiken?
Så här gör jag. Rätt eller fel.
Jag använder alltid både fotbroms och handbroms. För är det halt.
Och framhjulet släpper så lägger jag mig direKt. Om jag inte bromsar samtidigt med bakhjulet.
Min erfarenhet.
Jag klämmer till mjukt och hårdare och hårdare.
För då märker jag när hjulen börjar släppa och drar inte till hårdare.
Försämras bromsförmågan t.ex. för jag lämnar asfalten och är på väg ut i t.ex gräs.
Släpper jag förhoppningsvis handbromsen helt. Innan jag hamnar i gräset.
Bromsar enbart med bakbromsen.
För annars låser sig framhjulet direkt när jag går från asfalt med bra friktion till gräs med låg friktion och jag lägger mig och hojen.
Till sist. Det går att bromsa mycket hårdare med handen / foten ju fortare det går eftersom bromsarna ska minska hastigheten på det roterande hjulet.
Och ju fortare det går desto mer hjulenergi finns det i de roterande hjulen.
Risken för att låsa hjulet / hjulen är alltså störst vid låg hastighet.......

Till sist, vad som händer när du bromsar en hoj och hjulen släpper beror mycket på vilka däck du har.
Släpper direKT utan förvarning eller släpper långsamt och sedan mer och mer. Jag föredrar den senare typen av däck. Även om de släpper tidigare.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag fick lära mig att låsa framhjulet, på grus för bromsarna var av mjukost, hur gör man numera för att lära sig hantera framhjulslås?

Eller utgår man ifrån att alla har Abs och att den aldrig kan krångla, vilket den gör tyvärr.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Många bra svar här, tack för det.

Under Risk 1+2 blev jag övertygad om att man måste ha ABS, sedan svängde jag när kompisar kör utan och jag ville köpa budgethoj för att bara ha något kul att leka med första månaderna. Åsikter hit och dit kan man lyssna på men det är inte lika övertygande som den där länken till statistik, svart på vitt liksom.

Typiskt nog har jag redan fått bra pris på en rolig fin hoj utan ABS som jag skulle köpa idag om provkörningen kändes rätt. Kanske ska avvakta. Känns inte schysst att provköra den och sedan backa pga ABS.

Köp den om den känns bra! Man kan inte gå runt och oroa sig för "om något händer"! Köp hojen, ta det lungt i början!
 

Str3 R

Guest
Jag har ingen ABS på nån av hojarna och det funkar bra. När jag visade upp senaste förvärvet (Street Triple R) för min trafikskolelärare för några år sen frågade han om den har ABS.

Jag svarade helt lugnt: Vi som kan bromsa behöver ingen ABS. ;)

Med det uttalandet syftade jag på allt eviga nötande med att bromsa, tyckte jag mest var där för att bromsa än köra hoj, så det var sagt med glimten i ögat. :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Lite tråkiga nyheter, tyvärr !
ABS system kommer från bilar. Funktionen på en bil ABS är att när nått hjul snurrar långsammare än de andra hjulen vid inbromsning så minskas bromsverkan på det hjulet.
Men ABS på MC är mycket mer komplicerat för:
1) En bil kan inte volta över framhjulen och landa på taket.
En MC kan volta över framhjulet och landa ovanpå föraren. Om föraren under goda förhållanden, bra däck och torr asfalt, klämmer åt för hårt. Det finns en tråd på SH som handlar om just detta. Med två exempel (båda) BMW S1000RR.
Och på den BMW S1000RR som landade ovanpå föraren i Sverige konstaterades inga fel på ABS systemet.
Vid felsökning efteråt på den kraschade hojen.
Vad jag sett i annonser kom skydd mot volt över framhjulet i Bosch ABS på Aprilia RSV4 2013 och förmodligen samtidigt eller 2014 till BMW S1000RR.
2) En bil slår normalt inte runt och lägger sig på sidan vid bromsning i kurva
(undantag Mercedes A-klasse original)
Men det kan en hoj göra. Så råkar du i en kurva ut för en uthoppande älg eller nån som kör ut framför dig.
Och väljer att bromsa så talar mycket för att du kraschar.
Trots du har ABS.
Om man ska tolka annonserna för KTM 1290(?) 2014 rätt.

Så hur bromsar man utan ABS i trafiken?
Så här gör jag. Rätt eller fel.
Jag använder alltid både fotbroms och handbroms. För är det halt.
Och framhjulet släpper så lägger jag mig direKt. Om jag inte bromsar samtidigt med bakhjulet.
Min erfarenhet.
Jag klämmer till mjukt och hårdare och hårdare.
För då märker jag när hjulen börjar släppa och drar inte till hårdare.
Försämras bromsförmågan t.ex. för jag lämnar asfalten och är på väg ut i t.ex gräs.
Släpper jag förhoppningsvis handbromsen helt. Innan jag hamnar i gräset.
Bromsar enbart med bakbromsen.
För annars låser sig framhjulet direkt när jag går från asfalt med bra friktion till gräs med låg friktion och jag lägger mig och hojen.
Till sist. Det går att bromsa mycket hårdare med handen / foten ju fortare det går eftersom bromsarna ska minska hastigheten på det roterande hjulet.
Och ju fortare det går desto mer hjulenergi finns det i de roterande hjulen.
Risken för att låsa hjulet / hjulen är alltså störst vid låg hastighet.......

Till sist, vad som händer när du bromsar en hoj och hjulen släpper beror mycket på vilka däck du har.
Släpper direKT utan förvarning eller släpper långsamt och sedan mer och mer. Jag föredrar den senare typen av däck. Även om de släpper tidigare.

Vilka däck är det som gäller om man vill ha mjuka och förutseende släpp?

Jag hoppas du svarar för det var ett straff att läsa hela inlägget med den meningsbyggnaden... Men fö så håller jag i princip med.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top